A pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatos várható jogi szabályozás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Advertisements

a Szabad Repülők Szövetsége (HFFA: Hungarian Free Flying Association)
Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Kormányzati Eseménykezelő Központ
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
KBSZ szakmai találkozó Siófok, április 08.
„Demo-Rendelet” 23/2011.(III.18.) Korm. Rendelet A zenés, táncos rendezvények működésének biztonságosabbá tételéről.
A vízjog időszerű kérdései
A környezetvédelem intézményrendszere
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A felelős műszaki vezetőkre vonatkozó szabályok változása A munkavédelem időszerű kérdései a bányászatban és a gáziparban konferencia Visegrád november.
HM Tervezési és Koordinációs Főosztály Légügyi Osztály
Állam munkavédelmi feladatai
KBSZ SZAKMAI NAPOK Siófok, október Bajkó Erika kommunikációs vezető A KBSZ JELENTÉSI ÉS TÁJÉKOZTATÁSI KÖTELEZETTSÉGEI.
A Vasúti vizsgaközpont. 49 /2004. EK, ,. 59 /2007. EK. ,
MIHÁLY PÉTER Nemzeti Közlekedési Hatóság
A közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszter 32/2009. (VI. 30.) KHEM rendelete a hajózó személyzet képzésérõl és szakszolgálati engedélyérõl.
Győri Gyula Légügyi elnökhelyettes Hivatalvezető
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Falusi szállásadók képzése Budapest, április 19.
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Dr. Góra Zoltán tű. dandártábornok főigazgató-helyettes
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Tisztelettel köszöntöm a konferencia résztvevőit! Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi Bányakapitányság Nagy Endre bányafelügyeleti főmérnök Pécsi.
A Vasúti vizsgaközpont
2005.évi CLXXXIII. törvény a vasúti közlekedésről
A felszíni vizek védelmének új szabályozása Botond György vezető főtanácsos Környezetvédelmi Minisztérium Környezeti Elemek Védelmének Főosztálya.
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A nemzeti eljárásrend szabályozása -uniós kitekintés
LÉGIKÖZLEKEDEDÉSI ESEMÉNYEK kg és 5700 kg közötti légijárművek KBSZ SZAKMAI NAPOK - REPÜLÉS Budapest, Dusa János balesetvizsgáló.
MOTOROS-SÁRKÁNY BALESET
A pilóta nélküli légijármű rendszerek hatósági tanúsítása
Az adatvédelem szabályozása
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
„Információvédelem menedzselése VIII. Szakmai Fórum Budapest, november 19. Aktualitások az információvédelemben Tarján Gábor ügyvezető igazgató.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Nemzetközi tudományos-szakmai konferencia Nyitott kérdések a drónok alkalmazásában Budapest, november 3-4. Presented by : Gyula GYŐRI, president.
Dr. Dávid Ivett Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Hatósági és Jogi Főosztály április 22. Várható szankcionálási eszközök.
112 Dr. Dósa Imre.  Áttekintő  Új adatvédelmi törvény  Alapjogi beágyazás  Ráncfelvarrás  Újdonságok  Javaslatok a felkészüléshez.
MUNKAÜGYI FELÜGYELŐSÉGI NYÍLT NAP ÁPRILIS 03.
VASÚTI VIZSGAKÖZPONT KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. Vasúti Vizsgaközpont Novák László igazgató.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Nemzeti Energetikusi Hálózat
Az ideiglenes biztosítási intézkedés elrendelésének általános és különös szabályai Villányi- Kollár Károly Dusán okleveles nemzetközi adószakértő.
Tűzvédelmi Szabályzat
A Rendezvénybiztosítás formái, szintjei és módja
Elektronikus aláírás és iratkezelés
Az állami támogatások versenyszempontú ellenőrzése Magyarországon
A hivatalos statisztikára vonatkozó új jogszabályok bemutatása Dr
A hivatalos statisztikáról szóló évi CLV. törvény bemutatása Dr
KBSZ Alapító: Gazdasági és Közlekedési Miniszter Alapítva: január 01. Jogállása: országos illetékességű, központi hivatal, alkalmazottai kormánytisztviselők.
Pécs, december 5. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Megjelent a végrehajtási rendelet!
Horváth Sándor Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Pécs, szeptember 25. Jegyzői értekezlet Hatósági Főosztály Törvényességi Felügyeleti Osztály.
Kötelezettségvállalás nyilvántartása, számvitele
Kárelhárítás Zöldi Irma OVF.
Megváltozott munkaképességűek foglalkoztatása a közbeszerzés tükrében
TŰZÁLLÓ KÁBELRENDSZEREK TANÚSÍTÁSA
A vasúti járművek karbantartását, javítását és időszakos vizsgálatát végző műhelyeket érintően tervezett jogszabályi változások dr. Erb Szilvia főosztályvezető.
A közbeszerzési törvénynek a Közbeszerzési Hatóság
Dr. Nagy Dóra Adriána ügyvéd
Új adatvédelmi szabályok – Az EU adatvédelmi rendelete
Előadás másolata:

A pilóta nélküli légijárművekkel kapcsolatos várható jogi szabályozás Egyes légiközlekedéssel összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló rendelettervezet bemutatása 2017. szeptember 6.

Pilóta nélküli légijármű fogalma Olyan polgári légijármű, amelyet úgy terveztek és úgy tartanak üzemben, hogy vezetését nem a fedélzeten tartózkodó személy végzi. Rövídítések: Drone (drón): pilótanélküli, távirányított, repülni képes eszköz. RPV = Remotely Piloted Vehicles (Távolról Vezetett Jármű) UAV = Unmanned Aerial Vehicle (Pilótanélküli Légi Jármű) UAS = Unmanned Aerial/Aircraft Systems (Pilótanélküli Légi Rendszer)

Alkalmazási területek 1.) katonai: 1960-as évektől. Olyan feladatok elvégzésére használják, amelyek pl. túl veszélyesek lennének ahhoz, hogy emberéleteket kockáztassanak, vagy túl sok időt vennének igénybe. (felderítés, megfigyelés, földi célok elleni csapásmérésre, stb.) 2.) polgári: tudományos, kereskedelmi, magáncélú (hobbi).

Az új szabályozás szükségessége 1.) Drónok egyre szélesebb körű használata: (széles kereskedelmi kínálat, elérhetőbb árak) 2.) Légi közlekedés biztonsága: (pl. a légiközlekedésben nem jártas felhasználók száma növekedik, egyes üzembentartók nem gondoskodnak az eseti légtér kijelöléséről, így a légiforgalmi szolgálat és a légtér más felhasználói nem értesülnek a repülésről.) 3.) nemzetközi szabályozás 4.) hatályos magyar szabályozás felülvizsgálata

Nemzetközi kitekintés 1.) Chicagói Egyezmény (a nemzetközi polgári repülésről, 1944. december 7. ) 2.) ERSG [a pilóta nélküli légijárművek integrációjával foglalkozó munkacsoport]: a pilóta nélküli légijárművek integrálására vonatkozó ütemterv (2013.) 3.) Európai Unió: Európai Repülésbiztonsági Ügynökség: biztonsági követelmények (rendeletben): 150 kg feletti tagállami szabályozás: 150 kg alatti Európai Bizottság célja, hogy eltörölje a 150 kg-os súlyhatárt és egy közös, Európai Uniós rendelet kerüljön elfogadásra, amely várhatóan 2018. évben kerül sor 4.) Európai Repülésbiztonsági Ügynökség Javaslat a drónok üzemeltetésére vonatkozó közös európai szabályozás létrehozására

Hatályos magyar szabályozás Légi közlekedéssel kapcsolatos jogszabályok: 1995. évi XCVII. törvény a légiközlekedésről (Lt.) 141/1995. (XI. 30.) Korm. Rendelet a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény végrehajtásáról 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről 38/2011. (X. 5.) NGM rendelet: a gyermekjátékok biztonságáról 39/2001. (III. 5.) Korm. rendelet: a légiközlekedési kötelező felelősségbiztosításról szóló 159/2010. (V. 6.) Korm. rendelet: a repülőtér létesítésének, fejlesztésének és megszüntetésének, valamint a leszállóhely létesítésének és megszüntetésének szabályairól

Hatályos magyar szabályozás Nem szükséges: tevékenységi engedély (2017. január 1.től) DE! szükséges: eseti (vagy korlátozott) légtér engedély beszerzése, bejelentési kötelezettség a tevékenység végzéséről (légiközlekedési hatósághoz) mentesül: sport- és magáncélú felhasználás (megj.: csak a bejelentés alól mentesülnek, továbbra is kötelező a megfelelő légtér engedély(ek) megszerzése) Honvédelmi Minisztérium Állami Légügyi Főosztály Cím: H-1055 Budapest, Balaton u. 7-11. Postacím: H-1885 Budapest, Pf. 25. Telefon: +36-1-4741469 E-mail: klh@hm.gov.hu www.ket.hm.gov.hu - HM Állami Főosztály (HM ÁLF)

Hatályos magyar szabályozás felülvizsgálata Eseti légtér igénylése: üzemben tartónak többletköltséggel jár, repülésbiztonsági elemzés szükséges, időigényes (ha a repülés ellenőrzött légteret is érint: 2-3 hét), az eseti légtereket térben és időben nem fedhetik egymást (pl. a felhasználó nem végezheti el a repülést, mivel ott már másnak került légtér kijelölésre – függetlenül annak aktiválásától). 2016. évi CXXXVI. törvény: a légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény módosításáról (hatálybalépés: 2016. december 31.): Pilóta nélküli légijármű fogalma pontosításra került. Kiterjed a repülőmodellre is. (Megj.: a rendelettervezet tartalmazza a VII. osztályú repülőterek kijelölésének lehetőségét – a tevékenység szabályozott keretek közötti végzésének érdekében)

(Dokumentumok-Jogszabálytervezetek) Kormány egyes légiközlekedéssel összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló rendelettervezet: Közzétette: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (2016. december 23.) http://www.kormany.hu (Dokumentumok-Jogszabálytervezetek) hatályos légi közlekedéssel kapcsolatos jogszabályok módosulnak, a NFM a módosulásokkal egyidőben várhatóan megalkotja a pilóta nélküli légijárművekről szóló rendeletét.

Jogszabálytervezet - hatály Kiterjed: a pilóta nélküli légijárművekkel végrehajtott repülések szabályaira, vezetőik képzésére, az eszközök nyilvántartására, műszaki feltételeire. Nem terjed ki: azon eszközökre, amelyek maximális felszálló tömege nem haladja meg a 250 grammot, állami pilóta nélküli légijármúvekre, kifejezetten játék céljára terveztek, gyártottak és forgalmaznak.

Jogszabálytervezet - általános szabályok 1.) Látótávolságon belüli repülések szabályozása: a vezetőnek folyamatos és közvetlen vizuális kapcsolatot kell fenntartania a pilóta nélküli légijárművel, a drón a földfelszíntől számított 130 méteres magasságig emelkedhet, a tapasztalati értékekre támaszkodva az a távolság, ahonnan a pilóta nélküli légijármű vezető nappal, jó látási körülmények között, jó időben még megfelelően érzékelheti a légijárművet, Földköri távolságon a pilóta nélküli légijármű a vezetőtől maximum 500 méterre távolodhat el.

Jogszabálytervezet - általános szabályok 2.) Elsőbbségadási szabályok: - szabad utat kell biztosítani a légtér más felhasználói számára két eszköz egymáshoz közelítése esetén a kitérés szabályozása (irányától jobbra) 3.) Földön tartózkodó személyek védelmének szabályozása: nem üzemeltethető a repülésben részt nem vevő személyek felett, valamint bizonyos távolságnál közelebb nem repülhet hozzájuk. (kivéve: az érintett személy hozzájárul)

Jogszabálytervezet - általános szabályok 4.) adatvédelem: Nem tér ki adatvédelmi szabályozásra: nem a közlekedésért felelős miniszter feladata, a vonatkozó adatvédelmi jogszabályok érvényesek a pilóta nélküli légijárművek vezetőire is, DE! a magántulajdon védelmének érdekében a tervezet tartalmaz egy szabályt: magánterület feletti repülés 30 méteres repülési magasság alatt csak a tulajdonos, bérlő, vagy földhasználati jogot birtokló engedélyével lehet.

Adatvédelmi ajánlások Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság: Ajánlás a drónokkal megvalósított adatkezelésekről (2014. november 14.): https://www.naih.hu (Ajánlások) drón befolyásolhatja a magánszféra sértetlenségét és az egyéb emberi jogokat (pl. eredetitől eltérő célból történő adatkezelés, szabadsághoz és biztonsághoz való jog, gyülekezési szabadság, a vallásszabadság, a véleménynyilvánítás szabadsága, hátrányos megkülönböztetés tilalma) nem tartja elegendőnek az utalást más hasonlónak tűnő szabályozási területre (pl. a köztéri kamerázás, légi felvételek készítésére vonatkozó szabályok), Indokolt: törvényi szintű, speciális szabályozás, ajánlások: jogszerű adatkezelés célja, jogalap, szükségesség, arányosság, célhoz kötöttség, tájékoztatási kötelezettség, adatbiztonság, megőrzési idő, eredeti céltól eltérő adatkezelés, érintettek jogai

Jogszabálytervezet – kategóriák kategória: 250g < max. felszálló tömeg < 2 kg (repülési magasság < 50 m) 2. kategória: max. felszálló tömeg: 2 kg - 25 kg, vagy repülési magasság > 50 m) 3. kategória: max. felszálló tömeg > 25 kg

Jogszabálytervezet – kategóriák, követelmények 1. kategória: Oktatóanyag elsajátítása: közzététel: légiközlekedési hatóság honlapján elérhető: ügyfélkapu igazolás (program generálja)

Jogszabálytervezet – kategóriák, követelmények 2. kategória: nagyobb kockázat nyilvántartásba vétel (maximális felszálló tömege > 2kg) alapfelszerelés (aktuális pozícióról, magasságról és sebességről tájékoztató berendezések) kényszerhelyzetek megoldására irányuló technológia megkövetelése képzési követelmények: alapfokú képzés (repülés alapszabályai, általános előírások, helymeghatározás, meteorológia, alapvető műszaki ismeretek)

Jogszabálytervezet – kategóriák, követelmények 3. kategória: nyilvántartásba vétel Légialkalmasság: évente (jármű, kapcsolódó berendezések) légialkalmassági tanúsítvány Repülések dokumentálása: üzemi napló (repülések nyomon követése) repülési napló (repülési órák számának igazolása) Képzési követelmények: szakszolgálati engedély

Jogszabálytervezet – nyilvántartás Nyilvántartó: Légi közlekedési hatóság Kötelező nyilvántartásba venni: 1.) maximális felszálló tömege > 2 kg 2.) ellenszolgáltatás fejében végzett tevékenység esetén + kérelmezhető a nyilvántartásba vétel (az 1-2. eseteken túlmenően)

Jogszabálytervezet – felelősségbiztosítás 39/2001. (III. 5.) Korm. rendelet: a légiközlekedési kötelező felelősségbiztosításról Biztosítási összeg: 1. kategória: 3 000 000 Ft, 2. kategória: 5 000 000 Ft, 3. kategória: 10 000 000 Ft.

Jogszabálytervezet – szükséges dokumentumok Használat jogszerűségét igazoló dokumentumok: a) vezetéshez szükséges képzés elvégzését igazoló dokumentum (a 3. kategória esetén: szakszolgálati engedély), b) érvényes felelősségbiztosítási fedezetet igazoló dokumentum, c) a gyártó által mellékelt kezelési útmutató, d) eseti légtér vagy drón légtér meglétét igazoló határozat (ha eseti légtér kijelölés szükséges), e) korlátozott légtér igénybevételére vonatkozó hatósági engedély (ha korlátozott légtérben történik a repülés végrehajtása), f) légialkalmassági tanúsítvány (3. kategóriába esetén) g) frekvenciahasználati engedély (ha a drón nem a szabad frekvenciát használja).

Jogszabálytervezet - működtetés korlátozásai Nem működtethető: a) tiltott légtérben, b)korlátozott légtérben (kivéve a légiközlekedési hatóság engedélyével) c) veszélyes és időszakosan korlátozott légtérben a közzétett üzemidő alatt, d) Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér végső megközelítési területének a repülőtér vonatkoztatási pontjától mért 10 km-es sugarú körön belül, e) Schengeni külső határtól számított 60 méteren belül, f) kis magasságú állami célú repüléseknek az érvényes repülési terv alapján megjelenített útvonalától mért 5 km szélességű sávban, és g) állami repülések céljára szolgáló repülőterek vonatkozási pontjától mért 5 km sugarú körön belül.

Jogszabálytervezet – működtetés korlátozásai (egyedi engedély) Egyedi engedély alapján (rendőri szerv vezetője, terület kezelője, üzemeltetője): a) állam működése szempontjából kiemelten fontos létesítmények felett és azok 500 méteres körzetében, b) védett személyek és a kijelölt létesítmények védelméről szóló kormányrendelet 1. mellékletében meghatározott helyek felett és azok 500 méteres körzetében, c) diplomáciai és konzuli képviseletek épületei, továbbá sérthetetlenséget élvező tagjaik lakhatására szolgáló épületek, valamint a nemzetközi szervezetek objektumai felett,

Jogszabálytervezet - működtetés korlátozásai (egyedi engedély) d) védett személyek tartózkodási helyének és útvonalának 500 méteres körzetében, e) sportpályák, a kórházak, az ipari létesítmények, a közművek, a közforgalmú tömegközlekedési eszközök állomásai, üzemi épületei felett és azok 500 méteres körzetében, f) gyülekezési jog hatálya alá tartozó rendezvény helyszínén, g) közlekedési baleset helyszínén, h) bűncselekmény helyszínén, i) nyomozási cselekmény helyszínén, j) titkos információgyűjtés műveleti területén.

Jogszabálytervezet - működtetés korlátozásai (rendezvény) A rendezvény szervező vagy a lebonyolításért felelős személy egyedi engedélye alapján az általa meghatározott feltételekkel: a) az állami és az önkormányzati rendezvény helyszínén, b) a vallási és a választási gyűlések helyszínén, c) a sportesemény helyszínén. A tervezet külön bekezdésben biztosítani kívánja, hogy a helyszínre érkező, intézkedésre jogosult rendőr felszólíthatja a drónt vezető személyt, hogy tevékenységét fejezze be. Tiltás időtartama: esemény időtartama max. 12 óra /meghosszabbítható: alkalmanként 12 órával (max. az elrendelésre okot adó esemény kezdetétől végéig)

Önkormányzati rendezvény Várhatóan az önkormányzatok képviselő-testületei határozatban szabályozhatják majd a rendezvény szervező vagy a lebonyolításért felelős személy részére előírt eljárási rendet, és a drón önkormányzati rendezvényen történő üzemeltetés feltételeit (a rendezvényszervezésre irányuló szerződésbe is foglalható): minden rendezvényre – általánosságban adott rendezvényre – esetenként 1.) egyedi engedély igénylése, elbírálása 2.) önkormányzati rendezvényen történő üzemeltetés feltételei Megj.: a rendelettervezet nem szabályozza az önkormányzati rendezvénnyel kapcsolatos egyedi engedély részletszabályozását.

Jogszabálytervezet - mobilalkalmazás Pilóta nélküli légijárművek használatát támogató mobil app: A vezető köteles lesz ellenőrizni, hogy a repülés végrehajtása az adott területen és légtérben engedélyezett-e. App üzemeltetője: HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zártkörűen Működő Részvénytársaság (http://www.hungarocontrol.hu/) Zrt. által nyilvántartott aktuális légtéradatok kis magasságú állami repüléseknek az érvényes repülési terv szerinti útvonalát tiltott helyszínek és légterek adatai, korlátozottan igénybe vehető légterek adatai.

Használat jogszerűségének ellenőrzése, légiközlekedési bírság 19/2009. (VI. 18.) IRM rendelet a Rendőrség légiközlekedés- rendészeti feladatai ellátásának rendjéről, valamint a szakszolgálati engedély, a légialkalmassági bizonyítvány és a légialkalmassági tanúsítvány helyszíni elvételének szabályairól Lt. 2016. december 1-től hatályba lépett módosítás alapján: A szabályok megsértése esetén a légiközlekedési bírságolással kapcsolatos eljárást, amennyiben az eljárás az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szervnél indult, az általános rendőrségi feladatok ellátására létrehozott szerv folytatja le.

Köszönöm a figyelmet!