A képzett szakemberekért Szakképzés az EU-ban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes szeptember 10.
A képzett szakemberekért Az EU kohéziós politikája Cél: a Közösség gazdasági és szociális összetartásának erősítése, a Közösség egészének harmonikus fejlődése, a kevésbé előnyös helyzetű régiók felzárkóztatása.
A képzett szakemberekért Római Szerződés – Gazdasági és társadalmi kohézió Strukturális Alapok: Európai Regionális Fejlesztési Alap, Európai Szociális Alap, Halászati Orientációs és Pénzügyi Eszköz, Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alap Orientációs szekciója.
A képzett szakemberekért Az EU politikai eszköztára 1. 1992-ben aláírt Maastrichti Szerződés, Socrates és a Leonardo da Vinci közösségi akcióprogramok, Európai Tanács 2000 márciusi lisszaboni csúcsértekezlete, Európát a világ legversenyképesebb, legdinamikusabban fejlődő tudásalapú térségéve változtassa, az EU az egész életen át tartó tanulás, Oktatás és Képzés 2010 elnevezésű 10 évre szóló munkaprogram, 13 olyan konkrét cél.
A képzett szakemberekért Az EU politikai eszköztára 2. Bolognai Nyilatkozat - az európai felsőoktatási rendszerek kompatibilitása és átjárhatósága, szakképzés európai szintű fejlesztésének ösztönzése, évi Koppenhágai nyilatkozat, legfontosabb cél a szakképzés minőségének a javítása: – európai szintű átjárhatóságának, – átláthatóságának a biztosítása, – instrumentumok kidolgozása és egyetemes bevezetése.
6 Helsinki kommüniké a nagyobb fokú európai együttműködésről a szakképzésben Főbb elvek: A szakképzés az Élethosszig tartó tanulás uralkodó részét képezze, A munka világának szempontjából releváns alapképességek elsajátítása, Hozzájárulás a versenyképességhez és a szociális kohézióhoz, Az európai és nemzeti stratégiák a szakképzés fejlesztése szempontjából, Folyamat, amely javítja a szakképzés teljesítményét, minőségét és vonzóbbá teszi azt. Koppenhága – Maastricht – Helsinki
7 A prioritások átdolgozása A szakképzés vonzó mivoltának és minőségének javítására irányuló stratégiai cél, A szakképzés közös eszközeinek kifejlesztése és bevezetése, Európai Szakképzési Kreditátviteli Rendszer (ECVET), az EUROPASS, mint az átláthatóság egyetlen európai keretrendszerének eszköze út az Európai Képzési Keretrendszerhez.
8 Az ECVET felé vezető út Az európai szakoktatási és szakképzési kreditrendszer eszköze, a szakoktatási és szakképzési kreditek beszámításához, összegyűjtéséhez és elismeréséhez Európában. Az „illetékes szervek” nemzeti szinten határozzák meg a tanulási egységek számát, méretét, szintjét (EQF-EKKR), jellemzőit és kreditpont értékeit. A tanulási egységek tartalma független a tanulás módjától, típusától. Tanulási egység értékelhető, elismerhető és a lehetőség szerint bizonyítvánnyal/tanúsítvánnyal dokumentálható. Tanulási eredmények: – ismeretek, tudás – készség – kompetencia
9 A Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (CQAF) A CQAF mint követelményrendszer és egyben eszköz segíti az alkalmazó országokat abban, hogy kidolgozzák, továbbfejlesszék, figyelemmel kísérjék és ellenőrizzék (monitoring), valamint értékeljék saját rendszereiket és kialakult gyakorlataikat. A keretrendszer-jelleg lehetővé teszi a CQAF alkalmazását különböző környezetben, különböző szinteken, valamint különböző feltételek és keretek között. A CQAF Keretrendszer alkotóelemei: – módszertan a rendszerek értékelésére és felülvizsgálatára, a folyamatos fejlesztés előmozdítása céljából (a hangsúly a külső értékeléssel egybekötött önértékelésen van); – monitoring rendszer: egy külső szerv általi monitoring nemzeti vagy regionális szinten; – mérőeszköz: adott számú referenciamutató kifejlesztése, amelyek célja, hogy segítsék a tagállamokat saját rendszereik országos vagy regionális szintű ellenőrzésében.
10 Az Europass helye az oktatás, képzés rendszerében Az Európai Unió tagországainak, valamint a jelenleg csatlakozó országoknak az oktatási rendszere tradicionálisan különböző módon fejlődött. Az egyes tagországok oktatási rendszere, de az ott felhasznált dokumentumok struktúrája és tartalma is eltér egymástól. A tagállamok az oktatásért maguk viselik a felelősséget. Az eltérő oktatási rendszerek miatt az Európai Unióban elkerülhetetlen az egységes irányelvek szerinti harmonizáció megvalósítása.
11 Az Europass Bizonyítvány-kiegészítő szerkezete Hat szakaszból álló szerkezet. Formátuma Európa valamennyi országában megegyező. Piacgazdaságot támogató Emberi erőforrások szabad áramlását segítő A képzettségek és oklevelek nehézkes és bizonytalan elismerése korlátozza a mobilitást.
12 Az EUROPASS bizonyítvány-kiegészítő Az oktatás, a szakmai képzés „európai útlevele”, Munkaadó informálása a tudásról, képességről, végzettségről, Egységes európai dokumentum, amely tájékoztatást ad: – a munkavállalók szakképzettségeiről, – iskolai végzettségeiről, – kompetenciáiról, Lehetővé teszi az összehasonlíthatóságot a végzettségek és kompetenciák terén, Európa-szerte könnyen azonosítható, ugyanakkor bizonyos mértékben lehetőséget ad a nemzeti igényekhez való igazításra.
13 Europass Bizonyítvány-kiegészítő / Europass Certificate Supplement A készségek és kompetenciák leírása, Betölthető foglalkozások, Bizonyítványt kiállító, Bizonyítvány szint, továbblépés, Osztályzási skála, Szakmai elmélet és gyakorlat aránya, időtartama.
14 EKKR I. Az EKKR meta-keretrendszer lehetővé teszi és egyszerűsíti a nemzeti képesítési keretrendszerek és képesítési rendszerek közötti kapcsolatot.
15 EKKR II. Az egyes tagországok legkülönbözőbb szintű és rendszerben szervezett képesítéseinek más országok képesítéseivel való összehasonlíthatóvá tétele az ezen képesítéseket alkotó rendszerek harmonizációja nélkül. A tanulási eredmények (tudás, készségek, képességek és kompetenciák) különböző szintjeire építő semleges, a nemzeti oktatási rendszerek sokszínűségét szem előtt tartó referenciapontok kialakítása, amely lehetővé teszi a formális, nem-formális és informális tanulás eredményeinek elismerését is. Az oktatási szolgáltatások minőségbiztosításának támogatása és az egyes országok képesítési rendszerei továbbfejlesztésének ösztönzése. A magyarországi képesítési rendszerek EKKR besorolása megkönnyítheti, hogy magyar tanulók külföldön folytassanak tanulmányokat és növelheti a külföldön munkát vállaló magyar állampolgárok megszerzett képesítésével szembeni munkáltatói bizalmat. Ez utóbbi a Magyarországon foglalkoztatott külföldiek képesítéseivel kapcsolatban is fontos szempont. Valamennyi EU tagállam elkészíti az OKKR-t a nemzeti sajátosságaikkal ötvözve amely kapcsolódik az EKKR-hez.
16 Az EKKR működése 1. önkéntes, nem ró jogi kötelezettséget a tagállamokra, lehetővé teszi a legkülönbözőbb képesítéseknek az EKKR referenciaszintjei szerinti besorolását, a tanulási eredményekben való gondolkodás és szabályozás, a kimeneti követelmények tanulási eredmények alapján történő rögzítése, az EKKR meta-keretrendszer lehetővé teszi és egyszerűsíti a nemzeti képesítési keretrendszerek és képesítési rendszerek közötti kapcsolatot.
17 Az EKKR működése 2. A tanulási eredményekre vonatkozó nyolc szint. Az EKKR-ben a képesítéseket minden szinten a tanulási eredmények három típusa szempontjából írják le: – tudás, – készségek és képességek, – tágabb értelemben vett - személyes és szakmai tanulási eredményként leírt - kompetenciák.
18 Az EKKR mint együttműködési keretrendszer sikere attól függ, mennyire elkötelezettek a különböző szinteken működő érdekelt felek a keretrendszer iránt.
19 Az egész életen át tartó tanulás 1. 2000 novemberében az Európai Bizottság által készített vitaanyag (Memorandum az egész életen át tartó tanulásról, European Commission, 2000), Oktatás és Képzés versenyképesség, a foglalkoztathatóság, a társadalmi befogadás, az aktív állampolgárság és a személyes fejlődés fejlesztése, 2002-ben elfogadott Tanácsi Határozat kimondta, hogy az egész életen át tartó tanulás központi szerepet tölt be a tudástársadalom létrehozásában.
20 Az egész életen át tartó tanulás 2. az EU előirányozza, hogy 2006-ra minden tagállam dolgozza ki a nemzeti egész életen át tartó tanulás stratégiáját, Magyarország elkészítette a szakképzési stratégiát.
21 Az egész életen át tartó tanulás 3. egy új tanulási kultúra kialakítása, a kompetencia alapú oktatás elterjesztése, felöleli az iskoláskor előtti neveléstől a munkavállalás szempontjából aktív életkor utánig az egyén teljes életciklusát, mindenki számára hozzáférést kíván biztosítani a tanuláshoz, a tanulás iskolán kívüli formáit is felöleli.
22 Közösségi Stratégiai Irányvonalak 2005 tavaszán az Európai Bizottság elfogadta a Közösségi Stratégiai Irányvonalakat (Community Strategic Guidelines). A dokumentumban a három prioritás: – több és jobb munkahely megteremtése, – a humánerőforrásokba történő befektetések növelése, – az oktatás és képzés fejlesztése.
23 Eurostat az EU független statisztikai intézménye, egyben a nemzeti statisztikai hivatalok hálózatának vezetője.
24 Köszönöm a figyelmet! Modláné Görgényi Ildikó