Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Korai fejlesztés a bölcsődénkben
Első előadás.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematikai nevelés az óvodában
A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
Hatodik előadás.
A történelem tanításának és tanulásának módszerei és stratégiái 2007
A természettudományos és a matematikai ismeretek alapozása konstruálással, kísérletezéssel, modellezéssel Dr. Hegedűs.
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Nem a tudás mennyisége a fontos, hanem a képességek fejlettsége
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Pedagógusok és tanárjelöltek felkészültsége az integrált nevelésre
Budapest, „Az ember csak azt érti meg, amire maga jön rá; amit készen kap, anélkül, hogy lélekben megdolgozna érte, az egyik fülén be, a másikon.
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
A szakmai nevelés lényege, célja és feladatai
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Szakmai kompetenciamérés a Humán TISZK-ben
A megismerés fejlődése
Negyedik - ötödik előadás
Harmadik előadás.
Negyedik előadás. Az emlékezés Fogalma: Korábbi tapasztalataink felidéződése a kiváltó inger szükségszerű jelenléte nélkül a megismerés a múltra is kiterjed.
Ötödik előadás. A képzelet Ha korábbi emlékképeinket tapasztalatainkat új struktúrába szervezzük képzeleti működésről beszélünk.
Gondolkodás, intelligencia
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Az óvoda és az iskola együttműködésének megvalósulása a Naprakészség TIOK-ban Mérleg.
Az élménypedagógia lehetőségei a matematika oktatásában
Módszertani megújulás a nevelő munkában
Az emberi tanulás.
A kommunikáció Az emlékezet
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Az informatika tanítása Montessori-jellegű iskolában
Katica csoport Október Tűz modul
(Selye János: Életünk és a stressz – Akadémia Kiadó, o.)
A pszichikumról általában
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Személyiségelméletek
A pszichológia a személyiség vizsgálatának tudománya
TÁMOP /A Tanulás, képzés, önfejlesztés Az elmúlt időszak fejlődési üteme, amely az élet minden területét jellemzi, elengedhetetlenné.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Térszemlélet, időérzék fejlesztése
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Pszichológiai Ismeretek
Varázslatos játékok iskolába készülőknek
A zene transzfer hatása a roma gyermekek tehetséggondozásában
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Harmadik matematikakönyvem
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
1. Rész: óvodai matematikai nevelés
A KOGNITIVIZMUS HATÁSA A SZEMÉLYISÉG TANULMÁNYOZÁSÁRA.
Elemzési szempontok az óvodai matematikai foglalkozásokhoz.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
Készítette: Borsiné Csontos Ilona óvodavezető h.
Képes Érzelmi Intelligencia Teszt a éves korosztály számára
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
Módszertani alapismeretek
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
KÖZÉPISKOLAI TANULÓK TÉRSZEMLÉLETÉNEK FEJLETTSÉGE Tóth Péter Óbudai Egyetem TMPK.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Az óvodás gyermek életkori sajátosságai a matematikai nevelés tükrében Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK

Ahány gyerek – annyi féle! "Aki azt képzeli, hogy minden gyümölcs ugyanakkor érik meg, mint a szamóca, az semmit sem tud a szőlőről." (Paracelsus, XV. sz-i svájci orvos, természettudós, polihisztor) "Azt akarod, hogy a másik is olyan legyen mit te? Elég belőled egy is!" (H. Parkhurst amerikai pedagógus, iskolaalapító, az alternatív pedagógia nagy alakja, a Dalton-terv szerzője.)

„Arra törekszünk, hogy mindenki a neki való szellemi táplálékot kaphassa, azt, ami az ő matematikai fejlődését a legjobban előmozdítja. Hogy onnan juttassuk tovább, ahol éppen van, legyen az akármilyen alacsony vagy akármilyen magas szintje a matematikai gondolkodásnak, fogalmaknak, képességeknek.” (Varga Tamás)

A matematikai tapasztalatszerzés útja A tapasztalat: az érzékelés, az észlelés, az emlékezés, a képzelet eredménye (a gondolkodást nem érinti!) A többször észlelt dolgokból: felismerés (emlékezet első formája) Emlékképeink nem mindig az észlelés valósághű reprodukciói, bizonyos tulajdonságok hangsúlyosabbak (általánosítással létrejöhet egy tipikus kép) Emlékezés elszakad a valóságtól (képzeleti kép, képzetek felidézése)

A matematikai nevelés és a pszichikus folyamatok kapcsolata „A matematika alapvető fogalomrendszere bármennyire is absztrakt, mégis már kicsi kortól kezdve megalapozható. Ehhez a nagyon absztrakthoz úgy tudjuk a legsikeresebben elvezetni a gyerekeket, hogy sok és változatos konkrét tapasztalatban részesítjük őket. Kisgyerekeknél ez a "nagyon konkrét" az érzékszervi-mozgásos élményeket jelenti. Minél gazdagabb és változatosabb konkrét tapasztalásra van lehetősége egy gyermeknek, annál könnyebb az absztrahálás művelete.” (Varga Tamás)

A gondolkodás, mint a megismerő tevékenység legmagasabb foka J. Piaget: a gondolkodási struktúra kialakulása cselekvéssel kezdődik Nem minden cselekvés igényel gondolkodást! (Pl. a gyűjtögetés, a ragasztás, vágás, színezés stb. – tapasztalatszerzés, cselekvéses ismerkedés) Gondolkodás helyett az észlelés, az emlékezet, a képzelet működik (a megismerő tevékenységeknek az alacsonyabb szintjei) Cselekvésben történő gondolkodási műveletek közvetlenül észlelés, emlékezet, képzelet útján nem oldhatók meg (pl. korongok felfűzése egy rúdra, nagyság szerint - összehasonlítás, válogatás, rendezés) Problémahelyzet! A legmagasabb szintű kognitív tevékenység a gondolkodás. (Gondolkodás fejlődése – Piaget)

A bonyolultabb gondolkodási műveletek az analízis- szintézisre épülnek: összehasonlítás elvonatkoztatás (absztrakció) általánosítás konkretizálás rendezés analógia Valamennyi megtalálható az óvodás gyermeknél először az észlelés és az emlékezet síkján, később képzeleti síkon is Absztrakciónak és az általánosításnak nagy szerepe van a fogalomalkotásban (ismeretszerzésben)

Mi lesz a gondolkodás eredménye? A tapasztalatok – az érzékelés, észlelés, emlékezet, képzelet eredményei. (tények, információk, képzetek...) Az ismeretek – a gondolkodási tevékenységek eredményei. (fogalmak, összefüggések, törvények, elméletek...) A képességek - gondolkodási tevékenységek eredményei A készségek – gondolkodás nélkül lefolyó műveletsorok, bármikor a tudat ellenőrzése alá vonhatók

Óvodai matematikai nevelés – fogalmak alapozása Pólya György – fogalomalkotás folyamata (pl.: téglalap, mint fogalom) 1. fázis: felderítés tények információk gyűjtése, manipuláció közben (téglalap alakú tárgyakkal) Fontos, hogy a lényegi vonások ismétlődjenek! Próbálkozások, tévedések, megérzések 2. fázis: felismerés A tapasztalatok, az emlékképek „összeállnak” képzetekké Tipikus jegyek megfigyelése, a kialakult képzeteik alapján a hasonló formák felismerése (pl.: tv képernyő, papírlap stb.)

3. fázis: formalizálás A képzetek gondolkodási műveletek ismeretekké válnak (absztrakció, általánosítás) Ismeretek szavakba foglalása (fogalom megnevezése) Elvonatkoztatás - az eddig hasonlónak titulált formák most ugyanazt az általános nevet kapják (téglalap) Előbb kell kialakítani a fogalmat, aztán megnevezni! 4. fázis: asszimilálás A fogalmak rendszerbe illesztése Bővülés, strukturális változások, kapcsolatok más rendszerbéli fogalmakkal (pl. a téglalap egy négyszög, azon belül egy paralelogramma, és a négyzet is egy speciális téglalap, NEM óvodában!)

A tudatosság és az akarat "Ne itassuk azt a lovat, amelyik nem szomjas!" (C. Freinet) Az óvodás gyermek tevékenységeinek többsége akarati befolyás nélkül, nem tudatos Önkéntelen figyelem, emlékezet, képzelet Gondolkodása nem célirányos Ismeretei, fogalmai nem tudatos tanulás eredményei Elhatározásai érzelmi jellegűek Indítékait fogalmi síkon mérlegelni nem képes

Céltudatosság elsőként: a játékban Önmaga elé kitűzött célok eléréséért bizonyos önfegyelemmel tevékenykedik Külső motiváció szerepe: kalandozó figyelem, képzelet terelése, akarati befolyás növelése Az óvónőnek úgy kell tudni „eladni” a szellemi portékáját, hogy a gyerek „vevő” legyen rá! Az akarati nevelés döntő szakasza az óvodáskor! (Idegrendszeri plaszticitás, motivációk hatása)