Az új pénzügyi szabályozás hatásai az autófinanszírozás területén Lévai Gábor - főtitkár Magyar Lízingszövetség Gépjármű finanszírozás változásai Konferencia
Tartalom Gépjármű finanszírozási piac Mi történt 2009-ben? Jogszabályi környezet változásai Mi várható 2010-től?
Gépjármű finanszírozási piac Az új autó értékesítés másfél éve szabadesésben, 2008-hoz képest 74%-os visszaesés! Használt autó tulajdonosváltások száma is több, mint 37%-kal csökkent - forrás: Új autók átlagára 3 év stagnálás után 2009-ben közel 10%-ot emelkedett A 3 éves, km-t futott gépjárművek újkori értékükhöz képest átlagosan közel 10%-kal érnek kevesebbet, mint a válság kitörésekor - forrás:
Gépjármű finanszírozási piac A finanszírozás az autóértékesítésnél is jobban zuhant, 2008-hoz képest több, mint 80%-ot (2010 Q1 – becsült adat) A flotta finanszírozás visszaesése az idei első negyedévben 60% (2009-ben „csak” 50%) Míg korábban a kihelyezések 2/3-a új autók finanszírozásából származott, idén megfordult az arány, 2/3 a használt autókból származik
Gépjármű finanszírozási piac 1 év alatt 2MFt-ról 1,7 MFt-re csökkent az átlagos kihelyezés a retail szegmensben, 4,5 MFt-ról 3,8 MFt-ra a flotta területen Egy év alatt 10%-kal emelkedett a pénzügyi lízing részesedése mindkét területen, retail oldalon a hitel, flottánál az operatív lízing kárára
Jogszabályi környezet változásai Értékvesztés elszámolhatósága Lízing illetékmentességi szabályok Gépjármű visszlízing illeték Vagyonadó Zálogjogi nyilvántartás PTK lízing kodifikációja HPT módosítás – közvetítő definíció PSZÁF SREP ajánlások Fogyasztói hitelről szóló törvény Felelős hitelezésről szóló rendelet THM rendelet Közvetítői felelősség biztosítás Közvetítői díjrendelet Közvetítői hatósági vizsga
LTV, futamidő, devizanem, jutalék… SREP 20%- 96 hónap HPT: közvetítők definíciója SREP: közvetítői díj max.12% Fogyasztói hitel – lezárási díj 0% SREP közvetítői díj max. 6% Felelős hitelezés: LTV maximum hitelre , lízingre Felelős hitelezés: futamidő max 7 év Közvetítői díjrendelet: speratív jutalék min. 70% Felelős hitelezés: hitelezhetőségi limit Euro max 80%, egyéb deviza 60%
Hitel, vagy lízing? Értékveszté s elszámolás szabályai a bankokkal megegyező ek Gépjármű visszlízing illetékment es Lízing illeték 50%-os korlát eltörlése Felelős hitelezés: LTV maximum hitelre , lízingre Kapcsolt hitelszerző dés 14 napos elállás THM lízingre is Egyszerűsí tett zálogjog bejegyzés gépjárműv ekre Lízing a PTK-ban Opciós vételi jog?
Mi várható a jövőben? Idei évben várhatóan nem nő az új autó értékesítés A hitelkihelyezés a szabályozás hatására tovább nehezedik Várhatóan tovább nő a forint alapú finanszírozás részaránya Várhatóan jelentősen nő a lízing részaránya Jelentősen csökkenni fognak a közvetítői díjak, ez megnyitja a piacot az alternatív finanszírozási csatornák felé A lezárási díj megszűnésével megnő az ügyfél elvándorlás, új hitelkiváltó termékek jelenhetnek meg a piacon A piaci szereplők komolyabb lépései nélkül nagyon lassan tér vissza a bizalom a finanszírozási termékek iránt
Mi várható a jövőben? A szabályozás soha nem látott mértékben próbál beavatkozni a piac működésébe, megnő a veszélye, hogy egy-egy szereplő kiskapukat kezd el keresni A sok egyszerre, egymásra épülve fellépő változás kiszámíthatatlanná teszi a közeljövőt A leépülő portfóliók (a válság eleje óta közel 20%-kal zsugorodott a retail portfólió mérete), megnövekedett kockázati költségek súlyos veszteségeket okozhatnak Régi szereplők eltűnhetnek, új szereplők léphetnek a megváltozott piacra