A Miskolci Pedagógiai Oktatási Központ elért eredményei és további feladatai TANÉVNYITÓ 2016/2017 Ragályiné Hajdú Zsuzsanna főosztályvezető Miskolci Pedagógiai.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
Pedagógus-továbbképzés
26. § (1) A Hivatal a köznevelési intézmény és fenntartója ellenőrzésére jogosult szervek számára a KIR honlapján zárt rendszert biztosít annak érdekében,
A PEDAGÓGUS ÉLETPÁLYAMODELL
Uniós fejlesztések a köznevelésben - A pedagógiai- szakmai ellenőrzés rendszere
A szaktanácsadás támogató szerepe
KAPCSOLÓDÁS A NEMZETI TEHETSÉG PROGRAMHOZ MEGYEI PROGRAMFEJLESZTÉS HÁLÓZATÉPÍTÉS Kormos Dénes fejlesztő-kutató szakpedagógus.
Új utakon a szaktanácsadás, tantárgygondozás A TÁMOP 3. 1
Záró Konferencia Nógrád Megyei Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény és Gyermekotthon TÁMOP /
A Szaktanácsadók feladatai a 48/2012. (XII.12.) EMMI rendelet alapján
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2013/2014-es tanévben
A Megyei Pedagógiai Intézet szolgáltatásai a 2011/2012-es tanévben Győr-Moson-Sopron Megyei Pedagógiai Intézet Győr, augusztus 24. Készítette: Széles.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
Méltányossági elvek a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
A gyakorlatvezető mentor
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
TÁMOP 3.1.5/ PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Szaktanácsadói támogatás az életpályamodellben
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
A referenciaintézmények feladatai, hatáskörei
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
A pedagógus-továbbképzések helyzete és lehetőségei

Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Szakál Ferenc Pál EMMI Köznevelés-fejlesztési Főosztály
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Jogszabályi változások, aktuális feladatok Partnerség és együttműködés az informatikai támogató rendszer bevezetéséhez kapcsolódóan Emberi Erőforrások.
A szaktanácsadó segítő szerepe
Felkészülés a pedagógusok szakmai ellenőrzésére
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az OFI szerepe pedagógiai szakmai szolgáltatások megújításában Hancock Márta Budapest február.
AZ ÚJ TÍPUSÚ SZAKTANÁCSADÁS Szabó Klára január 28.
TÁMOP KÖZNEVELÉSI REFORMOK OPERATÍV MEGVALÓSÍTÁSA
A PEDAGÓGUS KÖTELESSÉGEI ÉS JOGAI
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
Az Oktatási Hivatal új szervezeti felépítése, feladatainak bővülése
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
„A gyakornokokkal foglalkozó mesterpedagógusok mentorálási feladatai”
Dr. Kis Szilvia Kaposvári Pedagógiai Oktatási Központ vezetője A Kaposvári Pedagógiai Oktatási Központ elért eredményei és további feladatai.
A projekt megvalósítását támogatja a Belügyminisztérium Nemzeti Bűnmegelőzési Tanácsa „A legkisebb ellenállás” – bűnmegelőzés a szépkorúak körében BM –
Szakál Ferenc Pál. 20/2012 (VIII.31.) EMMI rendelet.
Pedagógiai szakszolgálatok és pedagógiai szakmai szolgáltatók a tehetséggondozásban Kállai Gabriella.
A SZAKTANÁCSADÁS IRÁNYÍTÁSA ÉS KOORDINÁLÁSA Brassói Sándor Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettes.
A Commitment Köznevelési Kht. MOHAY GERGELY március 31. ÉS A KECSKEMÉTI IRODA BEMUTATKOZÁSA.
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési reformok.
A Nemzetiségi Pedagógiai Oktatási Központ elért eredményei és további feladatai Kállay Attiláné mb. főosztályvezető Nemzetiségi Pedagógiai Oktatási Központ.
Heves Megyei Pedagógiai Intézet 3300 Eger, Szvorényi u. 27. Pf.:196, Telefon:36/ , Fax:36/ , Honlap:
Hajdú-Bihar Megyei Szakmai Tanévnyitó Konferencia augusztus 25.
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Csökkentsük a túlterheltséget, tanítsuk többet a diákokat! Varga Attila február 4.
A SZAKTANÁCSADÁS INTÉZMÉNYI ÖNÉRTÉKELÉS TANFELÜGYELET MINŐSÍTÉS KAPCSOLÓDÁSA.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
AZ OKTATÁSI HIVATAL ÉS A SZAKÉRTŐK EGYÜTTMŰKÖDÉSE
Budapest I Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Pedagógusok felkészítése a pedagógusok előmeneteli rendszeréhez kapcsolódó feladatok ellátására Kontakt képzés TÁMOP „Köznevelési.
Barcsák Marianna KPSZTI
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Tanfelügyelettel kapcsolatos előzetes feladatok - intézményvezetők
A Székesfehérvári Pedagógiai Oktatási Központ szervezésében megvalósuló szakmai programok a 2017/2018.tanév során Fejér megyében Galambos Zsuzsanna főosztályvezető.
A Szolnoki Pedagógiai Oktatási Központ szervezésében megvalósuló szakmai programok a 2017/2018. tanév során Szabó Róza főosztályvezető Oktatási Hivatal.
főosztályvezető-helyettes
KPSZTI pedagógiai-szakmai szolgáltató
2018/2019 tanév.
Előadás másolata:

A Miskolci Pedagógiai Oktatási Központ elért eredményei és további feladatai TANÉVNYITÓ 2016/2017 Ragályiné Hajdú Zsuzsanna főosztályvezető Miskolci Pedagógiai Oktatási Központ

Az eddigi tapasztalatok  Az intézményekkel kialakult kapcsolat folyamatosan fejlődik, a megkeresések száma nő  Kiemelten fontos a vezetők tájékoztatása, különösen a minősítéssel kapcsolatos feladatokban  A szakértők munkájának támogatása napi szintű feladat  A szaktanácsadás iránti igényt sok esetben a minősítés és tanfelügyeleti eljáráshoz kapcsoltan jelentkezik  A szaktanácsadók elsősorban szaktárgyi segítségre specializálódtak  Fejleszteni kell a tanügyigazgatási feladatokat és a foglalkoztatással kapcsolatos támogatást 2

o Az intézményekkel és szakértőkkel kapcsolattartás, segítségnyújtás és konzultációk o Minősítési látogatásokhoz kapcsolódó adatok kezelése, o PEM eljárások ügymenetének támogatása (kérvények elbírálása, kérdések megválaszolása, látogatási időpontok visszamondásának kezelése …), o Minősítési eljárásban résztvevők tájékoztatása, kapcsolattartás (intézményvezetőkkel, pedagógusokkal, szakértőkkel), o Minősítést támogató informatikai felület használatával kapcsolatos segítségnyújtás. A POK pedagógus minősítéshez kapcsolódóan ellátott feladatai 3

A év minősítési terv (B-A-Z megye) CÉLFOKOZATTERVSZÁM Mesterpedagógus75 fő Óvoda: 25 fő Ált. Isk.: 24 fő Középfok: 17 fő Pedagógus II.1554 fő Óvoda: 320 fő Ált. Isk.: 760 fő Középfok: 284 fő Pedagógus I.161 fő Óvoda: 51 fő Ált. Isk.: 66 fő Középfok: 11 fő B-A-Z megye hátralévő 2016 évi 101 minősítés /40+61/ A évben 15 fő mester-, 2 fő kutató tanári pályázat (folyamatban) 4

 Az intézményvezetőkkel és szakértőkkel való kapcsolattartás és egyedi ügyek kezelése, támogatás  Tanfelügyeleti látogatásokhoz kapcsolódó adatok kezelése,  PSZE eljárások ügymenetének támogatása (kérvények elbírálása, kérdések megválaszolása, látogatási időpontok visszamondásának kezelése …),  Tanfelügyeletben résztvevők tájékoztatása, kapcsolattartás (intézményvezetőkkel, pedagógusokkal, szakértőkkel),  Elektronikus felület (önértékelés, tanfelügyelet) használatával kapcsolatos segítségnyújtás. A POK pedagógiai - szakmai ellenőrzéshez, önértékeléshez kapcsolódó feladatai 5

A év tanfelügyeleti terv (B-A-Z megye) ELLENŐRZÉS FAJTÁJATERVSZÁM Intézményvezető ell.204 fő Óvoda: 99 fő Ált. Isk.: 78 fő Középfok: 16 fő Intézmény ell.188 db Óvoda: 99 db Ált. Isk.: 72 db Középfok: (6 +1) db B-A-Z megye hátralévő 2016:4 pedagógus +4 intézményvezető B-A-Z megye évi 132 intézményvezető 90 ped intézményvezető 6

Az intézményvezetők támogató együttműködése  A folyamatok követése, a végrehajtás és ellenőrzési lépések határidőre történő megvalósítása  A közreműködők támogatása  Az intézményi szereplők felkészültségének biztosítása kijelölt határidőben a látogatások biztosítása csakkülönös esetben lemondás  A kijelölt határidőben a látogatások biztosítása, csak különös esetben lemondás az intézmény részéről  Fejlesztési szükségletek megállapítása esetén szakmai segítség igénylése  Fejlesztési tervek elkészítése és a fenntartóval való egyeztetés  A szakértők száma 401 fő 7

Szakértők és intézmények által jelzett problémák Visszamondások kezelése ‒ Amennyiben a szakértő nem tudja ellátni a feladatot, a POK-hoz kérelemmel kell fordulnia, indoklást kell benyújtania ‒ Távolság miatti visszamondások (hiányterületek) ‒ Elfoglaltság miatti visszamondások (szakértő; pedagógus/intézmény) Informatikai felületekhez kapcsolódó problémák kezelése ‒ Nem megfelelő intézményi KIR-es adatrögzítés ‒ Minősítést/tanfelügyeletet támogató informatikai rendszer váratlan hibája ‒ Dokumentumfeltöltés hiánya (portfólió; önértékelés) ‒ Validáció hiánya; elfelejtett belépési azonosítók, jelszavak Kérjük az informatikus tanárok és rendszergazdák bevonását 8

A szaktanácsadással összefüggően a POK hatásköre és feladatai o Elsődleges cél a módszertani megújulás támogatása o A szaktanácsadással kapcsolatos szervezés és koordinálás o Vezeti a szaktanácsadás feladat-ellátási nyilvántartó rendszerének dokumentumait o Irányítja a szaktanácsadók szakmai munkáját o Megtervezi a szaktanácsadói kapacitás függvényében a pedagógiai-szakmai szolgáltatás nyújtását o A központi igényfelmérés adatai alapján elvégzi a szükséges egyeztetéseket a szaktanácsadók és az intézmények között o Szervezi a szaktanácsadói tájékoztatókat o Műhelymunkákat és konzultációkat kezdeményez 9

Szaktanácsadás 2016 Borsod-Abaúj-Zemplén megyében ellátott intézmények száma 510 (1344 feladatellátási hely) Intézményi igényfelmérés alapján beérkezett igények száma /visszalépések/ 562 Az igények alapján érintett pedagógusok száma 1537 Tervezett szaktanácsadói látogatások száma1082 Megvalósult látogatások száma 480 Szaktanácsadók száma63 Elégedettségi mutató 4,96 A feladatokat 63 szaktanácsadó látja el 10

A szaktanácsadói feladatok A szaktanácsadói feladatokat a szaktanácsadás protokollja szerint látja el Kapcsolatot tart a POK területi referensével, az intézmények vezetőivel és pedagógusaival Reflexiót, összegzést készít szaktanácsadói tevékenységéről Kiemelt feladata a folyamatos tartalmi és módszertani önképzés Javaslatokat fogalmaz meg látogatásai alkalmával a pedagógus és intézményvezető számára Javaslatokat fogalmaz meg látogatásai alkalmával a pedagógus és intézményvezető számára A pedagógussal együttműködve fejlesztési tervet készít a pedagógus számára, melyet egyeztet az intézményvezetővel A pedagógussal együttműködve fejlesztési tervet készít a pedagógus számára, melyet egyeztet az intézményvezetővel 11

A tanulmányi versenyek jogszabályi háttere A versenyek szervezése megyei szinten történik A szervezés során figyelembe vett jogszabályok: –2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről (19. § (2) bek. „f” pont) –48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról…(8. §) –20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet ( § - tanulmányi versenyek típusai és a versenykiírást és lebonyolítást meghatározó szabályzat) –12/2016. (VI. 27.) EMMI rendelet a 2016/2017. tanév rendjéről (9. § és 3. melléklet – támogatott versenyek felsorolása) 12

Tanulmányi versenyek eredményei Versenyek lebonyolítása a Diósgyőri Gimnáziumban 18 tanulmányi verseny megyei koordinálása –10 általános iskolai –8 középiskolai Megyei döntő helyszínek száma: 4 Részt vevő (tag)intézmények száma: 96 Iskolai fordulókon résztvevők száma: 2220 fő Megyei döntőn résztvevők száma: 487 fő Országos/regionális döntőre bejutott: 34 fő Megyei díjátadón díjazásban részesült: 116 fő 13

Tanulmányi versenyek szervezésének követelményei A versenyek versenyszabályzattal rendelkeznek A versenykiírások tartalmilag egységesen a jogszabálynak megfelelően tartalmazza –Pedagógiai cél –Téma, ismeretanyag, felkészülési szakirodalom –Kategóriák és részek –Fordulók leírása –Nevezés módja –Döntőbe jutók száma A versenyek egységes lebonyolítása a helyi feladat 14

Tanulmányi versenyek szervezésének formai követelményei  Határidők A nevezési és jelentkezési határidőktől eltérni nem lehet. A megadott határidők mindig a postai dátumbélyegző dátumát jelentik.  Hiánypótlás Minden verseny esetében – 3 munkanapos határidővel -egyszeri hiánypótlásra van lehetőség  A versenyen való megjelenés Kérjük, hogy a verseny kezdési időpontja előtt a versenyzők és kísérőik legalább 20 perccel jelenjenek meg a helyszínen, hogy a versennyel kapcsolatos információkat meghallgathassák, kérdéseikre választ kaphassanak és az adminisztrációs feladatok elvégzésére legyen elegendő idő. 15

OKTV jelentkezők és továbbjutók

A továbbképzések jogszabályi háttere A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény A 277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet a pedagógus-továbbképzésről, a pedagógus-szakvizsgáról, valamint a továbbképzésben részt vevők juttatásairól és kedvezményeiről277/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 1. § (1)A rendeletben foglaltakat kell alkalmazni a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (a továbbiakban: Nkt.) 62. § (2) bekezdésében szabályozott továbbképzés (a továbbiakban: továbbképzés) megtervezésére, megszervezésére. (2) A nevelési-oktatási intézmény vezetője az (1) bekezdésben meghatározott feladatok végrehajtására, a pedagógiai program figyelembevételével középtávú, öt évre szóló (a továbbiakban: továbbképzési időszak) továbbképzési programot készít. A továbbképzési programot a továbbképzési időszak első évét megelőző év március 15-éig kell elfogadni. A továbbképzési program felülvizsgálatára a fenntartóval egyeztetve évente egy alkalommal kerülhet sor. Az Oktatási Hivatalról szóló 121/2013. (IV. 26.) Korm. rendelet A pedagógiai-szakmai szolgáltatásokról, a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló 48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet48/2012. (XII. 12.) EMMI rendelet 17

A továbbképzések jogszabályi háttere 2. A nemzeti köznevelésről szóló CXC. törvény 62. §. (2) A pedagógus hétévenként legalább egy alkalommal – jogszabályban meghatározottak szerint – továbbképzésben vesz részt. Megszüntethető – munkaviszony esetében felmondással, közalkalmazotti jogviszony esetében az alkalmatlanság jogcímén történő felmentéssel – annak a pedagógusnak a munkaviszonya, közalkalmazotti jogviszonya, aki a továbbképzésben önhibájából nem vett részt, vagy tanulmányait nem fejezte be sikeresen. Az első továbbképzés az első minősítés előtt kötelező. Mentesül a továbbképzési kötelezettség alól az a pedagógus, aki betöltötte az 55. életévét. Nem kell továbbképzésben részt venni annak a pedagógusnak, aki pedagógus-szakvizsgát tett, a vizsgák letétele utáni hét évben. 18

A továbbképzések jogszabályi háttere § (3) Az (1) bekezdésben foglalt hétévenkénti továbbképzés legfeljebb huszonöt százaléka teljesíthető az e bekezdésben foglaltak útján együttesen: a ) köznevelési kutatást támogató ösztöndíjas programban való részvétellel, b) gyakornoki felkészítésben szakmai segítőként való részvétellel, c) nem szervezett, a szakmai felkészültség gyarapítását, képesség fejlesztését célzó tevékenységgel (a továbbiakban: önképzés), amely megvalósulhat mások tapasztalatainak megfigyelésével (óralátogatás) vagy munkaformák, eljárások, technikák, módszerek saját gyakorlatban való kipróbálásával és bemutatásával (bemutató óra), d) harminc foglalkozási óránál rövidebb, nem akkreditált képzésben való részvétellel, amennyiben a képzési idő legalább az öt órát eléri, e) a köznevelési intézmény felkérésére szervezett szaktanácsadói tevékenység keretében az érintett nevelőtestület, illetve pedagógusközösség számára nyújtott szaktanácsadáson történő részvétellel, feltéve, hogy az elemző értékelő tevékenység az érintett pedagógusok részvételével történik. 19

A pedagógusok továbbképzése Továbbképzés címe rsz Továbbképzés címe rsz „Az erkölcstan tantárgy tanításának elméleti és módszertani ismeretei a köznevelési intézmények 5-8. évfolyamán” 30 Én, mint más - toleranciára nevelés28 A gyermeki agresszió erőszakmentes kezelése a pedagógus mindennapi gyakorlatában 20 A hozzáadott érték – mit és miért mérünk? ( Tudás-, készség-, képesség- és kompetenciamérések) 23 Egyezzünk meg! Mediációs lehetőségek az iskola életében 16 Művészettel a tehetség- és egészségfejlesztésért21 Változáskezelés és változásmenedzselés tréning jellegű továbbképzés 11 "Mindennapi pénzügyeink" - a gazdasági, pénzügyi ismeretek tanítási lehetőségei a középfokú köznevelési intézményekben” 19 Az idő előtti iskolaelhagyás kiküszöbölése. Elméleti és gyakorlati ismeretek nyújtása a hátrányos helyzetből adódó iskolai sikertelenség, korai iskolaelhagyás, lemorzsolódás megelőzése érdekében. 21 A tehetségekért – felkészítés a felismeréstől a komplex fejlesztési lehetőségekig 9 Pedagógiai értékelés szakszerűen, korszerűen. A pedagógusok szakszerű és korszerű értékelési gyakorlatának segítése, különös tekintettel a tudásszint, a kompetencia és a neveltségi szint mérésére. 14 A Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer (DIFER) használata és az erre alapozott fejlesztés 4-8 éves korban (folyamatba ágyazott pedagógus-továbbképzés) 80 A családdal kapcsolatban - Együttműködés; A családok lehetséges bevonása a nevelési-oktatási folyamatokba képzésen 309 fő vett részt 20

Tervezett pedagógus-továbbképzések ősz Továbbképzés címe Időpont Továbbképzés címe Időpont A Diagnosztikus Fejlődésvizsgáló Rendszer (DIFER) használata és az erre alapozott fejlesztés 4-8 éves korban (folyamatba ágyazott pedagógus-továbbképzés 09. hó Intézményvezetők felkészítése az intézményi önértékeléshez, a tanfelügyeleti ellenőrzéshez és a pedagógusminősítéshez kapcsolódó intézményvezetői feladatok ellátására 09. hó Számítógép alkalmazási lehetőségei a tanítás-tanulási folyamatban I. 09. hó Ön-és társismeret fejlesztésének gyakorlata a köznevelési intézményekben 09. hó Intézményfejlesztés, változáskezelés a gyakorlatban 10. hó "Mindennapi pénzügyeink" - a gazdasági, pénzügyi ismeretek tanítási lehetőségei a középfokú köznevelési intézményekben” 11. hó Jövőképteremtés: a pályaválasztás támogatása 11. hó „Felkészítés érettségi vizsgaelnöki feladatok ellátására” 11. hó A tanulás tanítása általános iskolában 11. hó8 db TIOP-os IKT képzés hó 21

2016. I. félévi tapasztalatok  Az időpont megfelelősége nehezen biztosítható, kilépés  Meggondolatlannak tűnő jelentkezések, veszélyeztetett csoportindulások  Az intézményi igényfelmérésben megadott adatok nem korrelálnak a képzésekre való jelentkezésekkel  Erkölcstan képzés: 150%-os érdeklődés  Tehetséggondozás: az igényfelméréshez képest minimális érdeklődés (még indítható csoport)  Legtöbbet szervezett képzés: 4 db DIFER  szaktanácsadók tartották, őszi folytatás 175 jelentkező, 2 db kihelyezett képzés (Vilmány, Bekecs)  Helyszínek: KLIK-es intézmények, jó együttműködés 22

Pedagógiai tájékoztatás 23

A lemorzsolódás megelőzésének támogatása Jogszabályi háttér: –Nkt. 19. § (1) h) a lemorzsolódással veszélyeztetett tanulók támogatásához kapcsolódó korai jelző - és pedagógiai támogató rendszer működtetése –48/2012 EMMI rendelet 9/A. § a) b) c) d) pontja 24

A lemorzsolódás bekövetkezéséhez kapcsolódó jelenségek  Motiváció hiánya  Iskolai kudarcok (alacsony tudásszint, évismétlés, bukás)  Hiányzások  Magatartási problémák  Rossz szociális háttér  Hátrányos helyzet 25

Helyi együttműködés kezdeményezése  A lemorzsolódás veszélyének kitett tanulók magas aránya miatt első lépések megtétele  Kiemelt szerep, kutatások a témában  A megye iskoláiban a mutatók kiemelt helyzetet jeleznek  Az egyes szereplők csak összeegyeztetett munkával tudnak előre haladni  A szociális munka kiemelt jelentőségű  Az iskola közreműködése és figyelme elsődleges  Fenntartó részéről fejlesztést igénylő terület 26

Közreműködő partnerKözreműködési terület Miskolc Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Humán Stratégiai Osztály Együttműködés, Partnerség, Komplex célkitűzések ismertetése, megvalósításának segítése. Miskolci Járási Hivatal Gyámügyi Osztály Állandó, naprakész jogszabály ismertetés. Minden egyéni hatósági ügyben segítséget ad, akár telefonon, akár személyesen. Miskolci Egyesített Szociális, Egészségügyi és Gyermekvédelmi Intézmény Gyermekvédelmi veszélyeztetettséget észlelő és jelző rendszer segítése, iskolai szociális munka hálózat kialakítása, modellezése Miskolcon, és Miskolc járásban. Tempus Közalapítvány Meglévő szakemberek felmérése. Pedagógiai eszköztár adaptálása. Modern módszertanok. Szemléletformáló műhelymunkák, képzések, kiadványok. Miskolci Egyetem- BTK Neveléstudományi Intézet Egyedi intézményi cselekvési terv / stratégiai program kialakításához szakmai segítség nyújtás, tanácsadás. Pedagógus továbbképzés alapítása, meglévő továbbképzés átalakítása igény szerint. Tanárjelöltek, egyetemi hallgatók érzékenyítése „értő”, fogadó helyszíneken terepgyakorlatok célzott szervezése 27

Az érintett iskolák köre 28

POK feladatai a mérésekben  Korábbi eredmények nyomon követése  Képzések és tájékoztatók szervezése  Az intézményekkel együttműködés  Fenntartó tájékoztatás biztosítása  Szaktanácsadókkal való kapcsolattartás  Ellátja az országos pedagógiai tárgyú mérés-értékelések helyi feladatait  Közreműködik a köznevelési tárgyú nemzetközi mérések és vizsgálatok lebonyolításában 29

A megye eredményei az országos teljesítmények viszonylatában évi mérés6. évf.8. évf.10. évf. Járásokmatematikaszövegértésmatematikaszövegértésmatematikaszövegértés Cigánd Edelény Encs Gönc Kazincbarcika Mezőcsát Mezőkövesd Miskolc Ózd Putnok Sárospatak Sátoraljaújhely Szerencs Szikszó Tiszaújváros Tokaj B-A-Z megye Észak-Magyarország Országos

Az alulteljesítő intézmények évi eredmények alapján: 76 telephely évi eredmények alapján: 63 telephely évi eredmények alapján: 61 telephely évi eredmények alapján: 72 telephely Ha bármely telephely bármely képzési típusában legalább 50% nem érte el (matematika és szövegértés):  6. évf.: 2. képességszintet  8. évf.: 3. képességszintet  10. évf.: 3. képességszintet, Kormányhivatal a fenntartónak figyelemfelhívást küld. A fenntartó intézkedési terv elkészítését kezdeményezi az iskolában, aki a felhívástól számított három hónapon belül megküldi azt neki. 31

Az alulteljesítő iskolákban megvalósítható fejlesztések szaktanácsadói támogatással Igazgatói hatáskör az intézkedésekre –Intézményi, telephelyi és tanulói jelentések áttekintése, eredmények elemzése, következtetések levonása –Helyzetelemzés készítése –Az eredmények okainak feltárása –Intézkedési terv készítése Fenntartói hatáskörben megvalósítható intézkedések –Fenntartói jelentések áttekintése –Intézkedési terv készítése 32

A évi OKM adatai alapján legtöbb hozzáadott pedagógiai értéket teremtő magyar iskolák Az OKM adatai alapján azonosíthatók az olyan iskolák, jobb eredményt érnek el, mint az tanulóik családi háttere alapján várható 57 telephely a megyében amelyek jobb eredményt érnek el, mint az tanulóik családi háttere alapján várható volna. 57 telephely a megyében jobb eredményt érnek el, mint az tanulóik korábbi eredményei alapján várható 38 telephely a megyébenamelyek jobb eredményt érnek el, mint az tanulóik korábbi eredményei alapján várható volna, azaz az átlagosnál nagyobb az ott folyó pedagógiai munka fejlesztő hatása. fejl.: 38 telephely a megyében kiemelkedo_teljesitmenyu_iskolak 33

A témahetek megszervezése 10. § (1) A nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: miniszteri rendelet) 7. § (4) bekezdése szerinti projektoktatást lehetővé tevő témaheteket a tanítási évben az oktatásért felelős miniszter az alábbi időpontok szerint hirdeti meg: ) pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hete a) pénzügyi tudatosság és gazdálkodás hete március 6. és március 10. között, március 6. és március 10. között, b) digitális témahét április 3. és április 7. között, c) fenntarthatóság-környezettudatosság témahete április 24. és április 28. között. (2) A nevelési-oktatási intézmény a munkatervében meghatározott módon részt vehet a témahetekhez kapcsolódó programokon, továbbá a tantervben előírt, az adott témával összefüggő tanítási órákat, foglalkozásokat a témahét keretében megszervezheti. 34

Pénzügyi és gazdálkodási témahét március Pénzügyi téma: „Bankoljunk okosan!” Előző két Pénz7-hez hasonló óratervek, útmutatók Regisztráció kezdete: november 15. Tanárfelkészítés: Budapest és vidék, POK-ok segítségével Önkéntesek bevonását kezdeményezhetik az iskolák További információ, korábbi óratervek:

Pénzügyi és gazdálkodási témahét március GAZDÁLKODÁS A es tanévtől új téma a témahetek programjában Cél  vállalkozói kompetenciafejlesztés  élményalapú vállalkozói ismeretek bevezetése a köznevelésbe Szakmai megvalósító: Nemzetgazdasági Minisztérium Együttműködő szakmai partnerek: Junior Achievement Magyarország Alapítvány, Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége, SEED Kisvállalkozás-fejlesztési Alapítvány A hét gazdálkodási témái: Üzleti ötlet + együttműködés A regisztráció helye: pénz7.hu A regisztráció kezdete: november 15. Minden regisztráló iskola számára elérhető: Online letölthető kidolgozott óraterv tanári útmutató Tanárfelkészítés, konzultáció 36

37

FENNTARTHATÓSÁGI TÉMAHÉT ÁPRILIS

A VILÁG LEGNAGYOBB TANÓRÁJA – SZEPTEMBER A Világ Legnagyobb Tanórája egy globális oktatási projekt, melyhez tavaly160 ország csatlakozott, köztük Magyarország is. A világ minden részén egy időben kerül megrendezésre a tanóra, így megalkotva a világ legnagyobbját. A tanórán az ENSZ által meghirdetett 17 Globális Célt szeretnék megismertetni világszerte a gyermekekkel. A kezdeményezést az EMMI támogatja. 39

Eredményes és sikeres tanévet kívánok! Köszönöm a figyelmet! 40