Gaál Bertalan Vasútpolitika 1. 2016. 09. 26. 2 Helyzetkép 199019952000200520062010 Vasúti tkm16,88,48,19,110,18,8 Össz. tkm39,431,833,842,048,050,5 Vasúti.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Olasz Nap Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Kereskedelmi és Iparkamara Március 20. “Olasz Külkereskedelmi Intézet (ICE): Promóciós tevékenység és szolgáltatások.
Advertisements

Kérdések a gazdálkodás, pénzügy fejezethez. 1. Egészítse ki a mondatot! A pénzügyek igazgatásának….. része van. A ………… igazgatása, és a……….. Igazgatása.
A magyar vállalkozások versenyképessége Pongorné dr. Csákvári Marianna helyettes államtitkár Budapest, november 30.
Uniós források – Fejlesztési irányok (A gyermekvédelmi területek várható fejlesztései európai uniós forrásokból) Csizmár Gábor Szociális és Munkaügyi Minisztérium.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Ruska Mónika – Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat - Fiatalok Lendületben Programiroda.
Nagyprezentáció Társaság a Lakásépítésért Egyesület lobby tevékenység a magyarországi lakásépítések élénkítése érdekében Előadó:
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai.
A termelői szerveződések tapasztalatai és kilátásai Debrecen, március 17.
Bevándorlók társadalmi beilleszkedése európai politika – közép európai valóság Kováts András Menedék – Migránsokat Segítő Egyesület.
A Szociális Szövetkezeti forma bemutatása Tanai Tünde Rehabilítációs tanácsadó.
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése. A gazdasági szerkezet termelékenység, munkaerő-kereslet, globális előrejelzés.
1 „Varratmentes Európa” program célja és tartalma Rajnai Gábor Miniszterelnöki Hivatala Stratégiai és Fejlesztéspolitikai Osztály Kárpát-medence Kincsei.
MIBŐL VALÓSULHATNAK MEG A HELYI STRATÉGIÁK? REGIONÁLIS PÁLYÁZATI FORRÁSOK.
Szabadpiaci megoldások az európai autóbusz közlekedésben Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara XVII. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szeged, 2015.
Kocsis Tibor Kaposvár, március 01. Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása.
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
TÁMOP program a Dél-alföldi Régióban Dél-alföldi Regionális Munkaügyi Központ.
A VÁROSRÉGIÓ DEFINIÁLÁSÁNAK LEHETŐSÉGEI Horváth Sarolta Noémi Ph.D. hallgató Szegedi Tudományegyetem Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési.
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Európai Foglalkoztatási Stratégia június
TARTALOM BREVIÁRIUM – RÖVID MAGYARÁZATOK NÉGY ESZKÖZ BERUHÁZÁSTERVEZÉS ÉS -MENEDZSMENT Bevezetés Főszereplők Az eszközök Tanulság ESZKÖZÖK és ERŐFORRÁSOK.
Dr. Szűcs Erzsébet Egészségfejlesztési Igazgatóság Igazgató Budapest, szeptember 29. ÚJ EGÉSZSÉGFEJLESZTÉSI HÁLÓZATOK KIALAKÍTÁSA ÉS MŰKÖDTETÉSE.
EU pályázati programok A szervezet / változások 1.A pályázók adminisztrációs terheinek csökkentése a projektfejlesztési, pályázati szakaszban.
A gyermekek helyzete és az esélynövelés lehetőségei a mai Magyarországon Előadás a „Programok a gyermekszegénység ellen” Biztos Kezdet konferencián, 2008.
A „Mintaprogram a minőségi időskorért” Pilote Project for Quality Ageing Az idősgondozás Magyarországon, elvek, szabályok, gyakorlat, intézmények Brettner.
BEST-INVEST Független Biztosításközvetítő Kft.. Összes biztosítási díjbevétel 2004 (600 Mrd Ft)
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
Az állami köznevelési közfeladat-ellátás
MÁV-START Zrt. Budapest, december
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Integrációs elméleti alapok, az integrációk típusai
Az EGT és Norvég Alapok ( ) eddigi eredményei
„Szeptember végén” A felsőoktatási pályázati tevékenység jelene és jövője Szitáné dr. Kazai Ágnes Semmelweis Pályázati és Innovációs Központ.
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Tájékoztató a Magyar Nemzeti Vidéki Hálózatról
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Kihívások a LEADER program eredményes végrehajtásában
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
„Csellengő fiatalok” Az ifjúságpolitika komplexitása
Hitelkonstrukciók a pályázati rendszerben
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
A közigazgatással foglalkozó tudományok
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Magyarország: logisztikai központ
Az Európai Unió közlekedési politikája és a transzeurópai hálózatok
Menedzsment és Vállalatgazdaságtan PhD Menedzsment alapok
TOP SO „Foglalkoztatási paktum Barcs és térségében” A Foglalkoztatási stratégia célrendszere tervezett programok BARCS VÁROS.
AZ AUTÓBUSSZAL VÉGZETT MENETREND SZERINTI SZEMÉLYSZÁLLÍTÁS ELINDÍTÁSA, HÁROM HÓNAPOS TAPASZTALATA DEBRECENBEN Budapest, Millenáris,
SAJTÓTÁJÉKOZTATÓ február 6.
SZÁMVITEL.
1993-as közoktatási törvény
„Út a munkához” program
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
A gazdasági növekedés hosszú távú előrejelzése.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM
A Dunához kapcsolódó lehetőségek Budapest közlekedésfejlesztésében
A hazai KKV-k fejlesztése hiteltermékkel
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Az Európai Unió földrajzi vonatkozásai
Lorem ipsum.
Nagyváros–vidék egyenlőtlenség Kelet-Közép-Európában
SOTER-LINE Soter-Line Oktatási, Továbbképző és Szolgáltató Kft.
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A foglalkoztatáspolitika kihívásai Magyarországon 2009
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
KOHÉZIÓS POLITIKA A POLGÁROK SZOLGÁLATÁBAN
Előadás másolata:

Gaál Bertalan Vasútpolitika 1

Helyzetkép Vasúti tkm16,88,48,19,110,18,8 Össz. tkm39,431,833,842,048,050,5 Vasúti %42,626,424,021,721,017,4 Vasúti ukm11,48,49,79,99,88,0 Össz. ukm36,632,435,338,038,832,7 Vasúti %31,125,927,526,125,324,5 Ö+szgk.93,385,789,793,095,687,9 Vasúti korr %12,29,810,810,610,38,8

Helyzetkép II óta veszteséges üzem Elöregedő eszközállomány, korszerűtlen szervezeti irányítás Szolgáltatások minőségi színvonala romlott Tovább csökkent a versenyképesség

Helyzetkép III MÁV állami vállalatból Rt. Profiltisztítás: ~100 MÁV alapítású Kft. Ezekbe mintegy 15e fő került át Ezen túlmenő leépítések: e fő  e fő

TEVÉKENYSÉGI KONFLIKTUSHELYZET Pozitívum: – Környezetbarát közlekedési mód – Intermodális közlekedés fő hordozója – Kihasználatlan kapacitások – Fejlesztés előnyös lehetőségei Negatívum: – Merev struktúra, piaci rugalmatlanság – Alacsony szolgáltatási színvonal /képzete/ – Piacvesztés – Csökkenő /stagnáló/ munkamegosztási részesedés

A VASÚTI REFORM ALAPKÉRDÉSEI Hálózatracionalizálás: Kisforgalmú vonalak Fővonalak (Helsinki folyosók) Állami feladatok: Pályahálózat Közszolgáltatás Szervezet: Pályavasút – vállalkozó vasút – tevékenységek Számviteli – szervezeti szétválasztás Emberi tényező: Foglalkoztatás – érdekképviseletek Utasjog, fogyasztóvédelem Eszközfejlesztés: Prioritások kijelölése Szubszidiaritás, regionalitás Szolgáltatás-fejlesztés: Szállítási logisztika Elővárosi közlekedés, IC- kapcsolat

1993. évi XCV. tv. Vasúti reform elmaradt, de… Elkülönít pálya- és vállalkozó vasutat Rendelkezik a számviteli elkülönítésről Az országos közforgalmú vasúti pálya és a MÁV is 100% állami tulajdon A pálya működtetése, a személy és áruszállítási tevékenység koncesszióba adható

1993. évi XCV. tv. Állami feladat a szolgáltatások díjainak, az azokhoz kapcsolódó kedvezmények és fogyasztói árkiegészítés megállapítása Költségvetésből a pálya működtetése Közszolgáltatás biztosítása Vasúti közlekedési hatóság feladatainak ellátása Koncessziós pályáztatás

1996-os közlekedéspolitika Ny-európainál magasabb részarány fenntartása A vasút szervezetének megújítása Korszerűbb piaci és pü-i gazdálkodás Fejlesztés és visszafejlesztés az eszközgazdálkodásban Humánpolitikai feladatokhoz szükséges anyagi és szervezeti feltételek megteremtése

Hiányosságok 91/440/EGK irányelv Pálya és vállalkozói vasút viszonyának rendezése Közszolgáltatási tevékenység egyértelmű meghatározása, kapcsolódó támogatási rendszer átalakítása Független kapacitás-elosztó szervezet Hatósági intézményrendszer átalakítása

EU vasútpolitikája 91/440/EGK IRÁNYELV A VASÚTVÁLLALATOK FÜGGETLENSÉGE AZ ÁLLAMTÓL A VASUTAK PÉNZÜGYI HELYZETÉNEK JAVÍTÁSA AZ INFRASTRUKTÚRA ÉS A SZOLGÁLTATÁSOK SZÁMVITELI SZÉTVÁLASZTÁSA A VASÚTI INFRASTRUKTÚRÁHOZ VALÓ HOZZÁFÉRÉS JOGA NEMZETKÖZI VASÚTI ÉS KOMBINÁLT FUVAROZÁSOK CÉLJÁBÓL KÖVETKEZMÉNYEK: AZ INFRASTRUKTÚRA-KAPACITÁS FELOSZTÁSA, A PÁLYAHASZNÁLATI DÍJ MEGHATÁROZÁSA A TRANSZEURÓPAI VASÚTI HÁLÓZAT KÖLCSÖNÖS ÁTJÁRHATÓSÁGA

Eu vasútpolitikája II. ELSŐ VASÚTI CSOMAG (2001) (Engedélyezés, kapacitáselosztás és hozzáférés, használati díjak, közszolgáltatások) MÁSODIK VASÚTI CSOMAG (2004) (Vasútbiztonság, átjárhatóság, hozzáférés további liberalizálása - Európai Vasúti Ügynökség) HARMADIK VASÚTI CSOMAG (2007) (Utasjogok és kötelességek, nemzetközi személyszállítás liberalizálása, árufuvarozás minőségének javítása)

A MAGYAR VASÚT JÖVŐKÉPE A IG SZÓLÓ MAGYAR KÖZLEKEDÉSPOLITIKÁBAN A MÁV európai színvonalú közlekedési alternatívát kínál utasai és fuvaroztatói számára Az egységes európai vasúti hálózat részeként az európai normáknak megfelelő vasúti törzshálózat biztosítja Magyarország tranzit szerepének megtartását, valamint lehetővé teszi az Uniós tagországok irányában a nagysebességű vasúti összeköttetést. CÉLÁLLAPOT A MÁV EU-konform működési feltételeinek megteremtése A személyszállítási szolgáltatások színvonalának általános javítása A vasúti árufuvarozás versenyképességének megőrzése A kombinált fuvarozás részarányának növelése Az EU vasúti folyosóihoz kapcsolódó törzshálózati pályarekonstrukció Optimális méretű vasúthálózat kialakítását elősegítő térségi rendszer Az irányítás és gazdálkodás korszerűsítésével a hatékonyság javítása

2005 – első lépések Közszolgáltatási szerződés (MÁV-állam) Eszközbeszerzés (Desiro) Szabályozás (2005. CLXXXIII. tv.) Vonatok számának csökkentése Kritikus sikertényezők -Alulfinanszírozottsági problémák -Menetrend, közszolgáltatási szerződés és a költségvetés inkoherenciája -Utazási kedvezmények -Fejlesztések távlati forrásainak hiánya

2005. évi CLXXXIII. tv. a vasútról Új fogalmak: – Országos és helyi mellett térségi (regionális) vasúti társaság – Pályavasút és vállalkozó vasút mellett integrált vasúti társaság – Országos és helyi mellett térségi (regionális) és elővárosi vasúti szolgáltatás – Pályahálózat szerkezete: Közforgalmú: országos/térségi/elővárosi/helyi Saját célú

2005. évi CLXXXIII. tv. Vasúti tevékenység feltételei: – Működési engedély (3-as követelmény) – Műszaki engedély Tulajdonviszonyok – Országos törzshálózat: kizárólagos állami – Mellékvonal: állami többségű társaság – Helyi vasúti pálya: önk., önk. többségi tulajdonú társaság Országos pályahálózat működtetése egyszemélyes állami tulajdonú társ

RÖVID TÁVÚ INTÉZKEDÉSEK SZERVEZET MÁV Cargo Zrt – privatizáció MÁV Személyszállítási Zrt (Start) HÁLÓZAT-RACIONALIZÁLÁS Fővonali fejlesztések (ÚMFT, KÖZOP) Forgalom-szüneteltetés (változó politikai döntések) PÉNZÜGYI INTÉZKEDÉSEK Egységes tarifarendszer (vonat – autóbusz) Közszolgáltatás, veszteség-kiegyenlítés Vagyonkezelési joggyakorlás Tőke-konszolidáció, beruházási források (EU, Kohéziós Alap)

A NIF Zrt. vasútfejlesztési projektjei KÖZOP eredmények

A NIF Zrt. vasútfejlesztési projektjei KÖZOP eredmények

A NIF Zrt. vasútfejlesztési projektjei IKOP-2 projektek

Az NKS célrendszere 1.célszint: Társadalmi ("horizontális") célok – Környezetre gyakorolt hatások – Egészség- és vagyonbiztonság javulása – Gazdasági növekedés elősegítése – Foglalkoztatás javulása – Lakosság jólétének – Területi egyenlőtlenségek mérséklése – Társadalmi igazságosság, méltányosság javítása – Nemzetközi kapcsolatok erősítése

2.célszint: Közlekedési kereslet és kínálat befolyásolása – Kereslet befolyásolása – közlekedési igények ésszerűsítése Társadalmi szinten hasznosabb közlekedési módok erősítése – Szolgáltatások színvonalának és hatékonyságának növelése Szállítási szolgáltatások javítása Közlekedés fizikai rendszerelemeinek javítása

Nagysebességű vasút

elvágott vasútvonalak „Peage” vonalak helyreállított kapcsolat Határon átnyúló fejlesztések vizsgálata „Varratmentes” Európa