A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Korrupció az igazságszolgáltatásban és a bűnmegelőzésben Állami szereplők és a korrupció „Kormányzati válaszok” Sántha György, dr. IRM Miniszteri Kabinet.
Kormányzati szándékok a közérdekű bejelentők védelmében
Új közbeszerzési törvény évi CVIII.
Ligeti Miklós A Transparency International Magyarország jogi igazgatója.
AKTUÁLIS FELADATOK A TANÜGYIGAZGATÁSBAN
Készítette: Geszler Nikolett
Globális Korrupciós Jelentés: Klímaváltozás Bemutató május 11. Budapest.
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
A VÁLLALATI JELENTÉSTÉTEL ÁTLÁTHATÓSÁGA MAGYARORSZÁGON Tanulmány 50 magyarországi nagyvállalat jelentéstételének átláthatóságáról Budapest, november.
Martin József Péter A Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója.
A Kbt §-a szerinti eljárás - könnyítések, egyszerűsítések –
A közbeszerzési törvény változásai
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 15.,
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
A kontrollok szerepének felértékelődése a közszférában Domokos László Az Állami Számvevőszék elnökének előadása Belső Ellenőrök Magyarországi Közhasznú.
A Dél-alföldi régió népessége, népesedési folyamatai
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Minőség 2012 – minőségbiztosítás a jövő szállodáiban Dr. Juhász László PhD BGF – KVIFK – Turizmus Intézet - Docens 1 Reformok útján Magyar Tudomány Napja.
Konzulens: Dr. Pitlik László
Kaliforniai paprika árváltozásának okai Készítette: Dér András.
Mire való az Állami Számvevőszék? Miképp hasznosul az ÁSZ munkája? XXII. Vezérigazgatói Találkozó, Röjtökmuzsaj október 12. Domokos László előadása.
SZECSKAY Ügyvédi Iroda CEBC – XXI. Vezérigazgató Találkozó Lobbizás európaiul március 31. Budai Judit.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Köszöntő avagy néhány mondat a felsőoktatásról. Adatkezelés a felsőoktatási intézményekben Bakonyi László elnök, Oktatási Hivatal.
Cselekedni most és mindenkiért Kormányszóvivői tájékoztató „A közpénzek felhasználásáról és a köztulajdon használatának nyilvánosságáról, átláthatóbbá.
1 Ide kerülhet az előadás címe Átláthatóság a gyakorlatban Transparency International - Átláccó Fesztivál A38 hajó december 7.
Figyelő Top 200 Üzleti etika és korrupció Alexa Noémi október 11.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február 17., Szeged.
„Az Integritás Kérdőív kitöltésével összefüggő tudnivalók” Az adatfelvételi célcsoport, az Integritás Kérdőív és az adatfelvétel február Dr. Benkő.
A évi Integritás Felmérés eredményei a belső kontrollok és a korrupciós kockázatelemzés tükrében Budapest, január 19. Dr. Benkő János, ÁSZ.
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
Projekttámogatási Osztály
CÉL BÁRKI, BÁRHONNAN RÉSZESE LEHESSEN A HAZAI KÖNYVTÁRI RENDSZER SZOLGÁLTATÁSAINAK KSZR = AZ ODR KIEGÉSZÍTÉSE, AMELY BIZTOSÍTJA AZ ORSZÁGOS SZOLGÁLTATÁSOK.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Az Átlátszó Oknyomozó Újságíró Központ a közélet tisztaságáért, a közpénzekkel történő átlátható gazdálkodásért küzdő civil watchdog szervezet. Az atlatszo.hu.
A magyarországi korrupcióról Dr. Szente Zoltán PhD szakmai minőségbiztosító.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
HALLGATÓI ELÉGEDETTSÉGI VIZSGÁLATOK A WJLF-EN A es tanév eredményei.
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A vis maior esemény bekövetkezését követően az érintett Önkormányzatnak 5 munkanap áll rendelkezésére, hogy azt bejelentse az ebr42 rendszeren, valamint.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 4. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Dunaújváros2014. szeptember 15. Projekt eredményeinek disszeminációja – 9. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban.
Stratégiai emberi erőforrás gazdálkodás Hajdúnánás Város Önkormányzatánál (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a Hajdúnánási Közös.
Az Állami Számvevőszék önkormányzati ellenőrzési tapasztalatai Előadó: Domokos László, az Állami Számvevőszék elnöke.
Az adatvédelem szabályozása
Kovács Beatrix Közérdekű adatok az egészségügy területén közfeladatot ellátó szervek honlapjain A könyvtárak szerepe az elektronikus információszabadságról.
A nemzeti felsőoktatási törvényről Kaposi József 2015.
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
Adóügyi aktualitások (Új jegyzői adatszolgáltatások, egészségügyi szolgáltatási járulék) Lukács György igazgató NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága.
A köznevelési törvény változásai 2016 szeptemberétől Szakál Ferenc Pál köznevelési szakértő *A korábbi változatokban ma már nem aktuális, nem érvényes.
Önkormányzat és állam.
A közigazgatási eljárás II.
Köztulajdonú gazdasági társaságok szervezeti integritása
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Országos Statisztikai Tanács
a közbeszerzésekről szóló hatályos törvényben
Önkormányzati Fejlesztések Figyelemmel kísérése II.
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Az integritás szerepe a jó kormányzás megvalósításában
Pénzügy 1. oldal „Jó gyakorlatok” konferencia, „Fókuszban: az önkormányzati gazdasági társaságok.” Az önkormányzati vállalatirányítás Előadó Horváth Tamás.
Tantárgyi követelmények Térinformatika BMEEOFT041
Előadás másolata:

A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai KLOPFSTEIN LÁSZLÓ KORNÉL KÉSZÍTETTE: EDEMOKRÁCIA MŰHELY EGYESÜLET

Bevezetés Magyarország alaptörvénye szerint „a közpénzekkel gazdálkodó minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával. A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni” (Magyarország Alaptörvénye, 39. cikk II. bekezdés) Mi ezt megpróbáljuk komolyan venni

Átláthatóság a korrupció ellen Korrupciógyanús önkormányzati ügyek kerültek napvilágra A korrupció visszaszorítására az egyik legkézenfekvőbb megoldás az átláthatóság Ebben természetesen megkerülhetetlen helye van a világhálónak Kutatásunk az itt elérhető információkat térképezte fel a hazai településeken Valószínüleg érdemes is komolyan venni... elég az elmúlt hetek, hónapok korrupciógyanús önkormányzati ügyeire gondolnunk

Tanulmányok a közelmúltból A Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) a települések információközlési gyakorlatát és átláthatóságát elemezte Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a közszféra korrupciós veszélyeztetettségét mérte fel A Transparency International (TI) vizsgálata a közbeszerzések korrupciós kockázatait vizsgálta Természetesen nem mi vagyunk az elsők, akik ilyen vizsgálatot végeznek... Hasonló kutatást készített...

Az országos reprezentatív mintánkba így 317 darab település került be A mi tanulmányunk A korábbi tanulmányoktól eltérően mi nem csak nagyobb városokat vizsgáltunk Az országos reprezentatív mintánkba így 317 darab település került be A kutatás közel 300 szempont alapján elemezte a települések honlapjait A szempontrendszer gerincét az Információszabadság törvény adta Amiben a mi kutatásunk különbözik ezektől az egyrészt...

Adatok & Módszertan Elemzés a közbeszerzési és az információszabadság törvény alapján történt Új információk a kétezer fő alatti települések honlapjainak állapotáról Hipotézisünk: a többnyire közös önkormányzati hivatalhoz tartozó helyhatóságok különböznek az önálló intézményt fenntartó településektől Nyilván az átláthatóság túlmutat az információszabadság törvény keretein...

Elemzés HÉT témakör szerint Szervezeti és személyzeti adatok Tevékenységre és működésre vonatkozó információk Gazdálkodási adatok Más jogszabályok által előírt adatok A kötelezőn túl megjelenítésre javasolt közérdekű információk Helyi nyilvánosság és a honlap minősége Jó gyakorlatok – Good practices Az említett jogszabályokra alapozva a vizsgálatot hét témakörre bontottuk...

A feltöltöttség osztályozása 5 igen, aktuális és teljes körű 4 igen, kisebb hiányosságokkal 3 részben feltöltött 2 több éve elavult információk 1 nem szerepel ilyen adat

A vizsgálat eredményei I. A rövid bevezetés után elérkeztünk az előadás érdekesebb részhez: az eredményekhez. Itt talán mindjárt az egyik legsokkolóbb adattal érdemes kezdeni...

A jogszabályok által kötelezően előírt adatok feltöltöttsége A következő ábra, hogy kicsit belemenjünk a részletekbe is, a jogszabályok által kötelezően előírt adatok feltöltöttségi szintjét mutatja... 317 önkormányzat több mint 80 ezer adatát megvizsgálva kiderült: a helyhatóságok mindössze 17 százalékban teljesítik az előírásokat. Tehát az adatok kétharmadát nem (62%), vagy nem teljes körűen (3%) teszik közzé, azokról nem is beszélve

A kötelezően előírt adatok feltöltöttsége Ha kicsit közelebbről is megvizsgáljuk a számokat, akkor azt találjuk, hogy a 2000 fő alatti településeken még rosszabbak az arányok: csupán az adatok 11%-a érhető el teljes körűen. A 2000 fő felettiek esetében is csak alig több mint egyharmados teljesítési arányról beszélhetünk (34,7%). Amit még vizsgáltunk, azok a városok. Ők teljesítenek a legjobban, de körükben is csupán a jogszabályok által kötelezően előírt adatok 44%-át jelenítik meg honlapjukon teljes körűen.

Gazdálkodási adatok Az általános megallapításokat követően az egyik legszenzitívebb területet, az önkormányzatok gazdálkodási adatainak átláthatóságát is érdemes megvizsgálnunk.

A képviselők elektronikus levélcímének elérhetősége A településtípusok közötti különbségek jól érzekelhetőek az önkormányzati képviselők emailcímeinek elérhetőségében is...

A LEGJOBBAK Dunaújváros 1143 Hajdúszoboszló 1045 Budapest 13. ker. 1038 Szombathely 1033 Bátonyterenye 1028 Oroszlány 1015 Dunavecse 1011 Mány 1006 Elérhető maximális pontszám 1485 Hogy ne csak a negatívumokról beszéljünk, kiemeltük a legjobban teljesítő nyolc önkormányzatot. Ezek voltak azok, akik 1000 feletti pontszámot szereztek az elérhető közel 1500-ból. A mintába beválasztott legátláthatóbb településnek Dunaújváros bizonyult, de még itt csak a jogszabályok által kötelezően előírt adatok 76 százaléka volt teljes körűen elérhető.

Összegzés & következtetések A magyarországi önkormányzatok átláthatósága kifejezetten alacsony színvonalú A helyhatóságok a kötelező adatok mindössze 17 százalékát töltik fel maradéktalanul Ugyanakkor a kétezer fő alatti/fölöttiek között jelentős különbségek tapasztalhatók Összességében tehát elmondhatjuk, hogy...

KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!