Mitől lesz jó egy tankönyv? 2007. január 27.. A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az óvodai matematikai nevelés elvei, céljai, feladatai Tk. 29.old. Kissné Zsámboki Réka NYME-BPK.
Advertisements

A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
„Döntés a kezedben van: egészség- és környezettudatos szemléletformálás a Magyar Táncművészeti Főiskola Nádasi Ferenc Gimnáziumában” április 22.
TÖRTÉNELEM ÉRETTSÉGI A VIZSGA LEÍRÁSA VÁLTOZÁSOK január 1-től.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
A Mi Házunk Határtalan Szív Alapítvány (Esztergom)
M ESTERPEDAGÓGUS SZAKTANÁCSADÓK FELADATAI. Megállapodás megkötése-aláírás után a HMPI-nek visszaküldeni, melyet az OFI-ba továbbítunk aláírásra Útiköltség.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
„Az ember is tud úgy tanulni, mint a patkány a labirintusban” 2Új tanulási módszerek az informatikában.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Gazdasági informatika - bevezető
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
TÁJÉKOZTATÓ ÉS INDÍTÓ BESZÉLGETÉS A LABORVEZETŐKNEK ÉS MINŐSÉGÜGYI MEGBÍZOTTJAIKNAK SZÓLÓ TANFOLYAM TÉMÁIRÓL, SZERVEZÉSÉRŐL EŐZMÉNYEK Korábbi laborvezetői.
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Pedagógus szerep és változásai
Munkaközösségek támogatása, bemutatófoglalkozások szervezése
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
AZ ISKOLÁSKORBA VEZETŐ
Innováció a közoktatásban
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
A közigazgatással foglalkozó tudományok
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az iskolai könyvtár szolgáltatás típusai
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Észlelés és egyéni döntéshozatal, tanulás
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
KRE-AKTÍV motivációs projekt
A kistérségi gyerekesély programok eredményei
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A bemeneti kompetenciamérések és a visszajelzéseken alapuló fejlesztő munka bemutatása a Farkas Gyula Közoktatási Intézmény Dr. Illyés Sándor intézményegységében.
A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN
A személyre szabott tanulást támogató tanári kompetenciák
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Életpálya-tanácsadás Csanádi Nikolett Hényel Anett.
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Felhasználóképzés a kórházban
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szervezet-fejlesztés
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A Pénziránytű Alapítvány tevékenységének bemutatása
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
I. HELYZETFELMÉRÉSI SZINT FOLYAMATA 3. FEJLESZTÉSI FÁZIS 10. előadás
9-10.-es bemeneti mérések és a fejlesztő munkánk
Scool-Túra Kft Miskolc Széchenyi út 36.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
AZ ORSZÁGOS KOMPETENCIAMÉRÉSEK MEGSZERVEZÉSE A TANODÁBAN
Stratégiai gondolkodás
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Mitől lesz jó egy tankönyv? január 27.

A tankönyvkutatás célja „A tankönyv lényegének megértése, funkcionális és szerkezeti sajátosságainak a megragadása nemcsak azt teszi lehetővé, hogy reprodukáljuk a tradíciókat, hanem azt is, hogy új típusú tankönyveket alkossunk, amelyek megfelelnek gyorsan változó világunk igényeinek.” Staffan Selander

Mi lesz a szerepe a tankönyvnek?  Az ismeretek rögzítése Szöveg Szöveg Képek, ábrák Képek, ábrák Források, szemelvények Források, szemelvények Kérdések, feladatok Kérdések, feladatok Tanulást szervező elemek Tanulást szervező elemek Tájékozódást segítő elemek Tájékozódást segítő elemek Komplex struktúra Komplex struktúra  A tanítási-tanulási folyamat forrása és szervezője

Mit hoz a jövő?  Alternatív megoldások (modulok, fejlesztő feladatcsomagok)  A tanári döntések lehetőségének és szerepének felértékelődése  A tankönyv tanulásban betöltött szerepének átalakulása  A kiadók és a pedagógusok közötti kapcsolat átalakulása

Oktatást segítő rendszer

A tanuláselméleti kutatások eredményeinek adaptálása Tudatosítani kell  a tanulási célt meghatározó és téma lényegét bemutató bevezetések  a problémafelvető szövegek, ábrák és kérdések  az előzetes ismeretek feltárását elősegítő csoportos feladatok  a személyes tapasztalatokra történő utalások  a strukturált ismeretanyag  az önálló munkát igénylő tanulói feladatok  a folyamatos tanulói reflektálást elősegítő kérdések  a korábbi elképzelések és ismeretek újragondolására késztető feladatok  az új ismeretek megértését (s nemcsak felmondását) igénylő ellenőrző feladatok fontosságát a tankönyvekben is.

A tankönyvfejlesztés folyamata  Az aktuális helyzet reális feltérképezése  A helyzetképen alapuló célok meghatározása  A célok megvalósítását elősegítő tanítási stratégiák kiválasztása  A tankönyv megtervezése a tanári és a tanulói munka összetevőinek figyelembe vételével

Egy konkrét példa a tudatos fejlesztésre  Cserhalmi Zsuzsa : Irodalom 5-8. Iskolakultúra 2001/5

Helyzetkép  az olvasás mindennapos emberi tevékenységként már nincs az irodalomtanulás és –tanítás előzményei között  a közvetlenül értékállító beszéd napjaink diáksága számára hiteltelenné vált

Célok  a kultúrához, művelődéshez való pozitív és személyes viszony kialakítása  irodalomolvasóvá nevelés: képes legyen az irodalomnak irodalomként való olvasására  az irodalmi életbe való beavatottság vágyának fölkeltése  a tankönyv a lehető legtöbb segítséget kínálja a könyvből dolgozó kollégáknak  bevezetés a legújabb irodalmi beszédmódba és tematikába

Stratégiák I.  az adatoló, irodalomtörténet központú irodalomtanítás elvetése  a szerző elve helyett a befogadó elvének érvényesítése  a belső mentális folyamatok tudatosítása a műértésben  az irodalom történeti létmódjának felismertetése  a jelentést a mű és a tanuló dialógusában megteremteni  a tanár és a diák dialógusa helyébe a mű és a gyerek dialógusát állítani

Stratégiák II.  az irodalom óra legyen az olvasás elsődleges terepe  a tanuló teljes személyiségének és műveltségének mozgósítása  az irodalomértésben való személyes érdekeltség fokozatos felismertetése  a műértésben szerepet játszó képességek (érzelmi emlékezet, elményőrző és jelentéstulajdonító képességek) tudatosítása  az egyéni asszociációk, a társak asszociációi és a művelődéstörténeti hagyomány jelentéstulajdonításának megismerése, összekapcsolása

A tanítást segítő eszközök és megoldások  Tervezés  Interakció  Értékelés

Tervezés  A művelődési anyag elrendezése: 5-6. – tematikus elv (sok mű, részletes életrajzok nélkül) 7-8. – kronologikus elv  A leckék belső struktúrája: 1) Mű 2) Értelmező kérdések 3) Magyarázó, értelmező szöveg 4) Feladatok

Interakció  A művekhez kapcsolódó kérdéssorok: az elsődleges jelentéseket érintő kérdések, az elsődleges jelentéseket érintő kérdések, személyes élményeket feltáró kérdések, személyes élményeket feltáró kérdések, az irodalom órán kívüli ismereteket és tapasztalatokat mozgósító kérdések. az irodalom órán kívüli ismereteket és tapasztalatokat mozgósító kérdések.  A feladatok és kérdések módszertani segítséget adnak a tanároknak a frontális, a pár-, az egyéni és a csoportos foglalkozásokhoz; az óra- és folyamatszervezéshez.  Szöveggyűjtemény  Munkafüzet  Módszertár

Értékelés  Feladatgyűjtemény készítése a tankönyvhöz.

A tanulást segítő eszközök és megoldások  Az ismeretek megértése, tanulása  Az ismeretek alkalmazását biztosító műveletek tanulása  Problémák, probléma helyzetek elemzése és megoldásuk alkalmazása  Különböző gyakorlati cselekvések (pszichomotoros készségek) tanulása  A tanulás módszereinek tanulása  Gondolkodási eljárások tanulása  Szociális viszonyulások, magatartásformák tanulása

Az ismeretek megértése, tanulása  az elsődleges jelentéseket érintő kérdések  magyarázó, a történetileg kialakult értelmezéseket megfogalmazó (nem megtanulásra szolgáló) szöveg  új összefüggések felismerésére ösztönző feladatok  kérdések és feladatok, amelyek tudatosítják, hogy a különböző korok művei mögött valamilyen közös tudás van, amely magyarázatra szorul

Az ismeretek alkalmazását biztosító műveletek tanulása  személyes élményeket feltáró kérdések  az irodalom órán kívüli ismereteket és tapasztalatokat mozgósító kérdések  minták adása az irodalomról való beszéd lehetséges módjairól  új összefüggések felismerésére ösztönző feladatok  „Tudod-e...” rovat: az olvasott művekhez és tanulói asszociációkhoz kapcsolódó irodalmi toposzok bemutatása

Problémák, probléma helyzetek elemzése és megoldásuk alkalmazása  egy korszak irodalmi önértelmezésének bemutatása  irodalmi viták bemutatása  konkrét példák a történelmi, politikai „beavatkozásokra”

A tanulás módszereinek tanulása  olyan tudatosan felépített gyakorlatsorok, amelyek tudatosítják a műértéshez szükséges képességeket  kérdések és feladatok, amelyek a megértés személyes akadályoztatásának felismerését szolgálják

Szociális viszonyulások, magatartásformák tanulása  személyes élményeket feltáró kérdések  az irodalom órán kívüli ismereteket és tapasztalatokat mozgósító kérdések  a tankönyv szövege lehetővé teszi a tanulói reflektálást, a szövegekkel kapcsolatos problémák, kérdések megfogalmazását