Manipulál-e a média?
Média és a közönség viszonyának kérdése? Befolyásol-e vagy sem? Média legfontosabb információ forrás Szabadidőnk többségét tv-előtt töltjük A média befolyásolja a politikát is?
A világról való tájékozódást nagymértékben átvette a média Életünk minden színterén jelen van Rábeszélés=Média? Pratkanis és Elliot Aronson, 1992-ben A rábeszélőgép. Élni és visszaélni a meggyőzés mindennapos mesterségével
A média nagy hatását vallók körében megkülönböztethetjük: - Média pesszimisták - Média optimisták Angelusz & Tardos, 1998; Bajomi-Lázár, 2004).
Média nagy és közvetlen hatást gyakorol az emberekre Lövedékként csapódnak a embereknek A média direkt gyakorol hatást Más néven Injekciós-tű elmélet
1940 évek A média csak kis mértékben közvetett módon képes befolyásolni a közvéleményt Paul Lazarsfeld és munkatársai The People's Choice („Az emberek választása”, 1948) Mindenki a maga módján fogadja be a közvetített dolgot
Miért alacsony fokúak a politikai kampányok? Az emberek szelektálnak a kapott információk közül Szelektálják azokat amik nem egyeznek a véleményükkel és keresik azokat amelyek a véleményükkel egyező információk Szelektív válogatás: nem követik azokat amelyek eltérnek a véleményüktől Szelektív észlelés: ha belefutnak olyan véleménybe mely nem egyezik azokat elengedik a fülük mellett Szelektív emlékezés: Saját véleményüknek ellentmondó információba futnak azokat elfelejtik
A média hatása hosszú távon nyilvánul meg, tehát a társadalomban fellelhető heterogén véleményeket homogenizálja média szelektív: a valóság bizonyos elemeit kultiválja, míg másokat a háttérbe szorít.
Elsősorban nem azt szabja meg, hogy mit gondoljunk, hanem azt, hogy miről gondolkodjunk Egyes eseményeket fontosnak, másokat kevésbé fontosnak pozícionál
Ki befolyásolja a média napi redjét? Tulajdonosok? Politikusok? Elitek? Társadalom? Nagyvállalatok?
Egyénenként eltérő minták A közönség formálja a médiát a maga szükségleteire, nem a média befolyásolja a közönségét Befogadóknak szükségletei vannak melyeket a média elégít ki Az emberek aktívan váltogatnak a csatornák között amelyik nem fele meg arról tovább is kapcsolnak
Az utánfutó hatás Ha az emberek a médiából nyert képek alapján úgy érzik hogy valamely politikai erő fog nyerni képesek arra szavazni még akkor is ha nem értenek velük együtt. „Tarts A győztessel”
1975 Valentin Volosinov nyelvész A szöveg mindig több értelmű, nem mindig ugyan azt jelenti a kommunikátor és a befogadó számára A média nyelve mindig hordoz valamilyen jelentés a befogadó pedig feldolgozza, értelmezi vagy elutasítja A nézők ugyan azt nézik de máshogy látják
A néző folyamatos „párbeszédet” folytat a televízióval A nézők azonosulnak a műsorral, érzelmi kötödést alakítanak ki. A média legfeljebb megerősíteni tudja a nézői véleményt befolyásolni nem.
A média és a társadalom viszonya a tömegsajtó és a filmhíradó térhódítása óta foglalkoztatja a kutatókat Direkthatás modellek és korlátozott hatásmodellek iskolájába sorolhatóak az elméletek
Direkthatás-elméletekKorlátozotthatás-elméletek lövedékelmélet (Lasswell, 1927)kétlépcsős hatásmodell (Lazarsfeld et al., 1944) kultivációs elmélet (Gerbner, 1969) szelektívészlelés-elmélet (Klapper, 1960) hallgatásispirál-elmélet (Noëlle- Neumann, 1974) napirendelmélet (McCombs és Shaw, 1972) framingelmélet (Herman és Chomsky, 1988) használat és kielégülés-modell (Blumler és Katz, 1974) kódolás-dekódolás-modell (Hall, 1980) performatívhatás-modell (Dayan és Katz, 1992)
Médiának az emberek gondolkodására és viselkedésére gyakorolt hatásának mértéke és iránya megjósolhatatlan – ám az biztos, hogy ez a hatás nem nagy, nem közvetlen és nem egyirányú.
Készítette: Kovácsné Sipos Nikolett Neptun kód: YA6PY3