Manipulál-e a média?.  Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Lukács Oktatási Központ -
Advertisements

ALKALMAZOTT KOMMUNIKÁCIÓ
Neveléselmélet, nevelésfilozófia
K ONTROLLÁLATLAN VÁGYAK, KISZÁMÍTHATATLAN HISZÉKENYSÉG, KIALAKULATLAN ÉRZÉSVILÁG Avagy a reklámok hatásai a kisiskolásokra Készítette: Tóth Ivett Anna.
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
Az egészséget támogató kommunikáció lehetőségei és eszközei
Kognitív nyelvészet Készítette: Molnár Dániel és Herczeg Renáta.
Politikai napirend, a média hatása és a közvélemény
MÉDIAHATÁS- és BEFOGADÁSVIZSGÁLATOK
„Nekünk, Thália papjainak nagyon fáj, hogy nem teljesíthetjük a televízióban a kötelességünket. Mert a szellem napvilágának az ablakait befalazták, mert.
Médiagazdaságtan A televíziózás piaca.
16. Témakör: Kultúra és globalizáció
A média funkciói.
A térkép és a propaganda kapcsolata Bobák Szilvia.
Médiaelméletek.
Közösségek és célcsoportok konstruálása dr. Szöllősi Gábor, szociálpolitikus, PTE BTK Szociális Munka és Szociálpolitika Tanszék.
Deviancia Minden tünet kialakulásánál szerepet játszik:
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
A POLITIKAI MARKETING HATÁSA A DEMOKRÁCIA MINŐSÉGÉRE
A nevelés stílusa.
A vállalkozások környezete
Kognitív megközelítések
interperszonális személyiség-koncepciója
5. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
6. előadás Ember és vezetés, vezetési stílus
Internet alapjai. Szakmák Multimédia szerkesztő Content-szerkesztő Content-Manager Webriporter Infobróker Online-szerkesztő Online-újságíró.
Kultúra és Szocializáció
Békés L. Márton Farsang Zsuzsanna Címszavakban A manipulatív főcímek hatása a politikai véleményalkotásra.
kommunikációs rendszer környezeti dimenzió célcsoport (véleményvezér)
Kommunikációs politika Összefoglaló feladatok
A marketingkommunikáció
Társadalomtudományi Tanszék
1 Óvodapedagógiai konferencia Sopron, május.
Kommunikációs egyenlőtlenségek B 18. tétel A médiaelmélet fő kérdései: hatalom egyenlőtlenség.
Esztétika Kerékgyártó Béla docens Jász Borbála doktorandusz
1 “Oly távol vagy tőlem és mégis közel...” Az Európai Unióval kapcsolatos attitűdök a hazai választók körében Göncz Borbála – Hegedűs István „Részvétel.
16/A  Témakör:  Az új gazdasági és társadalmi világrend Téma: Az információs társadalom jellemző jegyei, a mutatók magyarországi érvényesülés Milyen új.
„A tudomány kereke” Szociológia módszertan WJLF SZM BA Pecze Mariann.
TE AKARSZ ROMA MUNKATÁRSAT?. A nem romák elsősorban a munkához való viszonyuk alapján ítélik meg a romákat. Előzmények * ! Szociológiai és szociálpszichológiai.
polarizálódó politikai térben Keller Tamás - Tóth István György
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Információ, adat, jel, kód
A kommunikációs folyamat funkciói és tényezői
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Térképészet és térinformatika
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
Avagy mire is emlékezem…
Az éghajlatváltozás kommunikációja a médiában Innováció és kommunikáció III. Megyeri Nóra - Turcsán Edit.
JÓ REGGELT !.
mint ami mások szerint szükséges!
A tömegkommunikáció.
Az alapvető kommunikáció
Kutatásmódszertani dilemmák
Más szögből így néz ki Rajzolta: Julian Beever.
1. Témakör. A tanév feladatai A terem rendje Ülésrend kialakítása Érintés és-balesetmegelőzés Eszközök bemutatása.
Erőszakos médiatartalmak fiatal fogyasztói Székely Levente.
Generációk közötti kapcsolatok és kulturális transzmisszió Gisela Trommsdorff: Intergenerational Relations and Cultural Transmission Feitel Balázs,
Manipulál-e a média FARKAS LAURA PEDAGÓGIA SZAK III. ÉVFOLYAM.
Közösségi érték (public value) vizsgálat Budapest, Szonda Ipsos.
Az egészségstílus Szegmentáció és barométer a hatékony egészségügyi kommunikáció támogatásához Szonda Ipsos.
A politikai tájékozódás forrásai Magyarországon A médiastruktúra átalakulása előtti és az utána következő állapot Hann Endre előadása a SZEF-Akadémián.
Belépés a hálózati/virtuális információs világba
Az érzelmi zsarolás.
Lelkivezetés elmélete
Kognitív és emotív jelentés
Politika a hipermédiában – web kettes techno-forradalmak
A fej vagy írás játék algoritmusa
A napirendelmélet kezdetei, alkalmazási területei és napjainkban betöltött szerepe FARKAS BEÁTA INFORMATIKUS KÖNYVTÁR SZAK, I. ÉVFOLYAM LEVELEZŐ TAGOZAT.
Nézd csak meg ezeket a képeket
Előadás másolata:

Manipulál-e a média?

 Média és a közönség viszonyának kérdése?  Befolyásol-e vagy sem?  Média legfontosabb információ forrás  Szabadidőnk többségét tv-előtt töltjük  A média befolyásolja a politikát is?

 A világról való tájékozódást nagymértékben átvette a média  Életünk minden színterén jelen van  Rábeszélés=Média?  Pratkanis és Elliot Aronson, 1992-ben A rábeszélőgép. Élni és visszaélni a meggyőzés mindennapos mesterségével

A média nagy hatását vallók körében megkülönböztethetjük: - Média pesszimisták - Média optimisták Angelusz & Tardos, 1998; Bajomi-Lázár, 2004).

Média nagy és közvetlen hatást gyakorol az emberekre  Lövedékként csapódnak a embereknek  A média direkt gyakorol hatást  Más néven Injekciós-tű elmélet

 1940 évek  A média csak kis mértékben közvetett módon képes befolyásolni a közvéleményt  Paul Lazarsfeld és munkatársai The People's Choice („Az emberek választása”, 1948)  Mindenki a maga módján fogadja be a közvetített dolgot

 Miért alacsony fokúak a politikai kampányok?  Az emberek szelektálnak a kapott információk közül  Szelektálják azokat amik nem egyeznek a véleményükkel és keresik azokat amelyek a véleményükkel egyező információk  Szelektív válogatás: nem követik azokat amelyek eltérnek a véleményüktől  Szelektív észlelés: ha belefutnak olyan véleménybe mely nem egyezik azokat elengedik a fülük mellett  Szelektív emlékezés: Saját véleményüknek ellentmondó információba futnak azokat elfelejtik

 A média hatása hosszú távon nyilvánul meg, tehát a társadalomban fellelhető heterogén véleményeket homogenizálja  média szelektív: a valóság bizonyos elemeit kultiválja, míg másokat a háttérbe szorít.

 Elsősorban nem azt szabja meg, hogy mit gondoljunk, hanem azt, hogy miről gondolkodjunk  Egyes eseményeket fontosnak, másokat kevésbé fontosnak pozícionál

 Ki befolyásolja a média napi redjét?  Tulajdonosok? Politikusok? Elitek? Társadalom? Nagyvállalatok?

 Egyénenként eltérő minták  A közönség formálja a médiát a maga szükségleteire, nem a média befolyásolja a közönségét  Befogadóknak szükségletei vannak melyeket a média elégít ki  Az emberek aktívan váltogatnak a csatornák között amelyik nem fele meg arról tovább is kapcsolnak

 Az utánfutó hatás  Ha az emberek a médiából nyert képek alapján úgy érzik hogy valamely politikai erő fog nyerni képesek arra szavazni még akkor is ha nem értenek velük együtt.  „Tarts A győztessel”

 1975 Valentin Volosinov nyelvész  A szöveg mindig több értelmű, nem mindig ugyan azt jelenti a kommunikátor és a befogadó számára  A média nyelve mindig hordoz valamilyen jelentés a befogadó pedig feldolgozza, értelmezi vagy elutasítja  A nézők ugyan azt nézik de máshogy látják

 A néző folyamatos „párbeszédet” folytat a televízióval  A nézők azonosulnak a műsorral, érzelmi kötödést alakítanak ki.  A média legfeljebb megerősíteni tudja a nézői véleményt befolyásolni nem.

 A média és a társadalom viszonya a tömegsajtó és a filmhíradó térhódítása óta foglalkoztatja a kutatókat  Direkthatás modellek és korlátozott hatásmodellek iskolájába sorolhatóak az elméletek

Direkthatás-elméletekKorlátozotthatás-elméletek lövedékelmélet (Lasswell, 1927)kétlépcsős hatásmodell (Lazarsfeld et al., 1944) kultivációs elmélet (Gerbner, 1969) szelektívészlelés-elmélet (Klapper, 1960) hallgatásispirál-elmélet (Noëlle- Neumann, 1974) napirendelmélet (McCombs és Shaw, 1972) framingelmélet (Herman és Chomsky, 1988) használat és kielégülés-modell (Blumler és Katz, 1974) kódolás-dekódolás-modell (Hall, 1980) performatívhatás-modell (Dayan és Katz, 1992)

 Médiának az emberek gondolkodására és viselkedésére gyakorolt hatásának mértéke és iránya megjósolhatatlan – ám az biztos, hogy ez a hatás nem nagy, nem közvetlen és nem egyirányú.

Készítette: Kovácsné Sipos Nikolett Neptun kód: YA6PY3