Farkas Erika, felnőttképzési szakértő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
E-SKILLS (DIGITÁLIS ÍRÁSTUDÁS) AZ ÉRDEKKÉPVISELETI MUNKÁBAN A STRATOSZ SZÁMÁRA KIDOLGOZOTT VÁLTOZAT Készült a MAT támogatásával, az FSZH közreműködésével.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése Közoktatás 1-4. szintjei - Kapcsolódások.
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
A „MODULFÜZET” készítette B a l á z s T a m á s. - T U D J U K…, - M E R J Ü K…, - T E S S Z Ü K.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
A munka világával kapcsolatos tudás
Munkavédelmi előírások rendszere
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
Az inspektor A gyártás részletes és kollegiális felügyelete.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
1 MER ellenőrzés ek egységes értelmezése Budapest, szeptember 5. Munkácsi Márta A Minőségellenőrzési Bizottság tagja.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Emberi erőforrás menedzsment Munkakörök elemzése, tervezése
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
Kompetencia alapú új moduláris képzés
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Autonómia és felelősségvállalás
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
Az OKKR szintjei és szintleírásai a 6–8. szint Bókay Antal.
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Megjegyzések az Országos képesítési keretrendszer első–negyedik szintjének vitaanyagához Horváth Zsuzsanna — Ütőné Visi Judit Oktatáskutató és Fejlesztő.
AZ ORSZÁGOS KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER 5. SZINTJÉNEK LEÍRÁSA JAVASLAT ÉS PROBLÉMAFELVETÉS Sediviné Balassa Ildikó Felsőfokú Szakképzés Kollégium Egyesület.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Könyvvizsgálók tevékenységére vonatkozó tapasztalatok XIII. Országos Minőségellenőrzési Továbbképzés - Siófok Vámosi Anikó
Tanulási eredmények a KKK-kban A szeptember 30-i budapesti csoportos konzultációra készült prezentáció
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Munkavédelmi érdekképviselet és érdekegyeztetés Összeállította: dr. Váró György.
A javaslattevők által készített szakmai programkövetelmények szakszerű kidolgozása, tartalmi és formai követelmények A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNYEK SZAKSZERŰ.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
Képzési programok kidolgozottsága Csányi Róbert
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
A különböző eszközök egymáshoz való viszonya IKER társadalmasítás workshop Budapest, április 12.
Magyar Képesítési Keretrendszer EURÓPAI MOBILITÁSI ÉS LLL ESZKÖZÖK, ALAPELVEK.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Didaktika-II. M. Nádasi Mária. Kooperatív és Kollaboratív módszer.
12. modul Szakmai követelmények 2 óra gyakorlat Dr. Henczi Lajos Madarász Erik Torma Gabriella Szakmai támogató: Schindler Rózsa.
MKIK – Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő
12. modul Szakmai követelmények - 2 óra gyakorlat nexon
KOMPETENCIA ALAPÚ TANÁRKÉPZÉS FÓKUSZBAN A GYAKORLATI KÉPZÉS
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Palencsárné Kasza Marianna felnőttképzési szakértő
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A SZAKMAI PROGRAMKÖVETELMÉNYEK SZAKSZERŰ ÖSSZEÁLLÍTÁSA
A felnőttképzési szakmai végzettségek MKKR szerinti besorolása
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Benedek András, BME Felnőttképzés és iskola – a szakértői kompetenciafejlesztés lehetőségei december 1.
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Az SZMBK Intézményi Modell
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

Farkas Erika, felnőttképzési szakértő A szakmai programkövetelmények szakszerű összeállítása konferencia 2016. 10. 20. Budapest Szakmai követelmények tanulási eredmény alapú bemutatása a szakmai programkövetelmény javaslat összeállítása során Farkas Erika, felnőttképzési szakértő

Az előadás célja tanulási eredményekben Tudás Ismeri a tanulási eredmények meghatározásának módszertanát, a tanulási eredmények megfogalmazásával szemben támasztott tartalmi és formai követelményeket. Képesség A szakmai, tartalmi és formai követelményeknek megfelelő tanulási eredményeket fogalmaz meg. Attitűd A tanulási eredmények írása során pontos, precíz, szakszerű megfogalmazásra törekszik. Felelősség, autonómia Önállóan fogalmazza meg a szakmájához kapcsolódó tanulási eredményeket.

Szakmai követelmények tanulási eredmény alapú kidolgozása 59/2013. (XII. 13.) NGM rendelet 2§ eb) pont „A legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat tanulási eredmény alapú megközelítésben a javaslat tartalmazza.” „A legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat a javaslat tartalmazza.”

A szakmai követelmények tanulási eredmény alapú leírása A szakmai programkövetelmény tanulási eredményei a munkakör ellátásához, a munkatevékenység elvégzéséhez szükséges követelményeket határozzák meg. Az egyéb szakmai képzés során majd azokat a tanulási eredményeket kell elsajátíttatni a felnőttel, amik szerepelnek a szakmai programkövetelmény javaslatban.  A szakmai programkövetelmény a foglalkoztatás oldaláról értelmezi a követelményrendszert a szakmai végzettség tekintetében, a felnőttképzési program a képzés megvalósíthatóságának feltételeit tartalmazza. A TANULÁSI EREDMÉNY KATEGÓRIÁI Tudás Képesség Attitűd Felelősség, autonómia

Mi az előnye a szakmai követelmények tanulási eredményekben történő megfogalmazásának? Növeli az átláthatóságot és a különféle követelmények összehasonlíthatóságát Következetesebbé, átgondoltabbá teszi a képzés tervezését, a követelmények meghatározását Segít abban, hogy a munkaerőpiac szükségletei összhangba kerüljenek a képzési szolgáltatásokkal

Mi a tanulási eredmények célja a szakmai programkövetelmény esetén? A munkakör ellátásához, a munkatevékenység elvégzéséhez szükséges követelmények meghatározása. A szakmai végzettséget megszerző felnőttel szemben támasztott elvárások meghatározása. A munkaadók tájékoztatása, akik szakmai végzettséggel rendelkező személyt keresnek. Munkavállalók/képzésben résztvevők tájékoztatása az adott munkakörről, a szakmai követelményekről.

Milyen forrásokat használhatunk fel? Gyakorlati szakemberek, akik ismerik a tanulási eredmény írásának módszertanát, az MKKR szintleíró jellemzőit Munkakörelemzés dokumentumai Álláshirdetések MKKR táblázat

A TANULÁSI EREDMÉNY KATEGÓRIÁI Tudás Képesség Attitűd Felelősségautonómia

Tudás Ismeret jellegű elemek, egy munkaterülethez kapcsolódó tények, elvek, elméletek összessége, jellemzően a szakmai ismeretek birtoklása tartozik ide. A tudás kategóriába az adott szakterületre vonatkozó tudásokat kell leírni, amely tartalmazza az adott feladattal, munkaterülettel, szakmával kapcsolatos egyszerű és magasabb szintű információkat, az információk magasabb egységekbe szerveződésének szabályait, a fogalmak közötti összefüggéseket. A tudás kategóriájába fogalmak, tények, definíciók, szabályok, leírások, törvények, elméletek, rendszerek, összefüggések, szabályok ismerete, tudása, birtoklása tartozik. Szakmai kompetenciák: melyek tényszerű, ismeretjellegű tudást jelentenek.

Tudás - Milyen igéket JAVASOLT használni? Tudja Ismeri Érti, megérti Azonosítja Felismeri Felidézi Megnevezi Rendelkezik stb. Példák „Alkalmazói szinten ismeri a felnőttképzési tevékenységet szabályozó dokumentumokat.” „Szakértői szinten tudja a komplex szakmai vizsgára vonatkozó jogszabályokat.”

Tudás –mire figyeljünk? Az ismereteket specifikáljuk azok mélysége (mennyi és milyen mélységű ismerettel kell rendelkezni) és kiterjedése (milyen széles területen kell az adott tudással rendelkezni) szerint! „Ismeri a jogszabályokat.” „Alkalmazói szinten ismeri a felnőttképzés és szakképzés jogszabályi környezetét (felnőttképzési törvény és végrehajtási rendeletei, szakképzési törvény.”

Képesség A tudás alkalmazásának és a know-how használatának képessége feladatok elvégzése és problémamegoldás céljából, cselekvő szintű tudások, jellemzően a szakmai készségek, de a kézügyesség és a módszerek, anyagok, eszközök, felszerelések használata és annak módja is ide tartozik. A kognitív képességek : egy adott munkaterület feladatainak, problémáinak megoldásához szükséges eljárások (procedúrák) ismeretét és használatát jelentik A motoros készségek : olyan, tényleges cselekvésben is megfigyelhető tevékenységek, melyek során egy mozdulatsor vagy egy tárgy használata begyakorlott módon, automatikusan végrehajtható, azaz a mozgáselemek kivitelezése nem igényel koncentrált figyelmet. A cselekvőképes tudást jelentik, a szakmai készségeket.  Társas kompetenciákon belül : a kommunikációs kompetenciák és a konfliktuskezelési kompetenciák Módszerkompetenciákon belül : a problémamegoldás és a munkamódszer/munkastílus kompetenciái

Képesség - Milyen igéket célszerű használni? Használja, Megfogalmazza Feltárja Bekapcsolódik Továbbfejleszti Összehasonlítja Elkészíti Elemzi Működteti Összeállítja Bemutatja Kezeli Megtervezi Kialakítja, Kiválasztja, Alkalmazza stb. Példák „Összeállítja a képzési katalógust, képzési tájékoztatót.” „Előkészíti a tanfolyamok indításával kapcsolatos dokumentumokat.”

Képesség –mire figyeljünk? A képesség kategóriába gyakorlati alkalmazást, konkrét tevékenységvégzést írjunk. „Képes felsorolni a felnőttképzési szerződés tartalmi elemeit.” „A tartalmi és formai követelményeknek megfelelően a felnőttképzési tevékenységhez kapcsolódóan szerződéseket, hivatalos leveleket, feljegyzéseket és jegyzőkönyvet készít.”

Attitűd A szakmával, a munkával összefüggő felfogásbeli kérdések, a szakmai attitűdök, nézetek, viselkedési és magatartásformák Az attitűd érzelmi, emocionális komponens, elkötelezettség a szakmával, a munkával összefüggő felfogásbeli kérdések, értékelő viszonyulások összessége. Társas kompetenciákon belül : az együttműködési kompetenciák Személyes kompetenciákon belül: a jellemvonások

Attitűd - Milyen igéket célszerű használni? Belátja Befogadja Szem előtt tartja Igényli Elfogadja Kritikusan szemléli Törekszik Kész (pl. közös munkára), Elfogadja (pl. a szakmaetikai elveket) Vállalja Képviseli Empatikus Elkötelezett Nyitott (pl. új megoldásokra) Érdeklődik stb. Példák „Törekszik figyelembe venni a résztvevői igényeket a képzés szervezésekor .” „Elfogadja a különböző tanulási környezetek és formák egyenrangúságát.”

Attitűd – mire figyeljünk? Úgy fogalmazzuk meg, hogy kapcsolódjon az adott szakmaterülethez. A jellemvonás meghatározása nem megfelelő. „Szabálykövető.” „Magára nézve kötelezőnek tartja a felnőttképzésre vonatkozó jogszabályi előírások betartását.”

Felelősség, autonómia Minden tevékenységet jellemez az, hogy egy adott személy milyen önállósággal, milyen mértékű (szakmai, erkölcsi, anyagi) felelősségvállalással tudja végrehajtani. Az autonómia önállóságot, függetlenséget jelent és elsősorban döntéshozatal és cselekvések formájában nyilvánul meg. A felelősség jogi és erkölcsi kategória, amely a valakiért vagy valamiért számot adás kötelezettségeként határozható meg. Módszerkompetenciákon belül : a gondolkodási kompetenciák Személyes kompetenciákon belül : a jellemvonások

Felelősség, autonómia - Milyen igéket célszerű használni? Felelős/felügyeli Önállóan Másokkal együttműködve Vezetői irányítással Szokásos időtartam alatt Segítséggel, útmutatással Képes az önellenőrzésre és a hibák önálló javítására Döntéseket hozni Önálló javaslatokat megfogalmazni Felelősséget vállal a saját ill. a csoport munkájáért Új megoldásokat kezdeményez Vezeti Irányítja Korrigálja saját vagy mások hibáit stb. Példák „Munkája során önállóan és maradéktalanul betartja a felnőttképzési tevékenységre vonatkozó jogszabályok előírásait.” „A szakmai vezető útmutatása alapján és ellenőrzése mellett szakszerűen vezeti a felnőttképzési törvény hatálya alá tartozó képzésekhez kapcsolódó képzési dokumentációt.”

Autonómia, felelősség – mire figyeljünk? A döntéshez szükséges információk beszerzése, az alternatívák közötti választás és a döntés következményeinek belátása és az azért történő felelősségvállalás nem a képesség, hanem az autonómia kategóriába tartozik. „A képzés tartalma alapján önállóan döntést hoz a képzési körökbe történő besorolásról.” (képesség kategória) „A képzés tartalma alapján önállóan döntést hoz a képzési körökbe történő besorolásról.” (felelősség, autonómia kategória)

A szakmai követelmények leírása Megfelelő, ha Tanulási eredményként kerül meghatározásra az MKKR szerinti rendszerben használt deskriptorokkal Meghatározza a szakmai, társas, személyes és módszerkompetenciákat Összhangban van a szakmai végzettség megnevezésével Összhangban van a képzés megkezdéséhez szükséges bementi feltételekkel A szakmai végzettséggel megszerezhető kompetenciákkal a tevékenység, munkaterületi feladat elvégezhető vagy magasabb szinten gyakorolható Modulrendszerű felépítés esetén – modulonként szerepel a javaslatban

A szakmai követelmények leírása Megfelelő: A legjellemzőbb tevékenység vagy munkaterület ellátásához szükséges szakmai kompetenciákat leíró szakmai ismereteket, készségeket és személyes kompetenciákat, társas kompetenciákat és módszerkompetenciákat tanulási eredmény alapú megközelítésben tartalmazza A tanulási eredmények olyan módon kifejtettek, hogy a követelmények érvényesülésének mérése megbízhatóan tervezhető, s a követelmények összességének teljesülése egyértelműen feltételezi a szakmai végzettség gyakorlásának, a szakmai végzettséggel ellátható munkaterület betöltésének képességét

A szakmai követelmények leírása Megfelelő: amelyben nem található meg az OKJ-ban szereplő valamely szakképesítés szakmai kompetenciáinak több mint negyven százaléka, rész-szakképesítés esetén több mint hatvan százaléka, - kivéve, ha a javaslatban szereplő szakmai kompetencia az OKJ-ban szereplő szakképesítés szakmai kompetenciájának magasabb szintű elsajátítására, vagy speciális szakmai ismeretek és szakmai készségek kialakítására irányul

A szakmai követelmények leírása Megfelelő: amelyben nem található meg a nemzeti felsőoktatásról szóló törvény szerinti felsőoktatási szakképzés képzési és kimeneti követelményeiben szereplő szakmai kompetenciák több mint negyven százaléka amelyben nem található meg a MKIK és a Magyar Agrár-, Élelmiszergazdasági és Vidékfejlesztési Kamara mesterképzéseinek kompetencia moduljaiban szereplő szakmai kompetenciák több mint negyven százaléka

A szakmai követelmények leírása Megfelelő: amennyiben a megszerezhető szakmai végzettség tartalma jogszabályban nem került meghatározásra amennyiben a javaslat alapján megszerezhető szakmai végzettség összhangban van a szakmai követelmények leírásával, a bemeneti feltételekkel, a legjellemzőbb tevékenység, munkaterület leírásával

Szempontok, alapelvek a tanulási eredmények megfogalmazásánál A tudás–képesség-attitűd-autonómia-felelősség kontextusában részletesen írjuk le a tanulási eredményeket! A munkatevékenységből induljunk ki! Minimálisan elfogadható tudásszintet határozzuk meg! Minden olyan tanulási eredményt tartalmazzon a leírás, amely az adott munkakör betöltéséhez szükséges! Az összekapcsolódó képesítések tanulási eredményei alapján megkülönböztethetőek legyenek a képesítések szintjei!

Alapelvek A tanulási eredményeket aktív, cselekvést jelentő igékkel írjuk le „Ismeri a felnőttképzési törvény által előírt, a képzés folyamán kötelezően vezetendő dokumentumokat, azok tartalmi és formai Követelményeit (felnőttképzési szerződés, jelenléti ív, haladási napló stb.).” „A képzési folyamathoz kapcsolódó dokumentációk ismerete.”

Alapelvek Úgy fogalmazzuk meg, hogy meghatározza az adott témakört, kifejezze, hogy mire vonatkozik a cselekvés „A tanulási folyamat kezdetén tájékozódik mérések segítségével a hallgatók előzetes tudásáról, korábbi tanulási és tapasztalati tudásáról, javaslatot tesz a validációs eljárás elindítására.” „A felsőoktatási tutor a hallgatók tudásához igazodva végzi munkáját.”

Alapelvek Úgy fogalmazzuk meg, hogy magába foglalja a kontextust A kontextusba helyezés tájékoztatást adjon arról, hogy az adott tudás és képesség milyen típusú tevékenységhez kapcsolódik „Szóban és írásban kapcsolatot tart az intézmény ügyfeleivel, dolgozóival, partnereivel, a résztvevőkkel, az oktatókkal, a hatóságokkal, más felnőttképzést folytató intézményekkel, valamint a sajtóval .” „Jól kommunikál, kapcsolatot tart.”

Alapelvek A leírás egyértelműen utaljon arra, hogy az egyes kompetenciákat hogyan kell alkalmazni (pl. felügyelet alatt, önállóan stb.) „Képes a szakmai vezető szakmai útmutatása alapján a felnőttképzési törvény hatálya alá tartozó képzési körökbe tartozó képzések képzési programjainak szakszerű – a jogszabályi és koherencia követelményeknek is megfelelő – elkészítésére.” „Képzési programot készít.”

Alapelvek Konkrét, mérhető követelményeket határozzunk meg, és ne általános, mérhetetlen követelményeket Szakmaspecifikusak legyenek a meghatározott tanulási eredmények, utaljanak az adott szakmai tevékenységre, ne legyenek túl általánosak „A program zárásakor önállóan ellenőrzi a modulzárók teljesítését, a képzés során keletkezett dokumentumok rendelkezésre állását, a képzési programban szereplő záróvizsga/záró beszámoló feltételeinek a meglétét önállóan vizsgálja.” „Önálló munkavégzésre képes, felmerülő problémára új megoldásokat kezdeményez.”

Alapelvek A tanulási eredmények ne a tanulási útvonalat írják le, befejezettségre utaljanak „Elméleti oktatásra alkalmas teremben 2 órán keresztül a tanulási eredmény alapú képzésfejlesztés gyakoroltatása a tankönyvben szereplő jó és rossz példák alapján.” „Saját szakterületéhez tartozó képzések követelményeit mérhető és értékelhető tanulási eredményekben fogalmazza meg.”

Alapelvek A tanulási eredmények horizontálisan koherensek legyenek A tudás és képesség kategória kapcsolódjon össze   „Ismeri a képzési és munkaerő-piaci igényfelmérés módszertanát a hatékony képzési kínálat kialakítása érdekében.” „Alkalmazza a képzési és munkaerő-piaci igények felméréséhez szükséges módszereket és értékelési Technikákat.”

Alapelvek Egy képességelemhez több tudáselem is kapcsolódhat „Ismeri a képzési tartalomfejlesztés alapfogalmait: cél, követelmény, tartalom, módszer, munkaforma, képzés, tanulás, tanulási folyamat, tanulási idő.” „Képes a képzési követelmények, tanulási cél, tartalom közötti fogalmi és tartalom fejlesztési szempontok szerinti kapcsolódások, összefüggések, egymásra épülések értelmezésére a képzési/tanulási folyamat tervezése, ütemezése, tematika kidolgozása során.” „Ismeri a képzési cél elérését, követelmények teljesítését a tanulási folyamat szintjén biztosító feltételek, eszközök, módszerek, keretek, munkaformák hatását a tanulási, képzési folyamatra, helyét a képzési- és a tanulási folyamaton belül.”

Alapelvek Az egyes kategóriákba írt állításokat nem kell egymásnak vízszintesen megfeleltetni: nem minden tudáselemhez kell azonos számú képesség, attitűd és önállóság-felelősség elem. Az önállóság és felelősségvállalás illeszkedjen a tudás illetve képességelemekhez Ismeret Képesség Attitűd Felelősség, autonómia Ismeri a szakmai és a nyelvi programkövetelmény célját, rendszerét, jogszabályi hátterét, tartalmi és formai követelményeit. Képes a szakmai programkövetelmény nyilvántartásba vételi folyamatának előkészítésére és az online felület szakszerű kezelésére . A szakmai vezető szakmai iránymutatása mellett képes szakmai programkövetelmény összeállítására és a nyilvántartásba történő felvételhez szükséges eljárás lefolytatására.

Alapelvek A tanulási eredmények vertikálisan különüljenek el, az egyes szintek közötti különbség megragadható legyen. Ne szerepeljenek a tanulási eredményekben azok az alapismertek amelyekkel a szakmai előképzettséggel rendelkező rendelkezik.

Alapelvek A tanulási eredmények száma összefügg az óraszámmal, a bemeneti feltételekkel Egy programkövetelmény modulhoz átlagosan deszkriptoronként 5-15 tanulási eredményt célszerű megfogalmazni A tanulási eredményeket adott időtartam mellett el lehessen érni A leírás minden olyan tanulási eredményt tartalmazzon, amely az adott munkakör betöltéséhez szükséges

Alapelvek A tanulási eredményeket világosan, egyértelműen fogalmazzuk meg „Megértési szinten ismeri van a vízbefúlás szakaszaival.” „Képes megállapítani a felmerülő problémák azonosítására és megszüntetéséhez a megfelelő eljárások, előírások technológiai megoldását.” „Ismeri a biodiverzitás, a hagyomány és az örökségvédelem fogalmi alapjait, módszerkompetenciáit.”

Alapelvek Röviden és pontosan határozzuk meg, a bonyolult mondatokat kerüljük, célszerű a rövid, egymondatos megfogalmazás Ne használjunk túl általános és túl konkrét kifejezéseket „Tudja alkalmazni a tanultakat a munkája során.” „Önállóan, felelősen végzi munkáját.”

Alapelvek A tanulási eredményeket a megfelelő kategóriába tegyük, ne legyen kategóriatévesztés Az adott kategóriához illeszkedő igéket használjuk Egy mondatba egy igét és összetartozó tanulási eredményeket írjunk „Ismeri és alkalmazni tudja az arcmasszázs technikáit.” - a második képesség kategória „Előzetes tudásméréssel kapcsolatos tanácsokat tud adni.” – nem tudás, hanem képesség „Képes megfogalmazni az egész életen át tartó tanulás definícióját.” – nem képesség, hanem tudás

Konkrét példák

Jó példa - Cipőaljaköri munkás Tudás Képesség Attitűd Autonómia, felelősségvállalás Ismeri a merevítő elemek, foglalótalpbélések, talpak, sarkak előkészítő műveleteit képes az alsórész-alkatrészek technológiai előírásoknak megfelelő előkészítésére   törekszik az előkészítő műveletek során a technológiai előírások maradéktalan betartására vezetői útmutatással, másokkal együttműködve előkészíti az cipőalsórész-alkatrészeket Alkalmazói szinten ismeri az előhúzó- és orrfoglaló, sarokfoglaló és oldalfoglaló gépek kezelését, beállítása alkalmazói szinten ismeri az előhúzó- és orrfoglaló, sarokfoglaló és oldalfoglaló gépek kezelését, beállítása elfogadja a gépek beállításának korlátait önállóan, másokkal együttműködve végzi el a felső és az alsórész összeszerelését Ismeri a cipőalsórész minőségellenőrzési szempontjait képes minősítési, javíthatósági szempontok alapján csoportosítani a készterméket önállóan ellenőrzi az elkészült alsórészt

Rossz példa Tudás Képesség Attitűd Autonómia, felelősségvállalás Oktatók szakmai végzettségei, foglalkozása Oktató pedagógiai, oktatói tapasztalat 20 év, szakértő, Képes tanácsot adni Maximális elhivatottság, pozitív hozzáállás a képzésben résztvevőkhöz, speciális igényekhez. Tananyag kidolgozása a legcélszerűbben, legmagasabb képzettségre fókuszálva.   Felelősség vállalása a képzésben résztvevő és szakmai vizsgát elvégző személyek tudására. Önállóan képesek lesznek a tanácsadásra, igények figyelembe vételével szakmailag a legjobban.

Rossz példa Tudás Képesség Attitűd Autonómia, felelősségvállalás Aromák ismerete kozmetikai és egészségi problémákra ajánlás segítségnyújtás a rászorulóknak önálló, egészségi felelősségbiztosítás mellett

Rossz példa Tudás Képesség Attitűd Autonómia Ismeri és betartja a higiénés előírásokat. A helyiség elvárt higiéniáját fenntartja, az eszközök fertőtlenítését a gyakorlatban alkalmazza. Képes a személyi-és tárgyi higiéniát maximálisan fenntartani. Az infrastrukturális feltételeket biztosítja munkája során. Higiéniás alapismeretek ismerete, tisztaság, igényesség. Megfelelő minőségű termékeket, biztonságos forrásból alkalmaz. Új vivőanyagok estén bőrpróbát végez, az esetleges allergiás reakciók kiszűrésére.

Rossz példa Tudás Képesség Attitűd Autonómia, felelősségvállalás Meteorológiai alapismeretek (időjárás elemei, napsugárzás, szél, csapadék, hőmérséklet, évszakok, időjárási anomáliák). elhivatottság, elkötelezettség, szervezőkészség, döntésképesség, önállóság, önbizalom, magas szintű teljesítménymotiváció, folyamatos fejlődés iránti igény, rugalmasság, kitartás, tapintat, határozottság, mértéktartás Védett természetvédelmi értékek látogathatósága Védett területek, tanösvények, tájértékek és védett fajok a célterülete Meteorológiai alapismeretek (időjárás elemei, napsugárzás, szél, csapadék, hőmérséklet, évszakok, időjárási anomáliák) Elhivatottság, elkötelezettség, szervezőkészség, döntésképesség, önállóság, önbizalom, magas szintű teljesítménymotiváció, folyamatos fejlődés iránti igény, rugalmasság, kitartás, tapintat, határozottság, mértéktartás Védett természetvédelmi értékek látogathatósága Védett területek, tanösvények, tájértékek és védett fajok a célterületen

Rossz példa Tudás Képesség Attitűd Autonómia Élelmiszermikro-biológiai alapismeretek Élelmiszerek kémiai szennyezése Élelmiszer eredetű megbetegedések és megelőzésük A higiénikus ételkészítés környezete A rovarok és rágcsálók elleni védekezésről Takarítás, mosogatás Személyi higiénia, alkalmasság Betartja a kémiai szennyeződésekre vonatkozó szabályokat Alkalmazza az élelmiszerekben levő allergénekre vonatkozó szabályokat Betartja a higiéniai előírásokat Az előírásoknak megfelelően tárolja az élelmiszereket Egyéni munkavégzését megtervezi, Ételkészítési alap-, kiegészítő-, és befejező műveleteket végez. Felelősséget vállal az elvégzett munkáért. Felismeri baleseti helyzeteket és megelőzi azokat. Tájegységi ételek ismerete Személyes kompetenciák: Állóképesség Koordinált motorikus mozgás Szakmai alázat Társas kompetenciák: Irányíthatóság Együttműködés Konfliktuskezelő képesség Módszer kompetenciák: szervező képesség, Kommunikációs képesség Áttekintő képesség

Rossz példa Tudás Képesség Attitűd Autonómia A vevőkkel való gondoskodás elveinek ismerete. Képes megfogalmazni a vevőkkel való gondoskodás elvét Empatikus hozzáállást tanúsít, nagyfokú beleérző képességet mutat. Önállóan képes a rendelkezésre álló információkat elemezni és dönteni felhasználásukkal.

Jó példa - Krupié SZAKMAI VÉGZETTSÉGGEL ELLÁTHATÓ LEGJELLEMZŐBB TEVÉKENYSÉG, VAGY MUNKATERÜLET RÖVID LEÍRÁSA A Krupié szakmai végzettséggel rendelkező személy fogadja a vendégeket és tájékoztatja őket a kaszinói szolgáltatásokról és játékszabályokról. Bemutatja az érdeklődőknek a kaszinóban található szolgáltatásokat és játékokat. Megteremti a játékokhoz szükséges légkört. Ismeri, és készség szinten használja a játékokhoz szükséges eszközöket és tartozékokat. Levezényli a különböző szerencsejátékokat. Kezeli a zsetont, valamint az egyes játékokhoz szükséges eszközöket, berendezéseket és tartozékokat. Leosztja a kártyákat. Vezeti a játékokat, felügyeli azok szabályszerűségét. Fogadja a játékkal kapcsolatos reklamációkat és panaszokat. Rendezi az esetleges vitás helyzeteket. Kiszűri a szabálytalansággal próbálkozókat és az ügyeskedőket. Rendszeresen ellenőrzi a játékokhoz használatos eszközöket és berendezéseket. Hiba és/vagy műszaki probléma esetén elősegíti az üzemképesség mielőbbi helyreállítását. Beszedi a vesztes téteket, kiosztja a nyereményeket és adminisztrálja a bevételeket.

Jó példa - Krupié Tudás Képesség Attitűd Autonómia, felelősségvállalás Tisztában van a kaszinóban való megjelenés és viselkedés elvárt szabályaival Képes a kaszinók világában elfogadott megjelenés és viselkedés írott és íratlan szabályainak betartására Empatikusan és együttműködően viselkedik a kaszinó vendégeivel A kaszinóban rábízott feladatokat – a szabályok betartásával – önállóan, önfegyelemmel és megbízhatóan végrehajtja Ismeri a kaszinóba járó vendégek megszólításának és üdvözlésének udvarias, rugalmas formáit Képes könnyedén és rugalmasan kapcsolatot teremteni a kaszinó vendégeivel   A vendég igényeit mindig szem előtt tartja Tanácsot ad a kaszinó vendégeinek a játéklehetőségekről Tisztában van a kaszinóban használatos kommunikációs szabályokkal Képes a kaszinó vendégei számára megfelelő módon és tartalommal gyorsan és udvariasan tájékoztatást nyújtani Elfogadóan áll hozzá és alkalmazkodik a vendégek stílusához és gondolkodásához, továbbá a kaszinó „házszabályaihoz” Hatáskörén belül – a kaszinó szabályaival összhangban – meghozza a gyors és felelősségteljes döntéseket

Jó példa - Krupié Tudás Képesség Attitűd Autonómia, felelősségvállalás Tudja a kaszinóba járó vendégek tájékoztatásának praktikus formáit Képes hatékonyan és türelmesen kezelni a kommunikációból adódó esetleges félreértéseket A kaszinó vendégei felé irányuló viselkedése megfelel a helyzetre érvényes udvariassági normáknak Érzelmeit, viselkedését, öltözködését, megjelenését, illetve cselekedeteit kontrollálja és a kaszinó által elvárt szabályok keretein belül tartja Rendelkezik a kaszinóban leggyakrabban felmerülő panasz- és konfliktuskezeléshez szükséges ismeretekkel Képes a kaszinóban felmerülő tipikus problémák, illetve esetleges konfliktusok gyors és hatékony megoldására A kaszinóban való fellépése és cselekedetei magabiztosságot tükröznek Megfelelő időben és formában továbbítja a kaszinó működésével összefüggő információkat a kaszinó illetékeseihez   Jól viseli a munkája során keletkező stresszhelyzeteket Átlátja és el tudja helyezni saját tevékenységét a kaszinó teljes munkafolyamatában

Jó példa - Krupié Tudás Képesség Attitűd Autonómia, felelősségvállalás Ismeri a legelterjedtebb alapjátékokat (amerikai rulett, Black Jack) Képes bemutatni a vendégeknek a kaszinói szolgáltatásokat, játékokat és játékszabályokat Nagy hangsúlyt helyez a játékszabályok pontos ismeretére és azok betartására Az igényekre és a kaszinó lehetőségeire tekintettel önállóan megválasztja a vendég számára javasolt kaszinói szolgáltatást Ismeri az egyes játékok szabályait Képes a vendégek rendelkezésére bocsátani a játékhoz szükséges zsetonokat és eszközöket Inspirálja a munkája, és elkötelezett iránta Önállóan kiválasztja és kezeli az egyes játékokhoz szükséges kártyákat, zsetonokat, eszközöket és berendezéseket  Ismeri a játékokhoz szükséges eszközök, berendezések és tartozékok szakszerű használatát  Képes a kártyák rutinos leosztására Tudatosan fejleszti kompetenciáit és a munkájához szükséges tudását, gyakorlatát, ezért igényli a modern és népszerű játékok mielőbbi megismerését Pontosan (közel hibátlanul) betartja a játék- és házszabályokat

Jó példa - Krupié Tudás Képesség Attitűd Autonómia, felelősségvállalás Tisztában van a kaszinó bevételeire vonatkozó elszámolási, jelentési és adminisztrációs szabályokkal Képes a zsetonok, a játékhoz szükséges eszközök, berendezések kezelésére és rendszeres ellenőrzésére A játékokhoz szükséges zsetonokat, eszközöket és berendezéseket magabiztosan és megbízhatóan használja Önállóan és következetesen vezeti, illetve felügyeli a játékokat Ismeri a kaszinóban előforduló tipikus csalási trükköket Képes a játékok vezetésére és azok felügyeletére, továbbá az ezekhez szükséges energia-befektetés koncentrálására és hosszabbtávú fenntartására Ismétlődő feladatait megfelelő figyelemmel, nyugodtsággal és kitartással látja el Tudatosan végzi a játékokhoz használt eszközök ellenőrzését Tisztában van a kaszinókra vonatkozó szakmai és etikai normaelemekkel Járatos a gyors fejszámolásban Nyitottan, elfogadóan áll hozzá és alkalmazkodik a vendégek változó igényeihez Együttműködik a kaszinó munkatársaival az üzemi problémák megelőzésében, illetve a felmerülő működési zavarok mielőbbi elhárításában

Összefoglalva a leggyakoribb hibák Kategóriatévesztés Cselekvést jelentő ige hiánya A tanulási eredmények tartalmi kidolgozatlansága Több különböző tanulási eredmény egy mondatban történő megfogalmazása Nem tanulási eredményekben van megfogalmazva Nincs összhangban a munkaterület leírásával Stilisztikai hibák

Összefoglalva amire ügyeljünk A tanulási eredmények: Összhangban legyenek a képzésbe való bekapcsolódás feltételeivel, a szakmai végzettséggel legjellemzőbben ellátható munkatevékenységgel, a minimálisan meghatározott óraszámmal Konkrétak, mérhetőek, legyenek Konkrét, aktív, cselekvő igéket használjunk Határozzuk meg a témakört Specifikáló kontextusba helyezzük Világos, egyszerű, konkrét terminológiát használjunk A felelősség, autonómia szintje legyen meghatározva A minimálisan elvárt tudásszintet határozzuk meg

http://www.oktatas.hu/kepesiteseknyito/kepesitesek/tanulasi_eredmeny

Köszönöm szépen a megtisztelő figyelmet!