Az ember életének, személyiségének egyik talán legnehezebben megfogható területe fejlesztését esztétikai nevelésnek neveztük el. Fő eszköze a művészet,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A mai tízen- és huszonévesek értékeiről A közügyek fogyasztói konferencia február 17. Ságvári Bence.
Advertisements

Legújabb ismereti eredmények •A 2011-es II. János Pál boldoggá avatására több millió zarándokot vártak – joggal. •De a médiának sikerült olyan hangulatot.
A gyermeki viselkedés pszichés zavarai
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
A m ű v é s z e t e k A művészet a görög tekhné és technika,
Digitális világ A tudatos mobilhasználat Adatvédelem.
Jánosi Beatrix szeptember 08.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Egészségérték-gazdálkodás: Mitől függ az egészségünk?
Advent 4. vasárnapja Advent két szálon fut: várakozunk a Messiás születésének a minden évben való megünneplésére, és próbálunk felkészülni a lelkünkben.
Az öltözék eldöntheti az állásinterjú sikerét
A VALÓSÁG ILLÚZIÓ.
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
A nevelés stílusa.
Illemtan tréning.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
PSZICHOLÓGIA …ÉS AZ ORVOSTUDOMÁNY
Gondolatok a művészet rendszeréről
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
A 19. századi líra átalakulása
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
Közösségi portálok használata (etikett,veszélyei)
Nyitnikék Óvoda 3533 Miskolc, Andrássy út 53/a /fax: 46/
Gyerekem a városban avagy amit Önök nem tudnak Miskolc Városi Diákönkormányzat Diákjogi – és Érdekvédelmi Bizottság.
Kikészít vagy kiegészít?
Folyamodjatok az Úrhoz,
ISTEN hozott köztünk!.
1. Szabadság és boldogság különféle értelmezése Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola Kass János: Az Isten tenyerén.
Nevelés és nevelői attitűdök
Nehéz kérdések sorozat, Kaposvár, 2011., Jóföldi Endre.
Erőszakmentes iskola. Az erőszakosságot úgy írhatnánk körül, mint az egyén testi, szóbeli és érzelmi bántalmazása egy vagy több személy részéről Az erőszakosságot.
Zeneterápia a Kerek Világ Alapítványban
AZ PÉNZÜGYI SZABADSÁG MEGTEREMTÉSÉNEK ÚTJA
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
INNET Az interaktív térkép Duray Zsuzsa. Mi is az interaktív térkép? Olyan kép- és hangzóanyagokat, feladatokat tartalmazó felület, amely bemutatja a.
 szociális (latin) – társadalmi, társaságra vonatkozó  patológiai (görög) – beteges, nem normális Szociálpatológiai – összefoglaló fogalom a beteges,
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Három hetet meghaladó projekt-hét Neked, rólad, hozzád szól a dal
Kamaszok élete a világban
Fiatalok szegmentálása táplálkozási szokásaik szerint
Önmenedzselés Előadó: Selmeci József Csongor. Változó külső és belső világunk A körülöttünk folyó változások egyik legfontosabbika az, hogy megnőtt a.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ ) II. SZAKASZ ” TÁMOP / Ébredő természet Kissné Papp Gyöngyi.
Golda János: Stílus és korszerűség „kritika” a kritikáról (sokkal inkább néhány gondolat összefüggésben a leírtakkal, mintsem, határozott vélemény és bírálás)
Személyközpontú gondozás
Személyes életvitel. Tanácsok a személyes lelki szolgálathoz 1.Alapvető szempontok Hatékonyság titka a személyes kapcsolat Segítségedre, nevelésedre bízott.
Lehetőségek az esztétikai nevelésben - esztétikai nevelés és drámajáték -
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
Az iskolai zaklatás jelensége alapfogalmai. Az agresszió fogalma pszichológiai háttere Agresszió minden olyan szándékos cselekvés, amelynek indítéka,
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
vasárnapi istentisztelet. Énekek Olyan békét, mint a folyó Olyan békét, mint a folyó, Olyan békét kaptam Tőled lelkembe. (2X)
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
Portfólió Ember és társadalom műveltségterületi tanár- kémiatanár
Tankönyvpiaci körkép 2016 „Az oktatás nem az edény megtöltése, hanem a láng őrzése.” Szókratész.
Tanuló neve:Faragó Dominik János Felkészítő tanár:Győri Tamás
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Hogyan lesznek növendékeink iskolaérett gyermekek?
VIZUÁLIS NEVELÉS az ÖSVÉNY Oktatóközpontban
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
A szakiskola jelene és jövője
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
VMR.cool 2009 – Felmérés az internetező fiatalokról
Egy plakát elkészítése, nyomtatási eljárások,
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
VALLÁSOS ÉS ERKÖLCSI NEVELÉS A KATOLIKUS ÓVODÁKBAN
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az ember életének, személyiségének egyik talán legnehezebben megfogható területe fejlesztését esztétikai nevelésnek neveztük el. Fő eszköze a művészet, vagyis a zene, a képzőművészet és az irodalom. Az esztétikai nevelés mind alkotó, mind pedig befogadó tevékenységeket felölel, melyek sokszor szétválaszthatatlanul egymásba fonódnak.

 Az önkifejezésre lehetőséget adó technikákkal, mint újabb kommunikációs eszközökkel való megismerkedés.  Alapérzelmek megélése, felismerése, kifejezése.  A tanulókat körülvevő jelenségek élményeinek, hangulatainak felidézése, képzeletben történő újbóli átélése, elképzelése és kifejezése.  A környezet jelenségeiről szerzett tapasztalatok, és ezek művészi eszközökkel történő összekapcsolódása, integrálódása.

 Az alapvető festészeti, grafikai, vegyes technikák és a mintázás megismertetése, használatuk gyakoroltatása.  A közös alkotó folyamatba való bekapcsolódás lehetőségének biztosítása.  A színek szerepének megfigyeltetése, az alapformák megismertetése, különféle eszközökkel történő megjeleníttetése, kapcsolódva a tanmenethez.  A vizuális kifejezési formák és az irodalom, a zene és egyéb művészeti ágak kapcsolatának megismertetése.  Dramatikus technikákban való részvétel.  Fényképek, műalkotások, a természet hangjai, zenei darabok megfigyeltetése. A hangulati, érzelmi megjelenítés elősegítése.

Egy a helyi Hírlapban megjelenő cikket olvashatunk a következőkben. A leírás igen egyszerű, letisztult és „szürke”.

„ A tanárok válasza véleményem szerint a legtöbb helyen megegyezik: fő a kényelem és a visszafogottság. Bővebben kifejtve: semmiképpen se válasszunk magas sarkú cipőt, a felsőnk lehetőleg ne legyen túlzottan kivágott, a szoknya pedig legfeljebb 5-10 centivel érjen a térdünk fölé. Megkérdeztem pár diáklányt, mi a véleményük az előbbi szabályokról. Szerintük az elfogadható iskolai viselet szabályai: a ruhák ne legyenek túl kihívóak, a lányok mindenképpen olyan ruhadarabot válasszanak, amiben kényelmesen érzik magukat. Ne vegyenek fel túl kivágott felsőket, a szoknya se legyen túl rövid, hiszen ezekben maguk is feszengenének. A kérdésre, hogy szükséges-e egyenruha viselete, a válasz egybehangzó nem volt. A megkérdezettek szerint felesleges lenne minden nap egyenruhában járniuk a diákoknak. Mert valljuk be: minden diák szereti, ha megdicsérik az új pólóját! Amennyiben egyenruhát kellene hordani, az új ruhák a szekrény mélyén végeznék. A különböző stílusokról (pl.: emo, rocker) azt nyilatkozták a megkérdezettek, hogy elfogadják ezeket a divat irányzatokat is, mindenki abban jár, ami neki tetszik. Persze azért nem árt, ha az iskolába nem vörös kakastaréjjal mennek. A válaszokból kiderült, hogy a diákok nagy része megfelel a tanárok elvárásának, és nem közösítené ki a más stílusba tartozó diáktársait sem. Persze akadnak kivételek. Röviden összefoglalva tehát a merészebb ruhadarabok megmaradnak az iskolán kívüli szórakozáshoz, míg tanítási időben fő a kényelem.”

Mintha cenzúrázták volna a valóságot. A tolerancia hiányát, a kisebbségi komplexusokkal szenvedő fölényes személyiségeket, a bandákat, akik kedvük szerint „háborúzhatnak” vagy épp a wc-kben folyó bántalmazásokat. Igen, sajnos ezek legtöbbje az öltözködéshez és hajviselethez vezethetőek vissza. Aki „más”, mint a nagy átlag, az minden nap szembesül a negatív kritikákkal, a bántó megjegyzésekkel, a lelki- és fizikai terrorral egyaránt.

Minden ember változik. Vagy kisebb vagy nagyobb dolgokban. A kamaszkor pláne ilyen helyzet, amelyben szinte kötelességünk alakulni. Valaki lázadóként kezdi és elegánsan jön ki és van, aki fordítva. Ezt nem lehet szabályozni igazán semmivel, hisz ez rólunk szól és belőlünk fakad. Sajnos ezeket a változásokat nem mindenki úgy kezeli. Ahogy azt kéne és elfordulnak, megszólnak vagy épp keresztbe tesznek a másiknak, mindenféle különösebb ok nélkül.

Az iraki erkölcsrendészet nemrég a nyugati társadalom tinédzserei számára felháborító nyilatkozatot tett közzé belügyminisztériumuk honlapján: "Teljes mértékben ellenezzük az emo, avagy a sátánimádás jelenségét, mivel úgy véljük, ez elősegíti társadalmunk morális hanyatlását. Ezen irányzat követői, a lázadó fiatalok többnyire szűk ruhákban, extrém frizurával járnak, piercinget hordanak, öltözékükön gyakorta látható koponyás mintázat, sőt, írószereik is ilyen stílusúak."

Bár a véres vallási radikalizmust hivatalosan a szunnita és a siíta (az iszlám két fő irányzata, a siítákhoz több radikális megmozdulást kapcsolnak) közösségek vezetői is elfogadhatatlannak tartják, egyes siíta csoportok a közlemény hatására a fiatalságot megcélzó, halálos fenyegető üzeneteket kezdtek szétszórni. "Ha négy napon belül nem hagytok fel ezzel az undorító stílussal, Isten keze lesújt rátok!" "A Harag Brigádja nem kegyelmez, ha nem tértek vissza a józanság útjára, halállal fogtok lakolni!"

A közelmúltban összesen több, mint 90 iraki diákot köveztek brutálisan halálra valószínűleg szélsőséges siíta egyletek - derült ki egy brüsszeli illetékestől. Az áldozatokat felfegyverzett, civil ruhás ismeretlenek hurcolják el eldugott helyekre, ahol aztán kőtömbökkel dobálják őket, amíg élet van bennük. A kormány már lépéseket tett a fiatalok védelme érdekében, hiszen sokan vannak, akik semmilyen stílust nem képviselnek, megjelenésük néhány részlete (hosszú haj fiúknál, vagy kissé modernebb öltözködés - a nyugati farmernadrág is!) azonban mégis a radikálisok célpontjává teheti őket.

 Emo Skin head Fashionista

Az említett változások és azok következményei legtöbbször az iskolában forrnak ki. Így sok múlik a tanárokon is. A tanulók többsége felnéz a tanáraira, megbecsüli, tiszteli őket. Éppen ezért bizalommal fordulnak hozzájuk főkképp az iskolai ellentétek megoldása ügyében. Elvárják a tisztességes és igazságos bánásmódot azaz a védelmet bántalmazások esetén. Sajnos napjainkban ez a „szokás” megváltozott. A legtöbb pedagógus tanácstalan ilyen helyzetben. Az iskolai erőszak elszaporodik és ezt láthatóan sem a szülők, sem a tanerő képtelen megfékezni.

A megjelenés, az öltözködés, a külső megválasztása az ember önrendelkezési jogához tartozik. Az oktatás világában azok a külső megjelenésre, öltözködésre vonatkozó iskolai előírások jogszerűek, amelyek a tanuló testi épségét kívánják megőrizni. Ilyen előírás lehet például, hogy bizonyos ékszerek nem hordhatók testnevelés órán, mert balesetveszélyesek; vagy az az előírás, hogy műhelygyakorlatokon védőöltözetet kell használni.

Nem az embereket támogatjuk, hanem a divatot. A ruha nem gúnyol ki, nem ver át, nem bántalmaz fizikailag sem lelkileg. Az emberekben bármennyire is reménykedünk rosszindulat van, amit egyesek az agresszióval fejeznek ki. Ezért kell még a 6. beszólás után is felszegett fejjel továbbmenni. Ne lássák azt, hogy meginogtunk a saját személyiségünkben. Így csakis szorgalmazni tudom a vásárlást, a second-hand üzleteket és TITEKET!

Köszönjük a figyelmet! Bernáth Rebeka és Nagy János