Emberábrázolás Caravaggio: Narcisszosz. Művészet: az ember önképe Minden művészet végső célja: az ember megjelenítése A felismerés öröme Művészet: az.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Emberábrázolás Caravaggio: Narcisszosz. Művészet: az ember önképe •Minden művészet végső célja: az ember megjelenítése •A felismerés öröme •Művészet:
Advertisements

Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Keletkezése és sugalmazottsága. Kánon és történeti hitelesség.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK I. Előadó: Bod Péter Ákos.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Hullámmozgás. Hullámmozgás  A lazán felfüggesztett gumiszalagra merőlegesen ráütünk, akkor a gumiszalag megütött része rezgőmozgást végez.
Az iskola, mint egészségfejlesztő műhely Setényi János
A digitális kultúra kettős köre és az ifjúság viszonya Rab Árpád Óbudai Egyetem Digitális Kultúra és Humán Technológia Tudásközpont VIII. Nemzetközi.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
A munka eszköze magam vagyok
Multitasking - avagy a koncentráció halála
Pedagógus szerep és változásai
3D grafika összefoglalás
ŐSKOR A KÉPZŐMŰVÉSZETI TEVÉKENYSÉG GENEZISE
Doktori képzések és oklevelek a FIR-ben
Áramlástani alapok évfolyam
„Az a tény, hogy anyanyelvem magyar, és magyarul beszélek, gondolkozom, írok, életem legnagyobb eseménye, melyhez nincs fogható.” (Kosztolányi Dezső)
Made in Hungary kiállítás
Mayer József Budapest február 27.
Készítette: Szabó Krisztiánné
Az ember származása, születése
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Iskolaérettség.
Az erő fogalma. Az erő fogalma Mozgásállapot-változásról akkor beszélünk, ha megváltozik egy test mozgásának sebessége, mozgásának iránya vagy mindkettő.
Ács Szabina Kommunikáció és Médiatudomány
A Menedék Alapítvány ÉRTÉKEI
18. – 19. századforduló orosz irodalma
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
 : a forgásszög az x tengelytől pozitív forgásirányában felmért szög
Madách Az ember tragédiája elemzés
SZÁMVITEL.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
"A Folyékony Szivárvány"
Komplex természettudomány 9.évfolyam
SZÁMVITEL.
Projektmunka Földrajzolok
Egy test forgómozgást végez, ha minden pontja ugyanazon pont, vagy egyenes körül kering. Például az óriáskerék kabinjai nem forgómozgást végeznek, mert.
a hegyoldalakat borító erdőket, és csodáltam a természet szépségét,
Szerkezetek Dinamikája
TILTÁS + INFORMÁLÁS. TILTÁS + INFORMÁLÁS TILTÁS (Tabu) INFORMÁLÁS -> PORNÓ -> test mint szexuális objektum.
Az orvostudomány és jóga gyakorlati összekapcsolása, alkalmazása az egészség megőrzése és betegségek kezelése során: Swami Sivananda Saraswati orvos-jógi.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Képzőművészeti alkotások
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Perspektív térábrázolás
Összeállította: J. Balázs Katalin
Paál Ákos rajzfejlődési elmélete
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Emlékeztető/Ismétlés
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Ki mit tud?- művészeti nap december 15. szombat
Hogyan készítsünk előadást?
Az impulzus tétel alkalmazása (A sekélyvízi hullám terjedése)
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
A reneszánsz művészet Giorgione: Ifjú képmása.
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
A tér képi megjelenítése 1
Előadás másolata:

Emberábrázolás Caravaggio: Narcisszosz

Művészet: az ember önképe Minden művészet végső célja: az ember megjelenítése A felismerés öröme Művészet: az ember önképe, önértelmezése Mások utánzása: a tanulás eszköze (a művészet tanító funkciója) Kritikai funkció

Korszakok: őskori művészet Venus of Willendorf c. 24,000-22,000 BCE Oolitic limestone 43/8 inches (11.1 cm) high (Naturhistorisches Museum, Vienna) Vadász, barlangrajz, Kelet-Algéria, kb éves Valószínüleg rituális célú ábrázolás Elnagyolt vázlatos megjelenítés Tipizálás, nem cél az egyénítés Az ember a természeti világ része (termékenység, vadászat) Bátor és spontán formaadás, bár sémákat használ Venus of Willendorf c. 24,000-22,000 BCE Oolitic limestone 43/8 inches (11.1 cm) high (Naturhistorisches Museum, Vienna)

Antik művészet 1. Görög kurosz (ifjút ábrázoló embernagyságú szobor) és az egyiptomi kánon Mechanikus ábrázolásmód, kötött arányok Laposság, mélység hiánya, reliefszerűség Geometriai leképzése a testnek Frontális vagy profil- ábrázolás Az állandóság és az időtlenség érzetét kelti

Antik művészet 2. A görög kánon Szamoszi Polükleitosz nevéhez kötődik (i.e. 5. sz.), ezt finomította Lüszipposz ( ) nem a mechanikus azonosítás érdekli, hanem az organikus megkülönböztetés elve nem egy kis mértékegységet használ, hanem az egészhez viszonyított aránnyal számol cél a tökéletes, a szimmetrikus egyénítés és idealizálás egyszerre mozgékony, dinamikus, és esztétikai igényű ábrázolás

Középkori művészet Középkori festészet: lapos, de a mélység nem tűnik el teljesen Nem érdekli az optikai benyomás Sematikus ábrázolási forma Két változat: –Bizánci – antik örökség él, Athos hegyi kánon: megint moduláris, emberábrázolás részek összeállítása –Gótikus: emberi alak kontúrja és a mozgás iránya jelenik meg (Villard de Honnecourt)

Reneszánsz "Vitruvius, az építész azt mondja az építészetről szóló művében, hogy az ember kinyújtott karjainak hossza megegyezik a magasságával.

Reneszánsz 2. A reneszánsz: az antik és a keresztény emberszemlélet ötvözése Idealizáció, harmónia, időtlenség Közvetlen érzelemkifejezés hátérbe szorul Arányosság az aránytalansággal szemben Botticelli: Vénusz születése Michelangelo: Pieta

Barokk és klasszicista művészet Peter Paul Rubens: Venus tükör előtt Az emberi test érzéki megjelenítése „rubensi szépségeszmény” Öncélú gyönyör Oldott festésmód, emberi arányok eltúlzása Mozgalmasság, dinamika David: Marat halála Patetikus beszédmód A kompozíció merev szabályossága Antik és más klasszikus művészeti emlékek felidézése színpadiasság

Realizmus és impresszionista művészet Társadalomkritika Szembefordulás az eszményítéssel Az ember hétköznapjainak az ábrázolása „valósághűség”, drámaiság Courbet: Kőtörők, 1849 Az ember mint festői probléma A festészet = kísérlet a vizualitással „plein air”, oldottság, szabadban festés Manet: A Monet család a kertben, 1874

Modern festészet Egy nézőpontúság feladása Geometrikus formavilág egyszerűsített színvilág Kifejezőerő Csupaszság - kiszolgáltatottság Emberi arc – maszk Magány, kétségbeesés, elkülönülés Picasso: Avignoni kisasszonyok, 1907

Portré, önarckép Az emberi arc – emberi jellem visszaadása Emberismeret – önismeret Idealizálás, öncsalás Társadalmi elvárások, presztízs Szépség vagy igazság? Van Gogh: Önarckép

Akt Az emberi test – társadalmi tabu, kendőzetlen ábrázolása sokáig tilos Testábrázolás technikai nehézségei (emberi bőr minősége, rövidülések, testrészek mozgása, aránya) Anatómia és perspektíva Szépség és mulandóság kérdése Gender (társadalmilag elsajátított nemi szerepek) Ingres, 1840Caravaggio, 1601

Életkép, zsánerkép Mindennapi élethelyzetek rögzítése, pillanatfelvétel Emberi viszonyok, kapcsolatok sokfélesége, csoportdinamika Dokumentarizmus, társadalom bemutatása Tipikus élethelyzetek és ellesett titkok Emlék Humor, tragikum, intimitás és más intenzív érzések Szinyei Merse Pál: MajálisMunkácsy Mihály: Siralomház