A nemzetközi migráció globalizálódása Az Európai Unió bevándorlási és menekültügyi rendszere
Az Európai Unió joganyaga Elsődleges Másodlagos: határozatok és irányelvek Kiegészítő források: joggyakorlat, nemzetközi jogi elvek Területek: vízumpolitika határellenőrzési rezsim és menekültpolitika
TFEU egységes menekült jogállás egységes kiegészítő védelmet biztosító jogállás akiknek, anélkül hogy európai menekült jogállást kapnának, nemzetközi védelemre van szükségük, tömeges beáramlása esetén személyek ideiglenes védelme közös eljárások az egységes menekült-, vagy kiegészítő védelmet biztosító jogállásra elbírálásáért felelős tagállam meghatározására előírások a menedékkérők és a kiegészítő védelmet kérők befogadásának feltételeire partnerség és együttműködés a harmadik országokkal
Közös határok Schengeni megállapodás (1985) Schengeni egyezmény (1990) Belső határátkelési pontok eltörlése Közös vízumpolitika amszterdami szerződés után A schengeni egyezmény beolvadt a közösségi joganyagba Opt-out: Írország és az Egyesült Királyság kimaradt
Közös vízumpolitika 2004/38/ET irányelv Belépés megtagadható: EU tagállamok állampolgárai számára szabad mozgás és tartózkodás joga az unió területén belül Az Európai Gazdasági Térség (EU 28 + Izland, Lichtenstein, Norvégia) és Svájc állampolgárai vízummentességgel bírnak Belépés megtagadható: Közegészségügyi, közbiztonsági és közrendvédelmi okokból.
A KEMR története cél, hogy megelőzzék az asylum-shopping jelenséget dublini Egyezmény (1990) dublini határozat (2003) Ez implementálta többek között az EURODAC rendszert. 2008-as fehér könyv Védelmi standardok további harmonizációja Hatékony és megfelelően támogatott gyakorlati együttműködés Szolidaritás és felelősségvállalás növelése a cél dublini határozat II
Menedékkérelmek és humanitárius védelem 2001 2006 2012 2013 2014 2015 2016 (első két negyedév!) Menedék-kérelmek 425.000 200.000 335.000 435.000 625.000 1000000 600.000
Másodlagos jog A menekültügyi eljárásokról szóló felülvizsgált irányelv célja az igazságosabb, gyorsabb és jobb minőségű menekültügyi határozatok meghozatalának biztosítása. A különleges bánásmódot igénylő menedékkérők megkapják a kérelmük kifejtéséhez szükséges támogatást, és különösen a kísérő nélküli kiskorúak és a kínzás áldozatai részesülnek majd fokozottabb védelemben. A befogadási feltételekről szóló módosított irányelv biztosítja, hogy a menedékkérők befogadása az egész EU-ban humánus anyagi feltételek mellett történjen meg (például biztosított legyen a lakhatásuk), és hogy az érintett személyek alapvető jogait teljes körűen tiszteletben tartsák. Az irányelv biztosítja továbbá, hogy fogva tartásra csak a legvégső esetben kerüljön sor.
Másodlagos jog A felülvizsgált kvalifikációs irányelv tisztázza a nemzetközi védelem megítélésének feltételeit, és ezzel szilárdabb alapokra helyezi a menekültügyi határozatokat. Javítja továbbá a nemzetközi védelemben részesülő személyek számára a jogokhoz és az integrációs intézkedésekhez való hozzáférést. A felülvizsgált Dublini Rendelet erősíti a menedékkérők védelmét a kérelem elbírálásáért felelős tagállam meghatározásának folyamata során, és pontosítja a tagállamok közötti kapcsolatok szabályait. Létrehoz továbbá egy rendszert a nemzeti menekültügyi vagy befogadási rendszerekben felmerülő problémák korai felismerésére és a kiváltó okoknak a problémák elharapózása előtti kezelésére.
Irányelvek A módosított Eurodac-rendelet szigorúan korlátozott körülmények fennállása esetén lehetővé teszi majd a bűnüldöző szervek számára a menedékkérők ujjlenyomatait tartalmazó uniós adatbázishoz való hozzáférést, a legsúlyosabb bűncselekmények – például emberölés vagy terrorcselekmények – megelőzése, felderítése vagy kivizsgálása érdekében.
MSS vs Belgium/Görögország (EJEB) Tényállás afgán, akit üldöznek a tálibok 12.000 $-ból Görögországba jut (Iránon és Törökországon át) 2008 télen görög hatóságok őrizetbe veszik elszökik, hamis papírokkal Belgiumba érkezik, itt EURODAC találat 2009 telén 2 hónap felfüggesztett szabadságvesztésre ítélte az athéni büntetőtörvényszék, de az ítélet előtt folyamadott menekültstátuszért a menekültügyi eljárás során úti okmányokat kapott
MSS vs Belgium/Görögország (EJEB) Alkalmazandó joganyag EJEE 2. (élethez való jog) 3. (kínzás, embertelken, vagy megalázó bánásmód), 13. cikke (hatékony jogorvoslathoz való jog) MSS szerint: Az őrizeti körülmények embertelenek voltak A visszaküldés valós veszélye miatt menekült el Belgiumba Belgium szerint: A Dublin II a visszaküldés tilalmának alapelvével, az alapvető emberi jogokkal összhangban került alkalmazásra A bíróság szerint: Belgiumnak tudnia kellett volna, hogy a görögök nem fogják komolyan megvizsgálni a kérelmet Ha alaposan vizsgálták volna, akkor látják, hogy a 3. cikk sérelme fennállhat.
Menedékkérők száma az EU-ban (2004-2014)
Frontex / Európai Határ- és Partvédelmi Ügynökség 2005. május 1. / 2016. október 6. a schengeni rendszerhez kapcsolódik segíti az uniós országok és a schengeni társult országok külső határigazgatás terén végzett munkáját, valamint a határellenőrzés uniós szintű harmonizációját technikai segítséget és szakértői támogatást biztosítva megkönnyíti az egyes uniós országokban működő határigazgatási hatóságok közötti együttműködést a külső határok igazgatásával összefüggő operatív vonatkozások végrehajtása közös műveletek és gyorsreagálású határvédelmi intervenciók révén Segítségnyújtás a kockázatelemzés, az információcsere, a harmadik országokkal fenntartott kapcsolatok és a visszatérésre kötelezett személyek visszaküldése révén Poseidon, Triton műveletek a Földközi-tengeren – kutatás-mentés, határőrizet
A válságkezelés módjai – azonnali intézkedések Áthelyezés az egyértelműen nemzetközi védelemre szoruló személyek tagállamok közötti elosztása ideiglenes európai áthelyezési rendszer – 2015. veszélyhelyzeti reagáló rendszer aktivizálása ideiglenes elosztási mechanizmust hoz létre, hogy minden tagállam részvétele méltányos és kiegyensúlyozott legyen ebben a közös erőfeszítésben önkéntes felajánlások – ez kivételt képez 160 000 fő menedékkérő mozgatása tehermentesítésre (Mo-ról 54 000 főt áthelyeznének)
A válságkezelés módjai – azonnali intézkedések Letelepítés az egyértelműen nemzetközi védelemre szoruló, a lakóhelyüket egyénileg elhagyni kényszerült személyek átszállítása valamely harmadik országból egy uniós tagállamba, amire a UNHCR főbiztos kérelmére és a letelepedés helye szerinti ország beleegyezésére kerül sor, mely országban az érintett személyt befogadják, tartózkodási jogot, valamint minden más hasonló jogot biztosítanak számára, amely a nemzetközi védelemben részesülő személyeket megilleti. A rendszer keretében 20 000 letelepítési helyből álló egységes európai felajánlásra kerül sor. A Bizottság 2015-re és 2016-ra vonatkozóan összesen további 50 millió EUR rendelkezésre bocsátásával járul hozzá a rendszer működéséhez. A letelepítés szempontjából prioritást élvező régiók közé tartozik Észak-Afrika, a Közel- Kelet, Afrika szarva
Dublini rendszer reformjának kritikája (ECRE) Első államok esetében az alkalmazhatósági kritériumok és gyorsított eljárások eltörlése Alkalmazhatóság felfüggesztése és ennek feltételei Másodlagos migrációt ne sújtsák szankciókkal, ha alapvető jogok sérelme merül fel Az emberi jogi sztenderdek alkalmazásának bővítése a Dublin transzfer felfüggesztése esetén (ld. ECtHR és Luxembourgi bíróság) Családtagok meghatározása úgy, hogy összhangban legyen családegyesítési szabályokkal Kiskorú abban az országban adhasson be kérelmet, ahol épp van, kivéve ha legjobb érdeke nem ezt kívánja Szolidaritás növelése, ha az adott ország eléri a megállapított kapacitásai 100%-át, a többi tagállam is vállaljon felelősséget
Változás a migrációs útvonalak és számok vonatkozásában
Lengyelország Év Menedékkérelmek Pozitív döntések Elutasítás/ Félbeszakadt eljárás 1992 590 75 58 1993 819 61 135+235 1994 598 391 188+362 1995 843 105 193+394 1996 3211 120 375+1454 1997 3533 139 597+3161 1998 3373 51 1387+175 1999 2864 45 2404+762 2000 4589 52 4537 2001 4529 296 4233 2002 5170 279 4891 2003 6909 245+315 6349
Cseh Köztársaság Év Menedékkérelmek Pozitív döntések Elutasítás / Félbeszakadt eljárás 1996 2211 162 2049 1997 2109 96 2013 1998 4085 78 4007 1999 7220 80 7140 2000 8788 133 8655 2001 18094 83 18011 2002 8484 103 9381 2003 11396 208 11188 2004 5459 142 5317
Magyarország Év Menedékkérelmek Pozitív döntések Elutasító döntések / Félbeszakadt eljárás 1996 n/a 172 1997 209 159 50 1998 7097 438 6659 1999 11499 313 11186 2000 7801 197+680 6924 2001 9554 174+290 9090 2002 6412 104+1304 5004 2003 2401 176+772 1453 2004 1600 156+177 1267
Szlovákia Év Menedékkérelmek Pozitív döntések Elutasítás/Félbeszakadt eljárás 1993 96 41 20+25 1994 140 58 32+65 1995 359 80 57+190 1996 415 72 62+193 1997 645 69 84+539 1998 506 53 36+224 1999 1320 26 176+1034 2000 1556 11 123+1366 2001 8151 18 130+6154 2002 9743 20 309+8053 2003 10358 531+10656 2004 11395 15 1592+11782
A menekültlakosság aránya
Menedékkérelmek
2015-ös migrációs válság és reform kezdeményezések Eredeti terv: 120.000 menedékkérő (még nem menekült) Görögország, Olaszország, Magyarország Magyarország ezt elutasította, így 66.000 menedékkérő lett ennek a tárgya 20.000 menekült áttelepítése (resettlement) Állam Végleges döntés Czech Republic 1591 Hungary 1294 Poland 5082 Slovakia 802 EU total 66000 Állam Első felajánlás Végleges felajánlás Czech Republic 525 400 Hungary 307 Poland 962 900 Slovakia 319 100 EU total 20000 22504