SZOCIÁLPOLITIKA ÉS GYEREKSZEGÉNYSÉG SZÉCSÉNY, 2007
2 Mi a szociálpolitika? -politika, közpolitika része, azaz állam fontos szereplőpolitika -Társadalom állapotát kívánja befolyásolni: -Összetartozóbb társadalom -Kevesebb esélyegyenlőtlenség -Több jólét, kevesebb kielégítetlen szükséglet -Ehhez: -Forrás újraelosztásból -Piac korlátozása, kiegészítése
PÉLDÁK ahol kell szp: Iskola – esélyek, közös normák Egészségügy - életesélyek Lakás, adott helyzetekben Szolgáltatások – mikor? Pénz - mikor ? Szegénység ügye Közös használatú terek, javak MERT: -közérdekek, közakarat - Piac kiudarca
Szociálpolitika körüli viták? Mennyi kell ilyen célokra (konvergencia, jóléti állam feszültség) Kik döntsenek Milyen módszerek legyenek
Szociálpolitika körüli viták? Mennyi kell ilyen célokra (konvergencia, jóléti állam feszültség) Kik döntsenek Milyen módszerek legyenek
Gyakorlati elvek: minden vitatható -prevenció és korrekció -az ellátáshoz való jogok (létjog, állampolgári jog, vásárolt jog, diszkrecionális szegényjog) -hozzájutási elvek: univerzalitás, feltételes univerzalitás, szelektivitás, pozitív diszkrimináció -szegregáló és integráló megoldások -pénzbeni, természetbeni és köztes ellátások - otthoni és intézményi ellátások
MIÉRT PROBLÉMA A GYEREKSZEGÉNYSÉG? Ismert, nem jól kezelt problémák: –Szegénység: gyerekeknél az arány országos közel kétszerese, sokgyerekeseknél háromszorosa - 3 és több gyerekesek 60%-a létminimum alatt –Hosszú ideje: minden gyerek- korosztályból 20 % piacképtelen –most: 25% funkcionális analfabétaként jön ki iskolából
MIÉRT PROBLÉMA A GYEREKSZEGÉNYSÉG? Ismert, nem jól kezelt problémák: –Szegénység: gyerekeknél az arány országos közel kétszerese, sokgyerekeseknél háromszorosa - 3 és több gyerekesek 60%-a létminimum alatt –Hosszú ideje: minden gyerek- korosztályból 20 % piacképtelen –most: 25% funkcionális analfabétaként jön ki iskolából
MIÉRT PROBLÉMA A GYEREKSZEGÉNYSÉG? Ismert, nem jól kezelt problémák: –Szegénység: gyerekeknél az arány országos közel kétszerese, sokgyerekeseknél háromszorosa - 3 és több gyerekesek 60%-a létminimum alatt –Hosszú ideje: minden gyerek- korosztályból 20 % piacképtelen –most: 25% funkcionális analfabétaként jön ki iskolából
ÚJONNAN FELISMERT PROBLÉMÁK: Képességek megismerését és fejlesztését az újszülöttnél kell kezdeni, 3 vagy 5 éves kor késő Korai szegénységből korai, gyakran krónikus betegség társul, felnőttkorban korlátoz Halál előtti egyenlőtlenségek nőnek, jelentős romlás iskolai lejtő mentén (30 éves korban iskolai végzettség szerinti olló 1990: 9 év, 2004: 17 év)
A jövedelmi egyenlőtlenségek és a szegénység alakulása
Gyermekszegénység Középső jövedelem fele alatt, % KSH létminimum alatt, % Összes háztartás Ebből: 1 gyermek van gyermek van vagy több gyermek van Gyermekesek összesen 19 41
A szegénység jellemzői ( 2001)
CSAK A SZEGÉNYEK KÖZT IS NAGY A DIFFERENCIÁLTSÁG: MILYÜK NINCS A GYEREKEKNEK, % MILYÜK NINCS? Alsó Harmadik jövedelmitized ben Ha van Roma a családban jövedelmi tizedben Meleg téli felsőruha 9012 Napi három étkezés (óvodai, iskolai étkezéssel együtt) 235 Saját könyvek Bicikli – új vagy használt,, örökölt pár – nekik újonnan vásárolt – cipő Számítógép használati lehetőség (CSAK ISKOLÁS) Évente egyszer egy hét nyaralás
POLITIKAI VÁLASZ „GYEREKPROGRAM” LEGYEN JOBB A GYEREKEKNEK OGY HATÁROZAT
A NEMZETI STRATÉGIA CÉLJA Egy generáció alatt a jelenleginek töredékére csökkentse a gyermekek és családjaik szegénységének arányát, közeledjenek a gyermekek esélyi; Szűnjenek meg a gyermeki kirekesztés, szegregálás és mély szegénység szélsőséges formái, csökkenjenek az életesélyeket romboló devianciák; Alakítsa át azokat a mechanizmusokat, intézményeket és szolgáltatásokat, amelyek ma újratermelik a szegénységet és kirekesztést.
HORIZONTÁLIS PRIORITÁSOK Roma gyerekek prioritása Fogyatékossággal élő gyerekek prioritása Települési lejtő csökkentése Működő nagy ellátórendszerek fejlesztése Gyermeki jogok erősítése Együttműködés szektorok, intézmények, ágazatok között Állampolgárok, gyerekek részvétele Információterjesztés, hozzáférés
FEJLESZTÉSI TERÜLETEK - Foglalkoztatás, munkaerő-piaci helyzet javítása - A gyermekes családok anyagi helyzetének javítását szolgáló ellátások fejlesztése - Lakás, lakhatás feltételeinek, minőségének, biztonságának javítása - A képességek kibontakoztatását, a sikeres iskolai pályafutást segítő intézmények és szolgáltatások fejlesztése, a szegregáció csökkentése - Gyermekes családokat célzó személyes szolgáltatások és szakellátások fejlesztése - Egészségesebb gyermekkor biztosítása
HONNAN LESZNEK FORRÁSOK? UMFT – EURÓPAI FORRÁSOK HELYI – KÖZÖSSÉGI – ERŐFORRÁSOK DE: SAJÁT KÖZPONTOSÍTOTT ÚJRAELOSZTÁS NÉLKÜL NEM MEGY! (legnehezebb, legvitatottabb pont)
ALAPDILEMMA : Megszorítások elengedhetetlenek, konvergencia program, de Ha gyerekprogram nem kezdődik el legkésőbb 2008-ban, hitelét veszti, és néhány éven belül megfordíthatatlan helyzet lesz (már most is az?) Lehet „kicsiben” kezdeni?
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET