Tanulási technikák A tanulási stratégiák. A tanulási stratégiák vizsgálata Kozéki és Entwistle (1986): Kozéki és Entwistle (1986): Mélyrehatoló:Mélyrehatoló:

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Advertisements

Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
Az olvasástanítás módszere:
ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMOK HATÁSVIZSGÁLATA
Médiapedagógia.
Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Munka - lakás - szabadidő egysége és szervezése pszichiátriai rehabilitáció gyakorlatában Dr. Pető Zoltán.
Tanulásmódszertan Dr. Nuszplné Vágvölgyi Ágnes BNI
Tanfolyam megszervezése Képzés módszerei SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet 2009/2010. I. félév Szeged.
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Megértési értelmezési folyamatok
A TANULÁS BELSŐ FELTÉTELEI
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
A munka világával kapcsolatos tudás
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
Készítette: Fergéné Mészáros Éva Törökné Beke Ida
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
A történelemtanítás, történelemdidaktika általános kérdései
Tanulásmódszertan kötelező tantárgy I. év – 1. félév
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Tanulásmódszertan kötelező tantárgy I. év – 1. félév
A GONDOLATTÉRKÉP.
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
Metakognicióra épülő olvasási stratégiák és szövegértő olvasás
Algoritmikus munkafolyamatok az irodalomórán Valaczka András, 2009.
A szövegértés tanítása II.
Motiváltság elérésében
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
Tanuló szervezet.
Szép múlt vár ránk Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Tananyagfejlesztés Weszely Orsolya Bertalan Tamás
Csoportindítás Az első csoportülés megtervezése 0. szakasz - Felkészülés cél meghatározása módszer kiválasztása keretek meghatározása a környezettel való.
A szövegértési feladatok összeállítása
A szövegértési feladatok összeállítása
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
„ÉP TESTBEN ÉP LÉLEK” EGÉSZ +SÉG TESTI EGÉSZSÉG LELKI EGÉSZSÉG
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Útmutató a szakdolgozat elkészítéséhez
Nyelvtan és helyesírás tankönyvek
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Figyelem irányító ábrák
Út a sikeres tanuláshoz A tanítás és a tanulás módszertana
Módszerek 5/5.
A KOMPETENCIA ALAPÚ PROGRAMCSOMAG ALKALMAZÁSA AZ ANGOL ÓRÁN Készítette: Kövérné Zajácz Ida Tokaj, január 22.
Agykontrollos továbbképző éveseknek
TÁMOP /1-2F Társas és munkavállalói kompetenciák 12. és II/14. évfolyam Társas és munkavállalói kompetenciák Balogh Tiborné 2009.
Hogyan tanulok otthon? 5/2.
Tanórai szokásaim 5/14.
Jegyzetkészítés 5/17.
Matematika és szövegértés Raátz Judit ELTE BTK Mai Magyar Nyelvi Tanszék.
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
GÁVRILYUK ILONA. A KONFLIKTUS FOGALMA A „konfliktus” a latin confictus szóból származik, ami fegyveres összeütközést jelent, de a mindennapi szóhasználatban.
Szakmódszertan: eszköztár vagy teória? A kísérleti irodalomkönyvek tanuláselméleti és irodalomtudományi kontextusáról.
A fizika tanítása 5. lecke Tanítási tervezet. A tanári munka folyamata… Tanterv-tankönyv-tanmenet-óratervezet-óravázlat  A tantervek alapján készülnek.
A tankönyv szerepe az oktatás korszerűsítésében augusztus 24. Móricz Zsigmond Gimnázium.
1 A fizika tanítása 3. lecke Az oktatási folyamat makro- és mikroszerkezete, óratípusok.
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Hatékony és pontos munkavégzés
Tanulási technikák A tanulási stratégiák.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Hatékony és pontos munkavégzés
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
Záróvizsga IBS.
Előadás másolata:

Tanulási technikák A tanulási stratégiák

A tanulási stratégiák vizsgálata Kozéki és Entwistle (1986): Kozéki és Entwistle (1986): Mélyrehatoló:Mélyrehatoló: megértésre való törekvés, új anyag kapcsolása a régihez, saját tapasztalatok alapján önálló kritikai véleményalkotás megértésre való törekvés, új anyag kapcsolása a régihez, saját tapasztalatok alapján önálló kritikai véleményalkotás holisztikus, nagy összefüggések átlátása, széles átteknités, gyors következtetés holisztikus, nagy összefüggések átlátása, széles átteknités, gyors következtetés intrinsic: a tantárgy iránti érdeklődés, lelkesedés a tanulás iránt intrinsic: a tantárgy iránti érdeklődés, lelkesedés a tanulás iránt

Kozéki és Entwistle (1986): Kozéki és Entwistle (1986): Reprodukáló:Reprodukáló: mechanikus tanulás, részletek megjegyzése, a struktúrát a tanártól várja el mechanikus tanulás, részletek megjegyzése, a struktúrát a tanártól várja el szerialista, tényekre, részletekre koncentrál, a formális kedvelése, rendszeresség szerialista, tényekre, részletekre koncentrál, a formális kedvelése, rendszeresség kudarckerülő: állandó félelem a lemaradástól kudarckerülő: állandó félelem a lemaradástól

Kozéki és Entwistle (1986): Kozéki és Entwistle (1986): SzervezettSzervezett jó munkaszervezéssel a legjobb eredmény elérésére való törekvés jó munkaszervezéssel a legjobb eredmény elérésére való törekvés sikerorientált, törekvés a legjobb teljesítményre, az önértékelés fenntartása érdekében sikerorientált, törekvés a legjobb teljesítményre, az önértékelés fenntartása érdekében lelkiismeretes: belső kontrollból fakadó törekvés a jó teljesítményre lelkiismeretes: belső kontrollból fakadó törekvés a jó teljesítményre

A stratégiákban megnyilvánuló legelemibb tanulási technikák Szitó (1987): Szitó (1987): Szöveg hangos olvasásaSzöveg hangos olvasása Néma olvasásNéma olvasás Az elolvasott szöveg elmondásaAz elolvasott szöveg elmondása Az elolvasott vagy elmondott anyag néma átismétlése szövegbeli támpont nélkülAz elolvasott vagy elmondott anyag néma átismétlése szövegbeli támpont nélkül Elmondás más személynekElmondás más személynek Elovasott vagy elmondott szövegről magnófelvétel készítése és visszajátszásaElovasott vagy elmondott szövegről magnófelvétel készítése és visszajátszása Ismétlés (bármely módon)Ismétlés (bármely módon) Beszélgetés a társakkal tanult információkrólBeszélgetés a társakkal tanult információkról

Szitó (1987): Szitó (1987): Áttekintés:Áttekintés: Előzetes: a cím, alcímek, főbb bekezdések, fejezetrész rövid összefoglalója Előzetes: a cím, alcímek, főbb bekezdések, fejezetrész rövid összefoglalója Utólagos: aláhúzások áttekintése, saját vagy tanári jegyzettel való összevetés Utólagos: aláhúzások áttekintése, saját vagy tanári jegyzettel való összevetés Ismeretlen szó meghatározása:Ismeretlen szó meghatározása: A szövegkörnyezet elemzése felbontás alapján A szövegkörnyezet elemzése felbontás alapján Visszalapozás a könyvben korábban tanult fejezethez Visszalapozás a könyvben korábban tanult fejezethez Szótárak, lexikonok, kisegítő könyvek használata Szótárak, lexikonok, kisegítő könyvek használata Aláhúzás a fontosabb részek kiemelése céljábólAláhúzás a fontosabb részek kiemelése céljából Parafrazeálás: egyes mondatok, szövegrészek átfogalmazásaParafrazeálás: egyes mondatok, szövegrészek átfogalmazása Kulcsfogalmak kiírásaKulcsfogalmak kiírása

Szitó (1987): Szitó (1987): Kulcsfogalmak definíciójaKulcsfogalmak definíciója JegyzetelésJegyzetelés Hallott anyag alapján Hallott anyag alapján Szöveg olvasása közben Szöveg olvasása közben A jegyzetelt anyag vizuális tagolása (aláhúzás, nagybetűs írás, nyilak, betűk és számok, egyéni jelek, színek) A jegyzetelt anyag vizuális tagolása (aláhúzás, nagybetűs írás, nyilak, betűk és számok, egyéni jelek, színek) Tanári vázlat vagy ábra értelmezéseTanári vázlat vagy ábra értelmezése

Fogalmak közötti kapcsolatok megkeresése és ennek rögzítése Fogalmak közötti kapcsolatok megkeresése és ennek rögzítése Egy lényeges fogalom köré illeszkedő asszociatív fogalmakEgy lényeges fogalom köré illeszkedő asszociatív fogalmak Alá- és fölérendeltségi viszonyokAlá- és fölérendeltségi viszonyok Mellérendelt viszonyban levő fogalmakMellérendelt viszonyban levő fogalmak Ellentétes fogalmakEllentétes fogalmak Ok-okozati kapcsolatOk-okozati kapcsolat Összefoglalás készítése Összefoglalás készítése

Kérdések feltevése Kérdések feltevése Mit fogok tudni? Mit nem értek? Mire kaptam választ? Mit tudok most, hogy tanulmányoztam a szöveget?Mit fogok tudni? Mit nem értek? Mire kaptam választ? Mit tudok most, hogy tanulmányoztam a szöveget? Saját vagy mások által feltett kérdésre válaszadás Saját vagy mások által feltett kérdésre válaszadás Ábra készítése Ábra készítése Az anyag elmondása jegyzet vagy vázlat alapján Az anyag elmondása jegyzet vagy vázlat alapján

A megértés pszichológiai összetevői a megértés a dolgok lényegének és összefüggéseinek feltárása, megragadása a megértés a dolgok lényegének és összefüggéseinek feltárása, megragadása két fő tényező: két fő tényező: a részektől haladunk az egész fele (alulról felfele történő építkezés)a részektől haladunk az egész fele (alulról felfele történő építkezés) a folyamat lejátszódásához a meglévő sémáink, ismereteink adják a kereteta folyamat lejátszódásához a meglévő sémáink, ismereteink adják a keretet

Komplex tanulási módszeregyüttes Thomas-Robinson (1972): SQ4R Thomas-Robinson (1972): SQ4R Scan: letapogatás (előzetes áttekintés)Scan: letapogatás (előzetes áttekintés) Query: kérdezésQuery: kérdezés Read: olvasásRead: olvasás Reflect: átgondolásReflect: átgondolás Recite: felidézésRecite: felidézés Review: ismétlő áttekintésReview: ismétlő áttekintés

Komplex tanulási módszeregyüttes Scan, előzetes áttekintés Scan, előzetes áttekintés a bevezetők, alcímek, bekezdések, összefoglalások rövid áttekintésea bevezetők, alcímek, bekezdések, összefoglalások rövid áttekintése a tanuló így egy intellektuális hálót, összképet alakít ki, orientációs támpontokat keresa tanuló így egy intellektuális hálót, összképet alakít ki, orientációs támpontokat keres

Komplex tanulási módszeregyüttes Query, kérdések alkotása Query, kérdések alkotása a leíró jellegű anyagot kérdésekké alakítjuka leíró jellegű anyagot kérdésekké alakítjuk egyrészt elősegíti a passzív olvasóból aktív olvasóvá válástegyrészt elősegíti a passzív olvasóból aktív olvasóvá válást másrészt elővételezi azt a kommunikációs módot, amivel a tanuló a számonkéréskor találkozni fogmásrészt elővételezi azt a kommunikációs módot, amivel a tanuló a számonkéréskor találkozni fog

Komplex tanulási módszeregyüttes Read, olvasás Read, olvasás ez már aktív olvasás, a cél, hogy a megfogalmazott kérdésekre választ tudjunk adniez már aktív olvasás, a cél, hogy a megfogalmazott kérdésekre választ tudjunk adni

Komplex tanulási módszeregyüttes Reflect, az információk átgondolása Reflect, az információk átgondolása Ennek során meg kell próbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel: fogalmak kapcsolata, összefüggések feltárása, stb.Ennek során meg kell próbálni az olvasott információkat összekapcsolni korábbi ismereteinkkel: fogalmak kapcsolata, összefüggések feltárása, stb.

Komplex tanulási módszeregyüttes Recite, felidézés Recite, felidézés Csupán az emlékezetre támaszkodva válaszoljuk meg a korábban megfogalmazott kérdéseketCsupán az emlékezetre támaszkodva válaszoljuk meg a korábban megfogalmazott kérdéseket

Komplex tanulási módszeregyüttes Review, ismétlő áttekintés Review, ismétlő áttekintés Ennek funkciója egyrészt a hatékonyabb rögzítés, másrészt a lényeges elemek újbóli áttekintéseEnnek funkciója egyrészt a hatékonyabb rögzítés, másrészt a lényeges elemek újbóli áttekintése