Az agrárium munkaerőigényeinek kiszolgálása agrárkamarai eszközökkel és az iskolák együttműködésével Hódmezővásárhely, Pataki Tamás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Pásztor Tibor főosztályvezető
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
ÚJ TENDENCIÁK A MAGYAR SZAKKÉPZÉSBEN
A tanári munka értékelése
Munkaerő-piaci program menekültek részére. Foglalkoztatási Munkacsoport Állami költségvetési szervek rendszeres találkozója a menekültek hosszú.
A kereskedelmi vállalkozás erőforrásai
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
Az Állami Foglalkoztatási Szolgálat hosszú távú stratégiája, kapcsolata a releváns operatív programokkal.
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
A kamara szerepvállalása a szociális képzések területén
Az ÉRÁK szerepe a megújuló szakképzésben- felnőttképzésben Soós Roland ÉRÁK.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Állam munkavédelmi feladatai
Családi vállalkozás.
A postai képzés lehetséges irányai a felnőttképzésben és a szakképzésben április 5. Előadó: Szűts Ildikó Humánerőforrás vezérigazgató helyettes.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az ÚMVP intézményrendszere
Közösségi művelődési törekvések Budapest, március 5 Beke Márton, az Emberi Erőforrások Minisztériuma Közművelődési Főosztályának vezetője.
Mentori rendszer a tudásmenedzsment szolgálatában
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
A „Sorsfordító – sorsformáló”munkaerő- piaci program keretében bonyolított képzések bemutatása Dömötör Csaba főigazgató, FVM Dunántúli Agrár-szakképző.
FELVETÉSEK A SZAKKÉPZÉS ÁTALAKÍTÁSÁHOZ Előadó: Szymczak Judit.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A KLIK szerepe a szakképzés irányításában
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
A képzés fejlesztését, korszerűsítését indokolttá tevő szakmai fejlődésről Sz. dr. Nyitrai Ágnes Apor Vilmos Katolikus Főiskola,
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Foglalkozási Rehabilitációs Szolgálat
SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. üzleteiben
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
9 tézis a jövő településfejlesztéséhez Kistérségek fejlettségi rangsora.
TÁMOP / Munka és tanulás – Munkahelyi képzések támogatása a Közép-dunántúli Régió mikro- és kisvállalkozásainál.
Balatonszemes Az Európai Unió szintű szociális párbeszédben való részvétel tapasztalatai.
A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara szerepe a vidékfejlesztésben
Az új típusú szakképzési rendszer főbb jellemzői MÁV konferenciasorozat 2. rendezvény április 29. Dr. Szivi József SZMM Felnőttképzési és Szakképzési.
Átalakul a szakképző intézmények fenntartása
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
A MAGYAR KERESKEDELMI ÉS IPARKAMARA SZAKKÉPZÉSI STRATÉGIÁJA
A gazdaság szerepvállalása a képzési és beiskolázási szerkezet alakításában Budapest április 29. Dr. Szilágyi János.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
„a gyakorlat a legjobb tanítómester, igazi gazdákat ez formál" (Tessedik Sámuel) Román István agrárszakképzésért felelős helyettes államtitkár március.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
A köznevelési intézményi rendszer változása, Szakképzési Centrum és Kamara együttműködése a kamarai garanciavállalás sikeres megvalósításáért Kalmár Andrea.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
MAGYAR AGRÁRKAMARA Dr. Laczkó András „A kompetencia alapú moduláris szerkezetű új agrár szakmastruktúra bevezetésének elősegítéséhez és meggyorsításához.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
A szakképzési hozzájárulás hatékony felhasználása Cséfalvay Ágnes.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
Az ápoló tanulók/ hallgatók gyakorlati oktatásának tapasztalatai
Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések SIPOS-KOVÁCS MÓNIKA PROJKETMENEDZSER.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
ORSZÁGOS FELNŐTTKÉPZÉSI TANÉVNYITÓ KONFERENCIA
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Az agrárium munkaerőigényeinek kiszolgálása agrárkamarai eszközökkel és az iskolák együttműködésével Hódmezővásárhely, Pataki Tamás

Munkaerőigény kimutatása Élelmiszeripar -Jellemzően társas vállalkozások (élelmiszer-előállító és -feldolgozó vállalkozások) -Egyéni gazdaságok (a kistermelői élelmiszer-termelés, -előállítás és -értékesítés feltételeiről szóló 52/2010. (IV. 30.) FVM rendelet szerinti „kistermelői élelmiszer-előállítók”, falusi vendégasztal szolgáltatók ) Mezőgazdaság -Társas vállalkozások (gazdálkodó szervezetek) és -Egyéni gazdaságok (a „gazdatársadalom”) Kapcsolódó szolgáltatási szektor -Gépforgalmazás, szervízszolgáltatás -Inputanyag előállítás, forgalmazás -Integrátorok, közraktározás stb.

A gazdatársadalom Gazdatársadalom egyéni, ill. családi gazdaság -tagjai legfeljebb 300 hektáron gazdálkodnak -őstermelők, mg-i kistermelők, egyéni vállalkozók, nem társasági formában -időszakos és állandó munkaerőt is alkalmaz, de a családtagok közreműködése is jellemző -Kb. 45 %-a kizárólag saját fogyasztásra termel -fontos szerepet töltenek be földhasználóként, árutermelőként, kistermelői élelmiszer előállításban, a foglalkoztatásban, de piaci szereplőként is -részt vesznek a tájfenntartásban, hagyományőrzésben, közvetve a vidékfejlesztésben Gazda -kis- és közepes gazdaság tulajdonosa, irányítója -önállóan gazdálkodik, nem áll máshol alkalmazásban, szolgálatban -személyes az érdekeltsége (munkavégzés és tulajdonlás egy személyben )

A gazdatársadalom Az ágazat összes munkaerő-ráfordításának  70 %-a az egyéni gazdaságokra jellemző, nem fizetett munkaerő-felhasználás !

Elvárások a munkaerő-piacon Munkáltatók igényei: -legyen (mármint munkavállaló) -rugalmas, önálló és tanulékony (kíváncsi) munkavállaló -csapatmunka, együttműködési készség -párhuzamosan végzett tevékenységek („mindenes”), de a termelékenység romlása nélkül  hatékony fókuszálás képessége -tűrje a nehéz munkakörülményeket (sokszor a monotonitást) -„akarjon és tudjon” dolgozni (a végzettségnél fontosabb a hozzáállás és a kompetencia)

Elvárások a munkaerő-piacon Munkavállalók igényei: -érdekes, kreatív, inspiráló munka (feladat-orientáltság a pozícióval szemben) -jó közösség -jó főnök – egyéni odafigyelés a vezető részéről (empatikus, motivál, vízióval rendelkezik) -jó fizetés, hosszú távú biztonság -két típus: állásra, ill. karrierre vágyók (az utóbbi nem munkaidőben gondolkodik) -kiszámítható, teljesítmény alapú értékelés, előmenetel (perspektíva, tervezhető pályaív) Új kihívások az oktatásban -készségfejlesztés vs. tárgyi tudás, -széles alapozás vs. specializáció -„csak a ló tud egyszerre két dolgot csinálni…” (fókuszálás vs. figyelem megosztása) -vállalat és iskola szorosabb együttműködése (munkaszocializáció szerepének erősödése) -gyors technikai, technológiai fejlődés (az élőmunka egyre jobban kiszorul az alacsony hozzáadott értékű munkákból még a mezőgazdaságban is) -információkezelés, tananyag-kiválasztás (az információözön feldolgozása  fókuszálás – szűrés – felejtés)

Munkaerőigény kiszolgálása

a)Duális gyakorlati képzés támogatása (a gyakorlati képzést folytató szervezetek nyilvántartása, felügyelete, a kötelező adatszolgáltatások teljesítése) b)a kamarai garanciavállalás kapcsán a szakképző iskolák számára az igazolások kiadása c)a szintvizsga követelmények meghatározása és a szintvizsgáztatás szervezése d)a mesterképzés és a mestervizsgáztatás megszervezése, végzése e)a szakképesítésért felelős miniszterrel kötött szakképzési megállapodás alapján i)az Országos Képzési Jegyzékre (OKJ) történő javaslattétel ii)az OKJ ágazati szakképesítési-, szakmai-, és vizsgakövetelményeinek, valamint követelménymoduljainak kidolgozása és gondozása iii)az országos szakmai tanulmányi versenyek szervezése Munkaerőigény kiszolgálása A NAK szolgáltatási jellegű közfeladatain belül: (jogszabályban vagy megállapodásban rögzített)

a)Tanulói felelősségbiztosítás szolgáltatás (a gyakorlati képzést folytató szervezetek nyilvántartása, felügyelete, a kötelező adatszolgáltatások teljesítése) b)Agrár Munkaerő-piaci Barométer szolgáltatás c)Pályaorientációs tevékenység (helyi együttműködések a hiányszakmák népszerűsítésére iskolákkal, kormányhivatallal, területi Iparkamarával, KLIKK-kel; FM-NAK Partnerségi Együttműködés, YouTube – „Bemutatkoznak a szakmák”) Munkaerőigény kiszolgálása A NAK önkéntes szolgáltatásain belül: (jogszabályban vagy megállapodásban nem rögzített)

A NAK által kötött csoportos tanulói felelősségbiztosítás kiterjed -a tanulók által, harmadik személyeknek okozott károk és sérelemdíj iránti igények (ált. és szolgáltatói felelősségbiztosítás: 60millió Ft/káresemény), -az üzemi baleset során a gyakorlati képzésben résztvevő tanulónak okozott károk, sérelemdíj iránti igények, és a munkabaleset során a tanulónak nyújtott egészségbiztosítási ellátás, és baleseti nyugellátás (munkáltatói felelősségbiztosítás: 30 millió Ft/káresemény), valamint -a tanulók által, a gyakorlati képzést folytató szervezetnek okozott károk fedezetére (10 millió Ft/káresemény). Önrész: 5 %, de minimum Ft/káresemény Tanulói felelősségbiztosítás

CÉL: Rendszeres kutatási eredményekre alapozva olyan szolgáltatás kialakítása, amelynek segítségével hosszútávon be tudjuk mutatni a munkaerőpiac keresleti és kínálati oldalát, fel tudjuk mérni a élelmiszergazdaság szereplőinek munkaerőigényét, a munkavállalókkal szemben támasztott elvárásaikat, valamint a munkaerő-gazdálkodással kapcsolatos terveiket. Két részből áll: Rendszeres munkaerő-piaci felmérés Információk megjelenítése online barométer felületen keresztül Agrár Munkaerő-piaci Barométer

Elvárt eredmények: az ágazati munkaerőigények rugalmasabb kiszolgálását lehetővé tevő, a foglalkoztatókat, képző intézményeket és munkavállalókat összekapcsoló on-line felület biztosítása; a hazai szakképzéssel, foglalkoztatással kapcsolatos kihívások kezelését megalapozó adatháttér kialakítása; az Országos Képzési Jegyzékben szereplő agrár- és élelmiszeripari szakképesítések felülvizsgálatának segítése; a szakképzéssel kapcsolatos javaslatok alátámasztása (szakmaszerkezeti, fenntartói döntések). Agrár Munkaerő-piaci Barométer

Szervezeti háttér: NAK Szakképzési Igazgatóság Agrárgazdasági Kutató Intézet Földművelésügyi Minisztérium és Nemzetgazdasági Minisztérium támogatása Módszer: Személyes megkérdezésen alapuló kérdőíves adatfelvétel (telefonos lekérdezéssel kombinálva) Szakértői interjúk Szakmai egyeztető fórumok (Szakkollégiumok, ÉFS 3. munkacsoport, NAK osztályülések stb.) Agrár Munkaerő-piaci Barométer

az agrárképzések tekintetében a gyakorlati képzés megerősítése a tangazdaságok, tanüzemek komplex – a gazdaság szereplőit jobban integráló – fejlesztése, amely erősíti a „Földtől az asztalig” programot, az intézmények felnőttképzési tevékenységének, illetve annak hatékonyságának növelése (a munkaerő át- és továbbképzésében a központi bázisszerep erősítése a gazdasági szereplőkkel együttműködésben). Pályaorientáció Helyi együttműködések -Megyei Foglalkoztatási Paktum (TOP „Megyei szintű foglalkoztatási megállapodások, foglalkoztatási-gazdaságfejlesztési együttműködések” keretében) -Hiányszakmák népszerűsítése (Kormányhivatalok-Területi Iparkamarák-Szakképző iskolák- NAK területi szerveinek együttműködésében) -FM-NAK Partnerségi Együttműködési Megállapodás (előkészítés alatt) Pályaválasztók elérése a médián keresztül „Bemutatkoznak a szakmák” sorozat NAK portálon és a YouTube-on keresztül.Bemutatkoznak a szakmák ÉFS 3. munkacsoport munkájában való részvétel (Specifikus célok: Elegendő, szakképzett, rugalmas munkaerő biztosítása és Korszerű, stratégiai gondolkodás elterjesztése a vállalati vezetésben)

A duális rendszerben az iskola, a gazdálkodó és a gyakorlati képzés termelésbe nem illeszthető részeit átvevő un. képző központok együttműködése. (A „duális” rendszert egyre több országban tekintik „triálisnak”, háromoldalúnak.) A tanulói juttatásokat és a gyakor­lati képzés költségeit a tanulók által létrehozott érték a jelenleginél nagyobb arányban fedezze, de a tanulói juttatás is értékarányos legyen! (motiváció) A pályaorientáció erősítése (perspektíva, a pályaív bemutatása, vonzó munkakörnyezet, megélhetést biztosító jövedelem) Az agrárgazdasági szakmák társadalmi presztízsének növelése Az általános iskolai képzés megújítása, a felzárkóztatás, a szükséges kompetenciák megszerzésének külön programokkal történő segítése. (HÍD program, SNI) Merre tovább?

Köszönöm a figyelmet ; ; 1119 Budapest Fehérvári út