A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében 2006. augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Médiapedagógia.
A közoktatás és a tudás (Csapó Benő: A tanulás és tanítás tudományos megalapozása) Elmúlt évszázad: az iskolázás gyors expanziója → Kimerült! Tartalék:
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
„Ezt egy életen át kell játszani”
MF RFK Kecskemét, június 3.
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
KORSZERŰSÉG AZ ERKÖLCSTAN / ETIKA TANÍTÁSBAN
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
Összeállította: Horváth Csabáné NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Instrukció – kompetencia Megelőzés – Alkalmazkodás - Gondoskodás.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember 15.
Korszerű, használható tankönyveket az iskolákba szeptember.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A munka világával kapcsolatos tudás
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A fejlesztő értékelés.
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
A tanulási eredmények értelmezése és funkciója Vámos Ágnes (ELTE)
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
A digitális tananyagtartalom használatának lehetőségei a matematika kompetenciaterületeken.
A feladatok szerepe Kaposi József.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
Történelemtanítási stratégiák a nemzetközi történelemdidaktikai koncepciók tükrében F. Dárdai Ágnes
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
Kompetensek lettünk? június 27..
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében október 19. Kojanitz László u.
A gyakorlati képzés megújítása a pedagógia szakos képzésben
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Gyermekvilág régen és ma
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
Módszertan A pedagógus feladatai. Útkereső tanulók Az erkölcstan a tanulókra nem közlések befogadóiként, hanem a tanulási folyamat aktív – gondolkodó,
Az Apáczai Kiadó átdolgozott matematika tankönyveinek bemutatása 5. -6
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Pedagógus értékelési rendszer
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Nem szakrendszerű oktatás augusztus 25.. A nem szakrendszerű oktatás célja, feladata Alapvető készségek és képességek tanuláshoz szükséges kulcskompetenciák.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
Kerber Zoltán: Irodalomtankönyvek négy évtizede Budapest, január 27.
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
A szakiskola jelene és jövője
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
Értékek.
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
1. lecke „A fizika tanítása” tárgy jellege, célja
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Előadás másolata:

A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium

Mire fordítsa az iskola véges energiáit? A fejlődéslélektani alapelvek szerint rendezze a tananyagot, a tudományterület szerkezete legyen meghatározó? Az affektív vagy a kognitív célokra fordítson-e az iskola több figyelmet? A motiválást vagy a tananyag elsajátíttatását helyezze előtérbe? A tudományos diszciplínákat elkülönítve közvetítse vagy inkább problémacentrikusan tárgyalja a tananyagot? Az alapvető ismereteket vagy inkább a tudomány legújabb eredményeit dolgozza fel? A kompenzálásra vagy a tehetséggondozásra fordítson-e több energiát? Az ismeretek közvetítésére vagy képességek fejlesztésére helyezze a hangsúlyt? A mélyebben megértett, felhasználható, vagy a nagyobb mennyiségű felszínes, alig alkalmazható tudás kialakítása legyen a cél? Az optimális arányok keresése a reális cél?

Tanulási környezet tényezői A tanulás és tanítás tartalma A problémák jellege Az oktatási technikák Az osztálytermi kultúra

A tankönyvek jövője A valóság értelmes struktúrákba rendezése, adaptív értelmezési keretek kialakítása Megbízható referencia tudás biztosítása Képességfejlesztés: tanulói feladatok + jól szervezett ismeretek Tanuló- és tanulásközpontú fejlesztési folyamatok kialakítása A tanulás tanítása Az ismeretforrások közötti kapcsolatok megteremtése A tanulásra vonatkozó kutatási eredmények gyakorlati adaptálása

A tanuláselméleti kutatások eredményeinek beépítése és adaptálása a tankönyvekbe Fontos, hogy legyenek a tankönyvekben is  a tanulási célokat és a téma lényegét bemutató bevezetések  problémafelvető szövegek, ábrák és kérdések  az előzetes ismeretek feltárását elősegítő csoportos feladatok  a tanulók személyes tapasztalataira történő utalások  a ismeretanyag belső struktúráját és összefüggéseit feltáró ábrák  a szövegértő olvasás tudatos gyakorlását segítő eszközök  a tanultakra történő személyes reflektálást elősegítő kérdések  a korábbi elképzelések és ismeretek újragondolására késztető feladatok  az új ismeretek valódi megértését (s nemcsak felmondását) igénylő ellenőrző feladatok

A tanulók értsék meg, hogy a fénykép nem mindig megbízható történelmi forrás. Kapjanak megfelelő feladatokat. A tanár tudja, hogy miért van ilyen feladatra szükség. Ismeri a sikeres konceptuális váltás pedagógiai feltételeit. Tudja, hogy mi az a konceptuális váltás, s hogy mi a szerepe a tanulásban. A tankönyv tartalmaz ilyen feladatot. A szerző tudja, hogy ilyen feladatra szükség van, s tud is ilyet készíteni. Széleskörű történelmi tudással rendelkezik ahhoz, hogy megfelelő alapanyagot (probléma és illusztráció) válasszon ki a feladathoz. Ismer olyan feladattípusokat és tanítási-tanulási módszereket, amelyek jól előkészítik a konceptuális váltást a tanulók számára. Tudja, hogy mi az a konceptuális váltás, s hogy mi a szerepe a tanulásban. Ez nem magától értetődő a számukra, sőt ellentétes a mindennapi tapasztalataikkal.

„A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása nemcsak azt teszi lehetővé, hogy reprodukáljuk a tradíciókat, hanem azt is, hogy új típusú tankönyveket alkossunk, amelyek megfelelnek gyorsan változó világunk igényeinek.” Staffan Selander

A minőség fogalmának értelmezése I. A tankönyv megfelelő feltételeket nyújt-e a motivált és megértési problémáktól mentes tanuláshoz? –tartalom –szövegezés –illusztrációk –kérdések és feladatok –egyéb didaktikai eszközök

A minőség fogalmának értelmezése II. Motiváció Illusztráltság Érdekesség Problémák bemutatása Gondolkodás ösztönző egyéb megoldások Ismeretátadás Érthetőség Életszerűség Tudományos pontosság

Rendszerezés Koordináció Differenciálás Tanulásirányítás Tanulási stratégiák tanítása Az önértékelés elősegítése Értékekre nevelés Strukturáltság A többi tankönyvekkel való összehangoltság Szintezett tananyag A tanórai és az otthoni tanulás folyamatát orientáló eszközök Az ismeretek alkalmazását gyakoroltató, illetve összefoglaló kérdések és feladatok Érzelmi hatást keltő eszközök

A minőség fogalmának értelmezése III. Megfelel-e a tankönyv a kettős funkciónak? -Megfelelő segítséget nyújt az eredményes tanításhoz? Pl. (A belső tagolás összhangban van-e a tanítás időkereteivel és ritmusával?) - Megfelelő segítséget nyújt az eredményes tanításhoz? (Pl. A tankönyv miként segíti az ismeretek megértését és alkalmazását?)

A tanítás összetevői Tervezés (Pl. Ad-e lehetőséget a tankönyv egyéni tanulási utak kialakítására? Interakció (Pl. A problémák bemutatása felkeltik-e a tanulók érdeklődését?) Értékelés (Pl. Vannak-e benne komplex feladatsorok a témakörök lezárásakor?)

A tanulás összetevői Az ismeretek megértése, tanulása Az ismeretek alkalmazását biztosító műveletek tanulása Problémák, probléma helyzetek elemzése és megoldásuk alkalmazása A tanulás módszereinek tanulása Gondolkodási eljárások tanulása Szociális viszonyulások, magatartásformák tanulása

Vizsgálati módszerek Tankönyvértékelés Tankönyvanalízis Tankönyvkutatás

A 100 betűhelynél hosszabb mondatok aránya

A mondatok hosszúsága 75,53146,76

Váltás a 4. évfolyamon

Az ismeretközlő mondatok száma 8 tankönyvi oldalon

Az egymástól eltérő szakszavak száma Dinasztia Kiadó

Szakszavak előfordulásának sűrűsége

Szakszavak ismétlődése

Hány különböző szakszó kell a kiegyezés megtanításához?

Mi lesz a szerepe a tankönyvnek? Az ismeretek rögzítése –Szöveg –Képek, ábrák –Források, szemelvények –Kérdések, feladatok –Tanulást szervező elemek –Tájékozódást segítő elemek –Komplex struktúra A tanítási-tanulási folyamat forrása és szervezője

Mit hoz a jövő? Alternatív megoldások (modulok, fejlesztő feladatcsomagok) Rugalmasság vagy tartalmi koherencia? A tanári döntések lehetőségének és szerepének felértékelődése A tankönyv tanulásban betöltött szerepének átalakulása A kiadók és a pedagógusok közötti kapcsolat átalakulása