Ajánlások az OKKR bevezetésének szervezeti, jogi és finanszírozási megoldására Temesi József pillérvezető Javaslatok az Országos Képesítési Keretrendszer.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Ráczné Dr. Rózsa Katalin projektvezető A DASZK fő feladatai TÁMOP /2-2F
Advertisements

Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
MENTORHÁLÓZAT SZEREPE A KIVÁLTÁSI FOLYAMATBAN Intézményi Férőhely Kiváltást Támogató Országos Hálózati Találkozó November 17.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
„KAPASZKODÓ” SZOCIÁLIS BÖRZE november 24. Szakmai programok és kihívások az FSZK jelenében és jövőjében.
A hivatalos statisztika információ-megosztási felülete a KSH honlapján 1 Freid Mónika OST-ülés,
1 „Országos Foglalkoztatási Közalapítvány INFORMÁCIÓS NAP 2009” Gosztolai Géza OFA- Hálózat Közép-dunántúli Regionális Iroda Székesfehérvár, július.
TÁMOP B-13/ SZAKMAI-MÓDSZERTANI TÁMOGATÁS A KOMPLEX TELEPPROGRAM ÉS AZ ELNÉPTELENEDŐ FALVAK TÁRSADALMI GAZDASÁGI FOLYAMATAINAK MEGFORDÍTÁSÁT.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET 2007 Menner Ákos. A minőségfejlesztés intézményi ritmusa Önértékelés 2006 Önértékelésből származó fejlesztési célkitűzések.
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
TÁMOP / Képzésfejlesztés ma és holnap EU-s forrásból a KIH-ben.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
Open SKM Agency Kft. - „...a nyílt szabványok választása egyértelműen okos üzleti döntés...” „... az EU nem válhat a zárt forráskód rabjává,
Közigazgatási szervezetrendszer II. Az államigazgatás szervei – központi és dekoncentrált szervek.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
Work-based Learning in CVET Az ALFA KISOSZ Érdekvédő és Képző Egyesület szerepe a projekt megvalósításában Előadó: Czibula Zoltán igazgató ALFAKÉPZŐ.
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Információs Társadalom Parlamentje, június 1., Budapest
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Az „első lépés” TÁMOP
Szaktanácsadás 2015/2016 Készítette: Szabó Klára.
Barcsák Marianna KPSZTI
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Gyakorlati megvalósítása
Mayer József Budapest február 27.
A lifelong guidance (LLG) rendszer magyarországi megalapozásának kvalitatív vizsgálata (6 fókuszcsoport) július Kovács Attila
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
ÚJ UTAKON A SZAKKÉPZÉS Társy József
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Egészségügyi közbeszerzések
Baross László Mezőgazdasági Szakközépiskola és Szakiskola Mátészalka
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
Tájékoztató a évi OSAP teljesüléséről
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
Tatosné Takács Andrea december 18.
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Az EQAVET szerepe a szakképzés fejlesztésében
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Tájékoztató a Hivatalos Statisztikai Szolgálat koordinációját és a tagok akkreditálását érintő feladatokról Előterjesztő: Dr. Kárpáti József OST – NSKT.
Európai és Magyar Építésügyi Technológiai Platform
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
A felsőoktatási kompetenciamérés bevezetése
ÉRINTŐ Sajátos nevelési igényű gyermekek és fiatalok integrációs programja óvodától a munkába állásig TÁMOP A/
Posteinerné Toldi Márta
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 8
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL I. HELYZETFELMÉRŐ SZINT FOLYAMATA 7
Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület – TÁMOP 5.6.1/C projekt
Az MKET új stratégiája – Szolgáltató MKET
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Szabálytalanságkezelés
Előadás másolata:

Ajánlások az OKKR bevezetésének szervezeti, jogi és finanszírozási megoldására Temesi József pillérvezető Javaslatok az Országos Képesítési Keretrendszer bevezetésének előkészítéséhez május 12.

Az ajánlások háttere A 2069/2008. (VI.6) Kormányhatározat előkészítő anyagai Maga a Kormányhatározat A TÁMOP OKKR alprojekt szakértői munkái és vitái, különös tekintettel az egyes alágazatok elképzeléseire A Tárcaközi Bizottság állásfoglalásai A párhuzamosan folyó fejlesztések

A koncepcionális keret Uniós ajánlások Nemzetközi KKR munkálatok tapasztalatai A 3. alprojekt szakértői javaslata a szintekre és a szintleírásokra vonatkozóan Az OKKR alprojekten belüli fejlesztői szemlélet modellvariánsokhoz, alternatívákhoz vezet – a döntések a projekten kívül történnek

Az OKKR előkészítésének és bevezetésének ütemezése (implementációs szakaszok) 1. szakasz: átfogó, az EKKR élethosszig tartó tanulási logikáján alapuló, a tanulási eredmények által leírt szintekkel rendelkező nemzeti (országos) képesítési keretrendszer (OKKR) kialakítása és elfogadása. Ennek a szakasznak a végén tartunk, decemberéig kell lezárulnia.

Az OKKR előkészítésének és bevezetésének ütemezése (implementációs szakaszok) szakasz: az OKKR "életre keltése": az egyes oktatási alágazatok képesítéseinek be- sorolása az OKKR alá az alágazati szabályozók, kimeneti standardok figyelembevételével. Ez a szakasz adott esetben jelentősebb fejlesztő és korrekciós feladatokat is jelent. Ezeknek a feladatoknak egy jelentős részét 2012 közepére el kell végezni.

Az OKKR előkészítésének és bevezetésének ütemezése (implementációs szakaszok) 2.2. szakasz: az OKKR szintjeinek az EKKR szintjeivel történő megfeleltetésének bemutatása, és ennek egy transzparens folyamatban végbemenő igazolása. Ez a szakasz egy viszonyítási jelentés (referencing report) elkészítését jelenti. Magyarország ezt a jelentést 2012 végére, 2013 elejére ígérte.

Az OKKR előkészítésének és bevezetésének ütemezése (implementációs szakaszok) 3. szakasz: olyan szervezeti és szabályozási környezet létrehozása, amelyben az illetékes hatóságok által kiadott minden új képesítés bizonyítványa, oklevél- melléklet vagy Europass-okmány az OKKR-szint fel- tüntetésével világos utalást tartalmaz a megfelelő EKKR-szintre tól képesítéseket és azok igazoló okmányait kizárólag OKKR szint-megjelöléssel lehet kiadni. Ezt a 2013-ban előálló állapotot tekintjük az OKKR teljes körű bevezetésének.

Gazdaság- és társadalompolitikai célok Az ország versenyképességének és társadalmi kohéziójának erősítése az egész életen át tartó tanulást szolgáló rendszerekre építve és ezáltal biztosítva az oktatási rendszer egyes elemeinek összekapcsolódását, a formális, nem formális és informális tanulás eredményeinek összekapcsolását, az oktatási kínálat tanulási igényekhez és szükségletekhez való rugalmasabb alkalmazkodását, a személyre szabottság, az önálló és motivált tanulás feltételeinek megteremtését, a tanulással kapcsolatos egyéni döntési képesség erősítését, az oktatási szolgáltatások munkaerő-piaci és társadalmi relevanciájának erősítését.

Alágazati teendők Minden alágazatra két típusú munka vár: az alrendszer jelenleg létező vertikális és horizontális szintjei leírásainak áttekintése, a szükséges változtatások kitűzése és meg- valósítása, s ezzel párhuzamosan tantervi modernizációs munkák beindítása, a képesítések besorolása Alágazati OKKR-fejlesztési projektek.

Szervezeti megoldási lehetőségek Országos Képesítési Tanács (OKT) Országos/nemzetközi szintű feladatok Szolgáltatási/igazgatási/hatósági funkciók Rövid távú/hosszabb távú feladatok Állandó/időleges feladatok

Az Országos Képesítési Tanács feladatai Országos szintű: biztosítja a nemzeti keretrendszer létrehozásához és az OKKR folyamatos működéséhez szükséges szerteágazó igazgatási, szervezési és koordinációs feladatok ellátását. Nemzetközi feladatok: az OKKR EKKR-hez kapcsolásá- nak, majd az EKKR működésének a menetében technikai és érdemi értelemben egyaránt közvetítő szerepet tölt be az Európai Bizottság illetékes szervezeti egységei, továbbá az EKKR-ben résztvevő országok illetékes hatóságai és az OKKR működtetéséért felelős nemzeti hatóságok között.

A nemzeti feladatok keretében Fennállásának első időszakában az OKT a Tárcaközi Bizottság felügyelete mellett felállítja apparátusát, kidolgozza az OKKR képesítések elismerésének eljárását és annak minőség- biztosítását, megszervezi a szükséges szakértői bizottságokat és javaslatot tesz egy Kormányrendelet szövegére (vagy az alágazati törvények módosítására), amelynek révén 2013-ban az Országos Képesítési Keretrendszer hivatalosan hatályba lép. Szervezi az OKKR képesítések elismerésében szerepet játszó szakértők, illetve hatósági és intézményi szereplők képzését, tájékoztatását, valamint a szűkebb szakmai és a szélesebb társadalmi közegben az OKKR-EKKR-rel kapcsolatos ismeretek disszeminációját.

A nemzeti feladatok keretében A továbbiakban biztosítja az OKKR működtetésének technikai feltételeit: működteti a régi és új képesítések OKKR besorolásá- nak elismerésére vonatkozó eljárásokat, összefogja a szakértői bizottságokat. Az OKKR besorolási eljárás végén kiadja a képesítések szint- besorolására vonatkozó határozatot. Az országon belül és nemzetközi területen koordinálja, segíti és szervezi a jó gyakorlatok kölcsönös megismerését, a hazai tapasztalatok és eredmények, állapotok megismertetését, Létrehozza és folyamatosan frissíti az OKKR működésével kapcsolatos adatbázisokat, s biztosítja azok megfelelő nyilvánosságát.

A nemzetközi feladatok keretében Befogadja és működteti a vonatkozó EKKR-ajánlások mentén tevékenykedő Nemzeti Koordinációs Pontot (NKP), végre- hajtva a Magyarország által miniszteri aláírással elkötelezett EKKR viszonyítási (referencing) folyamatot. A viszonyítási folyamatban az EU-ajánlás 10 pontjában foglaltaknak megfelelően járva el koordinálja a nemzeti és nemzetközi szakértők munkáját és 2012 végére elkészíti a nemzeti „referencing report”-ot, viszonyítási jelentést. A továbbiakban az OKKR működéséhez kapcsolódóan az Európai Bizottsággal, valamint az EKKR-ben résztvevő országok illetékes hatóságaival munkakapcsolatokat tart fenn, egyebek mellett eleget téve az EKKR-adatbázisok működtetéséhez nélkülözhetetlen digitális adatszolgáltatási kötelezettségeknek.

Lehetséges variánsok: az alapjavaslat A részletezett alapjavaslat szerint 2011 elejére feláll az a szervezet (Országos Képesítési Tanács), amelyiknek a feladatai közé tartozik a: képesítések besorolásának vizsgálata szakértői bizottságok által, szintbesorolási határozat kiadása (2013-tól), adatbázisok fenntartása és karbantartása, alágazati koordináció, az OKKR kreditalapú továbbfejlesztése (2013 után), tanácsadás, képzés, legjobb gyakorlatok megismertetése, információszolgáltatás, weblap üzemeltetés, kapcsolattartás a munkáltatókkal, Nemzeti Koordinációs Pont működtetése, nemzetközi kötelezettségek, beszámolók teljesítése, nemzetközi kapcsolattartás. Ez a szervezet minisztériumi szervezetként vagy háttérszervezetként működik önálló formában.

Lehetséges variánsok: az alapjavaslat A Tanács feladataihoz kapcsolhatóak még olyan fontos elemek is, mint a felsőoktatási kreditrendszer működtetésével kapcsolatos tanácsadási, információs és fejlesztési feladatok, a nem formális és informális tanulási eredmények elismerését végző intézményrendszer koordinálása, bekapcsolása az OKKR-folyamatba, felsőoktatási szaklétesítések KKK-inak elbírálása és jóváhagyása.

Lehetséges variánsok: az alapjavaslat Az alágazatok az OKKR szintbesorolásokat a teljes bevezetés során saját szervezeteikben végzik és hitelesítésre benyújtják a Tanácsnak, ahol független szakmai bizottsági eljárásban történik a befogadás. Az alágazatoknak nincs OKKR hitelesítési jogosítványa. Felvetődik az, hogy az új szervezet a jelenlegi Országos Kredittanács feladatkörének és jogosítványainak módosításával, annak bázisán jöjjön létre.

Lehetséges variánsok: OKT nélkül 2013-ig Létrejön egy Nemzeti Koordinációs Pont, amelyik elsősorban a nemzetközi kötelezettségekből adódó feladatokra, azok közül is kiemelten a referencing folyamatra koncentrál, s 2012 végére leadja jelentését után az NKP fő feladata a nemzetközi kapcsolattartás és az EU-feladatok, információellátás biztosítása. Az oktatási alágazatok a TÁMOP eredményeire és az ott kialakított közös álláspontra és értelmezésre támaszkodva előkészítik a jelenlegi és új képesítések besorolásának rendszerét, beépítve azt saját képesítési hatóságaik feladatai közé. Az alágazati törvények/rendeletek módosítása gyors és összehangolt munkát kíván a Tárcaközi Bizottságtól, illetve a folyamatos koordinációt is meg kell oldani tól az alágazati rendszerek működtetésével párhuzamosan elindulhatnak egy integrált keretrendszerre és az ahhoz tartozó külön szervezet felállítására vonatkozó munkálatok.

Lehetséges variánsok: több szervezet A funkciók ellátása több szervezet feladatai között is megjelenhet. A nemzetközi kihatású és érvényű funkciók a Nemzeti Koordinációs Ponthoz kerülnek, a szolgáltatási, információs, képzési funkciók, valamint a validáció koordinációja az Országos Képesítési Tanácshoz (ezeket most is meg lehet fogalmazni az Országos Kredittanács kibővített feladatkörében), míg a képesítések elismerési folyamatában az alágazati képesítési hatóságok által beterjesztett hitelesítési kérelmek elbírálása az Oktatási Hivatal hatósági jogköre, amelynek végrehajtásához szakértői bizottságokat mozgat – az Országos Képesítési Tanács keretében vagy azon kívül.

Jogszabályi háttér Az OKKR létrehozása és működtetése több minisztérium, hatóság feladat-és hatáskörét, a közöttük fennálló együtt- működés kérdését, valamint Magyarország nemzetközi kapcsolatrendszerét érinti, ezért elengedhetetlen az OKKR működésének, kompetenciáinak magas szintű (törvény vagy kormányrendelet) jogszabályi megalapozása. Az Országos Képesíti Tanács és a Tárcaközi Bizottság 2011 január és 2012 december / 2013 első félév közötti feladataira, az Országos Képesítési Tanács létrehozására, a Nemzeti Koordinációs Pont feladatellátására vonatkozóan Kormányhatározat megalkotása célszerű, lehetőleg 2010 decemberében.

Finanszírozás A közötti alágazati OKKR-illesztési feladatok ellátásához nélkülözhetetlen feltétel, hogy megfelelő méretű TÁMOP-projektek induljanak. A TÁMOP (közoktatás), (szakképzés, felnőttoktatás) és a folytatása (felsőoktatás) biztosíthatja a fejlesztések forrásait. Ezekben a projektekben lenne szükséges megoldani az intézményi /szakértői kiképzéseket is, pályázati alapon (ez egy külön nagyobb összeget jelent). Az OKT felállításához szükséges financiális háttér egy részét az Országos Kredittanács kibővítéséből adódó megtakarítás képezheti, azonban fokozatosan egyre több forrás szükséges az információs, adatszolgáltatási, képzési tevékenységekhez, valamint a belső apparátus és a szakértői bizottságok felállításához, működtetéséhez. Egyes NKP feladatok részleges finanszírozása EU-pályázatból történhet.

Egy lehetséges menetrend május 14: a TÁMOP végleges szakértői javaslatai május november: a Tárcaközi Bizottság javaslatot tesz egy Kormányhatározat megalkotására és végigviszi az egyeztetési folyamatot december: megjelenik a Kormányhatározat május december: elindulnak az alágazati OKKR-fejlesztéseket támogató TÁMOP-projektek január-március: megalakul és elkezdi működését az Országos Képesítési Tanács, illetve a Nemzeti Koordinációs Pont.

Egy lehetséges menetrend január december: az alágazati munkálatok lehetővé teszik az OKKR teljes körű bevezetését. Az ehhez szükséges koordináló, tanácsadási, információs munkálatokat az OKT koordinálja és beindulnak az OKT szakmai bizottsági munkái is. Elkészül az OKKR törvény (kormányrendelet) előterjesztése május december: folyik az EKKR viszonyítási jelentés elkészítése, majd a jelentés beadásra kerül első féléve: törvényi erejű felhatalmazással hatályba lép az OKKR és annak működtetése az alágazatok és az OKT együttműködésében folyik.