IKT A PEDAGÓGIÁBAN 1 Készítette: dr. Létray Zoltán
Témakörök: Az IKT és a multimédia tárgya, feladata és helye a pedagógiai diszciplínák közöttAz IKT és a multimédia tárgya, feladata és helye a pedagógiai diszciplínák között Történeti forrásokTörténeti források Pedagógiai elemzés Pedagógiai elemzés Média készítés Média készítés 2
Oktatástechnológia fogalma A tanítási célok és a tananyagtartalom által meghatározott: - módszerek, - eszközök, - információhordozók és - teljesítménymérők tervszerű, a multimédiával összehangolt alkalmazásának a folyamata. 3
T – T folyamat megtervezésével és irányításával A fejlesztés tendenciáival, pedagógiai-technikai források hátterével kiválasztott tartalomhoz és módszerekhez a megfelelő taneszközök kiválasztásával, tervezésével kiválasztásával, tervezésével Számítógéppel támogatott Multimédiás prezentációk és Multimédiás prezentációk és oktatócsomagok összeállításával oktatócsomagok összeállításával Mivel foglalkozik az oktatástechnológia? Az oktatás folyamatszervezésével és irányításával foglalkozó pedagógiai tudomány 4
Az oktatástechnológia forrásai Pedagógiai források Technikai források a didaktikusság az audio-vizuális információhordozók szerepe az oktatásban kommunikációs szemlélet kibernetika, mint rendszerszemlélet a programozott oktatás és a MM vetítőgépek vetítőgépek fényképezőgép diavetítő írásvetítők oktatófilmek számítógépek 5
Az oktatástechnológia tárgya Három fő terület 1.Oktatástechnológiai tudás (oktatástechnológiai ismeretrendszer, módszerek) 2.Oktatástechnológiai tevékenység (kutatás, fejlesztés, információs tevékenység) 3.Oktatástechnika (információrögzítő,– közvetítő eszközök, információhordozók) 6
1. Oktatástechnológiai tudás Olyan oktatástechnológiai ismeretrendszer, amely átfogja: a tudományos ismereteket a tudományos ismereteket a fejlesztők szakmai tudását a fejlesztők szakmai tudását a felhasználók tudását a felhasználók tudását az információ az információ tárolásával rendszerezésével beszerzésével katalogizálásával publikálással kapcsolatos ismereteket 7
2. Oktatástechnológiai tevékenység a folyamatirányítás szempontjából kutatás, fejlesztés kutatás, fejlesztés felhasználó pedagógusok tevékenysége felhasználó pedagógusok tevékenysége információs tevékenység információs tevékenység oktatástechnológus képzés (informatikus) oktatástechnológus képzés (informatikus) 8
3. Oktatástechnika a multimédia tárgyi eszközei a multimédia tárgyi eszközei információrögzítő – közvetítő eszközök (hardware) információrögzítő – közvetítő eszközök (hardware) információhordozók (software) információhordozók (software) Tárgyköre: 9
Oktatástechnikai multimédia eszközök, berendezések és rendszerek vizuális auditív audio-vizuális Az egyéni és csoportos oktatás keretei között 10
Technikai források vetítőgépek vetítőgépek fényképezőgép fényképezőgép diavetítő diavetítő írásvetítők írásvetítők oktatófilmek oktatófilmek számítógépek számítógépek Az információk audio-vizuális multimédiás megjelenítésének hatása a tananyag feldolgozásában 11