Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Fehér Péter PhD Edutus Főiskola Budapest
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Life through the lenses Enikő Bereczki 2RF. Egy kép többet ér ezer szónál Mitől jó egy sajtófotó? Milyen hatással van a közvéleményre? Milyen a sajtófotós.
Digitális kompetenciák a pedagógusképzésben Jelli János Apor Vilmos Katolikus Főiskola (HU) Námesztovszki Zsolt Újvidéki Egyetem Magyar Tannyelvű Tanítóképző.
Néhány fontos terület a Kreatív Ipar fejlődéséhez
Pedagógusok korszerű internetes kompetenciáinak fejlesztése Bedő Ferenc - közoktatási szakértő
Komplex Instrukciós Program
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
„Ezt egy életen át kell játszani”
Így tanítom az erkölcstant… 1.osztályban
INTERAKTÍV DIÁKÖNKORMÁNYZAT
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
E URÓPAI P EDAGÓGIAI IKT J OGOSÍTVÁNY EPICT tanfolyam a Calibrate projektben Kárpáti
Alprojektek eTanulás rendszer fejlesztése
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
Matematika kompetenciaterület
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Főző Attila László főszerkesztő-helyettes Számítógéppel segített kollaboratív tanulás.
Hunya Márta módszertani szakértő
JÓ GYAKORLAT Digitális taneszközök használata történelem órán
e-Learning a tanárképzésben
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Megújul a Sulinet Könczöl Tamás osztályvezető
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Nemzeti Közszolgálati Egyetem
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
„Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” TÁMOP / /0065 Moduláris oktatás Az egészséged a Te kezedben van!
Konstruktív pedagógia és számítógéppel segített tanulás
Kompetencia alapú idegen nyelvi
IKT ÉS ISKOLAFEJLESZTÉS
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Szegedi demo „Wikizz velünk! Kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban Sulinetwork 2010 konferencia Debrecen, december 2-4.
Szegedi demo Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon eTanulás Szakmai Kollégium előadássorozat Szeged, május 20.
1 Egy HEFOP projekt tapasztalatai Farkas András február 26. Digitális tanulási környezet alkalmazása az informatikai kompetenciák.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A Calderoni projekt az OFI szakmai tevékenységében Calderoni Taneszköz-információs és Oktatástechnológiai Központ Kőrösné Mikis Márta Budapest, április.
Wikizz velünk! - kollaboratív tudásépítés a gyakorlatban.
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
MTT MA Mérnöktanár mesterszak E lektronikus tanulás 4. konferencia.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Könczöl Tamás igazgató Sulinet Digitális Tudásbázis.
Az IKT-alapú pedagógia munkaformái, módszerei. 3 betűs világ IKT IST SDT.
Szaktanácsadói tevékenységek, kompetenciák
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
A digitális kompetencia mérése. IKT-alapú értékelés
Tanulói laptop használata a tanítási órákon
Informatika tanítása ea. Csernoch Mária
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
TÁMOP /2-2F A projekt neve: A Berettyó-Körös Térségi Integrált Szakképző Központ modell létrehozása A projekt az Európai Unió támogatásával,
Assoc. Prof. Ján Gunčaga, PhD. Faculty of Education Catholic University in Ružomberok Nyílt forráskódú szoftverek és IKT az oktatásban.
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
Digitális generáció az iskolapadban Bedő Ferenc
Új technológiák alkalmazási lehetőségei a mentori munkában Készítette: Lőrinczné Tasi Zsuzsanna.
Nemzeti Köznevelési Portál
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
A digitális kompetencia fejlesztése
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon eTanulás Szakmai Kollégium előadássorozat Szeged, 2010. május 20. Tudod-e, hogy…? Kollaboratív tudásépítés – wiki alapon szegedi demo

Vázlat Az online kollaboratív tanulási környezet jellemzői és lehetőségei A „Tudod-e hogy?” projekt lényege A Netgeneráció 2010 kutatás eredményei Megvalósítás Példák itthon és külföldön szegedi demo

Fogalmak CSCL = Computer-Supported Collaborative Learning számítógéppel segített kollaboratív tanulás „szetelés” számítógépes együtt tanulás szegedi demo

Mire jó és mire nem? Nem egy jól körülhatárolt tananyag megtanulására való! Cél: egy-egy témával kapcsolatban közös kutatás és kommunikáció révén a diákok maguk építsék fel tudásukat. A tanár ebben a folyamatban csak segítőtárs és nem irányító. szegedi demo

Az online kollaboratív tanulási környezet jellemzői együtt munkálkodás egy közös téma vagy feladat kapcsán elhárulnak az együttműködés térbeli és időbeli akadályai alkalmas komplex problémahelyzetek demonstrálására eszközök széles választékának biztosítása szegedi demo

A lényeg A kollaboratív, azaz az együttműködést segítő folyamatok. Kreatív alkotási környezet. A tanulás, a tudásalkotás a tanulók közötti interakciók segítségével jön létre. szegedi demo

Interakciók eszmecsere együttműködés kérdések megfogalmazása gondolatok, vélemények hangoztatása, ütköztetése érvek, ellenérvek építő jellegű kritika konszenzus szegedi demo

Online kommunikáció Csevegés Közös mappa Levelezőlista Fórum Faliújság Szavazás Vélemény-nyilvánítás Közös mappa Dokumentum-feltöltés és –tárolás Verziókövetés Ötletelés Strukturálás szegedi demo

Hipotézis Az aktív részvétel az interakciókban elősegíti a hatékonyabb tanulást! Ezzel a kutatási témával foglalkozik a nemzetközi KP-Lab (Knowledge Practices Laboratory) projekt (2006-2011) hármas számú esettanulmánya (Kárpáti Andrea, Dorner Helga). szegedi demo

Miért éppen wiki?

A wiki filozófiája A lapok létrehozásának és javításának gyorsasága, egyszerűsége a wiki technológia egyik legfontosabb jellemzője. A wikik inkább könnyítik a hibák javítását, mintsem hogy megnehezítsék az elkövetésüket. szegedi demo

A wiki nyújtotta lehetőségek – 1. Lehetővé teszi, hogy a szerkesztők (általános esetben bárki) a laphoz új tartalmakat adjanak, vagy azon tartalmat módosítsanak. Folyamatos párbeszéd biztosítása az olvasók és a szerkesztők számára (vitalap fül = discussion). szegedi demo

A wiki nyújtotta lehetőségek – 2. Minden mentéshez tartozik egy link, dátummal, időponttal, a szerkesztő nevével vagy IP-címével. Így könnyen követhető, ki milyen tartalmat adott hozzá, milyen változtatást végzett, szükség esetén bármelyik állapot egy kattintással visszaállítható (laptörténet fül = history). szegedi demo

A projekt célja A www.tudodehogy.hu wiki alapú weboldal létrehozásával: lehetőséget biztosítani az érdeklődő diákoknak kollaboratív tudásépítésre az általuk választott vagy a tanár által kijelölt témákban. szegedi demo

Célcsoport, munkaformák Elsősorban ‑ de nem kizárólagosan ‑ az 5-12. évfolyamos korosztály, iskolatípustól függetlenül. A diákok egyénileg vagy csoportokban dolgozhatnak, regisztráció után. szegedi demo

Diákok feladata kérdéseket tegyenek fel, amiket mások megválaszolhatnak kérdéseket tegyenek fel, és azokat megválaszolják megválaszolják mások kérdéseit kommentálják, javítsák, egészítsék ki, értékeljék mások kérdéseit/válaszait. szegedi demo

Követelmények Érdekesek, gondolkodtatóak, újszerűek legyenek! (Lehetőleg ne csak tényekre, adatokra vonatkozzanak.) Lehetőség szerint képeket, hangokat, animációkat, videókat tartalmazzanak – de saját készítésűeket! Csak a saját illusztrációk mellett alkalmazhatnak szabadon felhasználhatóakat, indokolt esetben. szegedi demo

Interakciók egymás anyagaihoz kritikus és/vagy építő jellegű megjegyzések fűzése esetleg szerkesztés szavazás egymás anyagaira: „A hét legjobb kérdése” „A hét legjobb válasza” stb. témakörökben. szegedi demo

Szabályok a wiki használatának szabályait egyértelművé kell tenni minden használó számára ezeket következetesen be kell tartatni a tanulók anyagai moderátori jóváhagyás után válnak publikussá A „Tudod-e, hogy?” wiki konkrét szabályai még kidolgozás alatt vannak! szegedi demo

Tanári kihívások a feldolgozható témák összegyűjtése és kiválasztása segítségnyújtás a háttéranyagok összeszedésében az egyes tantárgyak közötti integráció megteremtése. szegedi demo

Alkalmazási lehetőségei 1-2 órás tanórai időkeretben, megadott témakörben valamennyi tanuló által megírandó anyagok érdeklődő tanulókkal tanárón kívüli tevékenység (tehetséggondozás!) témanapok, témahetek, több hetes projektek keretében megvalósuló tudásépítés szegedi demo

Fejleszteni kívánt kompetenciák szövegértés-szövegalkotási nyelvi matematikai-logikai valamint a digitális kompetencia. Az anyagok szöveges részének elkészítése és feltöltése során fejlődik a… szegedi demo

Fejleszteni kívánt kompetenciák A weblap-készítés, az animációk, a digitális fényképek vagy videók készítése során fejlődik az… esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség szegedi demo

Fejleszteni kívánt kompetenciák A csoporton belüli és közötti együttműködés, probléma-megoldás, az internetes kommunikáció sokféle formájának használatával fejlődik a… szociális kompetencia kommunikációs kompetencia szegedi demo

Minimálisan szükséges eszközök multimédiás személyi számítógép (ideális esetben notebook) wiki szoftver digitális fényképezőgép képszerkesztő szoftver internet hozzáférés szegedi demo

További ajánlott eszközök képdigitalizáló (szkenner) webkamera vagy videokamera mikrofon hang- és videoszerkesztő program rajzolóprogram animáció-készítő program szegedi demo

Várható eredmények Szakmai blog a témáról: http://blog.sulinet.hu/tudodehogy/ Egy, a tanulók által közösen épített, tematikus kérdezz-felelek wiki - tematikus kezdőlap: műveltségterületek szerint - tantárgyi koncentráció - kereszttantervi célkitűzések megvalósulása Tanári/diák segédkönyv konkrét gyakorlati tanácsokkal szegedi demo

Korlátok nélkül A meglévő eszközökön kívül különleges eszközöket nem vagy csak minimális mértékben igényel. Lehetőséget ad a több tantárgyat átfogó ismeretek integrálására, nem kötődik kötelezően egy-egy tanóra, illetve tantárgy anyagához. (Tanárok együttműködését is igényli bizonyos esetekben!) szegedi demo

Komplex fejlesztés Alkalmas a különböző kompetenciák integrált, komplex tevékenységen belüli fejlesztésére Az elkészített produktumok értékelésével fejleszthető a kritikai (és önkritikai!) érzék, a mások munkájának megbecsülése és értékelése (kapcsolat a szociális kompetenciákkal). Támogatja a kooperatív csoportmunkát, de a témaválasztástól és eszközöktől függően differenciálási lehetőséget is biztosít a résztvevő diákok között. szegedi demo

Hatékonyságának kulcsa Az IKT eszközök használata és a többirányú tevékenység összefogása révén jelentős motivációs hatással bír, megköveteli és biztosítja a diákok aktív részvételét a munkában. Olyan virtuális közösségek jöhetnek létre, amelyeknek tagjait a közös érdeklődés, kreatív együtt gondolkodás köti össze. szegedi demo

Alternatíva A tudásbázis-építés izgalmas alternatívaként szolgálhat a számítógép/Internet-használat öncélú formáival szemben, miközben a tanulók szinte észrevétlenül jutnak új ismeretek birtokába. szegedi demo

Netgeneráció – Prensky (2001) szerint „A mai diákok – óvodától a felsőoktatásig – képviselik az első generációt, akik ebben az új világban nőttek fel.” „Diákjaink „anyanyelvi” szinten beszélik a számítógépek, a videojátékok és az Internet digitális nyelvét.” „Most egy olyan új generáció áll előttünk, amelynek gondolkodási képességei roppantul különböznek elődeiktől – ők a digitális bennszülöttek.” szegedi demo

Netgeneráció 2010 kutatás Készítette: Fehér Péter PhD (ELTE BTK Informatikai és Könyvtártudományi Intézet, Informatika Tanszék, Budapest) és Hornyák Judit (Teleki Blanka Közgazdasági Szakközépiskola, Budapest) Két online kérdőíves felmérés: Tenegen felmérés, 2009 november (1089 fő) és Netgeneráció 2010 - 43 oktatási intézmény 994 diákja körében, 2010 március szegedi demo

Netgeneráció – technikai felszereltség Alapfok Középfok Felsőfok Saját számítógéppel rendelkezik 79,3% 90,1% 97,4% Internet hozzáférés otthon 84,6% 94,3% Mobiltelefon 95,4% 99,6% 100% Mobil internet 35,4% 26,4% 15,2% szegedi demo

Netgeneráció - számítógéphasználat

Netgeneráció és web2

10-24 évesek digitális jártassága msn ●●●●● közösségi oldalak ●●●●● film/zeneletöltés ●●●●● skype-használata ●●●● számítógépes (online) játékok ●●● blogolás/weblapszerkesztés ●● tájékozódás: tudomány/napi hírek ●● video-, kép- és hangszerkesztő programok használata: ● szegedi demo

Következtetések Az eltérést nem a digitális eszközök hiánya okozza, sokkal inkább magyarázható az alábbi tényezőkkel: attitűd tudáshiány érdektelenség motiváció hiánya. szegedi demo

Várható nehézségek Internetről vagy nyomtatott forrásból származó képek esetében szerzői jogi, fényképeknél személyiségi jogi kérdések tisztázása (plágium elkerülése). Nem megfelelő típusú, színvonalú kérdések/válaszok – a többi felhasználó reagálása nyomán ezek valószínűleg kikerülnek a rendszerből, amely önszabályozó módon működne mind tartalmi, mind helyesírási vonatkozásban. szegedi demo

Lehetséges lépések tanári (mentori) oldalról Wiki szoftver kiválasztása, letöltése, telepítése iskolai vagy egyéb szerverre. A wiki testreszabása, beállításainak megadása. A wiki-szerkesztés lépéseinek elsajátítása. Jogosultságok kiosztása (admin, mentortanárok, tanulók). Néhány mintakérdés feltöltése. A tanulók számára a weblap elérhetőségének megadása. A feladatok meghatározása a tanulók számára, szabályok ismertetése, kérésre segítségnyújtás Folyamatos figyelemmel kísérés, moderálás szegedi demo

Lehetséges lépések tanulói oldalról Regisztráció (névvel, iskolával, egyéni vagy csoportos) Alkalmas kérdések kitalálása Illusztrációk (kép, animáció, video- vagy hanganyag) elkészítése/felvétele Illusztrációk számítógépre való letöltése, válogatása, szerkesztése A bejegyzés begépelése, illusztráció csatolása, beküldés (publikálás) - a wiki-szerkesztés lépéseinek elsajátítása. Kérdések megválaszolása Saját kérdésekre adott válaszok, hozzászólások (kommentek) figyelése, reagálás Mások kérdésein való gondolkodás, válaszadás Szavazás „A hét kérdése/válasza” témában Töprengés újabb „alkalmas” kérdéseken. szegedi demo

Motiváció A tanulóra ösztönző hatású, amikor saját produktumát látja az interneten. Olvashatja a visszajelzéseket munkájáról. Figyeli, értékeli a kérdéseire adott válaszokat. Aktívan részt vesz és felelősséget vállal a közösség munkájában. szegedi demo

10 ötlet a wiki oktatási célú használatához Nyújts részletes instrukciókat a wiki használatáról (vagy tegyél linket erről a weblapra) és hagyj időt a gyakorlásra. Rögzítsd és tedd közzé a wiki használatának szabályait, és követeld meg ezek betartását. Légy türelmes a diákokkal, és vedd figyelembe, hogy technikai segítségre lehet szükségük a wiki használatának elsajátítása során. Teremtsd meg a bizalom kultúráját a wikin belül. Nyújts egyértelmű és világos információt a (kurzussal kapcsolatos) elvárásokról. szegedi demo

10 ötlet a wiki oktatási célú használatához Kínálj értelmes, autentikus tevékenységformákat (activities). Biztosíts közös célokat a kollaboratív munkához. Definiáld/határozd meg egyértelműen a diákok szerepét, feladatait és az értékelés módját. Emlékeztesd a diákokat a követelményekre és határidőkre. Mutass példákat a kollaboratív tevékenységekre és munkaformákra. Forrás: Barbara Schroeder oktatási blogja http://itcboisestate.wordpress.com/2008/05/21/10-best-practices-for-using-wikis-in-education/ Fordította: Fehér Péter PhD szegedi demo

Értékelés Egy lehetséges szempontsor: Témaválasztás Tartalmi megvalósítás Nyelvhelyesség Audiovizuális tartalom Hang, kép és szöveg összhangja Aktivitás az online kommunikációban szegedi demo

Tanári kompetenciák Kollaboratív platformok használatának felhasználói szintű ismerete. A tudásépítő felfogással összhangban áll, ha a diákokkal együtt fedezzük fel a kiválasztott platform által kínált lehetőségeket. szegedi demo

Megvalósítás (PHP és MySQL támogatással rendelkező) tárhely domain név regisztrálása (opcionális) wiki szoftverek összehasonlítása: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_wiki_software - 44 féle http://www.wikimatrix.org/ - 124 féle választott wiki: MediaWiki szegedi demo

MediaWiki www.mediawiki.org PHP programozási nyelven íródott, szabad szoftverű wikicsomag a Wikipediához készült manapság már a Wikimedia Alapítvány több projektje, és más wikik is használják szegedi demo

„Tudod-e hogy?” - tesztoldal

Hazai példák - felsőoktatás Jelenleg elsősorban a felsőoktatásban használatos, elterjedését gátolja, hogy sok intézmény részesíti előnyben az eLearning rendszereket (pl. Moodle) Wiki platformon megvalósított információs bázist és blogot működtet pl. a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara: http://wiki.gtk.uni-pannon.hu/mediawiki_hu/index.php/Nyit%C3%B3lap szegedi demo

További hazai példák Könyvtárakkal, könyvekkel, olvasással kapcsolatos wiki alapú tudástár (tesztoldal), elsősorban a szakmai közönségnek: http://konyvtar.hu/ SuliWiki: a projekt célja, egy wiki motorokkal és más, tisztán szabad szoftverekkel megvalósított nyílt és szabad oktatási anyag megvalósítása, mely elsősorban, de nem kizárólag az érettségi lexikális követelményeit fedi le oly módon, hogy a főlapok tömören és lineárisan bejárhatók legyenek. http://szabadiskola.org/w/start szegedi demo

Diákwikik a világban Tanulók által tanulóknak készített jelentős wikire egyelőre csak külföldi példák vannak. Mindenképpen izgalmas kihívást jelentene, és bőséges tapasztalattal szolgálhatna a módszer magyarországi kipróbálása. szegedi demo

Kidpedia The best encyclopedia for kids, by kids (Mattawan Consolidated Schools, Michigan): http://www.kidpedia.info Oktatóvideó a Kidpedia wiki szerkesztéséről: http://www.screencast-o-matic.com/watch/cQhbFxeKU Oktatóvideó képek hozzáadásához: http://www.screencast-o-matic.com/watch/cQhO1eeLT szegedi demo

Kidpedia - nyitóoldal

Kidpedia - szócikkek

Kidpedia - kategóriák Kategória KIVÁLÓ! MEGLEHETŐSEN JÓ JÓ   Kategória KIVÁLÓ! MEGLEHETŐSEN JÓ JÓ MUNKÁT IGÉNYEL Információ minősége Világos információk 3 vagy több részlet Nem közöl véleményt, nem hiteles információt 1-2 több részlet Nincsenek részletek Vélemény, néhány nem hiteles információ a lapon Pl.: „Úgy gondolom, hogy..." Az információ nincs kapcsolatban a témával Rengeteg vélemény, nem hiteles információ Megszerkesz- tettsége Az információ nagyon jól szervezett Bekezdésekkel jól tagolt Az információ szervezett Bekezdésekkel tagolt Nincsenek bekezdések az információ tagolására Az információ szervezetlen Nincsenek bekezdések Nyelv- helyesség Nincsenek nyelvtani, helyesírási és központozási hibák Kevés (1-2) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba Néhány (3-5) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba Sok (5 vagy több) nyelvtani, helyesírási és központozási hiba Források Az össze s szöveges és képi információforrás részletesen megadott Pl: http://en.wikipedia.org/wiki/Wii Az összes szöveges és képi információforrás általánosan megadott Pl:  http://www.wikipedia.org Csak néhány forrás van megadva Nincs forrásmegjelölés

Kidipedia Ein Wiki von Kids für Kids Die Universität Duisburg-Essen): http://www.kidipedia.de) Főoldalon a hét cikke – Beitrag der Woche http://www.kidipedia.de/live/index.php?a=beitragderwoche szegedi demo

Kidipedia - nyitóoldal

Kidipedia – tanári belépés

Kidipedia – tanulói belépés

A továbbfejlesztés lehetőségei A kipróbálás tapasztalatainak függvényében a www.tudodehogy.hu országos tudásbázissá válhat. Több mentortanár összehangolt munkája szükséges a kontrollált, színvonalas működéshez. Széleskörű használata esetén érdemes a nyelvi korlátokon átlépni, azaz idegen nyelv(ek)re (angol, német stb.) lefordítani egyes tartalmakat. szegedi demo

Felhasznált irodalom Dorner Helga (2007): Kollaboratív tudásépítés számítógéppel segített tanulási környezetben – a tudásépítő interakciók elemzése, Multimédia az oktatásban konferencia, http://www.bmf.hu/conferences/multimedia2007/55_DornerHelga.pdf Fehér Péter (2001): Konstruktív pedagógiai kísérletek és számítógéppel segített tanulás http://edutech.elte.hu/multiped/szst_01/szst_01.pdf Fehér Péter (2010): DIGITÁLIS MESÉK – „DIGITÁLIS PAPÍRON". In: IKT - MOZAIK. Kézikönyv pedagógusoknak a számítógép tanórai alkalmazásához. Szerk.: Kőrösné Mikis Márta, OFI. Hunya Márta: Kollaboratív oktatási környezetek: http://edutech.elte.hu/multiped/szst_09/szst_09.pdf Fehér Péter – Hornyák Judit (2010): Mítosz vagy valóság? A netgeneráció jellemzői Magyarországon (VIII. Pedagógiai Értékelési Konferencia, Szeged, 2010. ápr. 16-17.) szegedi demo

Tudod-e, hogy…? Sutka Irén: inczi.s@gmail.com Szegedi Kereskedelmi, Közgazdasági és Vendéglátóipari Szakképző Iskola Vasvári Pál Tagintézménye (www.vasvari.hu) Ki volt az előadó? Ki segítette a munkáját? Fehér Péter PhD, Educatio Kht. munkatársai Mi következik most? Az előadó megköszöni a figyelmet.  Képek forrása: http://www.free-power-point-templates.com