T-Online elektronikus számlázási rendszer
Törvényi szabályozás Az elektronikus aláírási törvény (2001. évi XXXV. Törvény) valamint a 2004. május 1-e óta hatályba lépett módosított számviteli törvény és a 20/2004 PM rendelet alapján a számlákat ki lehet bocsátani elektronikusan is, ha megfelel a következő elvárásoknak A dokumentum feleljen meg a számviteli bizonylat előírásainak, melyet a számviteli tv. szabályoz. Biztosítani kell, hogy a kiállítást követően nem lehet módosítani a számla adatait, illetve a módosítás ténye egyértelműen látható. Az elektronikus dokumentum a kiállító által legalább fokozott elektronikus aláírással hitelesítve van A számla kiállításának ideje időpecséttel kerül azonosításra Elektronikus számla formátuma szinte bármilyen elektronikus formátum lehet Ezeket a számlákat ki lehet nyomtatni, de azokat hiteles formában csak elektronikusan lehet tárolni Az adóhatóságnak is elektronikus formában kell bemutatni Az elektronikus számlázásról Magyarország jogharmonizációs kötelezettségei között szerepelt az elektronikus számlázás bevezetése. Ezen kötelezettségnek az EU csatlakozás időpontjával (2004. május 1.) tettünk eleget, amikor hatályba lépett az általános forgalmi adóról szóló törvény módosítása, valamint az elektronikus számlázásról szóló PM rendelet. Elektronikus számla azt jelenti, hogy az adózó a számlát nem nyomtatja ki, hanem elektronikus úton átküldi az üzleti partnerének és ő, illetve az üzleti partnere elektronikus úton tárolja. Adott esetben az adóhatóság is, hogyha ellenőrzést folytat le, akkor elektronikus úton fogja kérni. Az elektronikus számlázás bármelyik adózónak előnyt jelenthet, hiszen a papírmunkától megszabadul. A jogszabály lehetőséget ad arra, hogy bárki elektronikus számlát bocsásson ki, ha arról - előzetesen - megegyezik az üzleti partnerével. Az elektronikus számláknak a következő feltételeknek kell megfelelniük: elektronikus számlát csak a vevővel, megrendelővel történt előzetes megállapodás szerinti formában lehet kibocsátani, a számlának meg kell felelni a törvényben meghatározott - a számlák, egyszerűsített számlák adattartalmára vonatkozó - feltételeknek, biztosítani kell a számla eredetének hitelességét, tartalmának teljességét, megváltoztathatatlanságát, sértetlenségét, értelmezhetőségét (olvashatóságát), jogosultak általi hozzáférhetőségét, valamint a jogosulatlan hozzáférés, módosítás, törlés vagy megsemmisítés elleni védelmét. Az elektronikus számlákat két rendszerben lehet kibocsátani: elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátott elektronikus adat formájában, vagy elektronikus adatcsere rendszer alkalmazásával létrehozott elektronikus adat formájában bocsátható ki. Megőrzés és ellenőrzés: A jelenleg hatályos szabályok szerint az elektronikus számlát és az összesítő dokumentumot a kiállítása szerinti eredeti formában kell megőrizni. Ez azt jelenti, hogy a papíralapú számlákat nem lehet elektronikus számlává konvertálni, de a már elektronikus úton kibocsátott számlákat sem lehet más formátumban (pl. kinyomtatva) megőrizni. Az adózó akár a saját számítógépének a merev lemezén, akár optikai adathordozón, tehát CD-n is megőrizheti ezeket a számlákat. Minden esetben a számla kibocsátáskori formátuma igazolja az adófizetéssel összefüggő kötelezettségek és jogok meglétét. Ezen felül az adóalany köteles az adóhatóság felhívására az elektronikus számlát és az összesítő dokumentumot ellenőrzés céljából 3 munkanapon belül bemutatni. A számla megőrzésére kötelezett adóalany az elektronikus számlák megőrzését maga is elláthatja vagy annak ellátásával külön törvény szerint archiválási szolgáltatót bízhat meg. Egy adóellenőrzés során az adóalany köteles az adóhatóság részére a számlák olvashatóságához szükséges számítástechnikai eszközöket, az eszközök használatához szükséges dokumentációt, valamint az általa közzétett formátumban rendelkezésre bocsátani. Az adóhatóság az általa kért formátumról az adóhatóság hivatalos lapjában tájékoztatja az adózókat, oly módon, hogy hivatalos lapjában közzéteszi azt az adatformátumot, amelyben az adóalany az ellenőrzés során az adatokat a rendelkezésre bocsátani köteles. „2. § (1) Elektronikus számla a) legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírással és időbélyegzővel ellátott elektronikus adat formájában, vagy b) elektronikus adatcsere rendszer alkalmazásával létrehozott elektronikus adat formájában bocsátható ki.”
Az elektronikus számlázás célja A vállalatirányítási rendszerek elterjedésével a legtöbb folyamat elektronizálttá vált vagy elektronikusan támogatott Nem kivétel ez alól a számlázás sem. A számlát már most is elektronikusan állítják elő, de kibocsátásuk többnyire papír alapon történik. Számlázó rendszer Ügyfél Az első előadás témája pont ez, melyben a cégek egymás között nem papíron, hanem elektronikusan küldték át egymásnak a számlákat
Az elektronikus számla előnyei Számla készítés: Közvetlenül előállítható a vállalatirányítás rendszerekből (nemzetközi, vagy háziszabvány alapján) E-mail formában is elküldhető (.mssign formátum) Kapcsolódhat számlareprezentációs megoldáshoz (Távszámla, saját rendszer) Nincs nyomtatási és postai költség, a számla előállítási költsége az 1/5-re csökken. Archiválás is elektronikusan történik (kötelező), nincs raktározás Számla fogadás: közvetlenül importálható, nincs feldolgozási vagy a manuális bevitel során fellépő hiba Jelentősen csökken a kézbesítés ideje, így a reakció is
Marketline e-Számla rendszer felépítése Mik az egyes modulok, rendszerfelépítés
Marketline e-Számla részei Marketline - Integrált Aláíró Modul (MIAM) Tömeges számlahitelesítő modul Marketline - Integrált Interfész Adminisztrátor (MIIA) Be- és kimeneti oldal egységes és megbízható kezelése, nagytömegű feldolgozás és nyomon követés támogatására Marketline - Üzletmenet-folytonosság Kiszolgáló (MÜK) Folyamatos rendszermonitoring, hibajavítási eljárások érvényesítése Marketline - Processzor (MP) Dokumentumok feldolgozását vezérlő modul, pl. marketing anyag csatolása a kimenő számlákhoz Web Management „Irányítópult” a fenti modulokhoz
Marketline Üzletmenet-folytonosság kiszolgáló A nagy tömegű számla kibocsátás bármilyen megakadása (hálózat, fogadófél hibája) komoly gondot jelenthet az üzemeltetésnek, mert hiba esetén jelentős mennyiség torlódhat fel „Heart-beat” támogatás, mind a hálózati, mind a szolgáltatás hibák kiküszöbölésére SNMP interfészt támogató monitorozhatóság Üzenet küldés e-mail, SMS formátumban a rendszer adminisztrátoroknak A rendszer működéséről a loggolás adatbázis alapú, a log-olási szintek (NORMAL, INFO, DEBUG, ERROR) Alkalmas QoS mérésekre Minden esemény visszakövethető Konfigurálható és automatikus hibaelhárítási szabályokkal kialakított folyamatkezelés.
Marketline Interfész Adminisztrátor Az e-aláíró alkalmazás bemenetét különböző interfészekkel több különböző rendszerből képes számlát fogadni, illetve a kész csomagokat elküldeni. Ilyen interfészek lehetnek Web Service (SOAP alapon fogadja a bejövő adatokat) JDBC EDI Web EDI E-mail Webes portál alapú megoldás
Összefoglalás A Marketline e-Számla tömeges számla hitelesítő alkalmazás Megfelel a törvényi szabályozásnak és a NHH (HIF) által minősítésre került Széles körben elterjedt szabványokra épül Magas rendelkezésre állással képes kezelni a vállalati rendszerek közötti integrációt Folyamatos támogatású és kulcsrakész rendszer Akár napi 25.000 db számla feldolgozására és kibocsátására képes
Köszönöm figyelmüket! Földes László E-mail: foldes.laszlo@t-online.co.hu Mobil: 30/241-4367