A hálózati réteg forgalomirányítás. Forgalomirányítás A forgalomirányítás (routing) feladata a a csomagok hatékony (gyors) eljuttatása az egyik csomópontból.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
FDDI (Fiber Distributed Data Interface, Száloptikai adatátviteli interface)
Advertisements

Gábor Dénes Főiskola Informatikai Rendszerek Intézete Informatikai Alkalmazások Tanszék Infokommunikáció Forgalmazás 1. példa A forgalmas órában egy vállalat.
modul Szövegfeldolgozás Speciális informatikai feladatok.
Készítette: Bátori Béla 12.k
1 -40dB 20dB -20dB 0dB f h -2f h -1 fhfh f h +1 eheh v ≤ e h -e z -4.07dB A TETRA BÁZISÁLLOMÁS VEVŐBERENDEZÉSÉNEK AZ ANALÓG KÁBEL- TV SUGÁRZÁSSAL SZEMBENI.
Hálózati alapfogalmak, topológiák
HÁLÓZATOK.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) Hanyecz Lajos.
Munkaterv Miért szükséges, mik az előnyei?
Rendszerfejlesztés.
Hálózatok.
HÁLÓZATOK.
Hálózati eszközök az OSI modell alapján
Sávszélesség és adatátvitel
13.a CAD-CAM informatikus
OSI Modell.
Adatátvitel. ISMERTETŐ 1. Mutassa be az üzenet és csomagkapcsolást! Mi köztük az alapvető különbség? 2. Melyek a fizikailag összekötött és össze nem kötött.
Address Resolution Protocol (ARP)
Routing Information Protocol
Hálózati Biológia A sejt funkcionális működésének megértése.
A hálózati réteg 6. fejezet. Forgalomirányítás A forgalomirányítási algoritmus (routing algorithm) a hálózati réteg szoftverének azon része, amely azért.
SZERVEZETI ALAPFORMÁK
Hálózati réteg Csányi Zoltán, A hálózati réteg feladatai Forgalomirányítás Torlódásvezérlés Hálózatközi együttműködés.
Miért hozzuk a döntést, mi a cél?
Készítette: Kosztyán Zsolt Tibor
Hálózati és Internet ismeretek
Ethernet technológiák A 10 Mbit/s sebességű Ethernet.
Hálózati eszközök.
3.4. Adatkapcsolati réteg az internetben
21. Távközlő Hálózatok előadás
A hálózati kapcsolat fajtái
Hálózati réteg.
Hálózati architektúrák
modul 3.0 tananyagegység Hálózatok
Adatkapcsolati réteg.
Tóth Gergely, május 13. Tavaszi Szél Konferencia, Sopron, május Megfigyelhető black-box csatorna forrásrejtő tulajdonsága Tóth Gergely.
Tóth Gergely, február BME-MIT Miniszimpózium, Megfigyelhető black-box csatorna forrásrejtő tulajdonsága Tóth Gergely Konzulensek: Hornák.
Az internetről.
Számítógép-hálózatok
1 CONNECT II.: Fejlesztési koncepció, migrációs út tervezése az ÁAK forgalomirányító központjához Perjés Tamás közlekedési igazgató COWI Magyarország.
Intelligens közúti kereszteződés
Hálózati alapok 1. Fejezet. A számítógépes hálózat definíciója A számítógép hálózat olyan függőségben lévő vagy független számítógépek egymással összekapcsolt.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
Rétegmodellek 1 Rendelje az alábbi hálózati fogalmakat a TCP/IP modell négy rétegéhez és a hibrid modell öt rétegéhez! Röviden indokolja döntését. ,
Kapcsolatok ellenőrzése
Számítógép-hálózatok alapjai
Bellmann-Ford Algoritmus
Számítógép hálózatok.
A projektmunka jelentősége Minőségjavítási elvárások A minőségbiztosító ELŐADÁS ÁTTEKINTÉSE.
Közúti és Vasúti Járművek Tanszék. A ciklusidők meghatározása az elhasználódás folyamata alapján Az elhasználódás folyamata alapján kialakított ciklusrendhez.
A fizikai réteg. Az OSI modell első, avagy legalsó rétege Feladata a bitek kommunikációs csatornára való juttatása Ez a réteg határozza meg az eszközökkel.
Számítógép-hálózatok
Nyílt rendszerek összekapcsolása
PPKE ITK 2004/05 tanév IV. évfolyam Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 7.
PPKE ITK 2005/06 tanév 7. szemeszter Őszi félév Távközlő rendszerek forgalmi elemzése Tájékoztatás GY. - 8.
Gyorsulás, lassulás. Fékút, féktávolság, reakció idő alatt megtett út
PÁRHUZAMOS ARCHITEKTÚRÁK – 13 INFORMÁCIÓFELDOLGOZÓ HÁLÓZATOK TUDÁS ALAPÚ MODELLEZÉSE Németh Gábor.
Kommunikáció.
Az adatkapcsolati réteg DATA LINK LAYER. Az adatkapcsolati réteg három feladatot hajt végre:  A hálózati rétegektől kapott információkat keretekbe rendezi.
Alapvető raszteres algoritmusok, szakasz rajzolása, DDA, MidPoint algoritmus.
Fájlcsere: Technikai megoldások
Kommunikáció a hálózaton
Láncreakció A láncreakció általánosan események, folyamatok gyors egymásutániságát jelenti, amiben egyetlen esemény sok egyéb, általában a kiváltó okhoz.
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Mesterséges intelligencia
Hálózatok.
Hálózati struktúrák, jogosultságok
Bevezetés Tematika Számonkérés Irodalom
5. Hálózati réteg Feladata:
Hol található biztonsági megállóhely a vonalszakaszon?
Előadás másolata:

A hálózati réteg forgalomirányítás

Forgalomirányítás A forgalomirányítás (routing) feladata a a csomagok hatékony (gyors) eljuttatása az egyik csomópontból a másikba, illetve a csomagok útjának a kijelölése a forrástól a célállomásig.

A csomagok a hálózati vonalakon keresztül jutnak egy IMP-be, majd az valamilyen irányba továbbküldi a csomagokat. Mivel az ilyen hálózati csomópontok irányítási, továbbküldési kapacitása véges, elképzelhető a csomagok sorban állása a bemenő oldalon. A forgalomirányítási szemléletünket nagyon jól segíti az olyan analógia, ahol a hálózatot a közúti hálózat, míg a csomagokat az autók képviselik. A csomópontok pedig természetesen az útkereszteződések.

Útvonalak kijelölése Vonalkapcsolt hálózatoknál az útvonal kijelölése a hívás felépítésének fázisában történik. Csomagkapcsolt hálózatokban az útvonal kijelölése a)vagy minden csomagra egyedileg történik, b)vagy kialakít egy olyan útvonalat amelyen egy sorozat csomag megy át. Ezért a csomópontoknak ún. routing táblákat kell tartalmaznia, amiben a vele kapcsolatban álló csomópontokra vonatkozó adatok (pl. távolság) be van jegyezve

Topológiák A forgalomirányítás összetettségét alapvetően meghatározza a hálózat topológiája. Például egy csillaghálózatban, mivel a csillag központjában lévő csomóponton keresztül történik az adatátvitel, kizárólag ennek kell rendelkeznie a forgalomirányításhoz szükséges minden információval. Általában elmondható, hogy szabályos elrendezések esetében könnyebb az optimális forgalomirányítási algoritmus kidolgozása. A legtöbb valóságos hálózat lényegesen bonyolultabb topológiájú, szabálytalan szövevényes és sokszor állandóan változó szerkezettel rendelkezik.

Forgalomirányító algoritmusok A forgalomirányító algoritmusok osztályozásának alapjául a következő négy irányítási főfunkciót tekinthetjük: – vezérlésmód; (hogyan?) – döntésfolyamat; (milyen esetben?) – információ-karbantartó folyamat; (hálózati forgalmi ismeretek frissítése) – továbbító eljárás (hogyan jut el a vezérlési információ a csomópontokhoz) Ezek feladata: a forgalomirányítási információk áramlásának szabályozása, a kerülőutak kialakítása, az irányítási információk felújítása valamennyi csomópontban és az útvonalválasztás az adatcsomagok részére.

Forgalomirányítási algoritmus osztályok A forgalomirányítási algoritmusoknak két osztálya van: az adaptív (alkalmazkodó), amely a hálózati forgalomhoz alkalmazkodik, a determinisztikus (előre meghatározott), ahol az útvonal választási döntéseket nem befolyásolják a pillanatnyi forgalom mért vagy becsült értékei.

Ezek alapján alapvetően négy lehetséges vezérlésmód különböztethető meg: 1.determinisztikus forgalomirányítás; olyan rögzített eljárás, amelyet a változó feltételek nem befolyásolnak; 2.elszigetelt adaptív forgalomirányítás, amelynél minden csomópont hoz irányítási döntéseket, de csak helyi információk alapján; 3.elosztott adaptív forgalomirányítás, amelynél a csomópontok információt cserélnek azért, hogy az irányítási döntéseket a helyi és a kapott információkra együtt alapozhassák; 4.központosított adaptív forgalomirányítás, amelynél a csomópontok a helyi forgalmi információikat egy közös irányító központnak jelentik, amely erre válaszul forgalomirányítási utasításokat ad ki az egyes csomópontok részére. Az említetteken kívül bevezethető még egy további forgalomirányítás-típus is, amelyet deltairányításnak neveznek. Ennél az eljárásnál a központi irányító egység munkáját a forgalomirányítási döntésekhez kizárólag abban az esetben használják fel, ha ezek a helyi információkra nem alapozhatók.

A legrövidebb út meghatározása A forgalomirányítás során két pont között meg kell találni a legoptimálisabb útvonalat, amely még egyéb csomópontokat tartalmaz. Az optimális útvonal nem feltétlenül jelenti a fizikailag legrövidebb útvonalat, mivel számos egyéb tényező is befolyásolhatja az optimális választást: lehet például mértéknek a csomópont-átlépések számát tekinteni, lehet azt az időt, hogy mennyi idő alatt jut el a csomag, vagy a vonalhasználat költségeit. Az objektív mérték megállapításához lehet olyan teszteket futtatni az adott szakaszokon amely megadja az átlagos sorbaállási és átviteli késleltetési időt, és ezt tekinti a mértéknek. Általánosan egy adott szakasz mértékét a távolság, az adatátviteli sebesség, az átlagos forgalom, a kommunikációs költség, vagy más egyéb tényezők alapján határozzák meg. Matematikailag a probléma a gráfelmélet segítségével tárgyalható

Determinisztikus forgalomirányítás Olyan forgalomirányító módszerek, amelyeknél nincs szükség semmilyen forgalomirányítási táblára, a hálózati topológia ismeretére, minden csomópont autonóm módon, azonos algoritmus alapján dolgozik. A véletlen forgalomirányító eljárás: a továbbítandó csomagot a csomópont egy ún. véletlen folyamat segítségével kiválasztott az érkező vonaltól eltérő más vonalon küldi tovább. – Ez az eljárás nem garantálja a csomagok kézbesítését, de nagyon egyszerűen realizálható, és nem túl bonyolult hálózatokban jól működhet. Az elárasztásos forgalomirányító eljárás sem igényel semmi ismeretet a hálózatról. – A csomópontok a bejövő csomagot minden vonalra kiküldik, kivéve ahonnan érkezett. – Előnye, hogy a csomag legalább egy példányban mindenképp a legrövidebb úton ér célba. – Ez azonban jelentősen terheli a rendszert, mivel nagyszámú másolat (redundancia) van, és sok felesleges továbbítás történik. – Az algoritmus rendkívül megbízható, és még megsérült rendszer esetén is működőképes. – Katonai alkalmazások esetén előtérbe kerülhet a módszer, mert erősen sérült hálózatban (sok csomópontot kilőnek) is nagy a valószínűsége egy üzenet célba jutásának.

Adaptív forgalomirányító algoritmusok A probléma a hálózat elosztott jellegéből ered. A csomópontoknak amikor irányítási döntéseket hoznak, olyan eseményeket kell figyelembe venniük, amelyek a hálózat távoli részében történtek, és amelyekről vagy egyáltalán nem rendelkeznek semmiféle információval, vagy a meglevő információjuk már időszerűtlen. Az ideális algoritmus sem tudja előre figyelembe venni a jövőben bekövetkező eseményeket

Központi adaptív forgalomirányítás Minden csomópont helyzetjelentést állít össze, és abban a folyó sorhosszakat, a hálózat elemeinek meghibásodásait stb. elküldi a hálózat forgalomirányító központjába (RCC = Routing Controll Center). A központ ezek alapján átfogó képet alakít ki a hálózatról, és valamennyi forgalmi áramlat részére meg tudja határozni a legkedvezőbb útvonalat. Ezeket a legjobb utakat a hálózat csomópontjai forgalomirányítási táblák formájában kapják meg. Azt várhatnánk, hogy a hálózat forgalomirányító központja az optimális utak kiválasztásához a lehető legjobban hasznosítja a hálózat kapacitását. Az elkerülhetetlen időkülönbségek miatt azonban a csomópontokból elinduló állapotjelentések eleve késve érkeznek meg a központba és a távoli csomópontokból ez a késés már jelentős lehet. Így azután a központ olyan információk alapján dolgozik, amely részben már elavultak, és a csomópontok részére is olyan utasításokat ad ki, amelyek még inkább elavultak, amikor célba érnek.

Elszigetelt forgalomirányítás Ilyenkor a forgalomirányítási döntéseket a helyi körülmények alapján hozza a csomópont. Egyszerű algoritmus az ún. “forró krumpli” algoritmus. Ennek az a lényege, hogy a beérkezett csomagot abba kimeneti sorba rakja, amely a legrövidebb, legrövidebb ideig “égeti a kezét”, gyorsan megszabadul tőle, nem foglalkozik az irányokkal Egy másik lehetséges algoritmus a „fordított tanulás” módszere. A hálózatban minden csomópont egy csomagot indít el amely tartalmaz egy számlálót és az elindító azonosítóját. A számláló értéke minden csomóponton történő áthaladáskor megnöveli értékét egyel. Amikor egy csomópont (IMP) egy ilyen csomagot vesz, akkor ezt elolvasva tudja, hogy a csomagot küldő hány csomópontnyi távolságra van tőle. Ha azonban meghibásodás következik be, vagy az optimális útvonal valamelyik része túlterhelődik, akkor ezt az algoritmus nem veszi észre

Elosztott adaptív forgalomirányítás A megvalósított hálózatokban mindeddig legnépszerűbb forgalomirányító eljárás. Az algoritmus fő célkitűzése a legkisebb késleltetéssel járó útvonalak keresése. E célból minden egyes csomópontban egy táblázatot hozunk létre, amely minden célállomáshoz megadja a legkisebb késleltetésű útvonalat, s ezzel együtt a továbbításhoz szükséges idő legjobb becsült értékét. A hálózat működésének kezdetén a késleltetések a hálózat topológiája alapján becsült értékek, később azonban, mihelyt a csomagok célba értek, a becsült késleltetési időket felváltják a hálózatban ténylegesen mért továbbítási idők. A késleltetési táblák adatait a szomszédos csomópontok rendszeresen megküldik egymásnak. Ezután a csomópontok áttérnek a késéseket újraszámító fázisba, amelyben a saját sorhosszaikat és a szomszédos csomópontok által küldött késleltetési értékeket figyelembe veszik.