Trendek a fogyasztói magatartásban – piaci folyamatok

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Fogyasztói szociológia
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS 27.Megoldás-Szociális védőháló.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
1 „Varratmentes Európa” program célja és tartalma Rajnai Gábor Miniszterelnöki Hivatala Stratégiai és Fejlesztéspolitikai Osztály Kárpát-medence Kincsei.
PUBLIC RELATIONS Wekerle Sándor Üzleti Főiskola 2015/16-os tanév, II. félév Tóth Attiláné dr. második foglalkozás.
Bemutatkozás Fodor Noémi Gépészmérnök – mérnöktanár Környezetirányítási szakértő TAR-ZERT Auditor Minőségirányítási vezető.
Intézmények közötti egyéni átvezetést segítő programok.
A Képzési Csoport tevékenysége Budapest Esély Nonprofit Kft
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
TANÁRLÁZADÁS ÉS ISKOLAPOLITIKA – TÉTEK, REMÉNYTELENSÉGEK ÉS REMÉNYEK NAHALKA ISTVÁN OKTATÁSKUTATÓ, NY. EGY. DOCENS
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Dr. Bihari Péter BME Gépészmérnöki Kar oktatási dékánhelyettes
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
A vállalati érdekek és a család összhangjának megteremtése
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
PÁPA MEGYEI FÓRUM.
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A helyzet jó, de nem teljesen reménytelen. A háztartás pénze és ideje.
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
„Társadalmi Innovációk generálása Borsod-Abaúj-Zemplén megyében”
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
SZÁMVITEL.
Levegőszennyezés matematikai modellezése
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája
A szociális gazdaság jogi háttere Szlovákiában
A Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Intézet Konferenciája
Projektmunka Földrajzolok
Innovációs képesség és jólét összefüggései
A külső környezet elemei
ADAT ÉS TECHNOLÓGIA ORIENTÁLT MARKETING TEVÉKENYSÉG, VÉGE A MEGÉRZÉSEK ÉS AZ ÉRZELMI ALAPÚ DÖNTÉSHOZATALNAK.
SZÁMVITEL Dr. Ormos Mihály egyetemi tanár
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Az egyéni és Szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban
Bemutatkozik az iskolapszichológus
Karrier, karriermenedzsment, egyéni karriergondozás
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Família Nagycsaládosok Egyesülete
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Befolyásolás a tömegkommunikációban
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Intézmény minőségirányítási programja
Fogyasztói vásárlói magatartás
A Target Group Index (TGI) kutatásban elérhető információk
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Előadás másolata:

Trendek a fogyasztói magatartásban – piaci folyamatok Marketingmenedzsment 3 Prof. Dr. Piskóti István Marketing és Turizmus Intézet

Ismétlés

vásárlói szituációk, döntések alaptípusai háztartás szervezet egyén egyéni fogyasztó beszerző kollektív család Buying Center -marketing

Vásárlási döntés vizsgálatának kiinduló modellje Külső ingerek Vevő Vásárlói döntés vevőjellemzők (kult.,társ.,személyes,pszich.) + döntési folyamat környezet (gd.-i,techn.pol.) döntési elemek marketing (ter.,ár,diszt.,kom.) S O R -marketing

A vásárlási folyamat szakaszai A probléma felmerülése 1. Információgyűjtés 2. vásárlás v. elutasítás 3. Alternatívák értékelése termékcsoportdöntés márkaválasztás 4. Választás, döntés mennyit vásárol mikor vásárol Vásárlás utáni cselekvés 5. hogyan vásárol üzletválasztás -marketing

Szerepek a vásárlói döntésekben Kezdeményező Információ-szelektáló Befolyásoló Beszerző Finanszírozó Döntéshozó Felhasználó -marketing

Vevőjellemzők kulturális jellemzők értékek (teljesítmény, siker, jólét, szabadság, egyéniség,) szubkultúra, (nemzetiség, vallás, faj, földrajz,) társadalmi osztályok ( elit, felső, közép, munkás, alsó ...) társadalmi jellemzők család, (orientációs, saját, szerepek ...) referenciacsoportok, (tagsági, aspirációs ) szerep, státusz személyes jellemzők kor,családi ciklus,foglalkozás, gazdasági helyzet, életmód, személyiségjegyek, énkép, pszichológiai jellemzők motiváció, észlelés, tanulás, gondolkodás,attitűd -marketing

Fogyasztói magatartás modellek 1. NICOSIA üzenet a cég fogyasztó attitűd 2. tapasztalat 4. keres - értékel fogyasztás motiváció 3. döntés -marketing

Fogyasztói magatartás modellek 2. Howard-Sheth input megértés tanulás ouput szándék vásárlás nyílt kutatás szignif. bizalom szándék * homályos stim szimbol attitüd attitüd * figyelem motiváció márka mé. márkaism. * vál.krit. társad. észl.torzulás figyelem * elégedettség + külső, exogén változók -marketing

Fogyasztói magatartás modellek 2.Engel-Blackwell-Miniard-modell input inf.feldolgozás döntési folyamat befolyásolók probl. felismerése egyéni jellemzők - motiváció - érték - életstíkus - személy. találkozás stim. piac belső keresés figyelem vélemény m e ó r i a keresés attitüd megértés értékelés társadal. - kultúra - csoport - család szándék elfogadás külső keresés vásárlás megőrzés végeredmény elégedetlenség elégedettség szituáció -marketing

Életstílus kutatások Pszichografikus – AIO-módszer (Activities, Interests, Oponion) Tevékenységek: Munka Hobbik, Társ.események Vakáció Szórakozás Klubtagság Közösségi élet Vásárlás Sport Érdeklődés: Család, Otthon, Munka, Közösségi élet, Kikapcsolódás, Divat, Étkezés, Média, Teljesítmény, Vélemények: Önmagunkról, Társ. kérdésekről Politikáról Üzletről Gazdaságról, Oktatásról, Termékekről, Jövőről, Kultúráról. Demográfia: Kor, Végzettség, Jövedelem, Foglalkozás, Családi nagyság, Lakóhely, Földrajzi hely, Településnagyság, Életciklus szakasz. -marketing

VALS (Values and Lifestyles) 1+2 Én-központú dimenziók Elv és meggyőződés-orientáltak, Státuszorientáltak, Tevékenység-orientáltak, Források Pszichológiai, Fizikai, Demográfiai, Anyagi, VALS-kategóriák: innovátorok, NAGY ERŐFORRÁSOK-MAGAS INNOV. gondolkodás, hívők, IDEÁLOK teljesítmény-orientáltak, törekvők, TELJESÍTMÉNY élménykeresők, gyakorlatiasak, ÖNKIFEJEZÉS túlélők, KIS ERŐFORRÁSOK – ALACSONY INNOV. -marketing

Beletörődő Küszködő Átlagpolgár Törekvő Sikeres Egyedi Reformer Magyarországi életstílus modellek Young and Rubicam 4C (Cross Cultural Consumer Characteristics) Beletörődő Küszködő Átlagpolgár Törekvő Sikeres Egyedi Reformer -marketing

TRENDEK

Trendek, A „kor szelleme” „ Hirtelen változtak meg a dolgok: viselkedés- és gondolkodásmódok, életstratégiák és kapcsolatok. Minden más lett:…. A habitus – mondaná a szociológus Pierre Bourdieu – változott meg radikálisan, csak épp ennek alakváltását nehéz követni. Csupán néha villan fel valami jellegzetes, korábban nem látott észjárás, cselekvésminta, reakciómodell.”

Társadalmi trendek és ellentrendek Trendek természete – az újdonságokat jelzik a társadalomban. Melyek ezek az új trendek? - Folyamatos változás - Degradálódás - Megszűnnek trendek lenni Trendek előhívják az ellentrendeket Új lehet a régi is „ Retró”

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Idő és tempó Az idő nyomása, gyorsulás, gyorsítás Nagy pillanatok Minden elmulasztása Ellentrend „Kiszállás” időlegesen vagy véglegesen, Lassúság/lassítás Downshifting Kiszállás

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Mobilitás Fizikai és szellemi mobilitás Új szakmák „Fekete vonat” Munkanélküliség Ellentrend „fészek-meleg” keresése, stabilitás Otthoni fitnesz, iroda, uszoda Kinti élet fenyegetettsége Teljes kiszorulás

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Teljesítmény Minél többet, minél gyorsabban, minél olcsóbban Siker kényszer Bizonytalanság Folyamatos elvárások Ellentrend Egyszerűség, haszontalanság „low –tech” Hasznos a haszontalan Emocionális érzékenység

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Tudás Tanulás a racionális tudás megszerzéséért Elvárás Továbbképzések Ellentrend Az emocionális érzékenység fejlesztése Spiritualizmus Ezoterika Érzelem kiváltása

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Társas élet Indivudualizmus, az egotrend Egoizmus Felelősség elhárítása Önmegerősítés, Önjutalmazás, Önérvényesítés Ellentrend „mi” – érzés Civil szerveződések Valahová tartozás igénye Harley Davidson Jaguar Hűségprogramok

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Testmozgás Wellness Testmozgás Aszkétizmus Második generációs trend Jó közérzet Ellentrend „null-nesz” „Fogadd el magad olyannak, mint amilyen vagy”

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Fogyasztás Hedonizmus Itt és most Kis luxus Kis kiszerelésű Ellentrend Új aszkétizmus Új ellenzése Sok és értelmetlen vásárlás elkerülése

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Fogyasztói elvárások Élmény keresés Extrémitás Extrém helyszínek Felszínesség Ellentrend Autentikus keresése Energia befektetést igényel Tudatosság Elkötelezettség

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Termékválasztás High-tech, virtuális Kimaradnak, lemaradnak Élelmiszer Italpiacok Ellentrend Természetes, Természetesség Természet tisztelete Biotermékek Öko-bio fogyasztócsoportok Saját termesztés

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Fiatalság Ethosz Örökké fiatal Forever young Reklámarcok Média Ellentrend Vállald a korod Új idősek Elöregedő társadalom Új szolgáltatóként megjelenés

Egzotikumok, keleti kultúrák Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Távol és Közel/az ismeretlen keresése Trend Egzotikumok, keleti kultúrák Küzdősportok Új vallások Étkezési szokások Ellentrend Gyökerek keresése Családfák Régiségek Régimódi történet Glokális trend

Mindennapjaink trendjei és ellentrendjei: Egészség Felelősségvállalás Hajlandóság áldozatokra Gazdasági/Etikai nyomás Innováció Ellentrend Gyengéd orvoslás Természetgyógyászat Keleti gyógymódok kedveltsége Öngyógyszerezés Homeopátia