Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014."— Előadás másolata:

1 VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Anyagmozgatási és Logisztikai Rendszerek Tanszék ÉPÍTŐGÉPEK MUNKACSOPORT VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Összeállította: Gyimesi András Budapest

2 Vasúti pályák – felépítmény
Alépítményre fogunk építeni Gyimesi András 2014.

3 Vasúti pályák – felépítmény
Vasútüzem igényei a pályával szemben: Nagy sebesség biztosítása növekvő fajlagos árumennyiség-áram igény Nagyom vonzerő az utazóközönségnek Nagyobb energiaigény és nagyobb terhelések a pálya és a jármű oldalon egyaránt Pályával kapcsolatos sebességfogalmak pályára engedélyezett sebesség, pálya fejlesztési sebessége csökkentett sebesség (ideiglenes, állandó) Megengedett legnagyobb függőleges tengelyerő Befolyásoló tényezők: sínrendszer típusa aljak mérete és típusa leerősítés módja ágyazati anyag minősége, vastagsága pályára engedélyezett legnagyobb sebesség Gyimesi András 2014.

4 Vasúti pályák – felépítmény
Erőfelvétel a szerep: A ható erőket nem merev, hanem rugalmas-viszkózus alátámasztás veszi fel Ható erők: - statikus terhelés - dinamikus terhelés > pályahibák > vonatsebesség > lapos kerék > oldalerők A felépítmény statikus igénybevételeinek meghatározása az ágyazat rugalmasságának figyelembevétele nélkül: Gyimesi András 2014.

5 Vasúti pályák – felépítmény
Sínek feladata: alátámasztja a gördülő járműveket vezeti a járműveket a nyomkarimákon keresztül vonóerő átviteli felület elektromos vezető Sínek terhelései Járműteher hajlító hatása (húzó-nyomó feszültség), Járműteher felületi hatása (Hertz-féle kontakt feszültség, belső nyírás), Sínhőmérséklet dilatációs hatása (húzó-, nyomó feszültség), Gyártási feszültség, Ívbe történő hajlítás hatása (húzó-nyomó feszültség) Gyimesi András 2014.

6 Vasúti pályák – felépítmény
Sínek típusai: Gyimesi András 2014.

7 Vasúti pályák – felépítmény
Magyarországi vasúti sínek (Vignol): Gyimesi András 2014.

8 Vasúti pályák – felépítmény
Modern UIC sínek a magyar vonalakon UIC 54-es sín UIC 60-as sín Gyimesi András 2014.

9 Vasúti pályák – felépítmény
Német fejlesztésű sínszelvények (több országban alkalmazzák): S 49-es sín S 54-es sín Gyimesi András 2014.

10 Vasúti pályák – felépítmény
További használatos sínek Phoenix sín Tömbsín Gyimesi András 2014.

11 Vasúti pályák – felépítmény
Aljak feladata alátámasztja a síneket – sin-ágyazat kapcsolat nyomtáv és síndőlés biztosítása vágányon ébredő hossz- és keresztirányú erő továbbítása Jellegzetes kialakítások Keresztalj Hosszaljak Kombinált Rácsos aljak Egyéb speciális aljak Aljak anyaga lehet Fa Vas Acél Beton (vasbeton, feszített beton) Gyimesi András 2014.

12 Vasúti pályák – felépítmény
Fa aljak Keményfa Bükk, tölgy Puhafa Erdei-, fekete-, vörösfenyő Faaljak szabványos méretei: Gyimesi András 2014.

13 Vasúti pályák – felépítmény
Fa aljak Előnyök kisebb tömeg könnyű megmunkálhatóság jó szigetelőképesség sínek viszonylag egyszerű leerősíthetősége túligénybevételekkel szembeni kis érzékenység a hulladék felhasználhatósága (?) nagy rugalmasság Hátrányok kisebb élettartam érzékenység gombásodásra, korhadásra gyúlékonyság hosszadalmas és nehézkes gyártás, kezelés, tárolás a kis tömege a vágány állékonysága szempontjából – főleg az utóbbi időben a hézagnélküli vágányok elterjedésével – hátrányos. Gyimesi András 2014.

14 Vasúti pályák – felépítmény
Vas aljak Ikeralj Gyimesi András 2014.

15 Vasúti pályák – felépítmény
Vas aljak Előnyök Hosszú élettartam Nagy ágyazati ellenállás Hátrányok nehezen fektethető; nehezen aláverhető; a faaljnál is kisebb tömege miatt a vágány stabilitása szempontjából nem kedvező Gyimesi András 2014.

16 Vasúti pályák – felépítmény
Acél Y aljak Gyimesi András 2014.

17 Vasúti pályák – felépítmény
Acél Y aljak Gyimesi András 2014.

18 Vasúti pályák – felépítmény
Acél Y aljak Gyimesi András 2014.

19 Vasúti pályák – felépítmény
Acél Y aljak Gyimesi András 2014.

20 Vasúti pályák – felépítmény
Acél Y aljak Gyimesi András 2014.

21 Vasúti pályák – felépítmény
Acél Y aljak Esztergomi vonal Badacsony Gyimesi András 2014.

22 Vasúti pályák – felépítmény
Acél Y aljak Előnyök Hosszú élettartam Nagy ágyazati ellenállás Kisebb darabszükséglet Szállítási rakásolhatóság, mezőbe rendszhetőség Hátrányok nehezen fektethető; nehezen aláverhető; Gyimesi András 2014.

23 Vasúti pályák – felépítmény
Vasbeton aljak „U” jelű MÁV vasbeton alj (már nem használatos) Tömeg: 270 kg, B400-as (C35/45) beton, teherbírás 48-as sínnel 21,6t (100km/h) Gyimesi András 2014.

24 Vasúti pályák – felépítmény
Vasbeton aljak „LM” jelű MÁV vasbeton alj Jelenleg Magyarországon legnagyobb mennyiségben beépített, de alátétlemez nélküli sínleerősítések elterjedése miatt ki fog szorulni. Gyimesi András 2014.

25 Vasúti pályák – felépítmény
Vasbeton aljak „LW” jelű MÁV vasbeton alj (BME fejlesztés) SKL sínleerősítéshez (1990-) Gyimesi András 2014.

26 Vasúti pályák – felépítmény
Vasbeton aljak Gyimesi András 2014.

27 Vasúti pályák – felépítmény
Vasbeton aljak Gyimesi András 2014.

28 Vasúti pályák – felépítmény
Vasbeton aljak Gyimesi András 2014.

29 Vasúti pályák – felépítmény
Vasbeton aljak Előnyök Hosszú élettartam (50 év tervezett élettartam) Nagy teherbírás Nagy ágyazati ellenállás Nagy oldalirányú stabilitás Hátrányok Fektetéskor dinamikus hatástól óvandó Szabályozáskor sérülhet Nehézkes kezelés bontásnál (újrahasznosítás Gyimesi András 2014.

30 Vasúti pályák – felépítmény
Különleges aljak Gyimesi András 2014.

31 Vasúti pályák – felépítmény
Különleges aljak Gyimesi András 2014.

32 Köszönöm a mai figyelmet!
Vasúti pályák – felépítmény Folytatjuk…. Köszönöm a mai figyelmet! Gyimesi András 2014.


Letölteni ppt "VASÚTI PÁLYÁK Felépítmény I Budapest 2014."

Hasonló előadás


Google Hirdetések