Mátay Mónika: A gyermek mint olvasó: történeti aspektus VIII. Nemzetközi Média Konferencia Balatonalmádi, 2015. 09. 30.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
AZ ÉSZAK ALFÖLDI RÉGIÓ EGÉSZSÉGÜGYI HELYZETÉRŐL Az idősek egészségéért Előadó: Váradi Jánosné.
Advertisements

Gyermekek a leszakadó világban Társadalmi állapotrajzok konferencia MTA Szociológiai Kutatóintézet november 19.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
MMIK – „a befogadó intézmény” tradicionális múlt tradicionális múlt felkészült szakember gárda (humán erőforrás) felkészült szakember gárda (humán erőforrás)
Intézményi Férőhelykiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó Kalocsai Szociális Szakellátási Központ kiváltása.
Készítette: Gondos Borbála
A magyar realizmus Munkácsy Mihály és a többiek. Munkácsy Mihály ( ) Romantikus hangvételű művei a magyarság sorskérdéseit jelenítik meg, de a.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A Határtalanul! Erdélyben program célkitűzései Sport és turizmus.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
EMBERI ERŐFORRÁS FEJLESZTÉSI OPERATÍV PROGRAM KULTÚRSZIGET – AGÓRA NYÍREGYHÁZA TIOP /
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
Légy több, mint a diplomád!
Sallai Ilona - ÉFOÉSZ Szeged,
E-learning modellek osztályozása
Káros Szenvedélyek Dohányzás.
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Az „első lépés” TÁMOP
Egy luxushajó, Nyaralás, Szabadság, Nap, Tenger, Buli…
1Transzplantációs Alapítvány
Gyűjtőköri szabályzat
Shakespeare Globe Színháza
Zrínyi Ilona Elevi: Kajcsa Mónika si Mihály Denissza
A család „menedék egy szívtelen világban”
Kétharmad, háromnegyed, négyötöd: mindenki olvas újságot
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
Transzplantációs Alapítvány a Megújított Életekért
A közigazgatással foglalkozó tudományok

Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
A magyar társadalom a népszámlálás tükrében
A modern nagyvárosok kifejlődése, az agglomerálódási szakasz
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az erősödő náci állam vonzásában
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A hidegháború kora
Caracalla udvarában Kalandjáték 10.
Innovációs képesség és jólét összefüggései
dr. Jeney László egyetemi adjunktus Európa regionális földrajza
Válaszok a globális oktatáspolitikára
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
Miért Választottam a BME-t?
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Készítette: Nagy Nóra K. 11. B.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Felhasználóképzés a kórházban
Sajben - Kenyeres Márta munkaközösség-vezető
1883. Szeptember 21. Nemzeti Színház Paulay Ede rendezése
DARUS.
Környezeti Kontrolling
Új pályainformációs eszközök - filmek
AZ INTÉZMÉNY NEVELÉSI CÉLJAI
Programjaink fizikából a es tanévben
Tájékoztatás a évi Országos Statisztikai Adatfelvételi Program (OSAP) teljesüléséről az Országos Statisztikai Tanács és a Nemzeti Statisztikai Koordinációs.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A 21. SZÁZADI TANÁR – TRENDEK, ELVÁRÁSOK, DILEMMÁK
Családi vállalkozások
Madách Imre Az ember tragédiája Paulay Ede rendezésével.
Érveléstechnika-logika
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
a Kölcsey Ferenc Református Gyakorló Általános Iskola
Előadás másolata:

Mátay Mónika: A gyermek mint olvasó: történeti aspektus VIII. Nemzetközi Média Konferencia Balatonalmádi,

19. század: fordulópont a regényolvasás elterjedése előtt nincs jelentős olvasóközönség (reformáció idején a német városokban 4%) - a regényolvasás elterjedése előtt nincs jelentős olvasóközönség (reformáció idején a német városokban 4%) - olvasási forradalom a 18. század végén: radikálisan új szokások „Németországban az ancien régime-re nem a jakobinusok, hanem az olvasók mértek halálos csapást”. (Georg Heizmann, 1795) „Párizsban mindenki olvas … Mindenki – főként a nők – könyvet hord magánál. Íolvasnak a kocsmában, séta közben, a színházban az előadás szünetében, a kávéházban, a fürdőben. … Vasárnap a férfiak házuk ajtaja előtt olvasnak; a lakájok a hátsó ülésen, a kocsis a fogaton, a katonák őrállás közben …”. (idézi W. Krauss, 1965) - okok: városiasodás, népességnövekedés, extenzív olvasás, exkluzív helyett inkluzív modell, felvilágosodás, társadalmi egyenlőség eszménye, több szabadidő, új csoportként nők, információs-technikai forradalom

Olvasás a szalonban

Újságolvasás egy londoni kávéházban (1863)

A gyermek felfedezése

A polgári otthon: mikrovilág

A gyermekolvasó: az oktatás reformja Franciaország: Guizot (1833) – megvalósulás az 1880-as években Anglia, Wales: 1870-es évek Magyarország: Eötvös (1868) Cél: az egységes nemzeti kultúra, műveltségi alap megteremtése

Botrányos iskolai viszonyok a szülők rendezik a tanítók bérezését alacsony fizetés, jövedelem kiegészítés alkalmatlan épületek, a felszerelés hiánya zsúfolt osztályok fenyítés unalmas tananyag káosz

Gyerekmunka „az aratás mellett a gyermekeket krumplikapálásra, borsószedésre, komlószedésre, szedergyűjtésre, diószüretelésre, gyümölcsszedésre és nárciszgyűjtésre is befogják … a ha egy fiú egy héten tíz schillinget megkereshet szedergyűjtéssel, úgy nem meglepő, hogyha szülei hasznosabbnak tartják ezt a tevékenységet, semmint a mondatok elemzésével folytatott küszködést”. (idézi Horn P. 1978)

Kántálás, magolás, ismétlés

Gyerekirodalom tömeges igény a 19. század közepére az iskolai anyaghoz képest érdekesebb kínálat didaktika, morál 1830–1840-es évek: illusztráció bestsellerek: La Fontaine (750 ezer példány 1816–1850), Robinson Crusoe, Barthélemy abbé: A fiatal Anacharsis utazása Görögországban (1788), esztétizált mesék, Grimm fivérek, Charles Perrault, Jules Verne vonzó tematika: fantázia, varázslás, utazás, kaland

Piroska és a Farkas

A nagy befutó: Verne

Könyvsorozatok, újságok: út a sikerhez a gyerekpiac felfedezése sorozatok – külföldi, magyar példák – Mackó Úr Vachott Sándorné: Gyermekvilág (1860), Kisfaludy Atala: Gyermekbarát (1861)

Otthon, család, olvasás, szórakozás