Prolegomena 1. 2014. 09. 22... Hatalom, mint eredményességet befolyásoló tényező 1.A vezetéshez hatalomra van szükség /adottság?/. 2.A hatalom emberek.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

ADATSZERZÉS, INFORMÁCIÓ HASZNOSULÁS Biztonságtudatos vállalati kultúra Készítette: Jasenszky Nándor egyetemi szakoktató NKE NBI TEH tanszék.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
„A golyóálló vezető” A vezetői munka hatékonyságának fejlesztése Dr. Petőné Ködmön Anikó Kreatív Kommunikáció Oktató és Szolgáltató Bt. 06/
A szenior tudástőkére épített társadalmi innováció május 21. Miskolc ©Sárközy Erika.
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Az Európai Unió gazdasági joga II. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Erkölcsteológia - I. Jegyzet: Dr. Veres András: Erkölcsteológia megtalálható.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
BINARIT TIMESHEET Több, mint munkaidő nyilvántartás Virág Zsolt (BINARIT Informatikai Kft.)„Hogyan legyek milliomos?” konferencia – BKIK ( )
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Befolyásolásra törő kommunikáció. Az emberi kommunikáció egyik sajátossága és törekvése a befolyásolás. A befolyásolás tartalmi jellege és megjelenési.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Reflexiók a társadalmi és a nonbusiness marketing fogalmi kérdéseihez
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A jogérvényesítés módjai, lehetőségei, eszközei
Gyűjtőköri szabályzat
(Dávid és Salamon uralkodása)
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
A felvilágosodás - a polgárosodás eszmeisége
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
A Menedék Alapítvány ÉRTÉKEI
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
A „fény százada”.
Boros Péterné SZEF Alelnök SZEF AKADÉMIA Vezetője
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
1993-as közoktatási törvény
Bevezetés a jog- és államtudományokba
Környezetgazdaságtan 1
Konfliktusok az iskolában
Az életvezetés etikája - a döntésről
A korai Egyház Az első közösségek.
Munkavégzésre irányuló jogviszonyok
Meghatározása, formái, mikéntje és „forrásai”
Nemeskocs Község Önkormányzatának Településkép-védelmi Rendelete
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Cash flow A vállalat működése, befektetései és pénzügyi tevékenysége által genarált pénzáramlásokat tartalmazó kimutatás. Az eredménykimutatásban és a.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
A nemzeti irodalom megteremtése. 2.
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Könyvbemutató rendezvény, OEE Bajai Csoport, Pörböly,
Szakképzési Önértékelési Modell II. Fejlesztési szint EREDMÉNYEK 4. 8
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
HIRING 101: BEVEZETÉS A TOBORZÁS-KIVÁLASZTÁSBA
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
A katolikus óvodák feladata a Hit évében II.
Gadamer ( ) filozófiai hermeneutikája
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

Prolegomena

Hatalom, mint eredményességet befolyásoló tényező 1.A vezetéshez hatalomra van szükség /adottság?/. 2.A hatalom emberek közötti viszony, ami lehetővé teszi, hogy az alárendelt elfogadja a felettes döntését 3.Semmilyen hatalom nem lehet eredményes a vezetettek beleegyezése, vagy azok engedelmessége nélkül. 4.A hatalmat a vezetőnek el kell fogadtatnia a beosztottakkal. A hatalom elfogadásának három legfontosabb forrása, hogy az alárendelt bízik a felettesében, az alárendelt megszokta, az adott felettes hatalmát legálisnak ismerje el, az alárendelt fél attól, hogy ellenkezése kellemetlen következményekkel járhat (kényszer).

“Amit korábban istenért tettünk, azt ma a pénzért tesszük; vagyis azért ami hatalom és jó lelkiismeret érzésével ajándékoz meg bennünket.” /Nietzsche/ Az egyes ember önmagában vett cél, nem használható fel eszközként más célok érdekében. /Immanuel Kant/ Az embert legmélyebben nem a hatalom és nem is az élvezetvágy hat­ja át, hanem az élet értelme utáni sóvárgás. Az emberi személy ennek alapján törekszik arra, hogy mindennek megtalálja és beteljesítse az értelmét. /Viktor Emil Frankl/

Jézus alapvetően három téren kívánt a szokásostól eltérő magatartást a tanítványoktól, amelyek tagadhatatlanul olyan kapcsolódási formát rajzoltak meg a korabeli társadalmi struktúrákhoz, melyek joggal tűntek paradoxonnak és éppen ezért egy magasabb értékrend felé mutatónak: az ellenség szeretete (Mt 5,47), a hatalmaskodásról való lemondás (Mk 10,42-44) és a belső szabadság az anyagiakkal kapcsolatban (Mt 6,32k). Ám e viszonyulási formák megvalósítása elsősorban nem a szokványos értelemben vett morális feladatként, tehát a harmonikus együttélés irányában tett lépésként jelentkezett a tanítványok életében, hanem Isten országának velük való egyidejűségének felismerésével.

Steven Lukes találóan fejti ki a hatalom eltérő magyarázatainak közös alapgondolatát Egy vagy több cselekvő személy A hatalma egy cél C elérése érdekében akkor manifesztálódik, ha A a célt C egy vagy több cselekvő személy beleegyezése által eléri B. Ez a magyarázat a nyugati tradíció szerint kétféleképpen értelmezhető:

Az első szimmetrikusan jár el, hiszen abból indul ki, hogy A-nak és B-nek a célja közös. Ekkor a hatalom kooperáción és konszenzuson alapul. A másik magyarázat szerint a hatalomnak létezik aszimmetrikus módja, amikor B beleegyezése kikényszerített. Ekkor viszont a hatalom hierarchián és uralkodáson nyugszik, ill. ezen eszközök által valósul meg A célja. A hatalom forrásaként pedig azok az értékek szolgálnak, amelyekben vagy az egyház, vagy az állam (mint a társadalom elosztó médiuma), vagy mindkettő részesíti/részesítheti az egyént, ill. egyének csoportját.

Michel Foucault: „pasztorális hatalom” Foucault, Michel: Szexualitás és hatalom. In. Uő. Nyelv a végtelenhez. Latin Betűk, Debrecen, Michel Foucault (Poitiers, október 15. – Párizs, június 25.) francia történész, filozófus; a Collège de France tagja; a 20. század egyik legnagyobb hatású gondolkodója a bölcsészet- és társadalomtudományok területén.

Foucault véleménye szerint is a hatalom analízise állandónak tűnik: legitimitás és konszenzus, vagy kényszer és erőszak. A pásztor nem egy adott terület felett uralkodik, hanem egyének sokasága felett, a nyáj felett kell uralkodnia. Hatalma ezért nem a hódításban, zsákmányokban nyilvánul meg, ezzel szemben elsődleges feladata, hogy másokkal jót tegyen: „zöldellő rétekre vezessen” Morális elkötelezettségének sajátossága, hogy önmagát fel kell áldoznia a nyáj érdekében. Hagyományos hatalomfelfogás szerint ez a mechanizmus éppen fordított: aki jó polgár akar lenni, az elöljáró parancsára fel kell áldoznia magát

A pásztor, aki kényszeríthet, a „felügyelő” pozíciójába kerül A pasztorális hatalommal fémjelzett társadalomban a hétköznapi élet heurisztikus, mert mindenki a saját üdvét keresi. A keresztény társadalmakban senki sem mondta: „Én nem akarok üdvözülni”. A pásztor hatalma – Foucault elméletében - éppen ebben áll, hogy kényszerítheti az embert az üdvözülésre: üdvözülni kötelező. Mindenki a maga üdvösségét keresi, de csak akkor érheti el, ha a másik tekintélyét elfogadja.

Kinek kell engedelmeskedni? A pásztornak. Az ő akaratában Isten akaratát láthatja meg az egyén. Igaz, a keresztény pásztor tanítómester is: igazságot, írást, morált, Isten és az egyház belső parancsolatait tanítja. A keresztény pasztorátus gyakorlásához elengedhetetlen az egyén belső életének ismerete: töredelmes és állandó gyónások, hiszen a pásztor majd megtisztítja az egyén lelkiismeretét. A pásztor tevékenységének így egyik alapvető támasza az igazság reprezentációja, de akár a belső és szubjektív „igazság kitermelése”.

Az aszketizmus – lásd Jézus három radikális elvárása a tanítványoktól - és a civil társadalom között létrejött tehát egy mérsékeltnek mondható morál, ám úgy, hogy a hatalom elsősorban a tiltás mechanizmusai által fejeződik ki. Ne kívánd! A felügyelő pozíciójába került pásztor, akinek engedelmeskedni tartozik a nyáj, már nem a szimmetrikus hatalomgyakorlás képviselője, hanem a hierarchián és az uralkodáson alapuló aszimmetrikusé. Nem életét adja – adott esetben lemond saját érdekeiről -, hanem az általa megkövetelt életfolytatás elfogadásának és tiszteletben tartásának követelményével uralmat gyakorol egyének sokasága felett. (Az aszkéta saját gyengeségei, kísértései és teste felett állandó felügyeletet tart.)

„A keresztény ember szabad ura mindennek, és nincs alávetve senkinek. A keresztény ember készséges szolgája mindennek, és alá van vetve mindenkinek.” Prolepszis Provolúció Transzparencia Eszkhatopraxis

Kötelező irodalom Prőhle Károly: A hit világa Reuss András: Dogmatika. Budapest, George A. Lindbeck: A dogma természete. Budapest, Hilberath,B. J. et. al.: A dogmatika kézikönyve. A. Prolegomena. Vigilia Kiadó, Budapest o. Paul Tillich: Rendszeres teológia. Osiris: Budapest o. Pannenberg, Wolfhart: Rendszeres teológia I. Osiris Kiadó, Budapest o. Zárthelyi dolgozat: december 7.