1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, 2006. május 17.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az orvosok és szakdolgozók elvándorlásának hatása az egészségügyi ellátás színvonalára Dr. Balogh Zoltán ELTE TáTK- AstraZeneca 15. Egészség-gazdaságtani.
Advertisements

– A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény – A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény – A nevelési-oktatási intézmények működéséről.
Akkreditált Felnőttképzési Intézmény Együttműködés a szakképzés területén a kamarák és az érdekképviseleti szervek között Dávid Lajos FMKIK alelnök Székesfehérvár,
VÁLTOZÁSOK A SZAKKÉPZÉSBEN április 04. dr. Harangozó Ildikó Fejér Megyei Kormányhivatal Építésügyi, Hatósági, Oktatási és Törvényességi Felügyeleti.
Innovációk a szakképzésben OKJ A kompetenciaalapú, moduláris szakképzési szerkezet Központi programok Szakmai vizsgák.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
„Dolgozva tanulj!” Tájékoztató a „Gyakorlati oktatók továbbképzése a szakképzésben” című TÁMOP B-13/ projekt feladatairól
A képzett szakemberekért SZMBK KERETRENDSZER 2.1. előadás.
Az Országos Felnőttképzési Szakmai Központ éves tevékenysége, eredményei Évzáró értekezlet Budapest, december 16.
MESZK Gyermekápolási Szakmai Tagozat Beszámoló Bognár Lászlóné tagozatvezető.
A 2016/2017. tanév rendje Kecskemét, augusztus 29. Palotás József szakmai főigazgató-helyettes NSZFH.
Komárom – Esztergom Megyei Fejlesztési és Képzési Bizottság Hiányszakmák.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
A képzett szakemberekért AZ ÖNÉRTÉKELÉS FOGALMA, LÉNYEGE, SZEREPE A MINŐSÉGFEJLESZTÉSBEN 3.2. előadás.
Érettségi tájékoztató 2015/ Értékelt vizsga: 290/ 301 Érdemjegy54321 Darabszám
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Összefüggő, egyéni gyakorlat. Bologna rendszerű mestertanárképzés.
A moduláris, kompetencia alapú szakképzés Budapest február 17.
1 RÁTAI BALÁZS A konverziós rendelet értelmezése Budapest, május 9.
Az alapító okirat: (latinul: memorandum) egy jogi aktus írásba foglalása, mely például egy intézmény létrehozására irányul. Célja, hogy egységes szerkezetben,
A TANULÓSZERZŐDÉS, MINT A DUÁLIS KÉPZÉS MOTORJA InnoLignum Sopron Erdészeti és Faipari Szakvásár és Rendezvénysorozat Szeptember 8. Soproni kereskedelmi.
KÉPZŐ- ÉS IPARMŰVÉSZET ISMERETEK ÁGAZATI SZAKMAI ÉRETTSÉGI VIZSGA (középszintű) május-június.
A év értékelése és a év újdonságai
Pályaválasztási szülői értekezlet Készítette: Gede Eszter
A 2017-es felsőoktatási felvételi pontszámítás
Palotás József elnök Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
Beiskolázás a 2016/2017. tanévre az érettségi utáni képzésekben
Középfokú felvételi eljárás a 2016/2017. tanévben
FELVÉTELI TÁJÉKOZTATÓ
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
Barcsák Marianna KPSZTI
Az OKJ kialakításának elvei és az új szakképesítések bevezetése
A rehabilitációt segítő támogatások, jogszabályi változások
Új továbbképzési lehetőségek tanároknak és oktatóknak
Duális képzés a társadalmi felelősségvállalás szemszögéből
A vizsgabizottság működése
D Á N I A 2007.november Készítette: KOVÁCSNÉ NAGY MÁRIA.
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
Vörös-Gubicza Zsanett képzési referens MKIK
Követelményelemzés Cél: A rendszer tervezése, a feladatok leosztása.
CSOPORT - A minőségellenőrök egy megfelelő csoportja
A kétszintű érettségi.
Az Országos Egészségfejlesztési Intézet fejlesztési projektjei az iskolai egészségfejlesztés területén DR. TÖRÖK KRISZTINA.
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM
1993-as közoktatási törvény
és ami ebből következik moduláris szakképzési szerkezet
ePálya fejlesztések a 15/2008 NSZFT szerződés keretében
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
HHR.
középfokú felvételi eljárás
ePálya fejlesztések a 15/2008 NSZFT szerződés keretében
Oktatási Igazgatóság Vaszari Judit
főigazgatóhelyettes, NSzFI
A gyermeki jogok érvényesítése
INFOÉRA Zsakó László Informatikai tanárszak problémái ELTE Informatikai Kar Juhász István-Zsakó László: Informatikai.
A komplex szakmai vizsgáztatás jogszabályi háttere
TÁMOP A pályaorientáció rendszerének tartalmi és módszertani fejlesztése – Regionális workshop Zétényi Ákos.
Új pályainformációs eszközök - filmek
Zanáné Haleczky Katalin október 09.
Általános iskola eredménye, értékelése
Középfokú felvételi eljárás a 2017/2018. tanévben
A szakképzés tartalmának, szerkezetének és módszertanának változása,
Kimeneti mérés – OKJ rendszerű szakmai vizsgák
Belügyi Rendészeti Ismeretek
Érettségi tájékoztató 2019
Felvételi a középfokú iskolákban a 2016/2017. tanévben
Az innovációs célú beszerzések gyakorlata
Gyker.uni-eszterhazy.hu A külső szakmai gyakorlatok adminisztrációját támogató rendszer használatának bemutatása EKE  Kutatáshasznosítási Iroda Gyakorlati.
Szakmai vizsgaelnöki pályáztatás, vizsgabizottsági jelentések
Előadás másolata:

1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE, ÚJ FOGALMAI Laczkovich Jánosné Budapest, május 17.

2 AZ SZVK JOGSZABÁLYI KÖRNYEZETE  évi LXXVI. törvény a szakképzésről  Az oktatási miniszter 1/2006. (II. 17.) OM rendelete az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről  Az oktatási miniszter 26/2001. (VII. 27.) OM rendelete a szakmai vizsgáztatás általános szabályairól és eljárási rendjéről  Az oktatási miniszter.../2006. … OM rendelete a szakmai és vizsgakövetelmények formai előírásairól

3 AZ SZVK DEFINÍCIÓJA  A szakképzésről szóló évi LXXVI. törvény 54/B. § szerint: Szakmai és vizsgakövetelmény (szvk): a szakképesítésért felelős miniszter által jogszabályban kiadott központi képzési dokumentum

4 AZ SZVK FELÉPÍTÉSE 1.  A szakképzésről szóló évi LXXVI. törvény 10. § (1) szerint: Az OKJ-ben meghatározott szakképesítéshez - az ellenőrzési, mérési és értékelési rendszer kialakulását és működését biztosító - szakmai és vizsgakövetelményt kell előírni. A szakmai és vizsgakövetelmény a következő fejezeteket tartalmazza: I.Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatok II.Egyéb adatok III.Munkaterület IV.Szakmai követelmények V.Vizsgáztatási követelmények VI.Eszköz- és felszerelési jegyzék

5 AZ SZVK FELÉPÍTÉSE 2.  A szakképzésről szóló évi LXXVI. törvény 10. § (1) szerint: A szakmai és vizsgakövetelmény a következőket tartalmazza: a) a szakképesítés OKJ-ben szereplő azonosító számát, megnevezését és a hozzárendelt FEOR számot Példa: I.Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatok 1.A szakképesítés azonosító száma: A szakképesítés megnevezése: Gépgyártástechnológiai technikus 3.Szakképesítések köre 4.Hozzárendelt FEOR szám: 3117

6 AZ SZVK FELÉPÍTÉSE 3.  b) a képzés megkezdéséhez szükséges elméleti és gyakorlati tudáselemeket (a továbbiakban: kompetencia), illetve az iskolai és szakmai előképzettséget, a pályaalkalmassági, illetve szakmai alkalmassági követelményeket, illetve az előírt gyakorlatot Példa: II. Egyéb adatok 1. A képzés megkezdésének szükséges feltételei Bemeneti kompetenciák: - Iskolai előképzettség: érettségi vizsga Szakmai előképzettség: - Előírt gyakorlat: - Elérhető kreditek mennyisége: - Pályaalkalmassági követelmények: nem szükségesek Szakmai alkalmassági követelmények: nem szükségesek

7 AZ SZVK FELÉPÍTÉSE 4.  c)a szakképesítéssel ellátható legjellemzőbb foglalkozást, tevékenységet, valamint a munkaterület rövid leírását, a rokon szakképesítések felsorolását Példa: III.Munkaterület 1.A szakképesítéssel legjellemzőbben betölthető munkakör, foglalkozás FEOR száma: 3117 FEOR megnevezése: Gépésztechnikus 2.A szakképesítés munkaterületének rövid, jellemző leírása 3.A szakképesítéssel rokon szakképesítések azonosító száma: megnevezése: Gépi forgácsoló

8 AZ SZVK FELÉPÍTÉSE 5.  d)a szakképesítés megszerzéséhez szükséges képzés időtartamát, a maximális óraszámot, szakképző iskolában a szakképzési évfolyamok számát … Példa: I.Országos Képzési Jegyzékben szereplő adatok 5.Képzés maximális időtartama: Szakképzési évfolyamok száma: 2 Óraszám: 2000

9 AZ SZVK FELÉPÍTÉSE 6.  d)… az elméleti és gyakorlati képzési idő arányát, … a szakmai alapképzés időtartamát, a gyakorlati képzés eredményességét mérő szintvizsga (a továbbiakban: szintvizsga) szervezésének lehetőségét Példa: II.Egyéb adatok 2.Elmélet aránya: 60% 3.Gyakorlat aránya: 40% 4.A szakmai alapképzés (iskolai rendszerben): - Időtartama (évben vagy félévben): - 5.Szintvizsga (iskolai rendszerben): nem szervezhető Ha szervezhető, mikor: - 6.Egészségügyi alkalmassági vizsgálat: szükséges

10 AZ SZVK FELÉPÍTÉSE 7.  e)a szakképesítés, a rész-szakképesítés szakmai követelményeit és az elérhető kreditek mennyiségét, továbbá a képzési feladatok teljesítéséhez szükséges eszközök minimumát meghatározó eszköz- és felszerelési jegyzéket Példa: III.Szakmai követelmények A szakmai követelménymodul azonosítója és megnevezése A szakmai követelménymodul tartalma Feladatprofil Tulajdonságprofil Szakmai, személyes, társas és módszerkompetenciák VI.Eszköz- és felszerelési jegyzék

11 AZ SZVK FELÉPÍTÉSE 8.  f)a szakmai vizsgáztatással kapcsolatos követelményeket - a szakmai vizsgára bocsátás feltételeit - a szakmai vizsga részeit és tantárgyait - a vizsgarészek, -tantárgyak alóli felmentés feltételeit - a szakmai vizsga értékelésének a szakmai vizsgaszabályzattól eltérő szempontjait Példa: V.Vizsgáztatási követelmények 1.A szakmai vizsgára bocsátás feltételei 2.A szakmai vizsga részei 3.A szakmai vizsga értékelése %-osan 4.A szakmai vizsgarészek alóli felmentés feltételei 5.A szakmai vizsga értékelésének a szakmai vizsga- szabályzattól eltérő szempontjai

12 ÚJ FOGALMAK AZ SZVK-BAN 1.  Bemeneti kompetenciák  Egészségügyi alkalmassági vizsgálat  Eszköz- és felszerelési jegyzék  Feladatcsoport  Feladatprofil  Gyakorlati vizsgatevékenység  Interaktív (számítógépes) vizsgatevékenység  Írásbeli vizsgatevékenység  Módszerkompetencia  Pályaalkalmassági követelmény  Rokon szakképesítés(ek)  Szakmai alkalmassági követelmény  Szakmai előképzettség  Szakmai ismeretek

13 ÚJ FOGALMAK AZ SZVK-BAN 2.  Szakmai készség  Szakmai kompetencia  Szakmai követelménymodul  Személyes kompetencia  Szóbeli vizsgatevékenység  Társas kompetencia  Tulajdonságprofil  Vizsgafeladat  Vizsgarész  Vizsgatevékenység

14 Nemzeti Szakképzési Intézet Nemzeti Fejlesztési Terv Programiroda 1087 Budapest, Légszesz u. 8. Tel.: Fax: