Szakmai – módszertani nap, Tótkomlós, 2016. május 4. Hornokné Dr. Uhrin Erzsébet A tanórán kívüli nyelvgyakorlás és a nyelvi attitűd néhány összefüggéséről.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
SZÜLŐI IGÉNY- ÉS ELÉGEDETTSÉG-MÉRÉS
Magyarország Fogyasztóvédelmi Politikája Országos Konferencia Budapest, 2011.június 16. A fogyasztók oktatása Dr. Horváth György Fogyasztóvédők Országos.
Egész életen át tartó tanulás „Egész életen át tartó tanulás” ■ Az „Egész életen át tartó tanulás” COMENIUS 2011 pályázat nyertese iskolánk COMENIUS 2011.
Európai Lányok prezentációja Révai Miklós Gimnázium és Kollégium Győr,
az általános iskolákban
2003. január Tanulói munkaterhek. A kutatás módszere  Válaszadók: 2700 tanuló és szüleik (elsősorban az édesanya)  Kérdezés módja: személyes interjúk.
XXX. Jubileumi OTDK Készítette: Szabó Anita Debreceni Egyetem
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
KÖZKÉZEN Felelősen a közösségért! Felelősen Fehérvárért! Farkas Tamás tanácsadó.
Angol nyelvi kompetencia
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
A HORVÁT NEMZETISÉGI OKTATÁS SZOLGÁLATÁBAN
TÁMOP /2 „Lenni, akik vagyunk, és azzá válni, amivé válni tehetségünk adatott: ez életünk egyetlen célja.” Robert Louis Stevenson.
GYERMEKBÁNTALMAZÁSOK A TABULA RASA ALAPÍTVÁNY TEVÉKENYSÉGE Kovácsné Duró Andrea ME BTK Tanárképző Intézet
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Oktatás a legmagasabb szinten Ökoiskola a természetben Sportolók a csúcson.
Polgári szellem és értékrend Márai Sándor művében
Pedagógusok az együttnevelésről Keller Magdolna Eszterházy Károly Főiskola Neveléstudomány Tanszék Eger.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Kultúra „harmadfokon” A harmadfokú képzésben részt vevő hallgatók viszonya a kultúrához Németh Nóra Veronika Debreceni Egyetem VI.
Bagaméri Zsuzsanna, BME Nyelvvizsgaközpont 1 SZAKMAI NAP Az akkreditált egynyelvű és kétnyelvű középfokú francia nyelvvizsgák bemutatása 2. Ebédszünet.
Elméleti és Kísérletes Nyelvészeti Osztály
Tanítók: egy szakmacsoport az adatok tükrében Nagy Mária, Országos Közoktatási Intézet Tanítóság: szakma, mesterség, hivatás Előadóülés. MTA, június.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
Identitás a határon és azon túl… A határon túli magyarok nemzeti identitásdimenzióinak alakulása a magyar- szlovák-ukrán határ mentén Pakot Ágnes BCE Szociológia.
Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alap Két ország, egy cél, közös siker! Dr. Kovács Ferencné.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Az ifjúsági részvétel modelljei „Együtt az ifjúságért” Borsod-Abaúj-Zemplén megye, tavasz Kósa András László Diákközéletért Alapítvány.
Az alapvető művelődési igények meghatározói
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Kompetensek lettünk? június 27..
Adalékok a magyar tizenévesek vallásosságáról a rendszerváltás után Csákó Mihály CSc egyetemi docens WJLF Pedagógiai Tanszék.
Fókuszban a terep VIII. Országos Neveléstudományi Konferencia november 13. Mogyorósi Zsolt, Tóth Tibor Eszterházy Károly Főiskola.
New View Beszámoló a tanárokkal történt interjúról.
KIÉGETTSÉG VIZSGÁLAT 2011/12.
Petrou Thessalia, spanyoltanár MA_LMK
A szociális képességek fejlesztése módszertana
Eszterházy Károly Főiskola 3300 Eger, Eszterházy tér. 1 TÁMOP D-12/2/KONV Az Eszterházy Károly Főiskola Roma Szakkollégiumának.
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
„Migráns tanulók a magyar közoktatásban” Oktatási és Kulturális Minisztérium Társadalmi Megújulás Operatív Program „BÁBEL- interkulturális pedagógia porjekt”
SZEPSI MAGYAR TANNYELVŰ ALAPISKOLA ÉS GIMNÁZIUM
Az Emelt szintű eTanácsadó akkreditált felnőttképzés tapasztalatai Dr. Tóth András - Herpainé Lakó Judit AGRIA MEDIA 2011 KONFERENCIA OKTÓBER ,
A PISA és az Országos kompetenciamérés tanulságai
A KÜLFÖLDI HALLGATÓK INTÉZMÉNYVÁLASZTÁSI SZEMPONTJAI TÁMOP C-12/1/KONV Losoncz Annamária Szegedi Tudományegyetem Nemzetközi Igazgatóság.
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
Fény vagy Te is, ragyogj, hát” TÁMOP / Társadalmi Megújulás Operatív Program Hétszínvirág Óvoda, Bölcsőde, Gyermekjóléti és Családsegítő.
A TÁMOP / projekt jelene és jövője.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
A német nyelv távlatokat nyit Nyitott kapuk napja.
Ausztriai Magyar Pedagógusok Egyesülete Verein für Ungarische Pädagogen und Pädagoginnen in Österreich Kaposvár 2016.
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
Szécsényi Gyerekesély Program gyerekeket érintő szolgáltatásai
Az osztatlan tanárképzés gyakorlati képzési rendszere
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Idegen nyelvek tanítása az alternatív iskolákban
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
Bonyhádi Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola
A SZEPSI MAGYAR TANNYELVŰ ALAPISKOLA ÉS GIMNÁZIUM RÖVID TÖRTÉNELME
5. Tétel – A Life Long Learning
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Szakmai – módszertani nap, Tótkomlós, május 4. Hornokné Dr. Uhrin Erzsébet A tanórán kívüli nyelvgyakorlás és a nyelvi attitűd néhány összefüggéséről

A szlovák iskolákkal, pedagógusokkal szembeni elvárások Az iskolában KELL: megtanítani a szlovák nyelvet, őrizni, ápolni, fejleszteni a szlovák kultúrát, kialakítani/erősíteni a származástudatot a tudatosan vállalt, értékként kezelt kettős kötődést és kétnyelvűséget.

„Nagy hiba lenne nem észrevenni azt a fordulatot jelentő tényt, hogy a modern társadalmakban az iskola, az iskolahálózat – a társadalom életét és jövőjét döntő módon és mértékben meghatározó tényezővé a legfőbb, legfontosabb társadalmi-gazdasági determinánssá – lépett elő.” (Gáspár László, 1997)

Szlovák kétnyelvű és egynyelvű iskolák/tanszékek, tanszéki csoportok Magyarországon

Statisztikai adatok a szlovák nemzetiségi oktatásról Tanév2013/ / / 2016 Kétnyelvű és egynyelvű szlovák iskolák száma 4+1 Tanulók száma Nyelvoktató iskolák száma Tanulók száma Kétnyelvű és egynyelvű szlovák gimnáziumok száma 222 Tanulók száma Szlovák nyelvoktató, kétnyelvű és egynyelvű óvodák száma ?5352 Gyerekek száma Forrás, OM, OSZÖ, OH, PMK Megjegyzés: a 2015/ 216-os tanév adatai még nincsenek ellenőrizve az OSZÖ által

A nyelvi attitűd fogalma „A nyelvi attitűd egy-egy nyelvvel, illetve nyelvjárással szemben kialakult értékelő jellegű vélemény” (Pap L. 1979). „A nyelvi attitűdöket a társadalmi-politikai, illetve nyelvpolitikai változások egyaránt alakítják” (Woolard, K. A. - Gahng, T. J. 1990).

Vélemények és javaslatok a szlovák nyelv megőrzése és szlovák nyelvhasználat továbbterjedése érdekében Énekelhetünk és táncolhatunk még néhány évig „példásan” szlovák nyelvtudás és a szlovák nyelvhez való pozitív viszony nélkül is. „Kommunikálhatunk” is szlovák öntudat nélkül. Már semmit sem lehet megmenteni…” „A modern szlovákot és a modern nyelvtanítási módszereket kellene becsempészni. A fiataloknak csak az van, ami az interneten van.” „A saját gyerekeinket is taníthatnánk, …én is vétkes vagyok, mert én sem szentelek elég időt arra, hogy ebben a szellemben neveljem őket, magyar iskolába járnak.” „Örültem volna, ha otthon kicsit többet kapok... Ha lesz gyerekem megtanítanám, a kultúrához való kötődést is átadnám.” „…az értelmiségnek kellene éllovasnak lennie, byť príkladom a vzorom”(Az értelmiségnek kellene példának és mintának lennie)

További javaslatok, ötletek a szlovák nyelv megőrzése és szlovák nyelvhasználat továbbterjedése érdekében „Fontosak a tanórán kívüli elfoglaltságok, hogy motiváljuk a gyerekeket, hogy keressék a gyökereiket… Az is fontos, hogy a gyerekek részt vegyenek népismereti táborokban, hogy tudják, hogy hozzájuk hasonló gyerekek élnek Magyarország más településein is.” „Hogyha meg lehetne szervezni a cseréket a diákok között, hogyha a gyerekek tiszta szlovák családokba kerülnének; a fiatal pedagógusokat Szlovákiában tovább képezni, hogy ne csak tanítsák, hanem meg is szerettessék a nyelvet. Sok-sok továbbképzést, tanfolyamot Szlovákiában.” „Kölcsönösen erősítenünk kellene egymást, hogy az óvodából szlovák iskolába menjenek, majd a gimnáziumba, ill., főiskolára, egyetemre meg Szlovákiába.

Részletek „A magyarországi szlovákok nyelvi önéletrajzai és attitűdjei” című kutatásból „Boldog vagyok, hogy a szlovák kultúra és a nyelv része lett az életemnek. A legkedvesebb élményeimet a szlovákiai táboroknak köszönhetem. Például a táborok Hronecben, annyi mindent adtak! Vagy a különböző fesztiválok! Biztosan nem jutottam volna el azokra a helyekre, ahova az együttessel elmentünk. A szlovák nyelvismeretnek és a nemzetiségi kulturális életben való részvételemnek köszönhetem a rengeteg felejthetetlen élményt, egy más világlátást a másik nézőpontjának a megismerését, valamint az erős hovatartozás érzését, hogy tudjuk, kik vagyunk, hova tartozunk, tudjuk definiálni magunkat.”

Részletek „A magyarországi szlovákok nyelvi önéletrajzai és attitűdjei” című kutatási programból (A megkérdezettek száma 20 fő, diák és fiatal felnőtt) Milyen nyelveken beszél/ír/olvas/ért?

Részletek „A magyarországi szlovákok nyelvi önéletrajzai és attitűdjei” című kutatási programból (A megkérdezettek száma 20 fő, diák és fiatal felnőtt) Melyik nyelvet tudja a legjobban? A szlovák helye a skálán: 2. hely 18 fő, 3. hely 1 fő

Melyiket használja most a leggyakrabban? A szlovák nyelv helye a skálán: 2. hely 17 fő 3. hely 1 fő, utolsó hely 1 fő Részletek „A magyarországi szlovákok nyelvi önéletrajzai és attitűdjei” című kutatási programból (A megkérdezettek száma 20 fő, diák és fiatal felnőtt

Részletek „A magyarországi szlovákok nyelvi önéletrajzai és attitűdjei” című kutatási programból (A megkérdezettek száma 20 fő, diák és fiatal felnőtt) A szlovák nyelv helye a skálán: 2. hely 13 fő 3. hely 2 fő, utolsó hely 1 fő Melyik nyelv áll a legközelebb Önhöz?

Részletek „A magyarországi szlovákok nyelvi önéletrajzai és attitűdjei” című kutatási programból (A megkérdezettek száma 20 fő, diák és fiatal felnőtt) A szlovák nyelv helye a skálán: 2. hely 9 fő 3. hely 1 fő

Alapvető összefüggések 1. Tanórai, kommunikációs központú nyelvoktatás + minél több tanórán, iskolán kívüli nyelvgyakorlás = magabiztosabb nyelvtudás 2. Megfelelő nyelvtudás = >minél gyakoribb nyelvhasználat = >a nyelvi attitűd, a nyelv szeretetének az erősödése = >a közösséghez való kötődés, az identitás megszilárdulása

Összegzés A szlovák nemzetiségpolitikában prioritást kell kapnia az oktatásnak, a tanárok képzésének és a minden pedagógusra kiterjedő, rendszeres továbbképzéseknek. Fontos, hogy a diákok és a tanárok minél több helyen és több alkalommal találkozzanak a szlovák nyelvvel, kultúrával az iskolán kívül is. A kommunikációs és nyelvi képességek fejlesztésében nagy a szerepe a vendégtanároknak, a szlovák régiók közötti és az anyaországi kapcsolatoknak.

Ďakujem za pozornosť! Köszönöm a figyelmet! Hornokné Dr. Uhrin Erzsébet tudományos főmunkatárs Magyarországi Szlovákok Kutatóintézete 5600 Békéscsaba, Szabó Dezső u. 42