Óvodapedagógia Térbeli ábrázolás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A térábrázolás fejlődése gyermekkorban (1-18 év)
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
A kisgyermek vizuális gondolkodása
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
Plasztikai ábrázolás a kiskamasz korban Zakar József MOME, 2008.
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
érzékelés-észlelés, figyelem, emlékezet, képzelet, gondolkodás.
DIFFERENCIÁLT MOZGÁSÁBRÁZOLÁS
Térábrázolás különböző életkorokban
Színkezelés különböző életkorokban Sajó Borbála MOME,2008
Tudatos alkalmazkodás: feladat és teljesítmény
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Az óvodáskorú gyermek.
Az iskolaérettség kérdése
A megismerés fejlődése
Negyedik - ötödik előadás
Harmadik előadás.
Az érzelmek fejlődése.
A Kovács-módszer alapismeretei
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A RAJZOLÁS A GYERMEK SZÁMÁRA TERMÉSZETES KIFEJEZÉSI ESZKÖZ
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A konstruáló képesség fejlődése óvodás korban
Vizuális Narratív Teszt (VNT)
Vizuális kommunikáció kiskamaszkorban
Rajzfejlődés-áttekintés
A 6-10 évesek rajzfejlődése
A 0-3 évesek rajzfejlődése
A 4-6 évesek rajzfejlődése
Kárpáti Andrea KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea
Apor Vilmos Katolikus Főiskola A gyermekek helyzete a családban
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Az iskoláskor küszöbén
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
A kisgyermekkori nyelvi fejlődés jellemzői,
Anyagvizsgálat - mérés
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
A vizuális ábrázolóképességek fejlődése
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
Iskolaérettség Fizikai (biológiai) Szellemi (pszichikus) Lelki (szociális)
A plasztikai ábrázolás fejlődése A kisiskolás kor
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Az óvodás korú gyermekek második legkedveltebb időtöltése a rajzolás,
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Óvodapedagógia Térbeli ábrázolás Budapest, KPI 2017.Február 23. Pázmány Karolina Ágnes AVKF

Tartalom 1.Óvodáskor jellemzőinek rövid áttekintése Mozgás Megismerés: érzékelés, észlelés - tér, idő, mozgás Emlékezet, képzelet, gondolkodás, érzelem, akarat 2. Főbb Játékfajták funkciós, fikciós(szerep), konstrukciós 3. Életkori térképek gondolkodás-ábrázolóképesség térszemlélet formaérzék, formaábrázolás színérzék 4.Gyermekalkotások - Vizuális kommunikáció Térbeli ábrázoló- és alakító képesség fejlesztése 2 D 3D plasztikai alakító képesség 6.Jó gyakorlatok

Mozgás a szenzomotoros összerendeződés egyre tudatosabb és irányítottabb, automatizált mozgáselemek állandósulnak, fokozatosan kibontakozik a mikromanipuláció, tipikus kifejeződése a játéktevékenység és a gyermekrajz.

Megismerés Az érzékelés, észlelés funkciói differenciálódnak, finomodnak, egyre több alak, nagyság, szín megkülönböztetésére képes, jellemzővé válik a tapasztalatok szavakba öntése, megjelenik a viszonyítás.

Észlelése szinkretikus, ami a rész és az egész pontatlan értelmezése pointillizmus - a részlet válik fontossá, globalizmus - az egész a fontos. A szinkretizmus formái értelmi szinkretizmus: amit tud, az válik fontossá, érzelmi szinkretizmus: ami érzelmileg megragadja, az lesz a fontos.

Értelmi szinkretizmus a gyermekrajzon

Érzelmi szinkretizmus a gyermekrajzon

Értelmi és érzelmi szinkretizmus együtt

Az észlelés további jellemzői a térészlelése egocentrikus, időészlelése eseményhez kötött, mozgásészlelése egyszempontú.

Emlékezete a kor elejétől a kor vége felé haladva az önkéntelen emlékezetből szándékos emlékezet lesz, bevésése mechanikus (rím, ritmus), megőrzése rövid idejű, felidézése pontatlan, akadályozott.

Képzelete reproduktív és alkotó képzelet, a mese és a valóság keveredik, szerveződésében megjelenik a szabálytudat, gazdag fantázia (a játék és a mese jelentősége), fantáziahazugság.

Gondolkodása szemléletes képszerű, vagyis képi tartalmakkal tud gondolkodási műveleteket végezni, már vannak tapasztalatra épülő elemi fogalmai (csiga) meghatározásai funkciószerűek (víz), egyszempontú viszonyításra képes szemléletes jegy alapján osztályba sorol, sajátos oksági magyarázatok (animizmus, mágikus világkép)

Érzelmek rövid lefolyásúak, látványosan kifejezettek, a tanult érzelmek köre jelentősen bővül, érzelmeit már képes szabályozni, esztétikai érzelmeit a forma (szín, ritmus) kelti, erkölcsi érzelmei szokásnormákhoz kapcsolódnak (árulkodás, káröröm, szégyen), intellektuális érzelmeit a kíváncsiság jellemzi (mi ez? , miért?, mit lehet vele csinálni? - játék).

Akarat egyszerű szándékos cselekvések, folyamatos irányítás mellett, rövididejű, bizonytalan célkitűzések a játékban, önérvényesítési próbálkozások, akarati tulajdonságok alapozódása.

Victor Lövenfeld elmélete Vizuális alkotókészség két típusa: Vizuális és haptikus (formaérzékelő )típus Vizuális:a világot „kivülről „ szemléli, a dolgokat a maga teljességében látja Haptikus:tapintással érzékeléssel tud többet a környezetéről , szubjektívebben szemlél, érzelmeiben éli meg

Főbb játékfajták funkciós, fikciós-, vagy szerepjáték, konstrukciós játék

A funkciós játék indítéka a funkcióöröm, a játékmozgásban megélt örömélmény, eredménye a mozgáselemek összehangolódása, célirányossá válása, mozgásképességek alapozódnak (gyorsaság, ügyesség, állóképesség), funkciósjátékok pl.: hintázás, fogócskázás.

Fikciós- (kitalált), vagy szerepjáték indítéka :a másnak lenni öröme, megjelenésének a feltétele: a szimbólumtudat, mechanizmusa: utánzásra épül, eredménye: a különféle szereptechnikák megismerése és elsajátítása

Fikciós- (kitalált), vagy szerepjáték témája: ahonnan a játékát meríti, fejlődése: cselekvés, tárgy, szerep, tartalma: amit megjelenít, eljátszik, szocializációs fokai: együttlét, együttmozgás, tárgykörüli összeverődés, összedolgozás.

Konstrukciós (alkotó) játék az alkotás öröme vezérli, gondolkodási műveletorientált, megnő a szabályok jelentősége, folyamatában a cél és a motívum fokozatosan szétválik, konstrukciós játék: pl. az építőkocka, a legó, a technokid fémépítő, vagy a gyurma.

Környeiné Gere Zsuzsa

Környeiné Gere Zsuzsa

A térészlelés kialakulása A térészlelés kialakulása: a térirányok leképezése a test-séma fejlettségétől függ. A test-séma : a szervezet és a környezet, a szervezet és a részei között fennálló térbeli relációk ismerete, ezeknek az információknak egy funkcionális egységbe, perceptuális sémába való rendeződése. Kialakulása után a test-séma a vizuális téri referenciarendszer központjává válik, és a térirányok leképezése a saját testen történik.

A térészlelés kialakulása A kisóvodások a valódi térirányok szerinti tájékozódásra még nem képesek. A mozgásos élménymaradványok mellett hamarosan a vizuális támpontok is megjelennek, és szerepet kapnak a tájékozódásban. A valódi térirányok szerinti tájékozódás első lépése: a domináns kéz felismerése, majd a jobb és a bal kéz segítségével a szimmetrikus testrészek megkülönböztetése. A beszéd, a verbalizáció is fontos a helyzetek megítélésére A térészlelés minősége meghatározó az olvasás-, és írástanulásban. A test-séma zavarai zavart énfejlődéshez vezetnek, az önértékelés és kompetencia alakulásában meghatározó jelentőségűek.

Környeiné Gere Zsuzsa

Környeiné Gere Zsuzsa

Térészlelés kialakulása A térészlelés kialakulása, a térirányok leképezése a test-séma fejlettségének függvénye. A test-séma a szervezet és a környezet, valamint a szervezet és a részei között fennálló térbeli relációk ismerete, ezeknek az információknak egy funkcionális egységbe, perceptuális sémába való rendeződése. Kialakulása után a test-séma a vizuális téri referenciarendszer központjává válik, és a térirányok leképezése a saját testen történik.

Térészlelés kialakulása A kisóvodások a valódi térirányok szerinti tájékozódásra még nem képesek. A mozgásos élménymaradványok mellett hamarosan a vizuális támpontok is megjelennek, és szerepet kapnak a tájékozódásban. A valódi térirányok szerinti tájékozódás első lépése a domináns kéz felismerése, majd a jobb és a bal kéz segítségével a szimmetrikus testrészek megkülönböztetése.

Térészlelés kialakulása A beszéd, a verbalizáció is fontos a helyzetek megítélése céljából. A térészlelés minősége meghatározó szerepet játszik az olvasás- és írástanulásban, A test-séma zavarai zavart énfejlődéshez vezetnek, az önértékelés és kompetencia alakulásában meghatározó jelentőségűek.

A tér megjelenítése középkor művészete 3. többvonalas sorakoztatás ( fríz) → az ókor és a középkor művészete 1. szétszórt rendezés →őskori művészet 2. egyvonalas sorakoztatás

5. a „kevert látás” magasabb szintje, törekvés a perspektivikus ábrázolásra 6. Perspektivikus Ábrázolás →reneszánsz művészet 4. „kevert látás” →ókori Egyiptom művészete, falfestmények

PLASZTIKAI ÁBRÁZOLÓKÉPESSÉG FEJLŐDÉSE

PLASZTIKAI ÁBRÁZOLÓKÉPESSÉG FEJLŐDÉSE Párhuzamos a 2 - 6 évesek rajzfejlődési modellel A fejlődés - amint a rajzokon is – a plasztikai ábrázolásnál sem lineáris A rajzban megjelenő jelek felfedezhetők a plasztikákon is (Golomb, Claire 1974)

PLASZTIKAI ÁBRÁZOLÓKÉPESSÉG FEJLŐDÉSE 1. Ábrázolás előtti (prereprezentációs ) szakasz ( firkakorszak): 1,5 - 2,5 év 2. Első emberfigurák megjelenésének szakasza : 2,5 – 3 év 3. Fej-láb emberke ábrázolásának szakasza: 3 - 4 év 4. Teljes emberfigura kialakulásának és differenciálódásának szakasza: 4-6 év (Golomb, Claire 1974)

1. Ábrázolás előtti (prereprezentációs) szakasz (firkakorszak):1,5 - 2,5 éves kor ismerkedés az anyaggal a plasztikai játékok célja maga az alakítás és nem a forma létrehozása „funkcióöröm” kísérletezés a megmunkálás egyszerű, manuális módjaival, nyomhagyó eszközök „feltalálása” felismerése a szoboralkotás lehetőségeinek tapintás fejlesztése ebben az életkori szakaszban lényeges gyakorta laza szöveggel kíséri a kis alkotó munkáját, de a szöveg- mese - nincs kapcsolatban a „művel” (4 éves kortól ez a mese átváltozik a művet kiegészítővé, továbbépítővé- verbális deszignáció )

1. Ábrázolás előtti(prereprezentációs) szakasz (firkakorszak):1,5 - 2,5 éves kor Mandalák (Forrás:Kellog,1970.)

2. Első emberfigurák megjelenésének szakasza : 2,5 – 3 év „teremtésélmény” kiscsoportba lépők élik át először, amikor az agyagkupacból kialakul az első ember az emberfigura típusok spontán jelennek meg alapmodellek, amelyek jól továbbfejleszthetők oszlopember: síkból térbe való kimozdulás –– a hengeres forma fejre és törzsre tagolódik – mint egy báb lepényember golyóember mozaikember – a testrészek külön készülnek – s lepényformát kap, s a részeket lazán illeszti egymáshoz

Fej-láb emberke

3. „Fej-láb emberke” ábrázolásának szakasza: 3 - 4 év A differenciálódás folyamata A tagolatlan fej-törzs alapformából először két hosszú láb, majd két hosszú kar nyúlik ki, végül a fejséma tovább tagolódik Típusai: golyó emberke: gömbtest, majd ebből kinövő csápszerű lábak mozaik-emberke: geometrikus részletformák laza összeillesztéséből áll síkban kiterített emberalak: mozaikember egyik változata - a testrészek kapcsolódnak, de síkban kiterített az egész forma „fej-láb emberke” – kísérlet a háromdimenziós „oszlopembert” jellemző álló forma és a többi köztes alakzatban lévő tagoltság egyesítésére rajzolt szobor – síkban tartott plasztika – részlet gazdag

Golyóember

Fej-láb ember Mozaikember

3 éves gyermek rajza és plasztikája

Három dimenziós emberséma

Oszlopember: síkból térbe való kimozdulás –– a hengeres forma fejre és törzsre tagolódik – mint egy báb

a) „pókember” – nagy has, vékony kezek, lábak Teljes emberfigura kialakulásának és differenciálódásának szakasza 4 - 6 éves kor Az emberről alkotott fogalmak differenciálása nem jelentkezik mindig a plasztikai kifejezésben a) „pókember” – nagy has, vékony kezek, lábak b) „érzelmi arányokat tükröző ember”- lényeges részek mérettel kiemelve Mindkettő szimmetrikus

A teljes emberfigura kialakulásának fázisai 1. törzs tagolódása fejre és végtagokra 2. végtagok tagolódása: kéz-és lábujjak, tenyér, boka, térd 3. arc tagolódása: arcvonások, haj, frizura, fejkendő 4. mozgásábrázolás kezdetei: behajlított láb, kéz, lobogó haj, aprólékosabb ábrázolás, díszítés 5. környezet elemeinek, kísérő tárgyaknak megjelenés 6. plasztikai csoportkompozíció kialakulása Mind a rajzi, mind a plasztikai megjelenítésnél először „globális emberfigura” alakul ki, majd ez tagolódik Először a fej, majd a végtagkezdemények bontakoznak ki. Az arc vonásai jelennek meg legkésőbb: először a szem, majd a száj, végül az orr vonala

A teljes emberfigura kialakulásának fázisai A teljes emberfigura kialakulása az iskoláskor első éveiben fejeződik be. A spontán plasztikai fejlődés a rajzfejlődés „ösztönös” korszakánál előbb, 8 éves kor körül befejeződik.

Az erősen rajzorientált képzés negatív hatása Az erősen rajzorientált képzés negatív hatással van a plasztikai nyelv kialakulására: a rajzi minták áttétele más anyagra, más technikával a síkábrázolás továbbvitelét jelenti. Leragadás a síkban kiterített emberalaknál

A tudatos fejlesztés kisgyermekkortól rendkívül fontos PEDAGÓGIAI FELADATOK A tudatos fejlesztés kisgyermekkortól rendkívül fontos Eszköze: a helyes instrukció - az ösztönzés lényegesebb a direkt irányítással szemben a jól megválasztott feladat - téma

A plasztikai formaalakító képesség fejlesztése Tanítása az anyagok tulajdonságainak a megfigyelés módszereinek az eszközök kezelésének A plasztikai formaalakító képesség fejlesztése szempontjából lényeges : a rendelkezésre adott anyagnak a témának - amely a jól megválasztott feladatban realizálódik - gyermekhez közelálló legyen kisebb jelentőséggel bír a műveletek megtanítása

kezdetben ez segíti, gazdagítja a plasztikai fejlődést ÖSSZEGZÉS A rajzban már jól elsajátított vizuális nyelvi elemek kiindulást jelentenek a plasztikai alakításhoz döntő módon befolyásolja a plasztikai ábrázolás fejlődését a rajzi minták átvétele kezdetben ez segíti, gazdagítja a plasztikai fejlődést később már gátolja az önálló plasztikai nyelv kialakulását, ha nem megfelelő gyakorisággal foglalkoznak térbeli alakítással a gyermekek

ÖSSZEGZÉS a térbeli formálásban jók nem mindig érnek el azonos szintet rajzaikban, s ennek fordítottja is igaz a rajzi és plasztikai alakítás fejlődésének szintjét és tempóját a kultúra és az életmód hatása befolyásolja

Pedagógiai javaslatok plasztikai ábrázolóképesség fejlesztésének megfelelő egyenrangusítása megfelelő anyag és téma választása élményadás nem mintaadás, hanem segítés

Plasztikai ábrázoló képesség fejlesztése Kiemelt jelentőségű a 3-6 éves korosztály plasztikai ábrázoló képességének fejlesztése. A spontán rajzfejlődés 12 éves korban, a plasztikai ábrázolóképesség spontán fejlődése 8 éves korban lezárul. Ezért nagyrészt az óvópedagógusokra hárul , hogy kellő mértékben foglalkozzanak a plasztikai ábrázolóképesség, a téralakítás fejlesztésével.

Plasztikai ábrázoló képesség fejlesztése A megfelelően kialakult forma- és térérzék segíti a gyermeket a térben való tájékozódásban. Fejlődik képi gondolkodásmódja, funkcionális képzelőereje, az esztétikai érzékenysége, a kéz és szem koordinációja, a kéz finommotorikája. Önfegyelemre és kitartásra nevel a folyamatos alkotótevékenység. Ezekre a képességekre nagy szüksége lesz a gyermeknek az iskolában és az élet szinte minden területén is.

Feladat ötletek minden technikát mutassunk be a gyerekeknek, próbálkozásaikat ne korlátozzuk. valamennyi technika fejleszti: a finommotorikát, a kéz szem koordinációját elősegíti a kéztőcsontosodát, a helyes ceruzafogás fiziológiai feltételét.

Ötletek, javaslatok Gömbölyítés: fejleszti a finommotorikát, percepciót. Sodrás: az asztalra helyezett agyagdarabot nyújtott tenyérrel hengerítjük az asztalon. Mutatós cserépgyöngyöket, játékfigurákat készíthetünk egészen kicsi kortól. Matematikai feladatnak is jó a gyöngyök méret-,szín- ,forma szerinti rendezése. Szétnyomkodás: az agyaggolyóba hüvelykujjunkkal üreget nyomunk, majd lassú, körkörös mozgással vékonyítjuk és emeljük az edény falát, marokedényt készítünk. Kicsípés: hüvelyk- és mutatóujjunkkal végezzük (pl. orr, haj stb.). Kihúzás: három ujjunkkal húzzuk ki a tömbből (pl. kar, láb kialakításánál)

Ötletek, javaslatok Lapítás: tenyérrel ütögethetjük egyenletes vastagságúra a képlékeny anyagot. Egyenletesebb ha sodrófát használunk végighengerítünk felületén, esetleg lécek között Dombormű készítése: az agyaglapra csipkedéssel, rátéttel felületi kiemelkedéseket hozunk létre. Lenyomatok készítése: az agyaglapba különféle terményeket, tárgyakat nyomkodunk majd száradás közben, égetés előtt eltávolítjuk.

Ötletek, javaslatok Kiscsoportba lépve még nem mindenki találkozott agyaggal, gyurmával, tésztával, ezért fontos az ezekkel való ismerkedés. Gyúrás, nyújtás, szaggatás, tapasztás, lapítás és gömbölyítés. Amikor már ismerik a különféle anyagok tulajdonságait, bátran kezdjünk a kicsikkel alkotni.

Ötletek, javaslatok Kiscsoport: gömbölyítés. agyagból golyókat, gyöngyöket készíthetnek. A hurkapálcára fűzött szikkadt agyaggyöngyöket fehér agyag (engób) festékkel tovább díszíthetik a gyerekek, amely szép anyák napi, karácsonyi ajándék vékony bőrszalagra fűzve. Agyaggolyóból kicsi tenyerükkel pici gyertyatartót készíthetnek, de marokedényt is mintázhatnak, amely az egyik legősibb edénykészítési mód.

Ötletek, javaslatok Érdemes funkcióval rendelkező tárgyakat készíteni, így a kisgyermek már jobban értékeli saját alkotását. A kiégetett agyag sokkal időt állóbb, mint a só-liszt gyurma, mosható, könnyen tisztán tartható

Ötletek, javaslatok Középső csoportban : egyre ügyesebbek beépíthetőek a nyújtást és a sodrást tartalmazó feladatok is. Így karácsonyfadíszek, nyomatok, lapváza, agyaghurkából épített edények. A szaggatás és lyukasztás után a díszek nem üveggyönggyel is dekorálható

Ötletek, javaslatok Nagycsoportban: karácsonyi csengő alapforma a marokedény, Agyag felhasználható: egyszerű formák makettek(gyümölcsök,állatok ,autó, házak,stb.) készítéséhez is.

Ötletek, javaslatok Az edények készítésénél a gyermek : tapintásos - sztereognosztikus észlelése, alak-formaállandósága, szem-kéz koordinációja, finommotorikája fejlődik. Tudatos fejlesztés : alkotás utáni vágy felkeltése , alkotófolyamat - komplex képességfejlesztés –iskolaérettség.

A plasztikai alakító képesség,fejlesztésének fontossága A gyermekrajzok fejlődéslélektani szakaszolása firkakorszak, presematikus szakasz(képalkotó szakasz), sematikus szakasz, realizmus hajnala, értelmezések kora, döntések kora A firkakorszak (1 - 4 év): nem szerkesztett firkák, alapfirkák, motívumszakasz, formaszakasz, kompozíciós szakasz A presematikus szakasz - képalkotó szakasz-(3, 5 – 5-6 éves kor): az emberábrázolás fejlődése Lapítás: tenyérrel ütögethetjük egyenletes vastagságúra a képlékeny anyagot. Egyenletesebb a vastagság, ha sodrófát végighengerítünk felületén, esetleg lécek között Dombormű készítése: az agyaglapra csipkedéssel, rátéttel felületi kiemelkedéseket hozunk létre. Lenyomatok készítése: az agyaglapba különféle terményeket, tárgyakat nyomkodunk majd száradás közben, égetés előtt eltávolítjuk.

ÖTLETEK JÓ GYAKORLATOK

Felhasznált irodalom Cole, M. – Cole, S.R.: Fejlődéslélektan. Osiris Kiadó, Bp., 1997 Elkonyin, D.B.: A gyermeki játék pszichológiája. Gondolat, Bp.,1983 Feuer Mária: A gyermekrajzok fejlődéslélektana. Akadémia, 2000 Kárpáti Andrea: Firkák, formák, figurák. A vizuális nyelv fejlődése a kisgyermekkortól a serdülőkorig. Dialóg Campus Kiadó, Bp., 2001 Környeiné Gere Zsuzsa: Látás és láttatás III. A 3-18 évesek vizuális esztétikai képességeinek fejlődési térképe. in:Vizuális kultúra.(szerk.: Pázmány Ágnes) 6. évf. 2.sz. 1-7.old. 2002

Felhasznált irodalom Mérei Ferenc – V. Binét Ágnes: Gyermeklélektan. Gondolat, Bp., 1983 Mönks, Franz J. – Knoers, Alphons M.: Fejlődéslélektan. Urbis Könyvkiadó, Bp., 2004 Pázmány Ágnes - Permay Éva: Látás és ábrázolás. Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.,Bp., 2012 Wiedermann Katalin: A 3–6 éves korosztály plasztikai ábrázoló képességének fejlesztése. Raabe Kiadó, 2013 Wilson,M.- Wilson B.:Teaching children to draw. A guide for teachers & parents. Prentice - Hall, Inc.,Englewood Cliffs, New Jersey,1982