Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
BKÁE- ÁFK, BCE-KIK Közigazgatás szervezéstan és technológia A funkcionális, a divizionális, a programorientált és a team- orientált szervezet bemutatása.
Advertisements

ÉRZÉKENYÍTÉS Siketvakok. 1. Siketvakság definíciója: A siketvakságba olyan fogyatékos állapotok tartoznak, amikben a látás és a hallás is annyira sérült,
A DIOO digitális fejlesztő eszköz az óvodai nevelés szolgálatában.
SZAKDOLGOZAT RÖVID BEMUTATÁSA NYELV – ÉS BESZÉDFEJLESZTŐ TERÜLETEN PEDAGÓGUS SZAKVIZSGÁRA FELKÉSZÍTŐ SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉS, KECSKEMÉT LÁZÁRNÉ.
1. Bethlen Gábor Középiskola, Szakképző Iskola és Kollégium Nyírbátor 2 Iskolai közösségek A tanulók összetétele: A tanulói létszám jelenleg:780 fő –Szakközépiskolai.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
Melyik agyféltekéje domináns? – teszt Pillantson a pörgő lányra! Merre forog? Az óramutató járásának megfelelően vagy azzal ellentétesen ?  Ha úgy.
ISKOLAKÉSZÜLTSÉG – AZ ADAPTÍV VISELKEDÉS FEJLETTSÉGE dr. Torda Ágnes gyógypedagógus, klinikai gyermek-szakpszichológus Vizsgálóeljárás az iskolába lépéshez.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Dél-Békés Turisztikai Szolgáltató Szociális Szövetkezet Szegedi Balázs Pusztaottlakai turisztikai fejlesztések
Varga Aranka Inkluzív oktatási rendszer. Iskola funkciói – társadalmi elvárások Funkciók: Tudásszerzés és kompetenciafejlesztés folyamatának terepe Formális.
Péli Kati gyógypedagógus (Éltes Mátyás EGYMI, Általános Iskola és Speciális Szakiskola)
Projekt módszer óvodai alkalmazásának egy lehetséges változata Encsen „Jó gyakorlat” bemutatása Sárospatak, Léportné Temesvári Ildikó és Zsiros.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A székesfehérvári fiatalok helyzete
E-learning modellek osztályozása
Dobrik-Lupták Sára szeptember 19.
vizuális megismerés – vizuális „nyelv” vizuális kultúra
Nemzeti Erőforrás Minisztérium Oktatásért Felelős Államtitkárság
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
LEHET JOBB A GYEREKEKNEK!
Muraközy Balázs: Mely vállalatok válnak gazellává?
Pedagógus szerep és változásai
Mayer József Budapest február 27.
Táncsics Mihály Szakközépiskola Szakiskola és Kollégium Veszprém
Foglalkoztatási Paktumok az EU-ban
videós team Team vezetője: Tariné Péter Judit Tagok:
Az Európai Uniós csatlakozás könyvtári kihívásai
Iskolaérettség.
Kompetenciák az osztott tanárképzésben
Kommunikáció a könyvvizsgálatban
Kereskedelmi Eszközök Specialista
Az ifjúsági közösségek szerepe a helyi kulturális életben
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Levegőtisztaság-védelem 6. előadás
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
KOSSUTH LAJOS KÖZOKTATÁSI INTÉZMÉNY OROSHÁZA
Statisztika 10 évf. 3 osztály 82 tanuló 9 évf. 4+1 osztály 118 tanuló Minden osztályt külön pedagógus javított 8 fő - részben of, ha vállalta.
A gyermeki személyiségfejlődés nyomon követése a gyakorlatban
Projektmunka Földrajzolok
Mitől szép az írás?! Készítette: Pékné B. Katalin
KORAI FIGYELMEZTETŐ JELEK
HHR.
A REFORMPEDAGÓGIAI ÉS ALTERNATÍV ISKOLÁKBAN
Sajátos nevelési igényű tanulók a kompetenciamérésben
Veszprémi Érseki Hittudományi Főiskola
Diplomás kompetenciák elégedettség a munkával
„Mindegy, hogy képességeid mekkorák, fő, hogy a tőled telhető legjobbat formáld belőlük és általuk.” (Weöres Sándor)
Nyílt nap Iskola neve Dátum.
Bemutatkozik az iskolapszichológus
CONTROLLING ÉS TELJESÍTMÉNYMENEDZSMENT DEBRECENI EGYETEM
Alsó-ausztriai alapfokú oktatási intézmények
Tájékoztató az Önkormányzati ASP Projektről
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Olvasási szokások, olvasási nehézségek
DARUS.
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Környezeti Kontrolling
Szervezet-fejlesztés
A csoportok tanulása, mint a szervezeti tanulás alapja
Az iskolai szervezet és fejlesztése
Tehetségelméletek elméleti alapok a tehetséggondozáshoz.
Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Együtt Nyírbátorért Helyi Közösség
A TANULÁSMÓDSZERTAN HELYE ÉS SZEREPE AZ ARANY JÁNOS TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAMBAN
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Iskolai szociális segítő
Az identitástudat kialakulásának tényezői kisebbségi közegben
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Előadás másolata:

Szülő-óvodapedagógus együttműködés és a kétnyelvűség hatása a gyermekre Drd. Olteanu Lucián Líviusz pszichológus

„A szülők iskolája” ( Beszámoló) Aggódó szülők; Változatos nehézségek a jellemzőek; ◦ Szobatisztaság ◦ Beszokási nehézségek ◦ Agresszivitás ◦ Alkalmazkodási nehézségek Fejlődés elakadásából, fejlődési konfliktusból eredő problémákkal érkeznek; Fejlődés nem állandó; (alkalmi regresszió)

Kétnyelvűséggel kapcsolatos tévhiek Dadogást okoz; Diszlexiát-diszgrafiát okoz; Negatív hatása van az intellektuális és a nyelvfejlődésre?! Zavart és keveredést okoz a nyevhasználatban?!

Kétnyelvűség és a dadogás kapcsolata Hozzájárul a dadogás kialakulásához a kétnyelvűség? Élettani dadogás (3-5 éves) Logopédiai beavatkozás 5-éves vizsgálat

Diszlexia-diszgrafia kapcsolata a kétnyelvűséggel Fejlődési diszlexia ◦ a születés során szerzett apró károsodások vagy egy baleset következményei a felelősek. (MCD)-(minimal cerebral disfunction) Szerzett diszlexia ◦ környezeti tényezők, lelki okok okozzák  vizuális kultúra túltengése  összezavart lateralitás (balkezesek átszoktatása)  olvasástanítás során elkövetett módszertani hiba

Észrevehető gyermekkori tünetek (4-7 éves) Az alábbi felsorolt tünetek közül néhány jelen van, az nem jelenti, hogy a gyermek biztosan diszlexiás lesz!

Beszédben fellelhető tünetek: 1. Szókincs lassan fejlődik. 2. A szavak kiejtése nehézkes. 3. Nehezen tanul meg új szavakat, neveket, kifejezéseket. 4. Hasonló szavakat keveri. 5. Nehezen találja a megfelelő szavakat. 6. Nyelvtanilag helytelenül beszél. 7. Betűrendet téveszt 8. Nincs ritmusérzéke.

Tünetek a vizuális érzékelésében: Nehezen ismeri fel az ismerősöket. Nehezen ismeri fel a tárgyak részleteit Nem veszi észre két tárgy közötti különbségeket (cipő) Nem tud formákat építeni (építőkocka) Nem tud figurákat másolni, hiányoznak a másolási stratégiái.

A gyermek mozgásában fellelhető tünetek Többi gyermekhez képest későn kezdett el járni. Nem mászott Mozgása bizonytalan. Nehezen tud egyenes vonalat követni, illetve apró tárgyakon átugrani. Sokat bukdácsol. Fejletlen az egyensúlyérzéke. Nehezen tanul meg kerékpározni stb... Bizonytalan a finommotorikája (olló, ceruzahasználat) Rajzai elmaradottak.

A gyermek térbeli tájékozódásban fellelhető tünetek Bizonytalan lateralitás A balkezesek között több a „disz”-es, nagyobb gond a kereszt lateralitás Nem tudja megnevezni a testrészeit Ismert helyeken is könnyen eltéved. Egyes figurákat fejjel lefelé ábrázol.

A kétnyelvűség nyelvi zavart okoz? Alkalmanként, a gyermekek nem tudják megkülönböztetni a általuk alkalmazni kívánt szó nyelvét. Természetes módon elkülönül a két nyelv. A kétnyelvű gyermekek, gyorsabban és komplexebben fejlődnek A kommunikációs képességük fejlettebb.

Kétnyelvűség előnyei: Változatosabb az anyanyelvi szókincse, mint az egy nyelven beszélő gyermekeké. Könnyebben tanul meg új nyelveket. Stimulálja és frissen tartja a gyermek kognitív képességeit. Flexibilisebb a gondolkodásuk. Lelassítja az öregedést.

Köszönöm a megtisztelő figyelmüket!