A KAMAFIP szoftver alkalmazása Dr. Kárpáti László, CSc., MBA California Consulting Bt
Tartalom: A KAMAFIP program célja A KAMAFIP program struktúrája Termékszintű marketing tervezés Vállalati szintű marketing tervezés Újszerű kalkulációs módszerek A tervező felelőssége
A KAMAFIP program célja 1. A KAMAFIP egy intarziaszó, amely a KÁ(a)rpáti (László) MArketing FInancial (pénzügyi) Planner (tervező) angol nyelvű elemeiből ered Magyar nyelven: Kárpáti László marketing pénzügyi tervező programja Kifejlesztése a szerző sokéves gyakorlatán és marketing elemző-tervező szoftverjein alapul
A KAMAFIP program célja 2. Fő cél: termékenként és vállalati szinten megtervezni a következő időszak marketing ráfordításait, az előző időszak tényadatai és a piac következő időszakára vonatkozó szakértői becslés alapján A szoftver Excel alapon készült el, angol és magyar nyelven
A KAMAFIP program struktúrája 1. A KAMAFIP szoftver 15(vagy több)termék-piac kombináció tervezésén és egy vállalati összegző modulon alapul Feltételezi, hogy a termelés az anyavállalatnál történik, az értékesítés pedig az anyavállalati piacon és/vagy külföldön történik A jelen időszak tényadatai alapján egy üzleti évre lehet tervezni a termékeket és a vállalatot
A KAMAFIP program struktúrája 2. A program a marketing beavatkozásokat diszkrét változóként kezeli A program a diszkrét változókon alapuló ráfordításokat egyedileg pénzügyileg értékeli A tervező szabadon választhat az egyedi variánsok között, minden termék-piac kombináció esetén Az összegző modul segítségével vállalati szintű tervezés is végezhető
Termékszintű marketing tervezés 1. Minden termék(család) - piac(országcsoport) kombinációt külön kezeli a program A tervezés az előző év tényadataiból indul ki. Erre külön segédszoftver (MARKOPTINP) szolgál A következő időszakra várható adatokat piacelemzés és szakértői becslés szerint lehet megadni. A vállalati szintű összegzés biztosítja az input adatok verifikálását
Termékszintű marketing tervezés 2. A program diszkrét változókkal jeleníti meg a marketing ráfordításokat, az alábbiak szerint: Árszínvonal: 9 szint (képzését lásd az 5. dián) Termékfejlesztés: nincs (0. szint), 1. és 2. szintű fejlesztés (ráfordítások szerinti növekvő intenzitás) Kereskedelmi csatorna fejlesztés: nincs (0. szint), 1. és 2. szintű fejlesztés Marketing kommunikáció: alap (1. szint), fejlesztett, növekvő (2. – 5. szint) Összes variáns szám: 9*3*3*5= 405 változat
Termékszintű marketing tervezés 3. A variánsok kombinációja: Marketing mix P elem:1. variáns variáns Price (ár): 1. – 9. szint 1 9 Product (termék): 0. – 2. szint 0 2 Place (kereskedelmi csatorna): 0. – 2. szint 0 2 Promotion (marketing kommunikáció): 1. – 5. szint 1 5
Termékszintű marketing tervezés 4. Minden variáns esetén kimutatásra kerül: A variáns tiszta jövedelme A variáns tiszta jövedelmének aránya a maximális tiszta jövedelmet adó variánshoz képest A marketing beavatkozások költsége A marketing költségráfordítás hatékonysága A tervező szabadon választhat a 405 variáns közül
Termékszintű marketing tervezés 5. A program legfontosabb számítása az árszintek és az értékesítési mennyiség képzése: -Az árszinteket a piaci átlagár, a piacvezető ára és a még elfogadható legalacsonyabb saját fogyasztói ár alapján a program automatikusan képzi -A várható értékesítés mennyiségét az adott (1. – 9.) árszint mellett, az automatikusan képzett egyedi árérzékenységi együttható segítségével kalkulálja
Vállalati szintű marketing tervezés A termék-piac kombinációk kiválasztott variánsa automatikusan átkerül a vállalati összegző modulba A vállalati összegző modul segítségével verifikálhatók a jelen időszak adatai, továbbá: A tervezési adatok összegzésével elbírálható az, hogy a kiválasztott variánsok vállalati szintű megvalósítása reálisan elképzelhető-e?
Újszerű kalkulációs módszerek 1. – A marketing mix 4P elemének (Product, Price, Place, Promotion) diszkrét változókkal történő interpretációja és az ezekkel történő kalkulációs megoldások módszere – A 4P elemek diszkrét értékekkel történő kombinációjának koncepciója, mint a marketing mix egyedi megközelítése, és az ezekkel történő kalkuláció – A diszkrét elemekből álló marketing mix pénzügyi rangsorolásának koncepciója a kalkulált tiszta jövedelem szerint
Újszerű kalkulációs módszerek 2. – A marketing mix elemeknek az értékesítéshez történő egyedi hozzájárulásának kalkulációja – A marketing intenzitási faktor definíciója és a faktorral történő kalkulációk megoldása – Az árszintek kalkulációjának módszere a piaci átlagárra és a piacvezető árára támaszkodva
Újszerű kalkulációs módszerek 3. – Az árérzékenységi együttható egyedi számításának módszere és ennek alkalmazása a várható értékesítés kalkulációjában – A közvetett marketing költségek kalkulációjának módszertani megoldása és ennek révén a teljes marketing költségszámítás módszerének bevezetése – A kereskedelem-fejlesztés hatékonyságának bemutatott pénzügyi kalkulációs módszere
A tervező felelőssége Minden tervezési program sikere két alapvető tényezőn alapul: megbízható kiindulási alapadatok megléte, és a tervező szakmai tudása valamint gyakorlata Mindezek a KAMAFIP program esetében is fennállnak, nem megfelelő input adatok nagy tévedésekhez vezethetnek, megfelelő szakmai felülvizsgálat nélkül
A program használatához sok sikert kíván: Kárpáti László