Családi Családi krízisek krízisek. Krízis - döntés - fordulópont - lehetőség.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A roma családok segítése a csecsemőmasszázs módszerével. Gyakorlati útmutatás az egyéni és csoportos csecsemőmasszázs oktatásában a roma lakosság körében.
Advertisements

Családi krízisek és kezelése
MÉREI FERENC FŐVÁROSI PEDAGÓGIAI ÉS PÁLYAVÁLASZTÁSI TANÁCSADÓ INTÉZET 1088 BUDAPEST, VAS U TEL.: Április 29.Németh Margit A
Felnőttkor.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Családszociológiai alapismeretek 1. rész
Család.
Krízis,-krízisintervenció,- krízismegelőzés
& ERŐFORRÁSOK AZONOSÍTÁSA
© Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl
A pedagógia alapjai 3. előadás Emberformáló folyamatok: szocializáció, nevelés, a nevelés lehetőségei és korlátai Birta-Székely Noémi BBTE, Pszichológia.
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
Gyermekkori depresszió
Győr Megyei Jogú Város Önkormányzata Családsegítő Szolgálat Gyermekjóléti Központja.
Rokszin Mónika Pszichológus
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
Krízis, krízisintervenció Kötelező irodalom: Bakó Tihamér dr
A pszichoszociális fejlődés elméletei
Az ember egszisztenciális szükségletei és a karakterből eredő, különböző szenvedélyek Erich Fromm.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
Krízis és krízisterápia
Pszichológiai segítségnyújtás
Az életközépút válsága: teljes összeomlás vagy egy új esély?
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Családi diszfunkciók Alkohol- drogproblémák és a segítés lehetőségei kurzus Pecze Mariann, WJLF.
Krízis.
NEVELÉS A CSALÁDBAN.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
AZ EGÉSZSÉGI ÁLLAPOTOT BEFOLYÁ-SOLÓ TÁRSADALMI TÉNYEZŐK
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
A lelki egészség védelme az iskolában
Munkamegosztás és együttműködés Iskolapszichológia a nevelési tanácsadó ellátó rendszerében Horváth Ágnes Klinikai szakpszichológus Zuglói Nevelési Tanácsadó.
1 A krízislélektan oktatásának jelentősége a tűzoltóképzésben Szarvas, április 28. Tusori Szabolcs tű. hadnagy.
A HOZZÁTARTOZÓK KÖZÖTTI ERŐSZAK MEGELŐZÉSÉVEL ÉS MEGSZŰNTETÉSÉVEL KAPCSOLATOS EGYÜTTMŰKÖDÉSRŐL Horváthné Kecskés Diána intézményvezető VMJV Családsegítő.
Mindennapi veszteségeink
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
ÉLETKORI KRÍZISEK K. Németh Margit.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Speciális gyermekvédelem
Család szerepe a szocializációban
Tömeges krízishelyzetek a pszichológus szemével II.
Krízishelyzetek oldása mentálhigiéniás módszerekkel Moln á r József B. A. Z. Megyei Kórh á z és Egyetemi Oktatókórh á z Miskolc, 2013.
Edzéselméleti témák Kiválasztás
Családi válsághelyzetek - örökbefogadás
Életvezetési kompetenciák fejlesztését célzó programok megvalósítása.
Prof. Dr. Szabó Lajos c. egyetemi tanár ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
A KLUBTAG HATÁSA A KLUBRA Győr 2015 szeptember 19.
Együtt az egészséges fiatalokért a Thanban Balogh Tiborné Than K. Ökoiskola Gimnázium, Szakközépiskola és Szakiskola.
Családi életciklusok. Az életciklus fogalma,egy gondolkodási keret arról, hogyan is működik egy család a kulturális és társadalmi normák talaján. Azt,
REGULA Viselkedésjavító, tanulást segítő foglalkozás „A fegyelmezett ember körül rend van, s ahol rend van, ott működnek a dolgok.” 1.
Prof. dr. Szabó Lajos klin. szakpszichológus ELTE Társadalomtudományi Kar Szociális Munka Tanszék.
Minden iskola alapvető érdeke, hogy eredményes és sikeres legyen! Mert:  Vonzónak kell lennie  Láthatóan jó eredményeket kell produkálnia  Az alapdokumentumokban.
„FIGYELJÜNK EGYMÁSRA!” KOMPLEX MEGELŐZŐ, EGÉSZSÉG ÉS KOMPETENCIA FEJLESZTŐ MODELL PROGRAM a Szent József Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégiumban Berényi.
Gyermek- és ifjúsági addiktológia a napi gyakorlatban, a fejlesztés lehetséges útjai Arany Zoltán SZKTT ESZI Dr. Farkasinszky Terézia Ifjúsági Drogcentrum.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Miért éppen fa – mint szenvedély? a gyökérzet szerteágazó, nem látható a törzs, a kifejlődési szakasz a korona a látható, jellegzetes szenvedély ágak.
ZALAI INNOVATÍV FOGLALKOZTATÁSI PAKTUM MEGVALÓSÍTÁSA TOP-5.1.1
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
Esély a szülőknek, lehetőség
A diszfunkcionálisan működő család
A konfliktusok hátterében fennálló családi problémák
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Családi Családi krízisek krízisek

Krízis - döntés - fordulópont - lehetőség

CAPLAN: ”a személy fontos életcéljai megvalósítása közben akadályokba ütközik,amelyeket a problémamegoldás szokásos módjaival nem tud leküzdeni”

Krízisállapot  Lélektanilag kritikus állapot.  Veszélyeztető helyzet nem elkerülhető.  A személy számára kitüntetett fontosságú, minden figyelme, erőfeszítése erre irányul.  Kénytelen szembenézni a helyzettel.  A szokásos problémamegoldó eszközök elégtelenek. REGRESSZIÓ

Krízisállapot tünetei - érzelmi terhek elviselésének hiánya - észlelés torzulása - valóságvizsgálat hiánya - önállóság elvesztése - tárgykapcsolatok megszakadása - test érzékelésének zavara - szóbeli kifejezés elégtelensége

Krízis „menete” Hirschovich modellje szerint Kiváltó ok Kiváltó ok Krízis (órák) Krízis (órák) Nyugtalanság (néhány nap) Nyugtalanság (néhány nap) Alkalmazkodás ( hetek alatt (6-8 hét)) Alkalmazkodás ( hetek alatt (6-8 hét))

Krízisállapot szakaszai Készenlét ( fenyegetettség, szorongás, megoldás) Készenlét ( fenyegetettség, szorongás, megoldás) Küzdelem (próba, hiba, keresés) Küzdelem (próba, hiba, keresés) Sikeres megküzdés=magasabb egyensúlyi állapot egyensúlyi állapot Sikertelen küzdelem: Kapkodás (újabb próbák) Kapkodás (újabb próbák) Összeomlás (kimerül, diszharmónia, desktruktivitás,suicidium) Összeomlás (kimerül, diszharmónia, desktruktivitás,suicidium)

Krízishelyzet megoldásai Egyensúlyba kerülés diszfunkcionális működés árán ( pl.depresszió) Fejlettebb egyensúlyi állapot elérésének lehetősége „kreatív, produktív megoldás”: „kreatív, produktív megoldás”: jobb megküzdési technikák jobb megküzdési technikák veszteségek kezelésének megtanulása új önkifejezési eszközök nyerése

Krízisben lévő egyén jellemzői - beszűkül a problémájára -”kevert” benyomást kelt - impulzív - kapcsolatok szelektálása - jövőkép hiánya

Akcidentális (esetleges)krízis: „ Adott időpontban hirtelen megjelenő életesemény váltja ki.”(Holmes) Érzelmileg fontos személy/dolog elvesztése =TÁRGYVESZTÉS Stádiumai (Averill 1968): Stádiumai (Averill 1968): -sokk – a legkritikusabb szakasz (önpusztítás) -sokk – a legkritikusabb szakasz (önpusztítás) -tudatosítás -tudatosítás -felépülés -felépülés

Akcidentális krízisek Közeli hozzátartozó vagy szeretett személy halála Válás, párkapcsolat megszakadása Egzisztenciális zuhanás Munkahelyvesztés /Tárgyvesztés Teljesítmény krízisek Katasztrófa

Fejlődési krízisek (Erikson) Pubertás Fiatal felnőttkor (párválasztás, családalapítás, munkába állás) Midlife krízis (40 év körül) Inaktivitás krízise

Krízismátrix elmélet Jacobson (1979)  „néhány hónaptól néhány évig tartó olyan időszak, amely alatt az egyén nagyobb valószínűséggel él át többszörös érzelmi fenyegetettséget és amely alatt sebezhetőbb a krízisek kialakulására”

: Serdülés évtizedének próbatételei: - autoritáskrízis - teljesítménykrízis - identitáskrízis

Fiatal felnőttkor évtizedének próbatételei: Párválasztás és családalapítás Munkába állás és foglalkozási szerep

: 40 év felettiek próbatételei: Midlife „Most vagy soha!” „Most vagy soha!”Inaktivitás „Alkalmatlan lettem?” „Alkalmatlan lettem?”

Krízisek a családban - új családtag érkezése - serdülő gyermek - iskola, lakóhelyváltás - felnőtt gyermekek elköltözése - „üres fészek” - munkanélküliség - haláleset

Hogyan segíthetek szülőként? - gyereknevelés - viselkedésminta - „elég jó anya”

Mahler: meghatározó a válságra adott válaszok szempontjából az újraközeledés szakasza.  Anya/gondoskodó személy reagálása  Veszélyek önálló megélése  Környezet viszonyulása ad mintát a későbbi önmagához való viszonyulásra krízishelyzetben is

Asszertív viselkedés Megvédi a saját és tisztei mások jogait Mások sérelme nélkül éri el céljait Saját magáról helyes véleménye van, magabiztos Szociálisan, érzelmileg kifelé forduló Saját magának ad esélyt

Tolerancia pszichológiai gyökerei Tekintélyelvtől mentes gyermekkor Gyermekkorban nincs kettősség- képmutatás Nevelés során látott jó példa, viselkedési esemény Gondolkodás nem a végleteké Frusztráció könnyebb feldolgozása

Krízisellátási formák ELSŐSEGÉLY : SOS Telefonos Lelkisegély Szogálatok KRÍZISINTERVENCIÓ : Pszichiátriai Gondozók, Pszichológiai Tanácsadó Békéscsaba 66/ Pszichiátriai Gondozók, Pszichológiai Tanácsadó Békéscsaba 66/ PREVENCIÓ : Mentálhigiénés programok, civil szervezetek,

Pszichológiai Tanácsadó – Mentálhigiénés Gondozó PREVENCIÓS UTAK Életkori- krízisekkel foglalkozó csoportok: serdülőcsoport, klimax-csoport stb Stressz-iskolák ( stressz-személyiség megismerése, tűrőképesség fokozása) „Bátorító csoportok” (szorongás kezelés), asszertív tréningek Relaxációs módszerek- egészségmegőrzés Krízis-iskolák (felismerés, kezelés, segítés)

Mégiscsak van valami, amitől változik az ember. Attól, ha van valaki, aki olyannak szereti és fogadja el, amilyen. Mégiscsak van valami, amitől változik az ember. Attól, ha van valaki, aki olyannak szereti és fogadja el, amilyen. (Ancsel Éva)