„Hazai pályaorientációs szabályzók áttekintése - javaslattétel egy nemzeti szintű szabályzó és finanszírozási rendszer kialakítására” Kutatási beszámoló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
A időszak végrehajtási intézményrendszere
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A Pécsi Kistérség Foglalkoztatási Paktuma
ÁLDOZATOK NAPJA „EGYÜTT AZ ÁLDOZATOKÉRT”
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
A felnőttképzés népszerűsítése az FMM és az NFI stratégiájában Március 6. Kossuth Klub.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
Szakképzési szakértők szakképzési változásokra való felkészítése A szakképzési megállapodás és a szakmaszerkezeti döntés Helyszín dátum Nemzeti Fejlesztési.
Az iskolai egészségfejlesztési normatíva terve A Népegészségügyi Tárcaközi Bizottság május 22-i és november 11-i határozata értelmében Dr. Somhegyi.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Nemzeti Egységes Kártyarendszer Vetési Iván miniszteri biztos június 2. KÖZIGAZGATÁSI ÉS IGAZSÁGÜGYI MINISZTÉRIUM.
Didaktika 2. Tanügyi és iskolai szabályozás
Munkavédelmi előírások rendszere
Szaktanácsadói értekezlet május 27.. Pedagógiai szakmai szolgáltatás a pedagógiai értékelés (benne az azt megalapozó mérés), a szaktanácsadás, a.
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
MINŐSÉGFEJLESZTÉS A FELSŐOKTATÁSBAN TÁMOP kiemelt program VESZPRÉM 2007 november 28.
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
GKRTE Közgyűlés, április 20.
Iskola Tagjai: RFKB Támogatások Iskola 1500 fő Képzési irány, arány Önkormányzati fenntartó Szakképzés szervezési társulás (költségvetési szerv) mint.
Szakmai tanulási utak Előadás S truktúrák és folyamatok szekció SZABÓNÉ DR. BERKI ÉVA szakképzési és felnőttképzési szakértő VII. Nevelésügyi Konferencia.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
AZ ÚJ FELSŐOKTATÁSI TÖRVÉNY - MINŐSÉGFEJLESZTÉS, MINŐSÉGHITELESÍTÉS.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Szakképzési Tanévnyitó Konferencia október 3. Germánné Vastag Györgyi OIB elnöke A főváros oktatáspolitikájának időszerű kérdései.
Javaslat az egészségügyi ágazat szektor-semleges adatgyűjtési rendszerének megújítása Dr. Kincses Gyula.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
A Mozgássérültek Állami Intézetének bemutatása Február 22. Kogon Mihály igazgató.
A Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program aktuális pályázati lehetőségei aktuális pályázati lehetőségei szeptember 26. Szolnok.
Középtávú szakképzési koncepció Borsod-Abaúj- Zemplén Megyében Egységes szerkezetű TISZK-ek létrehozásának lehetősége Előadó: Dr. Simon Csaba Ph. D. mb.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
Szakképzési közfeladatok a Kamarában
Az adatvédelem szabályozása
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
„Hazai pályaorientációs szabályzók áttekintése - javaslattétel egy nemzeti szintű szabályzó és finanszírozási rendszer kialakítására” Előrehaladási jelentés.
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya- tanácsadás területén szeptember 15. WS5 Borbély-Pecze Tibor Bors, PhD programvezető
Regionális stratégiák és kistérségi pályaorientációs ellátási tervek kialakítási lehetőségei és a társadalmai partnerek (munkaadók, szakszervezetek) bevonása.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Magyar Élethosszig Tartó Pályaorientációs Szakpolitikai Tanács
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A SEMMELWEIS ALUMNI IGAZGATÓSÁG MODERNIZÁLÁSA
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A Nemzeti Pályaorientációs Tanács (NPT) és a Regionális Fejlesztési és Képzési Bizottságok (RFKB) együttműködése TÁJÉKOZTATÓ ANYAG az RFKB pályaorientációs.
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
Nemzetközi és országos koordináció az életpálya-tanácsadás területén
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése
A PÁLYAORIENTÁCIÓ SZEREPE A KORMÁNYZATI FEJLESZTÉSEK SORÁBAN
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
1/15/2019 Az uniós bel- és igazságügyi informatikai rendszerekkel és az interoperabilitással kapcsolatos jogharmonizációs kérdések október 10. Belügyminisztérium.
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

„Hazai pályaorientációs szabályzók áttekintése - javaslattétel egy nemzeti szintű szabályzó és finanszírozási rendszer kialakítására” Kutatási beszámoló a Nemzeti Pályaorientációs Tanács részére (kivonat) PRINCZINGER Ügyvédi Iroda Budapest, december 14.

Nemzetközi háttér, alkotmányos alapok, hazai előzmények Nemzetközi szintű ajánlások, állásfoglalások EU jog Kötelező aktusok Nem kötelező aktusok (soft law) Nemzetközi ajánlások ≠ nemzetközi jogi kötelezettségek Alkotmányos jogok érvényesüléséhez szükséges De alkotmányossági szempontból nem kikényszeríthető A szocializmusban volt egy rendszerszerű megoldás

A jelenlegi jogi szabályozás Nincs egységes szabályozás Nincs egységes fogalomhasználat Több különböző ágazati jogszabály említi a pályaválasztást, a pályaorientációt stb Ezek a fogalmak nem ugyanazt takarják Mindegyik ágazati jogszabály a maga logikájában telepít valahová pályaorientációval kapcsolatos feladatot A közoktatáson kívül nem igazán „számonkérhető” Az állam nem vállalja fel ezt a szolgáltatást

A jelenleg működő gyakorlatok Önkormányzatok Közoktatási intézmények Pedagógiai intézetek TISZK-ek Felsőoktatási intézmények Munkaügyi központok Egészségügy intézmények Piaci szolgáltatók

A jelenlegi finanszírozási rendszer Az eddigiekből következően a finanszírozás sem rendszerszerű Vannak párhuzamosságok A normatív támogatási rendszer mechanikus, fejkvóta rendszerű Nem működő konstrukcióra szól a támogatás (kistérségi társulás) Nem érzékeny a tevékenység jellegére Nem ösztönzi a szereplőket arra, hogy színvonalas szolgáltatást nyújtsanak Nem biztosítja a szolgáltatás minőségét

A jelenlegi jogi szabályozás értékelése Fogalmi zűrzavar, tisztázatlanság pályairányítás, pedagógiai tanácsadás, pályaválasztási tanácsadás, pályaorientáció, életpálya-tanácsadás, karrier- tanácsadás, munkavállalási tanácsadás Kiemelkedő döntési pontokhoz kapcsolódik Párhuzamos feladattelepítés Ugyanakkor hiányos, széttöredezett, pontszerűen jelenik meg itt-ott Oktatásügy, foglalkoztatás-ügy Közművelődés, egészség és szociális ügyek Nem áll össze egy rendszerré (sem szakmai sem finanszírozási szempontból)

Figyelembe vehető „jó gyakorlatok” „A nép ügyvédje” (2003. évi LXXX. Törvény a jogi segítségnyújtásról) Az igénybe vevő jogi szolgáltatást kap A szolgáltatást csak a névjegyzéjben regisztrált ügyvédek nyújthatják A szolgáltatás költségit az állam viseli Óradíjas alapon Pályaválasztási tanácsadás a -nwww.felvi.hu Az igénybe vevő pszichológiai tanácsadást kap A szolgáltatás költségeit a felvi.hu viseli Ülés alapon

Mit akarunk szabályozni? Egy szakmailag egységes szolgáltatási modellt És egy ennek megfelelő intézményrendszert (hálózat) Melyben mindenki egyenlő esélyekkel juthat pályaorientációs tanácsadó szolgáltatáshoz Mely a szolgáltatói oldal tekintetében szektorsemleges Biztosítja a szolgáltatás minőségét Normatív módon finanszírozott Figyelembe veszi a tevékenység tartalmát

Mire kell kiterjednie a szabályozásnak? A szolgáltatás célja, tartalma Az igénybevétel módja A tevékenység folytatására való jogosultság feltételei A finanszírozás elvei A szolgáltatás nyújtása elszámolásának rendje A tevékenység folytatása nyilvántartásának, dokumentálásának rendszere Az ezekkel összefüggő adatkezelési kérdések

Lehetséges jogi konstrukciók A)Állami feladatellátás B)Az állam „gondoskodik” róla B1) Közigazagtási / közszolgáltató szervek úján B2) Polgári jogi szerződéses kapcsolatrendszerben („franchise”) C)Az előzőek valamilyen kombinációja

Az adekvát szabályzási módszer Ágazati jogszabályok harmonizációja? Nehézkes Egyszer meg lehet csinálni, aztán újra „szétesik” a szabályozás Vagy külön törvény? Az alapvető keretek egy törvényben (ld. Az egyenlő bánásmódról szóló törvényt pl) A részletszabályok akár (együttes) miniszteri rendeletben Mindenképpen dereguláció

Hogyan lehet ezt a szabályozó rendszert létrehozni? NPT állásfoglalás Javaslat a Kormány számára Szabályozási koncepció elfogadása egy kormányhatározat formájában Társadalmi-gazdasági szereplőkkel egyeztetés Tárcák közötti egyeztetés Tervezet előkészítése A rendszer humán, fizikai és informatikai infrastruktúrájának megtervezése Megvalósítás

A pályaorientációs szakmai tanácsadó hálózat fenntarthatósága A legegyszerűbb lenne: tisztán költségvetési forrásokból megfinanszírozni De hosszú távon jobb egy üzleti modell kialakítása: A létrehozás és a fenntartás költségeinek megosztása az állam, a piaci szereplők, a potenciális szolgáltatók és az igénybevevők között Úgy, hogy minden érintett az érdekeivel arányban álló terheket viseljen

„Hazai pályaorientációs szabályzók áttekintése - javaslattétel egy nemzeti szintű szabályzó és finanszírozási rendszer kialakítására” Kutatási beszámoló a Nemzeti Pályaorientációs Tanács részére (kivonat) PRINCZINGER Ügyvédi Iroda Budapest, december 14.