KOMPETENCIÁK ALKALMAZÁSA: ÉRTÉKELŐ KÖZPONT A TEAM MUNKA KOMPETENCIÁI 2003. 11.14.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Friss diplomások a versenyszektorban
Advertisements

Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Leukó Ferenc Vezetői coaching.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
TÁMOP / Humánszolgáltatások szabaduló fogvatartottak részére.
1. előadás.
Mi a COACHING? A COACHING angol eredetű szó, amely edzést jelent. Az üzleti életbe kb. 20 évvel ezelőtt került be, gyökerei a sport pszichológiából eredeztethetők.
VEZETÉSI STÍLUS A STÍLUS FOGALMA a VEZETÉSI stílus fogalma,
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A szervezeti problémák kezelése
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
Projektkontrolling A dolgozatot készítette: Bodnár Zsuzsanna Buskó Nóra Csépe Krisztina Szőke Zoltán Varga Nóra.
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A PEDAGÓGIAI KUTATÁS Dr. Molnár Béla Ph.D.. 1. PEDAGÓGIAI KUTATÁS CÉLJA, TÁRGYA Célja, hogy az új ismeretek feltárásával, pontosabbá tételével, elmélyítésével.
Soft skills.
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
Projektmunka.
Rendészeti vezető-kiválasztás
Kiválasztás: érvényesség, megbízhatóság az interjú és az Assesment Center módszere esetén Barta Bea
Fogd A Kezem Alapítvány
Önéletrajzírástól a munkába állásig - gyakorlati tanácsok a szakképzett munkaerő és a munkáltatók eredményes találkozásához június 24.
A Mályi-projekt. Bevezető A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is A projekt ötlete: találkozni a gyerekekkel iskolán kívül is Olyan.
Tanuló szervezet.
Leading Change A változás vezető szemmel. Hogyan lehet sikeresen levezetni egy változási folyamatot?
Vezetői módszereink azonosítása a tanult modellek alapján Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány
Az intézményvezetők szerepe az oktatási intézmények fejlesztésében
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Emberi Erőforrás Menedzsment Kiválasztás - Alkalmazás
Emberi Erőforrás Menedzsment Teljesítményértékelés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
III.4. A VEZETŐ SZEREPE ”... tudomásunk szerint minden sikeres minőségi forradalom a felső menedzsment részvételével történt EGYETLEN KIVÉTELT sem ismerünk.”
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Minőség menedzsment 6.előadás
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Változások menedzselése felsőfokon Készítette: Schalli Adrienn Dinya László.
Munkakörelemzés munkakör-tervezés
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
A stratégiai tervezés folyamata
A Mediáció.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
A vezető a legjobb HR-es.
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A TÁVMUNKA Balázs Viktória Emberi erőforrások III. évfolyam.
BEVEZETÉS A VÁLLALATGAZDASÁGTANBA 5.
Reflektív gondolkodás
Életvezetési kompetenciák fejlesztését célzó programok megvalósítása.
BKIK – VI. Országos Tanácsadói Konferencia LEAN COACHING Bárány Péter, CMC üzletág-vezető Projektverzum Kft Budapest, március 21.
Kamarai HR Konferencia GYMSKIK 2012.április 19..
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Az üzletek operatív működtetése
Tervezési folyamat.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
Balogh Andrea Johanna MKSZ, Siófok április 27.
A problémafeltárás technikái
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Félre a dobozokkal! Király Zsolt
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
Játékosított kooperációs tréning a hatékony közös munkáért
LÁTHATATLAN VAGYON MENEDZSELÉSE
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Előadás másolata:

KOMPETENCIÁK ALKALMAZÁSA: ÉRTÉKELŐ KÖZPONT A TEAM MUNKA KOMPETENCIÁI

Kiválasztási módszerek zÖnmagaban használatos: yinterjú zCsak más módszerekkel együtt használatos: yadatlap, yteszt, ygrafológia, yreferencia ystb. zA.C.

Mi az AC kritériuma ? z Az AC során többféle kiválasztási módszert alkalmaznak (teszt, interjú, munkafeladat, stb), z Többen figyelik a résztvevőket, z Előre rögzített, egységes megfigyelési szempontok, z A feladatok a munkaköri kompetenciákon alapulnak, rendszerint munka szimulációk, z Több pályázóval egyszerre, de nem túl nagy létszámú csoportban végzik (5-6 fő), z Az AC során a csoporttagok egymásközti interakciójának megfigyelése

AC előnyök és hátrányok áttekintése - Időigényes : kompetencia elemzést kell végezni ill ezen alapuló feladatokat kell összeállítani, Erőforrás igényes : pszichológust kell bevonni, a megfigyelőktől sok időt vesz el, a megfigyelőket fel kell készíteni, toborzás igényes. Költségigényes : a fentiek miatt + A beválási arány nagyon jó (60% felett, más módszerekkel ez kb. 30% felett.

AC HASZNOSSÁGA zTermelési csoportvezetők kiválasztásának tapasztalatai: 2% alatti fluktuáció, a „mi kutyánk kölyke” jelenség, zTechnikusok kiválasztásának tapasztalatai: a majdnem AC legalább olyan eredményes. zTapasztalatok a hallgatóság soraiból.

Gyakori panasz, hogy a team ülések z Végtelenek z Értelmetlenek z Céltalanok z Nincs napirend z Nincs megegyezés z Nincs intézkedés z Nincs utókövetés

A hatékony csapatmunka feltételei zVilágos célok zIrányítás zA szerepek tisztázása zA feladatok világos kiosztása zA közös felelősség vállalása zEgymást kiegészítő készségek

Csoportos döntéshozatal Csoporttagok Készség Ismeret Szociális készségekFeladat specifikus készségek Racionális készségek A másokkal való együttmúködés képessége Aktív odafigyelés A problémák tisztázása Támogatás Konfrontálódás A probléma racionális megoldása A racionális problémamegoldási folyamat kialakítása Helyzetelemzés Célok kitűzése Alternatívák kialakítása Akadályok azonosítása Döntéshozatal

Hogyan javítsuk a csoportos döntés minőségét? z Ötletrohammal szedjük össze a szempontokat és állíitsunk fel prioritási sorrendet. z Vitassuk meg a lehetséges megoldásokat z Törekedjünk konszenzusra a végső döntés meghozatalában

A facilitátor szerepe alapvet ő ! zÖsszeírja a szempontokat zKézben tarja a vitát zTisztáz, kérdez, összefoglal zMegszólítja a visszahúzódókat zVisszafogja az er ő sen domináns személyeket

A destruktív csapattag zVisszatartja az információt zTürelmetlen másokkal szemben zBelevág mások szavába zTúl gyorsan beszél, sok témát érintve egyszerre zTúl lassan és túl halkan beszél zMások mondatait befejezi zKödös válaszokat ad zDurva, tiszteletlen

Vannak-e körödben destruktív csapattagok? Azonosítsd őket és egyeztesd a pároddal, vajon jól látod-e viselkedésüket zVisszatartja az információt zTürelmetlen másokkal szemben zBelevág mások szavába zTúl gyorsan beszél, sok témát érintve egyszerre zTúl lassan és túl halkan beszél zMások mondatait befejezi zKödös válaszokat ad zDurva, tiszteletlen z Nevek

A kutatások háttere zBelbin kutatásai a 60-as években zCambridge: Industrial Training Research Unit at Henley Administrative Staff College zTeamopoly, a vállalatvezetési játék zA ‘vállalat’ eredményességét a pénzügyi eredmények határozták meg zA csapattagokat IQ és pszichometriai tesztek alapján választották ki zA csapatok működését megfigyelték

Az Apolló teamek zRendkívülien intelligens, kitűnő elemzőkészséggel és kritikai érzékkel rendelkező résztvevőkből álltak zA 25 Apolló teamből csak 3 nyert más csapatok ellen z8 vállalattal versenyezve a következő helyezéseket érték el: 6-szor 6-ik, és 4- szer 4-ik helyezést értek el

Amit megfigyeltek 7 viselkedési kategória: z Kérdés z Tájékoztatás z Javaslattétel z Ellenvélemény megfogalmazása z Megbízott kijelölése z Feltevések továbbgondolása z Megjegyzések tétele

Hogyan működtek az Apolló Teamek? zA problémamegoldást tekintették a legértékesebb és legfontosabb munkának zHajlamosak meddő vitákra és az egyéni meggyőződés fontosabb volt számukra zElhanyagolták a kevésbé izgalmas feladatokat: az információk összegyűjtése, rögzítése, a terv és kivitelezés összehangolása

A sikeres Apolló teamek zMaguk választották ki tagjaikat zIgyekeztek egymást kiegészítő tudással és készségekkel rendelkezőket kiválasztani zNem fogadtak be intelligens, de nehezen kezelhető embereket zAz Elnököt leszámítva nem volt domináns személyiség a csapatban

Az Apolló team tagjainak viszonya zTúl nagy jelentőséget tulajdonítanak az intelligenciának zAz intelligens beosztottak nehezen tudnak különbséget tenni saját és feletteseik feladatai között. zTúlságosan kritikusak zNem eléggé kreatívak

Hasonló személyiségek z A vezető hozzá hasonló típussal dolgozik szívesen z Foglalkozások, vállalatok hasonló típusokat vonzanak

Vezető szerepek a teamben Amikor az Elnök túl okos volt: zMinden vitát kézben tartott zAktívan részt vett a probléma megoldásában zGyorsabb volt, mint a többiek, gyakran maga mögött hagyta a csapatot zAzonnal meglátta mások gondolkodásában a hibát zAz Elnök okossága megfélemlítette a teamet és így ő gyakran magára maradt a megvalósítás fázisában

Vezető szerepek a teamben Amikor az Elnök az átlagosnál kevésbé volt intelligens zGyakran elvesztette a fonalat a vitában zNem tudott gyorsan dönteni zNem volt elég önbizalma a konfliktusok megoldására és a fegyelem fenntartására

Vezető szerepek a teamben A legsikeresebb Elnök átlagos intelligenciával rendelkezett zAzonos hullámhosszon múködött a teammel zGyorsan felismerte és felhasználta az okos ötleteket zNem volt kissebbrendűségi érzése amiatt, hogy nem ő volt a legokosabb zVolt elég önbizalma ahhoz, hogy döntsön

A sikeres Elnök A sikeres Elnök az alábbi személyiségi jellemzőkkel rendelkezett: zBízott az emberekben zErős elkötelezettséggel rendelkezett zNyitott volt és lelkes zNem lehetett egykönnyen kihozni sodrából zErős önkontrollal rendelkezett

A Belbin féle csapatszerepek zVállalatépítő zElnök zSerkentő zPalánta/Ötletgyár z Forrásfeltáró z Helyzetértékelő z Csapatjátékos z Megvalósító

Győztes csapatok z A csapatban minden típus képviselve van, bár nincs mindig egyformán szükség rájuk z A csapat összeállításánál a funkciók egyensúlyára kell törekedni z Az emberi gyengeségek ezáltal kompenzálhatók