Információs társadalom -- virtuális valóság -- színtér?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kultúra és internet Csepeli György Budapest, november 7. Neumann János Számítógép-tudományi Társaság konferenciája
Advertisements

Kelet-nyugati Átjáró A világzene és az interkulturális kommunikáció kapcsolata a pécsi Balkán Világzenei Fesztivál vizsgálata alapján Készítette: Halász.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
A munka fogalma és társadalmi jelentősége
Egyéb prevenció, civilek, iskolán kívüli szervezetek.
Az iskolai szociálismunka
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Globalizáció társadalmi összefüggései - kulturális globalizáció
 Információs társadalom – a fogalom és ami mögötte van  Másvilág – fiatalok az információs társadalomban  Útikalauz stopposoknak – ifjúsági munka virtuális.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
MAKROKÖRNYEZET /1/ ÜZLETI KÖRNYEZET 2. előadás 2006/2007. tanév.
Új oktatási/nevelési célok: a kulcskompetenciák
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
Dr. Harangozó Judit Orvos-koordinátor Ébredések Alapítvány
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
Szocializáció Fogalmak:
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
Debrecen május 29. Prof. Dr. Szabó Ildikó Szocializáció az egyetemi csoportok és csoportkultúrák világában Egyetemi élethelyzetek. Campus-lét a Debreceni.
Elektronikus tanulási környezetek sajátosságai
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Szomatikus nevelés az egészségügyi szakképzésekben, különös tekintettel a felsőoktatásra Dr. Hollós Sándor nov. 14.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Élet a facebookon: otthonteremtés vagy elidegenedés?
A TÁRSADALMOSODULÁS LEGFONTOSABB FELTÉTELE A SZILÁRD IDENTITÁS TUDAT, VALAMINT AZ ALKALMAZKODÁSI-, A BEILLESZKEDÉSI-, ÉS A VISELKEDÉSI NORMÁK ELSAJÁTÍTÁSA.
A primer prevenció jelentősége az ifjúsági munkában
IT mentor Digitális írástudás.
Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus
MŰVELŐDÉSTÖRTÉNET.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
A csoportfejlődés modelljei
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
II. A segítő kapcsolat nem-specifikus terápiás tényezői
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A lelki egészség védelme az iskolában
Koncepciók, dimenziók az integráció kutatásában
Dr. Bolgár Judit ETIKAI DILEMMÁK MAGATARTÁS LÉLEKTANI ASPEKTUSA, KÜLÖNÖS TEKINTETTEL A KULTURÁLIS SOKKJELENSÉGRE Veszprém.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Primer tapasztalatok, Cardiff országos, állami ösztönzések (The Learning Country, Flying Start, stb.) önkormányzati feladat és erőforrás – többszektorú.
Buda Béla dr. Nevelési tanácsadók Magyarországon -- szubjektív visszatekintés és szakmai értékelés -- (Közösségeink rejtett hálózata. A nevelési tanácsadók.
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Buda Béla dr. A krónikus beteg kommunikációs megnyilvánulásai
2007.okt. 4. Biztonságos iskola... konferencia
Kompetencia -eredményesség
X. Országos KEF Konferencia nov. 30.
Önkéntesség, mint társadalmi szerepvállalás
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
Posztmodern függőségeink Dizseri emlékülés, január 24. Buda Béla dr.
Eszterházy Károly Főiskola, Eger Neveléstudományi Doktori Iskola Médiainformatika intézet Komenczi Bertalan Oktatás- és Kommunikációtechnológia.
A közösségek szerepe életünkben - a megtartó erő..
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A támogatott lakhatás kihívásai
Gyermek- és ifjúsági addiktológia a napi gyakorlatban, a fejlesztés lehetséges útjai Arany Zoltán SZKTT ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
A szocializáció folyamata
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
ISZLAMISTA INDÍTTATÁSÚ RADIKALIZÁLÓDÁS EURÓPÁBAN
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
LEADER, Identitás, Sport
Eger /17. második félév Komenczi Bertalan
A felnőttek tanításának tanulásának, értékelésének pszichológiai aspektusai Előadó: Ludányi Ágnes.
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Információs társadalom -- virtuális valóság -- színtér? Buda Béla dr. Információs társadalom -- virtuális valóság -- színtér? Színtérkép… konferencia, CEU, 2007. nov. 16.

1. Prevenciós felfedezőtúra túl merész témaválasztás? kaleidoszkópszerű jelenségképek -- gyors fogalmi és szemléleti változások -- adatok hiánya -- relatív elmaradottság nálunk a problémakör növekvő fontossága -- információ és virtualitás növekvő (és mind „intruzívebb”) behatolása a „rendszerbe” és az ”életvilágba” fogalmi zűrzavar az értelmezésekben összefüggések a droghelyzettel? -- dzsungelek és fehér foltok

2. A színtér -- egy koncepció dilemmái pragmatikus megnevezés az egészségfejlesztésben -- természetes életközeg-- jó hozzáférhetőség -- multiplikatív hatások -- közösségi erők a mechanikus gondolkodás veszélyei -- a settingeken belül különböző és konfliktusos csoportok, kommunikációs rendszerek a szükséges intézményes, ill. szervezeti erők kérdése -- programok és projektek -- az incentivák -- a kényszerek -- a tágabb kontextus (elhanyagolt) szerepe az egészségpromóció tisztázatlan antropológiája --a viselkedésváltozás belső modelljei -- elégségesek-e? -- ökológiai modellek hiánya -- a szociális tanulás rendszerei -- szuggesztív folyamatok és „elsütőszerkezetek” kellenek-e új színtérfelfogások? -- más metaforák -- pl. réteg-, ill. csoportkultúrák, mentalitások, életforma -- szocializációs folyamatok, motivációs, ill. szükségleti klímák stb. -- mi hajtja, mozgatja ezeket?

3. A drogmegelőzés analitikus emberfelfogása felé társadalmi alaptrendek -- individuáció, autonómiakultusz, nárcizmus -- szimbolizált fogyasztás, vetélkedés, teljesítményelv élethosszi identitásmunka -- a folyamatos változás kényszerei és trendjei -- az önmonitorizálás parancsa a (tág értelemben vett) testkép és intimitás problémái ingerigény, kockázatkeresés, kudarckerülés, negatív emóciók feldolgozási nehézségei viselkedéssémák társas helyértéke -- pl. lázadás, provokáció, csoportlojalitás stb. -- mint viselkedési determináns

4. Az információs társadalom A mediatizálódás kezdetei -- irodalom és sajtó mint a közbeszéd és közhangulat formálója film, rádió, televízió -- elektronikus kultúra „totális” televíziózás -- globalizáció, tömegkultúra, „életvilági” tematizáció a „rendszer” elektronizációja -- az információs közösségek (tudásközösségek) vitális szerepe a szocializáció médiaprogramozottsága

5. Az információs forradalom hang- és képtárolás egyszerűsödése és kommercializációja, „alacsony küszöbű” kooprodukció a világháló lehetőségei -- hálózatiság és bekapcsoltság, „hálókompetencia” mobiltechnológia -- másodlagos szóbeliség és írásbeliség (sms), a kép- és hangkommunikáció konvergenciái új elektronikus eszközök -- a társadalmi kontroll és az egyéni autonómia új dialektikája, új multiplikációs lehetőségek a társas befolyásolás régi modelljeinek érvénytelenedése?

6. A virtuális valóság A kulturális valóság szükségszerű virtualizáltsága -- a valóság közös kreációja -- a régi élethelyzetek naturalizmusának romantikus (tév)képzetei a sűrített, hiperreális médiavalóság virtualitása -- a manipuláció rémképei -- a korrektív információs befolyásolás illúziói szükségletirányított virtuális valóságépítés és -használat -- a széleskörű hozzáférhetőség új lehetőségei -- interaktív virtualitás -- virtuális dialógusok, közösségek és identitások

7. A virtuális valóság és a szokott színterek viszonya a fantázia mint természetes virtualizáció -- a virtuális valóság mint a fantázia materializációja és (autonóm vagy manipulatív) multiplikációja a fantáziafolyamatok elhanyagolása az egészségfejlesztésben és a drogmegelőzésben -- a belső multiplikáció modelljeinek (és ezek kommunikációs dimenzióinak) hiánya a gyakorlatban netabúzus és netfüggőség -- menekülés a tényleges valóságból -- realitás vagy értelmezési parabola? chat-, gaming-, gambling-, (cyber)sex-, ill. szerep (identitás) -- abúzus és addikció -- és ezek viszonya az „életvalósághoz” virtuális függőségek mint szer- vagy más viselkedési-, ill. „szerfüggetlen” függőségek alternatívája vagy kiegészítője?

8. A virtuális valóság realitásai, pozitívumai valós közösségteremtő erők a hálózati kompetenciákban -- kognitív fejlődés és feltöltődés -- szociometrikus szerep -- valóságos kommunikáció (az eszközhasználat és a virtuális tér kapcsán) -- a virtuális közösségek ereje (a Granovetter-modell kiterjesztése értelmében) a virtuális valóság tényleges realitása -- az eszközhasználat műveletiségében rejlő racionalitások -- információs kötődés a konvenciókhoz? regresszió, eltávolodás a virtuális valóságtól a szerfüggőség kialakulási folyamatában segítségkérési lehetőségek a világhálón

9. Információs társadalom és virtuális valóság korosztályi kérdései-- a függőségek szempontjából a „rászokásos” -- serdülő -- korosztály döntően „fogyasztói” viszonyulása a digitális kultúrához -- chatfórumok, blogok, új virtuális közösségformák proszociális hatása -- az interaktivitás preventív szerepe? a fiatal felnőttkor aktivitása a virtuális hálózatépítésben -- értékképviselet, problémamegoldó dialógus, új mozgalmak? idősebb nemzedék: új típusú drogdiskurzusok a virtuális térben -- megoldások keresése az információs hálókon -- új típusú tanácskérések (Ranschburg Jenő: Üze-n@tek. Pszichológiai tanácsadás neten. 2007. Urbis, Budapest) az önsegítés új lehetőségei -- virtuális önsegítő csoportok

10. Információs és virtuális színtér? Új kommunikációs módok a megelőzésben -- kidolgozandó terület -- kontextualizáció, a szimbólumok jelentősége, metaforák, narratív megközelítés, üzenetrendszerek -- a szocializáció (manipuláció, indoktrináció) sűrített alkalmazásai színtérkötések -- a virtuális valóság átkötési lehetőségei a hagyományos színterek felé -- az iskola példája -- a kortárssegítés -- a gondozás és utánkövetés a hálón át -- kampányok behatolása a virtuális térbe közösségszervezések a megelőzés, ártalomcsökkentés és rehabilitáció területén -- a virtuális valóság mint a hagyományos közösségek és szolgáltatások közvetítője és katalizátora -- a valós segítés koordinációja virtuális valóság és információs társadalom a helyreállás folyamatában -- a hagyományos terápiás közösségek digitális kitágítása