Tárlatbejáró és múzeumpedagógiai tevékenységek, műhelymunkák a Szegedi Tudományegyetem Modern Magyar Tanszékén és Hódmezővásárhelyen: Művészettörténeti.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A levéltár Országos Tudományos és Felsőoktatási Szakmai Központ tevékenységei.
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
Pedagógus Hivatás Munkacsoport dr. Liptai Kálmán az MRK alelnöke dr. Gloviczki Zoltán az MRK Pedagógusképzési bizottságának elnöke.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
A Hulladékgazdálkodási technológus FSZ átjárhatósága és kredit beszámíthatóság KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI AGRÁRMÉRNÖKI BSc.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
Környezettan-tanári mesterszak 1. A szakirány célja: A szak célja olyan tanárok képzése, akik képesek a környezettannal, környezetvédelemmel, természetvédelemmel.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
A KÖNYVTÁRELLÁTÁSI SZOLGÁLTATÓ RENDSZER HATÉKONY MŰKÖDTETÉSE ÉS A SZOLGÁLTATÁS NÉPSZERŰSÍTÉSE VI. KSZR MŰHELYNAP – ZALAEGERSZEG NOVEMBER 11. A KSZR.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A szaktanácsadás szolgáltatási terület dokumentációja Némethné Józsa Ágnes Intézményfejlesztési referens.
Bölcsészettudomány › andragógia › anglisztika › germanisztika (néderlandisztika, német) › magyar › néprajz › pedagógia › pszichológia › romanisztika (francia,
időskorban felmerülő Problémák és megoldásmódok
A székesfehérvári fiatalok helyzete
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
Lendületben a Pénziránytű Iskolahálózat
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Kállai Ferenc (eredetileg Krampner Ferenc; Gyoma, október 4
Közösségi művelődés tanára Osztatlan mesterképzés
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Betekintés a református hit- és erkölcstan világába
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZÁMVITEL.
Innovációs képesség és jólét összefüggései
középfokú felvételi eljárás
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Áttekintés a HÉTFA Kutatóintézet Önkormányzati témájú kutatásaiból
Egyetemes államtörténet I.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Az iskolavezetés lehetőségei a környezettudatosság fejlesztésében a a Than Károly Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
Az iskolavezetés lehetőségei a környezettudatosság fejlesztésében a a Than Károly Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskolában
Új pályainformációs eszközök - filmek
Felnőttképzés a közművelődésben
Új Nemzeti Kiválóság Program Ösztöndíjak
Programjaink fizikából a es tanévben
Az emberi arcok Óramegbeszélés
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
Felnőttképzési törekvések Magyarországon a XX. század második felében
Tárgy és kurzus hirdetés 2018/19/2
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
Iskolai szociális segítő
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
[Év beszúrása]. évi iskolaév Intézmény Tanár Osztály
Erasmus+ hallgatói mobilitásra jelentkezéshez
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Pszichológia BA műhelymunka és szakdolgozat tájékoztató
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Az ELTE Fogyatékosügyi Központ bemutatása
Előadás másolata:

Tárlatbejáró és múzeumpedagógiai tevékenységek, műhelymunkák a Szegedi Tudományegyetem Modern Magyar Tanszékén és Hódmezővásárhelyen: Művészettörténeti Önképzőkör időskorúaknak Dr. Cserjés Katalin SZTE BTK Modern Magyar Tanszék

1. Kép-szöveg szeminárium éveseknek és speciális képzéseseknek A kurzus félévről félévre bővülő munkaanyaga irodalmi szövegeket, képzőművészeti alkotásokat és elméleti munkákat egy tömbben tartalmaz; a féléves tematikát a hallgatói igényeket kielégítve alakítom ki.

2. Gondolkodás-módszertani gyakorlatok 4-5. éveseknek: Az olvasás, a műelemzés: „Nyomozás és felfedezés” Képelemzési és szövegértési gyakorlatok. „Képek olvasása” és szoros olvasás a textuson belül

3. Múzeumpedagógiai szeminárium és gyakorlat Szeminárium 4-5. éves hallgatók részére (szemeszterenként kb hallgató). Nincs heti kötelező óraszám, ellenben a félév alatt minimum három múzeumlátogatás szükségeltetik vezetéssel, pecsételő- és feladatlapokkal. A hallgatók gyakorlati jegyet szereznek, ehhez félévzáró dolgozatot kell beadniuk, előre meghatározott szempontokkal, szakirodalommal, internetes tájékozódási helyekkel. És maximális szabadsággal, a személyes érdeklődés bekalkulálásával – a Németh László-i „megkínálás”, a kassáki „Mindig tovább!” jelszava értelmében.

4. A Master fokozatra tervezett múzeumpedagógiai kurzus (2009 szeptemberétől) A kurzus tervét mellékelem.

Tantárgy neve: Bevezetés a múzeumpedagógiai munkába. Tudományterületek közti átjárhatóság: interdiszciplinaritás. Az irodalom és a képzőművészet határterületei Kredit: 1 Félév: 2 Heti óraszám: 2 Óratípus: Előadás Szeminárium X Gyakorlat Értékelés: Kollokvium Gyakorlati jegy X Tantárgy leírása: Egyetlen tantárgy sem állhat meg többé a maga légüres terében, elkülönülten. Az interszubjektivitás mellé az intermedialitás és – az interdiszciplinaritás lép mint szemléletmód és tantárgykoordinációs elem Az egész műveltségterület számára hirdetett előadásunk középpontjában azonban a képzőművészettel fennálló diskurzus áll. A cél: verbalitás és vizualitás integrációja, a szó-kép oppozíció (Mieke Bal) felmutatása és maghaladása. E terep a legváltozatosabb gondolkodás-módszertani helyzeteket, aspektusokat kínálja fel az iskolai gyakorlatban (képi narratívák; ekphraszisz; Bildgedicht; Bildtext; kalligráfia; interreferenciális viszonyban lévő képek és szövegek; illusztráció stb.). Tágítja a diák műveltségbeli horizontját, új pályákra tereli gondolkodásmódját, érzékeltetve, hogy „a szavak és a dolgok” (Foucault) különböző fenomének lévén, az egyes tudományterületek nyelvhasználata is más, elkülönböződő diszkurzus-típusba tartozik. Az iskola nyitása a múzeumi tér, kiállítótermek, a szabadban látható műtárgyak felé. Épületek, szobrok „olvasása”. Kísérlet a kortárs képzőművészet radikális integrálására a tananyagba. A kontemporális művészethez idomuló, gyökeresen új típusú, mozgékony, „megengedő” és együtt-alkotó látás- és befogadásmód kialakítására tett kísérletek.

5. A Hódmezővásárhelyi Alföldi Galéria és az Emlékpont Humán Oktatási Centrum („Paraszt Párizs” terem) Tárlatvezetői és műhelymunka, galéria-kalauzi tevékenység a helyi általános és középiskolák számára. E már meglévő tevékenységhez kapcsolódnak hozzá egyetemi kurzusaim és tárlatlátogatói-múzeumpedagógiai gyakorlataim.

Önképzőkör (Kortárs) művészettörténet iránt érdeklődők, művészettörténet-barátok, tárlatlátogatók, figyelem! A REÖK modern művészettörténeti- és az aktuális kiállításokhoz kapcsolódó műelemző- és tárlat-vezető önképzőköre folytatódik Cserjés Katalin és Újvári Edit, az SZTE oktatói vezetésével. Foglalkozásainkon a REÖK kiállítóterében dolgozunk, alkalmazzuk a műalkotások megközelítésének, értelmezésének néhány lehetséges módját és módszertanát. A bevezető gondolatokat közös megbeszélés, az épp aktuális tárlaton végzett gyakorlati munka követi. Az önképzőkör vezetői csak koordinátorok, a megbeszélés, a vita irányítói. Minden önképzőköri tag szabadon választhat a témák közül, maga is élhet témajavaslattal, s kedve szerint dönthet, hogy a tárlatvezetői programban részt vesz-e. Korhatár nincs, osztályozás nincs; dolgozat nincs; de szabad jókedvvel, következetesen dolgozni. A foglalkozásokat hetente egyszer tartjuk, másfél órában. Az első alkalom szeptember harmadik szerdáján, 23-án, kor lesz. Első félévi programunk az Aranyi Sándor és Sinkó János; a Marc Chagall; a Kortárs Festészeti Kiállítás, valamint a Zoltánffy István emlékkiállítás köré szerveződik. Az érdeklődő kérdéseket és az előzetes jelentkezéseket a következő címeken várjuk: szeged.hu; a REÖK Önképzőkör vezetői

Szeged, Reök-palota, 1907 – 2007 REGIONÁLIS ÖSSZMŰVÉSZETI KÖZPONT

6. REÖK Palota – Regionális Összművészeti Központ, Szeged Művészettörténeti Önképzőkör 2008 első féléve óta működik e kör, diákközönséggel, heti másfél órás foglalkozásban. Az önképzőkör másik vezetője dr. Újvári Edit, a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola docense. A 19. század utolsó harmadától indítva tekintjük át prezentációk formájában a modern művészet európai és magyar irányzatait. A REÖK aktuális tárlatain dolgozunk a kiállítótérben. Tárlatvezetéseket generálunk hallgatóink körében, igyekszünk őket a múzeumpedagógiai munkára előkészíteni.

Önképzőkör PICASSO ÉS A SZÜRREALIZMUS –A szürrealizmus törekvései (bevezetés) –Picasso viszonya a szürrealista mozgalomhoz A bika- és Minotaurosz-motívum gyökerei Martin Ries: Picasso and the Myth of the Minotaur Pszichoterápiai képek (17.45–18.15)

Minotaurosz – Pán/Faunus (Bacchanália-téma) 1933.

Minotaurosz – mint az erotika megtestesítője (antik szatürosz/faunus–nimfa-tematika) 1933–34

Minotaurosz – mint tragikus hős

A legyőzött Minotaurosz 1936.

7. Művészettörténeti Önképzőkör Hódmezővásárhelyen, felnőttek részére A Hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ égisze alatt év januárja óta folyik andragógiai/múzeumpedagógiai tevékenység és tárlat-bejáró munka: Művészettörténeti Önképzőkör működik itt kb. harminc fővel – valamennyien felnőtt-, közép-, idős-, sőt szépkorúak. A kör tevékenysége három részből áll: a) A művészettörténeti korszakok áttekintése kisreferátumok formájában b) A csoport részt vállal a város múzeumi életében. Az állandó és időszakos tárlatok folyamatos terepei munkálkodásuknak. c) Extra programok közeli és távolabbi kiránduláscélokkal

MEGHÍVÓ Leonardo da Vinci: Angyali üdvözlet A Tornyai János Múzeum és Közművelődési Központ Művészettörténeti Önképzőköre tisztelettel meghívja Önt és kedves családját a Kör III. nyílt foglalkozására. A rendezvény február 23-án, 17 órakor kezdődik, a PMK II. emeleti előadótermében.

Feladatlap-részlet a Nagy Juss Tornyai-termének festményeihez (középiskolás diákoknak) 1. Mely festményeken láthatóak az alábbi részletek?* a) b) c) d) 2. Hány képen látsz együtt szerepelni rózsaszín és zöld árnyalatot? Milyen jelentéseket tudnál ehhez kapcsolni? 3. Hány képen vettél észre szivárványt? 4. Melyik festményen van tükör, s e tükörben mi tükröződik? Gondolkodj el válaszod egyértelműségéről!

PUZZLE

Köszönöm a figyelmet!