1 VÁLLALATI JOG MsC 2. Jogtan – jog fogalma, jogszabálytan.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
Advertisements

EGYENLŐ BÁNÁSMÓD A FOGLALKOZTATÁSBAN
A hatályos és a január 1-jén hatályba lépő közbeszerzési szabályozás
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Az új Ptk. szerkezete, alapelvei
Egészségügyi Jog I.
JOGI ALAPISMERETEK október 10. ESA.
7/11/20141 Budapesti Ügyvédi Kamara Dr. Patyi András március 10. Alkotmányossági és alkotmánybírósági megfontolások az adóhatósági tevékenység kapcsán.
A nemzeti vámjogszabályok
Munkavédelmi előírások rendszere
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 2. Előadás vázlata
ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 3. Előadás vázlata
Jogviszony és jogi felelősség
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
JOGI ALAPTAN ESA november 7..
Készítette: dr. Szucsigán Ádám
Az új jogalkotási törvény
Bevezetés.
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
1 A hulladékgazdálkodás szabályozásának eszközrendszere Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
Munkahelyi egészség és biztonság
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
JOGI ALAPISMERETEK A JOGSZABÁLY FOGALMA.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
Személyek joga Jogi személyek.
A helyi önkormányzatok az Alaptörvényben
Közvetítés a klasszikus polgári jogi területeken 1.
Szent Koronát Szolgálók Szövetsége Szent Korona alapú jogrendszer „Az államhatalom gyakorlásáról” szóló, 1. főtörvény.
A jog, a környezet- és a természetvédelmi jog Előadó: dr. Németh Csaba.
Országos népszavazás és népi kezdeményezés
A normák kialakulása és szerepük a társadalom életében
Polgári Légiközlekedési Hatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Munkaszervezési ismeretek
2. Előadás Kötelmi jog - szerződés
RWE Power AG Lorsee/TR BudapestSEITE 1 „Szociális párbeszéd“ RWE Power AG Wolfgang Lorsee A Központi Üzemi Tanács elnökhelyettese.
Közigazgatási Jog 4. Európai Közigazgatás, 11. előadás november 23. Témakörök: 5. Az EU jogrendszerének közigazgatási alapjai 5.1. Az EU jogrendszerének.
Jogi alapfogalmak. Társadalmi normák A társadalmi normáknak nevezzük az emberek életét, tevékenységét meghatározó magatartási szabályok összességét, amelyeknek.
1. előadás A GAZDASÁGI SZERZŐDÉSEK JOGA - bevezetés
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvény tervezete
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
JOGTANI ALAPISMERETEK I. Jogfogalom II. A jogi norma szerkezete III. Érvényesség – hatályosság IV. Jogviszonyelmélet.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Önkormányzat és állam.
Tevékenységfajták a közigazgatásban
A közigazgatási eljárás II.
Az ügyészi szervezet és feladatok
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Az alkotmány és az alkotmánybíróság.
4. Az Alkotmány.
JOGRENDSZER, JOGÁGAK.
A JOGSZERŰ ELLENŐRZÉSEK MIKÉNTJE A MUNKAHELYEN
JOGTANI ALAPISMERETEK
Polgári perjog előadás
Érvényesség, hatály, alkalmazhatóság
A jogforrási rendszer II.
Kompetenciák 1. Joghatóság
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
Az uniós jog közvetlen alkalmazhatósága és közvetlen hatálya; az uniós jog és a magyar jog viszonya november 27.
Nemzetközi magánjog II.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A jogrendszer tagozódása
Jogharmonizáció az Európai Unióban Dr
Jogharmonizáció az Európai Unióban
Előadás másolata:

1 VÁLLALATI JOG MsC 2. Jogtan – jog fogalma, jogszabálytan

2 Áttekintés: I. A JOG FOGALMA I.1 A jog összetevői I.2 A jogkeletkezés útjai, jogcsaládok I.3 A jogrendszer felépítése, jogágak A.) Jogágak, jogágazatok – a jogrendszer osztályozási lehetőségei B.) A közjog C.) A magánjog II. JOGSZABÁLYTAN II.1 A jogi norma A.) A hipotézis B.) A diszpozíció C.) A jogkövetkezmény D.) Speciális jogi normák II.2 A jogalkotás, a jogszabály hatálya A.) A jogi norma keletkezése B.) A jogszabály hatálya C.) A jogalkotás jogi – szakmai összefüggései II.3 Jogforrástan A.) A törvény B.) Rendeletek C.) Nemzetközi egyezmények D.) Az EU jogforrásai E.) Az állami irányítás egyéb jogi eszközei

3 Bevezető

4 Bevezető Tárgyunk: a vállalati jog

5 I. A jog fogalma

6 I. A JOG FOGALMA I.1 A jog összetevői - A jog, mint norma és mint társadalomirányító mechanizmus a jogi norma és más normák viszonya a jog részei ~ jogi normákból álló jogszabályok ~ jogi tények, jogviszonyok ~ a jog megvalósulása > jogalkalmazás, jogkövetés - A jog társadalmi alapfunkciói: integráló-stabilizáló konfliktus-feloldó társadalomalakító - Tárgyi jog: a hatályos jogszabályok - Alanyi jog: az embereket megillető jogosultságok

7 I. A JOG FOGALMA I.2 A jogkeletkezés útjai, jogcsaládok - A jogkeletkezés útjai: írott jog > jogszabályokba, törvényekbe foglalt magatartás szokásjog > a társadalmi gyakorlatból alakul ki precedensjog (bírói jog, esetjog) > a megkülönböztetés és alávetés technikája, analógia - Jogrendszerek: angol-amerikai: a precedensjog az elsődleges kontinentális: az írott jog az elsődleges egyéb különbségek a két rendszer között (Pl. alaki jog jelentősége az angol-amerikai jogban) közeledés a két jogcsalád között > az EU aktusai, mint közvetítők

8 I. A JOG FOGALMA I.3 A jogrendszer felépítése, jogágak 1. - A jogrendszer fogalma térben és időben érvényesülő normák összessége > ahány szuverén állam, annyi jog - A jog: rendszer jogszabályok rendszerszerűen összefüggő megjelenése kollízió lehetősége a jogi dogmatika szerepe

9 I. A JOG FOGALMA I.3 A jogrendszer felépítése, jogágak 2. - Jogágak, jogágazatok: azonos típusú társadalmi viszonyok jogágazat > a jogágakat összefogó nagyobb egység - A jogrendszer osztályozási lehetősége: anyagi és alaki jog > az anyagi jog a jogviszonyt tartalmilag rendezi, az alaki eljárási szabályokat állapít meg közjog-magánjog > a modern jogrendszerek alapágazatai a klasszikus, történelmileg kialakult jogágakon „keresztülfekvő”, másodlagos, vegyes ágazatok (pl. pénzügyi jog, munkajog, fogyasztóvédelmi jog)

10 I. A JOG FOGALMA I.3 A jogrendszer felépítése, jogágak 3. - A közjog: alapvetően vertikális felépítésű az állam-állampolgár viszonyrendszert ill. az állam szervezeti- működési rendjét szabályozza alapvető részei ~ alkotmányjog ~ közigazgatási jog ~ büntetőjog

11 I. A JOG FOGALMA I.3 A jogrendszer felépítése, jogágak 4. - A magánjog: horizontális felépítésű, a szabályozás diszpozitív jellegű az állampolgárok és szervezeteik ~ autonóm struktúrájú ~ személyi és vagyoni viszonyait szabályozza hagyományosan fő területei ~ személyek joga ~ dologi jog ~ kötelmi jog ~ szellemi alkotások joga ~ családjog, öröklési jog a kereskedelmi jog (gazdasági jog, üzleti jog): a kereskedők szakjoga

12 II. Jogszabálytan

13 II. JOGSZABÁLYTAN II.1 A jogi norma - A jogi norma fogalma a jog legkisebb önálló egysége kényszerrel biztosított, általános magatartásszabály a norma lehet tipikus és atipikus (speciális, lsd. D. pont) - A tipikus jogi norma három szerkezeti eleme: hipotézis (tényállás ill. feltétel) diszpozíció (rendelkezés) jogkövetkezmény > e szerkezeti elemek nem feltétlen egy helyen, egyetlen normában jelennek meg

14 II. JOGSZABÁLYTAN II.1 A jogi norma A.) A hipotézis - Fogalma: a jogi norma az a szerkezeti eleme, mely azokat a körülményeket, feltételeket határozza meg melyek megléte eseté tilos a jogalkotó által meghatározott magatartás tanúsítása > a jogi norma tényállása (a tények olyan összessége, amihez joghatás fűződik) - A hipotézis fajtái: zárt: a tényálláselemek taxatív felsorolása nyitott: a jogalkotó nem írja pontosan körül a jogszabály alkalmazási területét (tipikusan: vagyoni jog) > mindig általános tényállást tartalmaz

15 II. JOGSZABÁLYTAN II.1 A jogi norma B.) A diszpozíció - Fogalma: ha a hipotézis feltételei fennállnak, mit kell a jogalanynak tennie VAGY jogi minősítés - Ha előírt magatartás szabály, a diszpozíció lehet: parancs > magatartás tanúsítása kötelezettség tiltás > a nem tevés kötelezettség megengedő > diszpozitív, hézagpótló jellegű (magánjog) - A kógens szabály: lehet tiltó és parancsoló azokban a viszonyokban is kötelez, ahol az akaratszabadság egyébként működik - Imperatív: feltétlenül érvényesülnie kell

16 II. JOGSZABÁLYTAN II.1 A jogi norma C.) A jogkövetkezmény - Fogalma: az állami szervek számára megállapított magatartásszabály arra az esetre nézve, hogy a jogalanyok a hipotézisben leírt feltételek megvalósítása esetén ~ valamely parancsot nem teljesítenek  kikényszerítés ~ tilalmat megszegnek  érvényt kell szerezni ~ megengedett magatartást tanúsít  elismerést igényelhet - A következmény lehet: szankció (hátrány, büntetés) ~ személyiségi jogot ~ vagyoni jogot érintő előny, jutalom, egyéb joghatás > pl. állami jogvédelem igénybe vételének lehetősége

17 II. JOGSZABÁLYTAN II.1 A jogi norma D.) Speciális jogi normák - Vélelem: olyan tényállást fogad el valószínűnek, aminek valósága nem szokott vitás lenni lehet ~ megdönthető  van ellenbizony. ~ megdönthetetlen - Fikció: a jogalkotó valósnak fogad el olyan tényt ami tudattalan nem valós - Generálklauzula: általános jogelv > pl. Ptk. 4. § (1) a polgári jogok gyakorlása és kötelezettségek teljesítése során a felek a jóhiszeműség és tisztesség követelményének megfelelően kölcsönösen együttműködve KÖTELESEK ELJÁRNI

18 II. JOGSZABÁLYTAN II.2 A jogalkotás, a jogszabály hatálya - A jogszabály különböző típusú jogi normából áll meghatározott jogforrási fogmában jelentkezik a jogalkotási folyamat eredményeként jön létre - A jogalkotási folyamat jogszabály-előkészítés, kodifikáció sajátos jogi nyelv a norma keletkezésének hármas feltétele - Hatály: időbeli területi személyi

19 II. JOGSZABÁLYTAN II.2 A jogalkotás, a jogszabály hatálya A.) A jogi norma keletkezése - A jogalkotó szerv az adott jogforrás kibocsátására jogosult legyen - A jogszabály meghozatalára vonatkozó eljárási rendet a jogalkotó betartsa pl. OGY.: kétharmados ill. egyszerű többség > határozatképesség ha az eljárási rendet megsértik a jogszabály nem jön létre - A jogszabály kihirdetése (megismerhetővé tétele) mindenki számára (Magyar Közlöny) megh. esetben azok számára, akiknek jogait, kötelezettségeit tartalmazza

20 II. JOGSZABÁLYTAN II.2 A jogalkotás, a jogszabály hatálya B.) A jogszabály hatálya - Hatályos jogszabály > alkalmazandó - Időbeli: kezdete: a kihirdetés napja vagy későbbi időpont vége: általában „nyitott” visszaható szabály: ritka kivétel - Területi: > földrajzilag hol érvényesül főszabály: az állami szuverenitás által átfogott országterület a jogalkotó szerv működési területe (pl. önkormányzati rendelet) - Személyi: > a jogalanyok azon köre, akinek jogait, kötelezettségeit a norma meghatározza ha nincs megszorítás elvileg minden jogalany

21 II. JOGSZABÁLYTAN II.2 A jogalkotás, a jogszabály hatálya C.) A jogalkotás jogi – szakmai összefüggései - A jog gazdasági elemzése: a jogalkotás során fel kell mérni a jogszabály szükségességét társadalmi költségeit társadalmi, gazdasági hatásait - Dereguláció: múltra irányuló  elavult jogszabályok hatályon kívül helyezése jövőre irányuló  hatáselemzés - Minőségi jogalkotás: adminisztratív terhek csökkentése kerülni kell a jogszabályok túl gyakori módosítását  A JOG KONZERVATIVIZMUSA: a rossz jogszabály is jobb, mint az állandóan változó jogszabály

22 II. JOGSZABÁLYTAN II.3 Jogforrástan - Hiearchikus rend: az írott jog jogforrásai az állam belülről strukturált szervezeti rendszere > A JOGSZABÁLYOK HIEARCHIÁJA A JOGSZABÁLYT ALKOTÓ SZERV AZ ÁLL. SZERVHIEARCHIÁJÁVAL ELFOGLALT HELYÉHEZ VISZONYODIK - A jogforrások: belső: a jogalkotói hatáskörrel felruházott szervek (Alkotmány, jogalkotásról szóló tv.) külső: a forma, amiben a jogszabály megjelenik > az alacsonyabb szintű jogforrás nem lehet ellentétes a magasabb szintűvel  HA MÉGIS: NORMAKONTROLL, az AB MEGSEMMISÍTI

23 II.JOGSZABÁLYTAN II.3 Jogforrástan A.) A törvény - A jogforrási hiearchia csúcsa > Országgyűlés alkotmánytörvény: alaptörvény állami berendezkedés, szervezet, állami szervek működése állampolgár jogok, kötelezettségek, emberi jogok legalapvetőbb szabályai 2/3-os többséggel fogadható el ill. módosítható > TOVÁBBI TÖRVÉNYEK AZ ALKOTMÁNYHOZ IGAZODÁSÁT AZ AB BIZTOSÍTJA - Kizárólagos törvényalkotási tárgyak társadalmi, gazdasági rend állampolgári alapjogok > EZEK LEGALAPVETŐBB SZABÁLYAIT IS 2/3-os („sarkalatos”) TÖRVÉNYEK RENDEZIK - Törvénykönyv: nagyobb, kiemelkedő törvény (Ptk, Btk.)

24 II. JOGSZABÁLYTAN II.3 Jogforrástan B.) Rendeletek - Kormányrendelet: a kormány általános hatáskörű államigazgatási szerv  minden igazgatási feladat hatáskörébe tartozik Alkotmány és egyéb törvények alapján, ill. önálló jogalkotási hatáskörében eljárva - Miniszteri rendelet, miniszterelnök rendelete: csak olyan tárgyban, ami hatáskörébe, feladatkörébe tartozik aminek törvény, törvényrendelet, kormányrendelet felhatalmazást ad - Önkormányzati rendelet: a kerületi – települési önkormányzat képviseleti szerve hozza hatálya korlátozott törvény, kormányrendelet felhatalmazásával vagy eredeti módon

25 II. JOGSZABÁLYTAN II.3 Jogforrástan C.) Nemzetközi egyezmények - A nemzetközi egyezmény: a szuverén államra nézve közvetlenül nem állapíthat meg jogot, kötelezettséget az azt aláíró államot köti alkalmazásának feltétele, hogy belső jogforrássá legyen - A magyar Alkotmány: a magyar közigazgatás jogrendszere elfogadja a nemzetközi jog elismert szabályait biztosítja a vállalt nemzetközi kötelezettségek és a belső jog összhangját parafálás, aláírás, ratifikáció (belső forrássá tétel) - A nemzetközi egyezmény jogforrási szintje: nemzeti jogrendben milyen szinten szabályozták

26 II. JOGSZABÁLYTAN II.3 Jogforrástan D.) Az EU jogforrásai - Rendelet: legfontosabb jogforrás közvetlenül kell alkalmazni minden tagállam minden szervezetére, bíróságára, állampolgárára Minden hatóság, bíróság előtt hivatkozni lehet rá - Irányelv: a tagállamot arra kötelezi, hogy az irányelv jogpolitikai céljának megfelelő jogszabályt alkosson célja: jogharmonizáció jellemzői: ~ minimum- vagy maximum szabályok meghatározása ~ szabályozási keretek > A TAGÁLLAMNAK MEGHATÁROZOTT IDŐN BELÜL KELL BELSŐ JOGOT ALKOTNIA

27 II. JOGSZABÁLYTAN II.3 Jogforrástan E.) Az állami irányítás egyéb jogi eszközei - Határozatok (OGY, kormány) - Utasítás (miniszter, országos hatáskörű közigazgatási szerv) - Irányelv, tájékoztató: miniszter irányelvben ajánlást ad a jogszabály végrehajtásának fő irányára, módszerére tájékoztató: olyan adatot, tényt közöl, amit a jogszabály végrehajtójának ismerniük kell - Statisztikai közlemény, jegybanki rendelkezés, bankfelügyeleti rendelkezés stb. KÖZVETLENÜL NEM ÁLLAPÍTHAT MEG AZ ÁLLAMPOLGÁR FELÉ MAGATARTÁSSZABÁLYT