VASÚTI PÁLYÁK Nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
CSATORNAMÉRETEZÉS Egy adott vízhozam (Q) szállításához szükséges keresztszelvény meghatározása a cél, műszaki és gazdaságossági szempontok figyelembevételével,
Advertisements

A napfogyatkozas Készítete Heinrich Hédi.
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
Egyszerű alapműveletek
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A NAPPALOK ÉS ÉJSZAKÁK váltakozása
Várpalota elkerülő építése
Organizációs tervek.
Metszeti ábrázolás.
Metszetek.
Vízelvezetés. Megoldások, tervezendő műtárgyak. Részletrajzok.
Vezetékjogi nyilvántartás
Közlekedéskinetika és -kinematika
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Járművek és mobil gépek II. Mobil hidraulika alapjai
Építőipari Logisztika
VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
Nyomzás, vonalvezetés, műtárgyak
VASÚTI PÁLYÁK Karbantartás Felújítás Vágányzár Ütemterv Budapest 2014.
Térinformatikai elemzések. Megválaszolható kérdések Pozíció - mi van egy adott helyen Feltétel - hol vannak …? Trendek - mi változott meg? Minta - milyen.
Készítette: Bodnár Attila
Térelemek Kőszegi Irén KÁROLYI MIHÁLY FŐVÁROSI GYAKORLÓ KÉTTANNYELVŰ KÖZGAZDASÁGISZAKKÖZÉPISKOLA
Műszaki ábrázolás alapjai
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közút-vasút keresztezések biztosítási módjainak összehasonlítása
2. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
3. előadás GÉPRAJZ, GÉPELEMEK I..
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
A háromszögek nevezetes vonalai
1. Szabály A játéktér. 1. Szabály – A játéktér A játéktér borítása A versenyA játéktér felületének simának, egyenletesnek kell lennie, érdes felület nem.
Emelkedünk és ereszkedünk
III. Témakör MISKOLCI EGYETEM LOGISZTIKA ANYAGMOZGATÁSI ÉS LOGISZTIKAI TANSZÉK III./1.
Budapesti Műszaki Főiskola Bánki Donát Gépészmérnöki Főiskolai Kar Forgácsolási technológia számítógépes tervezése 5. Előadás Fúrási és esztergálási.
ALAPVETŐ TÉRELEMEK KÉT KÉPSÍKOS ÁBRÁZOLÁSA
Terep- és tájtípusok.
Csomóponti elemek I.:.
10. gyakorlat.
TÁRNOK – SZÉKESFEHÉRVÁR vasúti vonalszakasz kivitelezési munkálatai Kápolnásnyék - Gárdony vonalszakasz jobb és bal vágány átépítése.
Vízkárelhárítás Vízmosások rendezése
Vetületi ábrázolás alapjai
A terep alkotói I. Domborzat Síkság Völgy Medence Hegy
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Kerékpárutak építésének engedélyezése
3. Vetületi ábrázolások számítási eljárásai
Hídtartókra ható szélerők meghatározása numerikus szimulációval Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Áramlástan Tanszék február.
Közművek elhelyezése közterületen, közmű keresztezések, házi bekötések
A tájvédelmi szakhatósági közreműködés 166/1999. (XI.19.) Korm.rendelet szerinti korábbi gyakorlat Kardos Mária Kiskunsági Nemzeti Park Igazgatóság 2014.
4. 1. Definíciók Közlekedés: Közlekedési rendszer:
hatásterület lehatárolása az IMMI 2011 szoftver segítségével
Magasépítési acélszerkezetek - szélteher -
Térképészeti alapfogalmak, a térképek csoportosítása
Hajlító igénybevétel Példa 1.
Távérzékelési technológiák alkalmazása a vízgazdálkodásban
I MMISSZIÓ T ÉRKÉPEZÉS - Z AJ 1. ELŐADÁS 1. RÉSZ Á LTALÁNOS FOGALMAK Készítette: Győrfi András.
ALAKZATOK TRANSZFORMÁCIÓJA ÚJ KÉPSÍKOK BEVEZETÉSÉVEL
Elvezető rendszer méretezése (nyitott-, zárt csatornák)
Járművek és mobil gépek II.
KÁL-KÁPOLNA vasútállomás és környezetének fejlesztése
Biztosítóberendezési ismeretek Szigetelések elhelyezése Rétlaki Győző TEB Technológiai Központ.
VASÚTI PÁLYÁK TERVEZÉSÉNEK TAPASZTALATAI Juhász Zsoltné tervező FŐMTERV ZRT november 2.
VASÚTI PÁLYÁK Alépítmény III Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT. Budapest.
Közlekedéskinematika folyt és kitűzés
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
Körforgalmú csomópontok fejlődése, kialakításuk
Tervezés I. Belsőtér BME-VIK.
Főbb változások A főbb változások:         
Dr. Fi István Közlekedéstervezés 3. előadás.
Közlekedési ismeretek
Térelemek Kőszegi Irén KÁROLYI MIHÁLY FŐVÁROSI GYAKORLÓ KÉTTANNYELVŰ KÖZGAZDASÁGISZAKKÖZÉPISKOLA
Előadás másolata:

VASÚTI PÁLYÁK Nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT. Budapest Összeállította: Gyimesi András

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Alapok: Mint azt már tisztáztuk: a vasúti pálya térbeli vonalvezetésű, tengelyvonala térgörbe, melynek geometriai alapelemei: az ívek (átmeneti és kör) és az egyenesek. A pálya tengelyvonalának térszinte vett függőleges vetületét a pálya nyomának nevezzük. A pálya nyomának a terepen történő megkeresését nyomzásnak nevezzük. A pálya nyomának a terepen történő kijelölését nyomjelzésnek nevezzük. Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Általános vonalvezetési elvek Fejlesztési tervekkel és településkapcsolatokkal legyen összhangban (nyilván a döntés nem a tervező/pályaépítő kezében…) A vízelvezetés könnyen, természetesen megoldható legyen Víztelenítés legfontosabb létesítményei: o Szegélyárok (u.n. szabványárok) o Övárok o Talpárok (5%) o Védőréteg (vízzsák) o Talpszivárgó Koronaszint: 1 m-es szabály Hegylábnál feljebb (vizfakadás) Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Általános vonalvezetési elvek Hegyoldal: befele dőlő rétegek, meredekség Sík vidék: alacsony töltés (talajvíz, kis bevágás: hófúvásra különösen érzékeny) Vízfolyások keresztezése: Nagyobb vízfolyás: merőleges keresztezés Kisebb vízfolyás: akár szögben is, de a folyásirányt nem változtatjuk Több kis vízfolyás összevezetése  egy nagyobb műtárgy Vízfolyások szabályozása: völgy felöli oldal Bevágásban nem keresztezünk vízfolyást (magas hegységeknél fordul elő) Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Általános vonalvezetési elvek Vízszintes vonalvezetés a lehető legrövidebb legyen és a lehető legkisebb földmunkával járjon Közúti pályák, ill. és egyéb infrastruktúra ne kerüljön kedvezőtlenebb helyzetben Párhuzamos közút minimum 500 m-re legyen Tűzvédelmi védőtávolságok 8m – idegen épület nem lehet 20m – tűzbiztos fedél 60m – szalma-, nádfedél, szérüskert (nyomtató és rakodó hely) Erdő 20m védősáv + felszántás a sáv szélein Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Állomások elhelyezése a pályán Elvben: üzemi igény számítások alapján Valóságban: sűrűn lakott vidéken a települések elhelyezkedése, azok infrastruktúrája, adott terület forgalmi igénye együttesen határozza meg Lehetőleg vízszintes, de 1,8 ezreléknél mindenképp kisebb esésű Nagyobb telepóléstől 500m, kisebbtől 100m távolság (nem közvetlen közel!) Fontos az állomás közúti bekötése. Lehetőleg csak az állomás egyik végére telepítünk útátjárót (fejleszthetőség) Száraz terület, vízfolyást kerüljük (aránytalanul nagy műtárgyigény) Egyenesben fekvés (ha elkerülhetetlen az ív: állomás végén és nem végig) Felvételi épület (és az áruforgalmi létesítmények) lehetőleg a település felől ívben: az átláthatóság az elsődleges) Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Állomások közti nyílt vonal nyomzása Vasútvonalak a vidék jellege szerinti felosztása: o síkvidéki: emelkedője kisebb mint 7 ‰ -alföldek, nagyobb folyóvölgyek o dombvidéki: emelkedői 7-15 ‰ közöttiek o hegyvidéki: 16-25‰ (extrém esetben ‰ adhéziós vasút is van) Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Hegyvidéki vasutak nyomzása Térkép: alapestben kisléptékű topográfiai térkép alapján, azon a vezetési elképzeléseket rögzítjük Bejárás: a terület bejárása során a vezetésik elképzeléseket pontosítjuk, gazdasági adatokkal egészítjük ki a variációkat, tisztázni kell milyen emelkedővel nyomozhatjuk a vonalat: o Ívellenállás (4-5% csökkenés - 20% a μ i =3 N/kN a 15 ‰ hez képest, de csak a vonal 20-25%-a) o Állomások elhelyezése (8-10% csökkenés – állomások emelkedése…) o Bevágás, alagút (4-5% csökkentés – nyirkosság - adhézió) o Semleges vonal „kiegyenesítése” (4-5%) o Összes csökkenés: 20-25%tehát a semleges vonal megengedett emelkedése %-al lesz kisebb mint a mértékadó emelkedő. Azaz: e s =(0,75-0,8)e m ( két állomás közt: e s =(0,85-0,9)e m ) Ez még nem a pálya nyomvonala, csak azt mutatja meg, lehet-e egyáltalán vasutat vezetni két pont közt, az adott emelkedési viszonyok mellett, és kijelöli a körülbelüli haladási irányt. Ha nem megfelelő, élhetünk néhány lehetőséggel… Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Hegyvidéki vasutak nyomzása – magyarázat gráááfikusan Semleges vonal: Semleges vonal emelkedőjének módosítása: Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Hegyvidéki vasutak nyomzása – lehetőségek ha nem megfelelő a terep emelkedése Vonalkifejtés: Mesterséges úthosszabbítás Gyakori megoldás: mellékvölgybe vezetés, visszafordulás, fővölgybe visszavezetés ÁMDE! fordulás általában speciális völgyhíd vagy alagút – Költséges! Állomások speciális kialakításával nyerhetünk még hosszat: Fejállomásszerű vagy csonkavágányos „ bajuszkitérős” ÁMDE! Jelentősen csökkentik avonal teljesítőképességét, csak kis forgalomnál és csak kivételesen alkalmazhatóak Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Hegyvidéki vasutak nyomzása – lehetőségek ha nem megfelelő a terep emelkedése Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Dombvidéki vasutak nyomzása Dombvidéki vasútra jellemző, hogy kisebb magaslatok és völgyek sorozatán halad át, nem olyan jellegzetes nyomon, mint a hegyvidéki vasút. A tervezés nehézségét a sokféle változat közüli választás képezi. Sokkal több változatot kell tanulmányi szinten kidolgozni, majd közülük gazdasági szempontok alapján választani. A műszaki tervezés a hegyvidéki vasútnál alkalmazotthoz hasonlatosan alakul. Síkvidéki vasutak nyomzása A vonal vezetése nem a terep egyenetlenségei határozzák meg, hanem közvetlenül az állomások között halad, és a környező létesítmények, folyók, utak helyzetéhez alkalmazkodva, a határos mezőgazdasági területek művelési viszonyaira is tekintettel tervezve. Ha a vasúttal bizonyos területek megközelíthetőségét elzárjuk, megfelelő párhuzamos utaképítéséről kell gondoskodni. Gyimesi András 2013.

Vasúti pályák – nyomzás, vonalvezetés, nyomjelzés Nyomzás, tervezés és kitűzés gyakorlati folyamata Terepfelvétel elkészítése: Semleges vonal megkeresése Semleges vonal alapján sarokpontok kijelölése (láthatóság) Szintezés és sarokpont sokszög geometria (távolságok, hosszak) felvétele Ezen sarokpontok alapján részletfelvételek készítése Részletfelvételekből topográfiai térkép felvétele különös tekintettel a töréspontokra Vizszintes helyzetre jellemző pontok felvétele (utak, birtokhatárok, vízfolyások, épületek, kerítések stb.) Az előzőekben ismertetett módszerekkel a nyomvonal megtervezése Pályatengely befektetése Pálya tengelyvonal meghatározása figyelemmel arra, hogy a semleges vonalat minnél jobban közelítsük, valamint födtömeg kiegyenlítés elvét alkalmazzuk (bevágások< töltések aránya, de nem eszetlenül) A korábban ismertetett általános elveket mindenkor figyelembe vesszük Gyimesi András 2013.