1 FOGYASZTÓVÉDELMI FÓRUM Tatabánya, március 25.
2 A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság nyilvános pozitív listája a jogkövető vállalkozásokról Cél: Vállalkozások ösztönzése, fogyasztók tájékoztatása Elérhető: A pozitív minősítés feltételei: - átfogó fogyasztóvédelmi ellenőrzés nem tárt fel szabálytalanságot; - a megelőző egy évben a vállalkozás ellen nem volt jogsértő magatartás miatti eljárás.
3 Fogyasztóvédelmi Felügyelőség Szakmai irányítás : Nemzeti Fejlesztési Miniszter Fogyasztóvédelemért Felelős Államtitkárság Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság Megyei szinten feladatellátás : Fogyasztóvédelmi Felügyelőség Kormányhivatal szervezetében
4 Fogyasztóvédelmi Felügyelőség Létszám: 11 fő/ 4 felügyelő Hatósági Tanácsadó Iroda Rezsipont Közszolgáltatási ügyek Ügyfélfogadás: minden nap péntek: Fogyasztók, vállalkozások
5 Fogyasztóvédelmi feladatok Fogyasztóvédelem célja : Alapvető fogyasztói jogok - tájékoztatás, biztonság, gazdasági érdek, jogérvényesítés- védelme, egyensúly elősegítése vállalkozó-fogyasztó között optimális döntés Fogyasztóvédelmi jogszabályok betartásának ellenőrzése Tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok elleni fellépés Veszélyes termékek kiszűrése Fogyasztói jogok érvényesítésének elősegítése Tájékoztatás, vállalkozói, fogyasztói tudatosság erősítése
6 Fogyasztóvédelmi eljárás Hivatalból - Éves Ellenőrzési Program szerint (nfh.hu) 30 témavizsgálat pl.: árfeltüntetés, fiatalkorúak tiltott kiszolgálása,reklám,árubemutató,e-ker, szavatosság, jótállás, veszélyes termékek felkutatása, egyes termékvizsgálatok Kérelem, közérdekű bejelentés alapján
7 Alapvető célok: változatlanok; Szemlélet: változások Hatósági célok: a fogyasztók védelme, a vállalkozások jogkövető magatartásának a fokozása, a biztonságos piac megteremtése, a nem megfelelő termékek, a tisztességtelen kereskedelmi tevékenység kiszűrése Eszközök, szemlélet jellemzői: a preventív, megelőző szemlélet, a tájékoztatás, az együttműködés fokozása, motiválás, szolgáltató jelleg erősítése Kiszámíthatóbb szankciórendszer; kkv-k első eset: jogszabályszerűségre kötelezés; Ellenőrzési módszer finomodása:csekély, adminisztrációs hiba korrigálása ellenőrzés során Bírság kiszabására, szigorú hatósági intézkedésre súlyos ill. ismételt jogsértés esetén lehet számítani. Kötelező bírságolási esetek: a.) ismételt jogsértés 6 hónapon belül b.) jogsértés fogyasztók biztonságát veszélyezteti c.) 18. év alattiakra vonatkozó rendelkezések megsértése(alkohol, dohány kiszolgálás) d.) veszélyeztetett fogyasztói csoportra irányuló jogsértés (termékbemutatók)
8 Fogyasztóvédelmi hatóság intézkedési lehetőségei 1.Kötelezés a jogsértés megszüntetésére, 2.Megtiltása a jogsértő magatartás folytatásának, 3.Termékek forgalmazásának feltételhez kötése, megtiltása 5. Üzlet ideiglenes bezáratása a jogszerű állapot helyreállításáig terjedő időtartamra, ha a fogyasztók életének, testi épségének, egészségének védelme vagy a fogyasztók széles körét érintő kár ral fenyegető veszély elhárítása érdekében szükséges, 6. Fiatalkorúak ra vonatkozó rendelkezések megsértése: legfeljebb egy évig megtilthatja az alkoholtartalmú ital, a dohánytermék, illetve a szexuális termék forgalmazását, ismételt jogsértés esetén elrendelheti az üzlet legfeljebb harminc nap időtartamra történő ideiglenes bezárását, 7. fogyasztóvédelmi bírságot szabhat ki. (min Ft) A jogkövetkezmények együttesen is megállapíthatóak, illetve külön jogszabály a fogyasztóvédelmi rendelkezés megsértése esetére további jogkövetkezményeket is meghatározhat. (vasárnapi zárva tartás)
évi mutatók Összes ellenőrzés: 1113 –kifogásolt: 27% Tájékoztatás kérés: 401 Egyéni kérelem, panasz: 289 Közérdekű bejelentés: 163 Személyes ügyfélforgalom: 810 Telefonos megkeresés:2600 Kiadott határozat: 323/158 bírság Rendezvények, oktatások, tanácsadások: 13 Javuló mutatók, kirívó fogyasztóvédelmi esemény, jogsértés nem volt.
10
11 Köszönöm a figyelmet!