1 Boda György Budapest, 2008 ápr. 11. A vállalati működés algoritmusa
2 A modellezés szerepe a megismerésben Egy vállalat végtelenül bonyolult. Teljességében megismerhetetlen. Működési modellje viszont leképezhető. Megismerése segíti –a gyakorlati jelenségek természetének megértést, –konkrét döntések meghozatalát, –bizonyos hatások számszerűsítését. A modellek még akkor is hasznos elemei a megismerésnek, ha csak elméletben léteznek.
3 Az értéklánc
4 A vállalat típusok
5 Nincs tiszta vállalat Milyen vállalat a MOL? –Termelő, amikor kőolajat bányász, vagy finomít –Kereskedelmi, amikor a benzint eladja Milyen vállalat a T-Mobil? –Szolgáltató, amikor hálózati lefedettséget biztosít, –Kereskedelmi, amikor mobil telefonokat ad el Tehát mindkettő vegyes profilú Ellenőrző kérdés: Milyen vállalatok az áramszolgáltatók?
6 Az értéklánc elemei közötti kapcsolatok a termelő vállalatnál
7 Költségek Termelés és szolgáltatás Termelés és szolgáltatás Az értéklánc elemei közötti kapcsolatok a termelő vállalatnál Animált Irányító tevékenység Értékesítési tevékenység Termékek és szolgáltatások értékesítése Értékesítés utáni szolgáltatások Támogató tevékenység emberi kapacitásai Készletezés Termelés és szolgáltatás anyagi kapacitásai Termelés és szolgáltatás emberi kapacitásai Értékesítés árbevétele Profit Támogató tevékenység Alap tevékenység támogatása Fejlesztés,K+F Támogató tevékenység anyagi kapacitásai
8 A támogató tevékenységek tartalma Irányító tevékenység Támogató tevékenység Termelés és szolgáltatás Értékesítési tevékenység Termékek és szolgáltatások értékesítése Értékesítés utáni szolgáltatások Termelés anyagi kapaciásai Termelés emberi kapacitásai Támogató tevékenység anyagi kapacitásai Támogató tevékenység emberi kapacitásai Készletezés Értékesítés árbevételeKöltségek Profit Termelés és szolgáltatás Alap tevékenység támogatása Fejlesztés,K+F Pénzügyek, Tervezés,IT,HR Marketing, Eladásösztönzés, IT,HR Beszerzés, Logisztika, IT,HR Fejlesztés, K+F,IT Fejlesztés, K+F,IT,HR Fejlesztés, K+F,IT Fejlesztés, K+F,IT,HR
9 Kereskedelmi vállalat értéklánca Nincs termelés
10 Szolgáltató vállalat értéklánca Se termelés, se készletezés
11 A szolgáltatások jelentős része nem igényel közvetlen anyagi kapacitást Se termelés, se készletezés, se közvetlen anyagi kapacitás
12 Üzleti tevékenység Folyamatos működésFejlesztések Közvetlen termelő tevékenységek Támogató tevékenységek Igazgatási támogatás Beruházási (CAPEX) projektek Értékesítés Termelés Termelés változó költségei Termelés fix költségei Értékesítési támogatás Árbevétel Üzleti tevékenység eredménye Tárgyi eszközök Amortizáció TermelésiKözponti Költségek A legelterjedtebb pénzügyi modell
13 Értékesítési támogatás A legelterjedtebb pénzügyi modell Üzleti tevékenység Folyamatos működésFejlesztések Közvetlen termelő tevékenységek Támogató tevékenységek Igazgatási támogatás Termelés fix költségei Beruházási (CAPEX) projektek Értékesítés Termelés Termelés változó költségei Árbevétel Üzleti tevékenység eredménye TermelésiKözponti Költségek Tárgyi eszközök Amortizáció
14 A legelterjedtebb tervezési algoritmus
15 A „master budgeting” eljárás A jobb megértés érdekében ezt is animáljuk
16 Értékesítés, termelés A tervezett értékesítés volumene az abszolút független változó Amit értékesíteni szeretnénk, azt meg kell termelni! A termelés nagyságrendjét módosíthatja a készletezés: Termelés = Értékesítés + késztermék készletek záró állománya – késztermék készletek nyitó állománya Ha nincs készletezés, a termelés egyenlő az értékesítéssel (Pl. szolgáltatások esetében)
17 Közvetlen igények - alapanyag A termelésnek ismertek a fajlagos közvetlen alapanyag fajlagosai. A beszerzendő mennyiséget alapvetően a termelési volumen és közvetlen alapanyag fajlagos szorzata határozza meg. Ebbe beleszól az értékesítési döntést kísérő közvetlen alapanyag készletezési döntés. Beszerzés = Termelési volumen x fajlagos közvetlen alapanyagigény + Közvetlen alapanyag készletek záró állománya - Közvetlen alapanyag készletek nyitó állománya
18 Ugyanez érvényes a közvetlen munkaerőre is. A termelésnek adottak a fajlagos közvetlen munkaerő kapacitás igényei. Ezek meghatározzák a termeléshez szükséges közvetlen munkaerőt. Ezek nagyságrendjét módosítja az értékesítési döntéssel kapcsolatos kapacitás tartalékok (maximális munkaerő kapacitás) kiépítése. Közvetlen igények – eszköz és munka A termelésnek adottak a fajlagos közvetlen eszköz kapacitás igényei. Ezek meghatározzák a termeléshez szükséges közvetlen eszközöket. Ezek nagyságrendjét módosítja az értékesítési döntéssel kapcsolatos kapacitás tartalékok (maximális eszköz kapacitás) kiépítése.
19 Közvetett igények A közvetett tevékenységekben felhasznált anyagok, eszközök, munkaerő a közvetlen tevékenységben bevetett eszközök, munkaerő és anyag támogatására hivatott. A közvetett igényeket emiatt a közvetlen igények támogatási szükségletei generálják. Többnyire mindegyik generálja mindegyiket. Az értékesítés maga is generál közvetett igényeket.
20 Beruházások, költségprojektek A közvetlen és közvetett igényeket a már meglévő, illetve a beszerzendő anyagokkal, illetve a kifejlesztendő kapacitásokkal elégítjük ki. Ezeket a tevékenységeket alapvetően a folyamatos működés, illetve az azt kiegészítő anyagi beruházási és emberi beruházási projektekkel elégítjük ki. A tervezést ennek a két fejlesztő tevékenységnek az együttes megtervezése teszi teljessé. A beruházási és a HR költségprojektek szorosan összefüggenek.
21 A finanszírozás A folyamat végén a finanszírozást kell megtervezni. Természetesen maga az algoritmus többszörösen iteratív. A visszaható nyilakat nem ábrázoltuk.
22 Az algoritmusra (zöld mezők) rá kell még építeni a számviteli és scorecard elszámolásokat is.
23 A MESTER modell Belépés/Publikációk/Könyvek/Tervezés és kontrolling/MESTER modell
Próbálják javítani az ROI-t! 24
A reális megoldás A lehetséges megoldások halmazát nehéz definiálni, mivel egy terv realitásának próbája az, hogy a gyakorlatban megvalósul-e, vagy sem. Az irreális megoldásokat azonban ki lehet szűrni és minél több ilyent azonosítunk, annál nagyobb a valószínűsége, hogy megvalósítható megoldásokhoz jutunk. Irreális az a megoldás, amely –nincs tekintettel a modell technológiai összefüggéseire és az eredmény változóknak az eredményt kiszámoló formulák felül írásával ad kívánatos értéket, –a hozam változókat mindenfajta közgazdasági megalapozottság nélkül irreálisan magas értékekre állítja, miközben a költség fajlagosokat minimálisra veszi. –a működési fajlagosokat rövid távon projektek nélkül változtatja, –egyoldalúan csak a hozamok maximalizálására törekszik a költségek növelés nélkül, –egyoldalúan csak a költségek csökkentésére törekszik a hozamok csökkentése nélkül. –csak rövid távon maximalizálja az eredményt és nem foglalkozik a tervezett változtatás hosszú távú hatásaival. 25
A vezérigazgató behívatja a marketing vezetőjét és a vállalat tervének árrugalmasságáról kérdezi. Ő megemlíti, hogy nemrég egy tanácsadó cégtől megrendeltek egy ilyen kutatást és előveszi azt a tanulmányt, melyben az 1-5. számú ábrák láthatók. 26
Fűnyíró értékesítési előrejelzések A B C Mennyiség (db) Ár (Ft)
Hólapát értékesítési előrejelzések A B C Mennyiség (db) Ár (Ft)
1. modellezési gyakorlat Állítsuk be a B szenáriót (s közben mindig figyeljük az eredményt!): –változtassuk meg a fűnyíró árát re, és az értékesített mennyiségét re –Változtassuk meg a hólapát árát: 1900-ra, és az értékesített mennyiségét re –Ha a konzisztenciakontrollnál, probléma lesz azt menedzseljük –A finanszírozási kérdésekkel is foglalkozzunk
2. modellezési gyakorlat Állítsuk be a C szenáriót: –változtassuk meg a fűnyíró árát re, és az értékesített mennyiségét re –Változtassuk meg a hólapát árát: 1800-ra, és az értékesített mennyiségét re –Ha a konzisztenciakontrollnál, probléma lesz azt menedzseljük –A finanszírozási kérdésekkel is foglalkozzunk
Fűnyíró értékesítési előrejelzések A B C Mennyiség (db) Ár (Ft/Me)
Hólapát értékesítési előrejelzések A B C Mennyiség (db) Ár (Ft/Me)
Acél értékesítési előrejelzések 4,50 5,75 5, A B C Mennyiség (db) Ár (Ft/Me)
Alkatrész készlet értékesítési előrejelzések A B C Mennyiség (db) Ár (Ft/Me)
Lapátnyél értékesítési előrejelzések A B C Mennyiség (db) Ár (Ft/Me)
Néhány projekt később indítható Ilyen az Imázs növelés Projektek leállítását nem javasoljuk.
A létszám tartalékokat minden szervezeti egységben fel kell tárni és megfelelő intézkedéseket kell hozni.
Ne feledkezzünk meg az átmenetileg felesleges pénzek lekötésével javítani az eredményt.