A képzett szakemberekért Szakképzés az EU-ban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes szeptember 10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

Az Európai Képesítési Keretrendszer és a Nemzeti Képesítési Keretrendszer megjelenése a Krúdy Gyula Tagintézmény szakképzési kínálatában.
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia pillére: Az alkalmazkodóképesség növelése Soós Roland Igazgató ÉRÁK.
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
TÁMOP / PROJEKT A FELSŐOKTATÁS REDSZERSZINTŰ FEJLESZTÉSE 2. ütem Bevezető előadás a tanulási eredményekről, a keretrendszer, a képesítések.
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program számokban Időtartam: Költségvetés: € – Ft/év Magyarországon.
Szabó Miklós Az oktatás szerepe a társadalomban. Az oktatás filozófiai alapja „A helyes cselekvéshez és megértéshez szükség van a jó tudására.” (Platón)
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Az EU oktatási és képzési rendszerének célkitűzései
AZ EU AJÁNLÁSHOZ KAPCSOLÓDÓ HAZAI FEJLESZTÉSEK
A Lisszabon-folyamat és az oktatás képzés nemzeti politikája Dr
A KÉPESÍTÉSI KERETRENDSZER A FELNŐTTKÉPZÉS SZEMPONTJÁBÓL
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Europass dokumentumok cégeknek We mean business, október 18.
Képesítés – képesítési rendszer – képesítési keretrendszer Alcím Spartathlon km 36 Hour Time Limit.
Egy év az Európai Unióban Arató Gergely Budapest, április 29.
A közoktatás fejlesztési tervei az Új Széchenyi Terv keretein belül Az Európai Unió 2010 nyarán indította útjára az Európa 2020 Stratégiát, amely.
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
„A szakképzés szolgálatában”
Képesítési Keretrendszerek Európában
Date: in 12 pts Krémó Anita, DG EAC A.3 anita.kremo(at)ec.europa.eu Lifelong learning programme Nemzeti képesítési keretrendszerek NKKR szint 10 NKKR szint.
TÁMOP / „Átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban ” A Magyar Képesítési Keretrendszer fejlesztése 5. pillér – MKKR és a közoktatás.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Tanulási partnerségek kezdeményezése A NYITOK hálózatfejlesztési program bemutatása Balázs Ákos Szövetség az Életen Át Tartó Tanulásért június 22.
Dr. Fodor Imréné Pécsi Regionális Képző Központ igazgatója
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) NCA-ÖNSZ-08-C-0070 A Társadalmi Megújulás Operatív Programról: a HEFOP.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Leonardo da Vinci Program. A Leonardo da Vinci program az Európai Bizottság 1994-ben indult együttműködési programja a szak- képzés területén.
Európa 2020 A lisszaboni stratégiát felváltja az Európa 2020 stratégia Az új stratégia központi kérdése az Unió versenyképessége, de más, új célokat is.
Az európai országok eredményei és tapasztalatai Szigeti Tóth János © Magyar Népfőiskolai Társaság 2009.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
A QF Embodiment projekt
Nemzeti Képesítési Keretrendszer Romániában A jelenlegi helyzet - áttekintés Liliana Voicu Nemzeti Felnőttképzési Tanács - NQA Budapest, október.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Képesítési Keretrendszerek Európában 2006 március 9.
A lisszaboni stratégia és a magyar foglalkoztatáspolitika Kordás László április 29. Balatongyörök.
Keretrendszerek az oktatás rendszerében Felnőttképzés a változó gazdasági és oktatási rendszer környezetében konferencia Eger április
A „soft law” hatása az oktatás és képzés szabályozására az európai integráció tükrében dr. Várnagy Péter egyetemi docens PTE FEEK.
EUROPASS.
A Nemzeti Koordinációs Pont feladatairól
EKKR-OKKR: az európai folyamat és magyar állomásai
A szociális munka fő fejlődési irányai Az EU stratégia és Magyarország stratégiájának hatása a szociális munka gyakorlatára.
AZ IDŐS ÉS FOGYATÉKOS ELLÁTÁS FEJLESZTÉSI LEHETŐSÉGEI A HELYI ESÉLYEGYENLŐSÉGI PROGRAMOKBAN JÚLIUS 3.
A szaktudás dokumentálása – Europass. Ahány ország, annyi…  Oktatási és képzési rendszerek különbözőek  A kompetenciák és képzettségek különbözőek,
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Hogyan segíti az EKKR az európai munkaerőpiac működését? WORKSHOP 4.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Európai Uniós ismeretek
Molnárné Stadler Katalin
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
KÖZÖS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (CQAF)  Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) 1.
Előadás másolata:

A képzett szakemberekért Szakképzés az EU-ban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes szeptember 10.

A képzett szakemberekért Az EU kohéziós politikája Cél:  a Közösség gazdasági és szociális összetartásának erősítése,  a Közösség egészének harmonikus fejlődése,  a kevésbé előnyös helyzetű régiók felzárkóztatása.

A képzett szakemberekért Római Szerződés – Gazdasági és társadalmi kohézió Strukturális Alapok:  Európai Regionális Fejlesztési Alap,  Európai Szociális Alap,  Halászati Orientációs és Pénzügyi Eszköz,  Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap Orientációs szekciója.

A képzett szakemberekért Az EU politikai eszköztára 1.  1992-ben aláírt Maastrichti Szerződés,  Socrates és a Leonardo da Vinci közösségi akcióprogramok,  Európai Tanács 2000 márciusi lisszaboni csúcsértekezlete,  Európát a világ legversenyképesebb, legdinamikusabban fejlődő tudásalapú térségéve változtassa, az EU az egész életen át tartó tanulás,  Oktatás és Képzés 2010 elnevezésű 10 évre szóló munkaprogram,  13 olyan konkrét cél.

A képzett szakemberekért Az EU politikai eszköztára 2.  Bolognai Nyilatkozat - az európai felsőoktatási rendszerek kompatibilitása és átjárhatósága,  szakképzés európai szintű fejlesztésének ösztönzése,  évi Koppenhágai nyilatkozat,  legfontosabb cél a szakképzés minőségének a javítása: – európai szintű átjárhatóságának, – átláthatóságának a biztosítása, – instrumentumok kidolgozása és egyetemes bevezetése.

6 Helsinki kommüniké a nagyobb fokú európai együttműködésről a szakképzésben Főbb elvek:  A szakképzés az Élethosszig tartó tanulás uralkodó részét képezze,  A munka világának szempontjából releváns alapképességek elsajátítása,  Hozzájárulás a versenyképességhez és a szociális kohézióhoz,  Az európai és nemzeti stratégiák a szakképzés fejlesztése szempontjából,  Folyamat, amely javítja a szakképzés teljesítményét, minőségét és vonzóbbá teszi azt.  Koppenhága – Maastricht – Helsinki

7 A prioritások átdolgozása  A szakképzés vonzó mivoltának és minőségének javítására irányuló stratégiai cél,  A szakképzés közös eszközeinek kifejlesztése és bevezetése,  Európai Szakképzési Kreditátviteli Rendszer (ECVET),  az EUROPASS, mint az átláthatóság egyetlen európai keretrendszerének eszköze út az Európai Képzési Keretrendszerhez.

8 Az ECVET felé vezető út  Az európai szakoktatási és szakképzési kreditrendszer eszköze, a szakoktatási és szakképzési kreditek beszámításához, összegyűjtéséhez és elismeréséhez Európában.  Az „illetékes szervek” nemzeti szinten határozzák meg a tanulási egységek számát, méretét, szintjét (EQF-EKKR), jellemzőit és kreditpont értékeit.  A tanulási egységek tartalma független a tanulás módjától, típusától.  Tanulási egység értékelhető, elismerhető és a lehetőség szerint bizonyítvánnyal/tanúsítvánnyal dokumentálható.  Tanulási eredmények: – ismeretek, tudás – készség – kompetencia

9 A Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (CQAF)  A CQAF mint követelményrendszer és egyben eszköz segíti az alkalmazó országokat abban, hogy kidolgozzák, továbbfejlesszék, figyelemmel kísérjék és ellenőrizzék (monitoring), valamint értékeljék saját rendszereiket és kialakult gyakorlataikat.  A keretrendszer-jelleg lehetővé teszi a CQAF alkalmazását különböző környezetben, különböző szinteken, valamint különböző feltételek és keretek között.  A CQAF Keretrendszer alkotóelemei: – módszertan a rendszerek értékelésére és felülvizsgálatára, a folyamatos fejlesztés előmozdítása céljából (a hangsúly a külső értékeléssel egybekötött önértékelésen van); – monitoring rendszer: egy külső szerv általi monitoring nemzeti vagy regionális szinten; – mérőeszköz: adott számú referenciamutató kifejlesztése, amelyek célja, hogy segítsék a tagállamokat saját rendszereik országos vagy regionális szintű ellenőrzésében.

10 Az Europass helye az oktatás, képzés rendszerében  Az Európai Unió tagországainak, valamint a jelenleg csatlakozó országoknak az oktatási rendszere tradicionálisan különböző módon fejlődött.  Az egyes tagországok oktatási rendszere, de az ott felhasznált dokumentumok struktúrája és tartalma is eltér egymástól.  A tagállamok az oktatásért maguk viselik a felelősséget.  Az eltérő oktatási rendszerek miatt az Európai Unióban elkerülhetetlen az egységes irányelvek szerinti harmonizáció megvalósítása.

11 Az Europass Bizonyítvány-kiegészítő szerkezete  Hat szakaszból álló szerkezet.  Formátuma Európa valamennyi országában megegyező.  Piacgazdaságot támogató  Emberi erőforrások szabad áramlását segítő  A képzettségek és oklevelek nehézkes és bizonytalan elismerése korlátozza a mobilitást.

12 Az EUROPASS bizonyítvány-kiegészítő  Az oktatás, a szakmai képzés „európai útlevele”,  Munkaadó informálása a tudásról, képességről, végzettségről,  Egységes európai dokumentum, amely tájékoztatást ad: – a munkavállalók szakképzettségeiről, – iskolai végzettségeiről, – kompetenciáiról,  Lehetővé teszi az összehasonlíthatóságot a végzettségek és kompetenciák terén,  Európa-szerte könnyen azonosítható, ugyanakkor bizonyos mértékben lehetőséget ad a nemzeti igényekhez való igazításra.

13 Europass Bizonyítvány-kiegészítő / Europass Certificate Supplement  A készségek és kompetenciák leírása,  Betölthető foglalkozások,  Bizonyítványt kiállító,  Bizonyítvány szint, továbblépés,  Osztályzási skála,  Szakmai elmélet és gyakorlat aránya, időtartama.

14 EKKR I.  Az EKKR meta-keretrendszer lehetővé teszi és egyszerűsíti a nemzeti képesítési keretrendszerek és képesítési rendszerek közötti kapcsolatot.

15 EKKR II.  Az egyes tagországok legkülönbözőbb szintű és rendszerben szervezett képesítéseinek más országok képesítéseivel való összehasonlíthatóvá tétele az ezen képesítéseket alkotó rendszerek harmonizációja nélkül.  A tanulási eredmények (tudás, készségek, képességek és kompetenciák) különböző szintjeire építő semleges, a nemzeti oktatási rendszerek sokszínűségét szem előtt tartó referenciapontok kialakítása, amely lehetővé teszi a formális, nem-formális és informális tanulás eredményeinek elismerését is.  Az oktatási szolgáltatások minőségbiztosításának támogatása és az egyes országok képesítési rendszerei továbbfejlesztésének ösztönzése.  A magyarországi képesítési rendszerek EKKR besorolása megkönnyítheti, hogy magyar tanulók külföldön folytassanak tanulmányokat és növelheti a külföldön munkát vállaló magyar állampolgárok megszerzett képesítésével szembeni munkáltatói bizalmat. Ez utóbbi a Magyarországon foglalkoztatott külföldiek képesítéseivel kapcsolatban is fontos szempont.  Valamennyi EU tagállam elkészíti az OKKR-t a nemzeti sajátosságaikkal ötvözve amely kapcsolódik az EKKR-hez.

16 Az EKKR működése 1.  önkéntes,  nem ró jogi kötelezettséget a tagállamokra,  lehetővé teszi a legkülönbözőbb képesítéseknek az EKKR referenciaszintjei szerinti besorolását,  a tanulási eredményekben való gondolkodás és szabályozás,  a kimeneti követelmények tanulási eredmények alapján történő rögzítése,  az EKKR meta-keretrendszer lehetővé teszi és egyszerűsíti a nemzeti képesítési keretrendszerek és képesítési rendszerek közötti kapcsolatot.

17 Az EKKR működése 2.  A tanulási eredményekre vonatkozó nyolc szint.  Az EKKR-ben a képesítéseket minden szinten a tanulási eredmények három típusa szempontjából írják le: – tudás, – készségek és képességek, – tágabb értelemben vett - személyes és szakmai tanulási eredményként leírt - kompetenciák.

18 Az EKKR mint együttműködési keretrendszer  sikere attól függ, mennyire elkötelezettek a különböző szinteken működő érdekelt felek a keretrendszer iránt.

19 Az egész életen át tartó tanulás 1.  2000 novemberében az Európai Bizottság által készített vitaanyag (Memorandum az egész életen át tartó tanulásról, European Commission, 2000),  Oktatás és Képzés versenyképesség, a foglalkoztathatóság, a társadalmi befogadás, az aktív állampolgárság és a személyes fejlődés fejlesztése,  2002-ben elfogadott Tanácsi Határozat kimondta, hogy az egész életen át tartó tanulás központi szerepet tölt be a tudástársadalom létrehozásában.

20 Az egész életen át tartó tanulás 2.  az EU előirányozza, hogy 2006-ra minden tagállam dolgozza ki a nemzeti egész életen át tartó tanulás stratégiáját,  Magyarország elkészítette a szakképzési stratégiát.

21 Az egész életen át tartó tanulás 3.  egy új tanulási kultúra kialakítása,  a kompetencia alapú oktatás elterjesztése,  felöleli az iskoláskor előtti neveléstől a munkavállalás szempontjából aktív életkor utánig az egyén teljes életciklusát,  mindenki számára hozzáférést kíván biztosítani a tanuláshoz,  a tanulás iskolán kívüli formáit is felöleli.

22 Közösségi Stratégiai Irányvonalak  2005 tavaszán az Európai Bizottság elfogadta a Közösségi Stratégiai Irányvonalakat (Community Strategic Guidelines).  A dokumentumban a három prioritás: – több és jobb munkahely megteremtése, – a humánerőforrásokba történő befektetések növelése, – az oktatás és képzés fejlesztése.

23 Eurostat  az EU független statisztikai intézménye,  egyben a nemzeti statisztikai hivatalok hálózatának vezetője.

24 Köszönöm a figyelmet! Modláné Görgényi Ildikó