Az érvényesülés feltételei - a pályakezdő diplomásokkal szembeni munkaerő-piaci elvárások vizsgálata Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája 2011. október.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Pécs Megyei Jogú Város Ifjúságpolitikai Koncepciója és Cselekvési Terve „Csellengő fiatalok” - Az ifjúságpolitika komplexitása – 2007.március
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
A MEGALAPOZÓ KUTATÁSOKRÓL A felsőoktatás és a munkaerőpiac kongruenciájának mintázatai Jancsák Csaba PhD SZTE JGYPK AHI ATT TÁMOP A/1-11/
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Demográfiai, iskolázási folyamatok és munkaerő kínálat Opponáló gondolatok Hablicsek László és Kutas János zárótanulmányához Készítette: Dr.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE május 26.. A KÖZBESZERZÉS JÖVŐJE Beszerzés vs. közbeszerzés Az új közbeszerzési törvény tükrében Willinger Kornél NVMT Elnökségi.
Oktatói elvárások, oktatói vélemények a hallgatókról Cserné dr. Adermann Gizella egyetemi docens DUE.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Jó gyakorlat – A pályaorientáció szerepe az egyén életében, a szakember nézőpontjából Kiss István – tanácsadó szakpszichológus.
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
GYERMEKSZEGÉNYSÉG ELLENI PROGRAM A HEVESI KISTÉRSÉGBEN TÁMOP /
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Az Európai Unió fogyatékosügyi stratégiája Szombathely, június 22.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
A szakiskolák aktuális problémái
A Szociális intézményi férőhely kiváltási szakmai koordinációs műhely munkája – EFOP VEKOP/15 TÁRS PROJEKT bemutatása EFOP VEKOP
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A vendéglátás oktatásának kihívásai
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
TÁMOP / „A hátrányos helyzetűek foglalkoztathatóságának javítása (Decentralizált programok a konvergencia régiókban)”
Adottságok tényszerű megfogalmazása 4.6. előadás
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Mayer József Budapest február 27.
Kispálné Horváth Mária
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Teljesítményértékelési rendszer
SZÁMVITEL.
A MOTIVÁCIÓ SZEREPE ÉS HATÁSKÖRE A KÖZOKTATÁSBAN ÉS A FELSŐOKTATÁSBAN
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
KRE-AKTÍV motivációs projekt
Szervezetfejlesztés II. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
HHR.
Az egyéni és Szociális kompetenciák szerepe a karrierindításban
Miért választottam a BME Mérnökinformatikus Szakot?
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
2017. December 7. MGYOSZ tapasztalatai.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
főigazgatóhelyettes, NSzFI
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Felhasználóképzés a kórházban
„ Egy hatékony iskolai egészségnevelési program – az egyik legköltséghatékonyabb beruházás, amit egy nép (állam) csak megtehet annak érdekében, hogy párhuzamosan.
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Szent István Egyetem Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
A turizmus tendenciáinak vizsgálata Magyarországon
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Intézmény minőségirányítási programja
A gazdasági fejlettség mérőszámai
LIA Alapítványi Ált. Isk. és Szki. Piliscsabai Tagintézménye
A program értékelése Kerekasztal beszélgetés
Üzlezi információelemző specializió
A statisztikus elemző specializió
Előadás másolata:

Az érvényesülés feltételei - a pályakezdő diplomásokkal szembeni munkaerő-piaci elvárások vizsgálata Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája október Dr. Nárai Márta egyetemi docens, tudományos munkatárs Széchenyi István Egyetem

Tartalom Bevezetés Kutatás bemutatása – Célja – Módszere Kutatási eredmények – Minta alapjellemzői – Munkáltatói elvárások Szakmai kompetenciák Nem szakmai kompetenciák Összegzés Széchenyi István Egyetem

Kutatás célja Alapvetően kettős: – Feltárni a felsőoktatásból kikerülő hallgatókkal szemben támasztott munkaerő-piaci/munkáltatói elvárásokat – Megismerni a Széchenyi István Egyetemen végzett pályakezdő diplomásokkal kapcsolatos tapasztalatokat Eredmények használhatósága: – lehetőséget biztosítanak a fejlesztendő területek meghatározására → – képzésbe történő beépítésével az Egyetem hozzájárulhat a kibocsátott hallgatók munkaerő-piaci sikerességének növeléséhez Pályakezdőnek az elmúlt három évben diplomát szerzett szakembert tekintettük Széchenyi István Egyetem

Kutatás módszertana Kérdőíves felmérés → 251 kérdőív (megkeresve mintegy 1220 cég, szervezet, intézmény – 20,5% válaszadói hajlandóság) Nyugat- és Közép-Dunántúl + Budapest Verseny - és közszféra (tervezett arány 80 – 20%) november – január – On-line Miért? A cégvezetők egy része a személyes találkozótól elzárkózik Idő szorítása Nem állt rendelkezésünkre pontos adatbázis arról, hogy hol dolgoznak a SZE-n végzett hallgatók Hátránya: megfelelő reprezentativitás nem igazán biztosítható Törekvés: a minta minél sokrétűbb legyen – és személyes lekérdezés: 40 szervezet (minta 16%-a) Széchenyi István Egyetem

Kutatás módszertana Kompetenciák: széles skálán értelmezettek, de alapvetően az oktatásban megszerzett tudásra és a személyes tulajdonságokra vonatkoztatják őket Elvárt kompetenciákat két csoportba soroltuk: – Szakmai kompetenciák: tudások, ismeretek (9 terület) – Nem szakmai kompetenciák: személyes készségek, képességek, magatartásjegyek (3 alcsoportban 36) Széchenyi István Egyetem

Kutatás módszertana Szakmai kompetenciák 1) szakmai tapasztalat/gyakorlat, 2) pénzügyi-számviteli ismeretek, 3 ) jogi ismeretek; 4) szervezési ismeretek; 5) pedagógiai ismeretek; 6) társadalom-ismeret; 7) nyelvtudás; 8) informatikai, számítástechnikai ismeretek; 9) általános műveltség. Széchenyi István Egyetem

Nem szakmai kompetenciák Széchenyi István Egyetem

Minta alapjellemzői A válaszadó szervezetek gazdálkodási forma szerinti megoszlása, % Széchenyi István Egyetem

Minta alapjellemzői Ágazat/tevékenységi terület szerinti megoszlás, % Valamivel több, mint 50%-os arányt képviselnek a termelő (ipari) és az üzleti alapon működő szolgáltatásokat nyújtó cégek Széchenyi István Egyetem

Minta alapjellemzői Méretnagyság szerinti megoszlás, % Széchenyi István Egyetem

Elvárások Szakmai kompetenciák – Értékelés ötfokozatú skálán: szükségtelen (1); ritkán szükséges (2); jó, ha van (3); gyakran szükséges (4); elengedhetetlen (5) Nem szakmai kompetenciák – Értékelés ötfokozatú skálán: egyáltalán nem fontos, szükségtelen (1); nem fontos (2); jó, ha bír vele az illető (3); fontos (4); nagyon fontos, elengedhetetlen (5) Széchenyi István Egyetem

Szakmai kompetenciák Széchenyi István Egyetem

Szakmai kompetenciák Széchenyi István Egyetem Elvárási szintek előfordulási gyakorisága, %

Szakmai kompetenciák Széchenyi István Egyetem Elvárás-rendszer komplexitása, %

Nem szakmai kompetenciák – leginkább elvárt képességek… Széchenyi István Egyetem

Nem szakmai kompetenciák – legkevésbé elvárt képességek… Széchenyi István Egyetem

Nem szakmai kompetenciák Többségét fontosság tekintetében magasra értékelték – 36-ból 29 tételnél a mintaátlag eléri vagy meghaladja a négyes értéket – Összesített mintaátlag: 4,25 – Legalacsonyabb átlagérték: 3,5 Fellelhetők lényeges különbségek a cégek elvárás-rendszerében, tevékenységi terület és méret alapján: – IKT szektor: rugalmasság, nyitottság, kreativitás, újítások kezdeményezése, tudatosság – Ipari cégek: eredményközpontúság, tudatosság, célorientáltság, kitartás, folyamatos fejlődés – Közigazgatás: megbízhatóság – Egészségügy, szociális, oktatás: konfliktuskezelő képesség, kommunikációs k., emberekkel való bánásmód, segítőkészség, felelősségvállalás, önismeret – Kereskedelem, szállítmányozás: legalacsonyabb elvárás-rendszer, lényegesen több négyes alatti átlagérték – Mikro- és kisméretű cégek: változtatásra törekvés, kreativitás, döntési képesség, problémamegoldó k., Széchenyi István Egyetem

Összegzés Mind a szakmai, mind a nem szakmai kompetenciák fontosak, De az általános humán kompetenciák, illetve a munkavégzéshez kapcsolódó kompetenciák elvárása magasabbra értékelt, mint a különböző ismeretek, tudások birtoklása A tudások, ismeretek között nem a speciális ismereteket értékelik magasabbra, hanem – Az informatikai, számítástechnikai és – Az általános műveltséget tehát, amelyek a világban és e-világban való eligazodáshoz elengedhetetlenek és amelyekre építeni lehet a többi tudást Munkaerőpiac gyorsan változik → az új körülményekhez, kihívásokhoz alkalmazkodni kell → ezt megfelelő készségekkel, képességekkel felvértezve lehet csak megtenni Széchenyi István Egyetem

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET! Széchenyi István Egyetem