A magyarországi önkormányzatok átláthatósága és korrupciós kockázatai KLOPFSTEIN LÁSZLÓ KORNÉL KÉSZÍTETTE: EDEMOKRÁCIA MŰHELY EGYESÜLET
Bevezetés Magyarország alaptörvénye szerint „a közpénzekkel gazdálkodó minden szervezet köteles a nyilvánosság előtt elszámolni a közpénzekre vonatkozó gazdálkodásával. A közpénzeket és a nemzeti vagyont az átláthatóság és a közélet tisztaságának elve szerint kell kezelni” (Magyarország Alaptörvénye, 39. cikk II. bekezdés) Mi ezt megpróbáljuk komolyan venni
Átláthatóság a korrupció ellen Korrupciógyanús önkormányzati ügyek kerültek napvilágra A korrupció visszaszorítására az egyik legkézenfekvőbb megoldás az átláthatóság Ebben természetesen megkerülhetetlen helye van a világhálónak Kutatásunk az itt elérhető információkat térképezte fel a hazai településeken Valószínüleg érdemes is komolyan venni... elég az elmúlt hetek, hónapok korrupciógyanús önkormányzati ügyeire gondolnunk
Tanulmányok a közelmúltból A Korrupciókutató Központ Budapest (CRCB) a települések információközlési gyakorlatát és átláthatóságát elemezte Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) a közszféra korrupciós veszélyeztetettségét mérte fel A Transparency International (TI) vizsgálata a közbeszerzések korrupciós kockázatait vizsgálta Természetesen nem mi vagyunk az elsők, akik ilyen vizsgálatot végeznek... Hasonló kutatást készített...
Az országos reprezentatív mintánkba így 317 darab település került be A mi tanulmányunk A korábbi tanulmányoktól eltérően mi nem csak nagyobb városokat vizsgáltunk Az országos reprezentatív mintánkba így 317 darab település került be A kutatás közel 300 szempont alapján elemezte a települések honlapjait A szempontrendszer gerincét az Információszabadság törvény adta Amiben a mi kutatásunk különbözik ezektől az egyrészt...
Adatok & Módszertan Elemzés a közbeszerzési és az információszabadság törvény alapján történt Új információk a kétezer fő alatti települések honlapjainak állapotáról Hipotézisünk: a többnyire közös önkormányzati hivatalhoz tartozó helyhatóságok különböznek az önálló intézményt fenntartó településektől Nyilván az átláthatóság túlmutat az információszabadság törvény keretein...
Elemzés HÉT témakör szerint Szervezeti és személyzeti adatok Tevékenységre és működésre vonatkozó információk Gazdálkodási adatok Más jogszabályok által előírt adatok A kötelezőn túl megjelenítésre javasolt közérdekű információk Helyi nyilvánosság és a honlap minősége Jó gyakorlatok – Good practices Az említett jogszabályokra alapozva a vizsgálatot hét témakörre bontottuk...
A feltöltöttség osztályozása 5 igen, aktuális és teljes körű 4 igen, kisebb hiányosságokkal 3 részben feltöltött 2 több éve elavult információk 1 nem szerepel ilyen adat
A vizsgálat eredményei I. A rövid bevezetés után elérkeztünk az előadás érdekesebb részhez: az eredményekhez. Itt talán mindjárt az egyik legsokkolóbb adattal érdemes kezdeni...
A jogszabályok által kötelezően előírt adatok feltöltöttsége A következő ábra, hogy kicsit belemenjünk a részletekbe is, a jogszabályok által kötelezően előírt adatok feltöltöttségi szintjét mutatja... 317 önkormányzat több mint 80 ezer adatát megvizsgálva kiderült: a helyhatóságok mindössze 17 százalékban teljesítik az előírásokat. Tehát az adatok kétharmadát nem (62%), vagy nem teljes körűen (3%) teszik közzé, azokról nem is beszélve
A kötelezően előírt adatok feltöltöttsége Ha kicsit közelebbről is megvizsgáljuk a számokat, akkor azt találjuk, hogy a 2000 fő alatti településeken még rosszabbak az arányok: csupán az adatok 11%-a érhető el teljes körűen. A 2000 fő felettiek esetében is csak alig több mint egyharmados teljesítési arányról beszélhetünk (34,7%). Amit még vizsgáltunk, azok a városok. Ők teljesítenek a legjobban, de körükben is csupán a jogszabályok által kötelezően előírt adatok 44%-át jelenítik meg honlapjukon teljes körűen.
Gazdálkodási adatok Az általános megallapításokat követően az egyik legszenzitívebb területet, az önkormányzatok gazdálkodási adatainak átláthatóságát is érdemes megvizsgálnunk.
A képviselők elektronikus levélcímének elérhetősége A településtípusok közötti különbségek jól érzekelhetőek az önkormányzati képviselők emailcímeinek elérhetőségében is...
A LEGJOBBAK Dunaújváros 1143 Hajdúszoboszló 1045 Budapest 13. ker. 1038 Szombathely 1033 Bátonyterenye 1028 Oroszlány 1015 Dunavecse 1011 Mány 1006 Elérhető maximális pontszám 1485 Hogy ne csak a negatívumokról beszéljünk, kiemeltük a legjobban teljesítő nyolc önkormányzatot. Ezek voltak azok, akik 1000 feletti pontszámot szereztek az elérhető közel 1500-ból. A mintába beválasztott legátláthatóbb településnek Dunaújváros bizonyult, de még itt csak a jogszabályok által kötelezően előírt adatok 76 százaléka volt teljes körűen elérhető.
Összegzés & következtetések A magyarországi önkormányzatok átláthatósága kifejezetten alacsony színvonalú A helyhatóságok a kötelező adatok mindössze 17 százalékát töltik fel maradéktalanul Ugyanakkor a kétezer fő alatti/fölöttiek között jelentős különbségek tapasztalhatók Összességében tehát elmondhatjuk, hogy...
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!