Mátay Mónika: A gyermek mint olvasó: történeti aspektus VIII. Nemzetközi Média Konferencia Balatonalmádi,
19. század: fordulópont a regényolvasás elterjedése előtt nincs jelentős olvasóközönség (reformáció idején a német városokban 4%) - a regényolvasás elterjedése előtt nincs jelentős olvasóközönség (reformáció idején a német városokban 4%) - olvasási forradalom a 18. század végén: radikálisan új szokások „Németországban az ancien régime-re nem a jakobinusok, hanem az olvasók mértek halálos csapást”. (Georg Heizmann, 1795) „Párizsban mindenki olvas … Mindenki – főként a nők – könyvet hord magánál. Íolvasnak a kocsmában, séta közben, a színházban az előadás szünetében, a kávéházban, a fürdőben. … Vasárnap a férfiak házuk ajtaja előtt olvasnak; a lakájok a hátsó ülésen, a kocsis a fogaton, a katonák őrállás közben …”. (idézi W. Krauss, 1965) - okok: városiasodás, népességnövekedés, extenzív olvasás, exkluzív helyett inkluzív modell, felvilágosodás, társadalmi egyenlőség eszménye, több szabadidő, új csoportként nők, információs-technikai forradalom
Olvasás a szalonban
Újságolvasás egy londoni kávéházban (1863)
A gyermek felfedezése
A polgári otthon: mikrovilág
A gyermekolvasó: az oktatás reformja Franciaország: Guizot (1833) – megvalósulás az 1880-as években Anglia, Wales: 1870-es évek Magyarország: Eötvös (1868) Cél: az egységes nemzeti kultúra, műveltségi alap megteremtése
Botrányos iskolai viszonyok a szülők rendezik a tanítók bérezését alacsony fizetés, jövedelem kiegészítés alkalmatlan épületek, a felszerelés hiánya zsúfolt osztályok fenyítés unalmas tananyag káosz
Gyerekmunka „az aratás mellett a gyermekeket krumplikapálásra, borsószedésre, komlószedésre, szedergyűjtésre, diószüretelésre, gyümölcsszedésre és nárciszgyűjtésre is befogják … a ha egy fiú egy héten tíz schillinget megkereshet szedergyűjtéssel, úgy nem meglepő, hogyha szülei hasznosabbnak tartják ezt a tevékenységet, semmint a mondatok elemzésével folytatott küszködést”. (idézi Horn P. 1978)
Kántálás, magolás, ismétlés
Gyerekirodalom tömeges igény a 19. század közepére az iskolai anyaghoz képest érdekesebb kínálat didaktika, morál 1830–1840-es évek: illusztráció bestsellerek: La Fontaine (750 ezer példány 1816–1850), Robinson Crusoe, Barthélemy abbé: A fiatal Anacharsis utazása Görögországban (1788), esztétizált mesék, Grimm fivérek, Charles Perrault, Jules Verne vonzó tematika: fantázia, varázslás, utazás, kaland
Piroska és a Farkas
A nagy befutó: Verne
Könyvsorozatok, újságok: út a sikerhez a gyerekpiac felfedezése sorozatok – külföldi, magyar példák – Mackó Úr Vachott Sándorné: Gyermekvilág (1860), Kisfaludy Atala: Gyermekbarát (1861)
Otthon, család, olvasás, szórakozás