GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. ÉTREND-KIEGÉSZÍTŐK TRENDEK ÉS PIACOK Dr. Csépe Andrea Client Group Lead Health GfK Hungária Kft október 1.
2 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők augusztus Hol ronthattuk el? Paradoxon Cél: egészségfenntartó, betegség megelőző, életkor meghosszabbítása, vonzó külső, munkapiaci jelenlét Az étrend-kiegészítő piac boomját éljük Hozzáférés nőtt interneten, szupermarketekben Orvostudomány fejlődése, táplálkozási ismeretek Várható élettartam nő, de általánosan rossz egészségi állapot 51%-a krónikus betegségben szenved (60+) 10% több krónikus betegségben szenved 85%-a jár rendszeresen orvoshoz 96% szed min 1 gyógyszert Korral csökkenő elégedettség saját egészség iránt t október. 1.
GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1.
4 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. Az egészség jelentése Önnek mit jelent az egészség? Több választ is megjelölhet! (Támogatott, többválaszos) N= (%)
5 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. EGÉSZ EGÉSZség Holisztikus egyensúly, az egyénen belüli, az emberek közötti és a környezettel kapcsolatos egyensúlyi állapot (ókori filozófiák) A testi, lelki és szociális jólét állapota (WHO, 1946) Testi – lelki – szellemi egység, amely alapja az egyéni felelősség (Horx 2002) Attitűd, egyén törekvése és készsége az állandóan változó körülményekhez való adaptálódásra, segít a személyes erő maximális kifejtésében (Dubos, 1959) Az egészség az alapértékek között található (Losonczi, 1989)
6 GfK HealthCare2013. október 1. A teljes egészség egyre fontosabb fogyasztói trend A lakosság számára egyre inkább a teljes egészség iránti igény válik fontossá, biztosítva a testi-lelki-szellemi jólétet, és a jóllét megélését. GfK Roper Consulting TrendKey 3.0; Overview, Global Trends & High Impact Data, 2011 August
7 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1.
8 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. % Növekvő felelősség egészségtudatosság 67 % érdemes tenni egészségért (2013.szept. Eü. Bizalom Index)
9 GfK HealthCare2013. október 1. A 8 fogyasztói csoport – „egészséget” mindenki fogyaszt A csoport neve : Karakter jegy: a legjellemzőbb fogyaszt á si szok á s Felső plusz Á ltal á nos á tlag feletti fogyaszt á s Felső klasszik Kiemelkedő műgyűjt é s Befutott é rtelmis é gi Magas kult ú ra fogyaszt á s, elsősorban sz í nh á z é s m ú zeum/ki á ll í t á s l á togat á s Hedonista fiatal P é nzhaszn á lati hedonizmus, egyszerű kult ú ra fogyaszt á s (elsősorban s ö r ö z é s é s t á ncol á s) V á rosi als ó -k ö z é p Szolg á ltat á sk ö zpont ú é tkez é s rendszeres t í z ó raiz á s é s uzsonn á z á s Szeg é ny nyugd í jasOtthonk ö zpont ú é tkez é s Szeg é ny munk á s Szolg á ltat á sk ö zpont ú é tkez é s – hideg eb é d é s meleg vacsora Underclass Á ltal á nos depriv á lts á g
10 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. Polarizálódó egészségfogyasztás Megelőzésre a vagyonosoknak jut, gyógyszert a szegények fogyasztanak többet Gyógyszer Legidősebbek, alacsony jövedelműek körében 94% Az étrend- kiegészítők 30+, módosabbak (felső 1/3) körében 46% Szinapszis 2010
11 GfK HealthCare2013. október 1. Felső plusz szegmens általános jellemzése Kimagasló iskolai végzettség (50% felsőfokú végzettségűek) Fő- vagy nagyvárosi lakóhely Erősebb gazdasági aktivitás Fiatalok vagy középkorúak (25-50 év) Kiemelten magas jövedelem Magas szintű fogyasztás Törekvő attitűd: képzi vagy továbbképzi magát Az újdonságok iránt érdeklődők Innovációk kipróbálására-megvételére.
12 GfK HealthCare2013. október 1. Befutott értelmiségiek szegmens általános jellemzése Az aktív korú, alkalmazásban álló beosztott fehérgallérosok Igényes fogyasztás Második legmagasabb egy főre jutó jövedelem A gazdasági elit fogyasztói szokásainak követése „egy fokkal olcsóbb kivitelben” A „magaskultúra” legaktívabb fogyasztói. Újdonságokra nyitott, azt az elsők között megvásárló csoport
13 GfK HealthCare2013. október 1. Felső plusz és Befutott értelmiségiek tipikus egészségfogyasztása -Nem hisz a tudományos orvoslásban -Akkor megy orvoshoz, ha muszáj. -Nyit az alternatív gyógymódok irányába. -Széles körben érdeklődik az egészséggel kapcsolatos dolgok iránt, olvas, tájékozódik. -Hajlandó többet fizetni az egészséges termékek iránt, bár szkeptikus. -Elfoglalt ahhoz, hogy az egészségével foglalkozzon.
14 GfK HealthCare2013. október 1. Felső klasszik szegmens általános jellemzése Magas iskolai végzettség, fő- vagy nagyvárosi lakóhely, átlagosnál erősebb gazdasági aktivitás jellemzi a csoportot. Fiatalok vagy középkorúak (25-50 év közötti életkor) Minőségi fogyasztás, speciális fogyasztói szokások az étkezésben és szabadidő-eltöltés területén Jellemvonásuk a klasszikus műveltség, konzervatív értékvilág Bár megtehetnék, de az innovációk kipróbálásában az utolsók között vannak
15 GfK HealthCare2013. október 1. Felső klasszik tipikus egészségfogyasztása -A legnyitottabb az egészség- témakör irányába. -A leginkább ez a szegmens az, amelyet elér ez a téma. -Nem hisz a tudományos orvoslás -Nyit az alternatív gyógymódok irányába. -Hajlandó többet fizetni az egészséges termékek iránt -Alapos tájékozódás -Odafigyel az étkezésére
16 GfK HealthCare2013. október 1. Ma többet teszek a betegségek megelőzése érdekében, mint egy évvel korábban. Többet szeretnék tudni arról, mit tehetek a saját egészségem érdekében. Úgy gondolom, ma többet érdemes költenem az egészségemre, mint egy évvel korábban. Étrendemet általában egészségi állapotomnak megfelelően alakítom, változtatom. Gyakran vásárolok reformboltokban. Igyekszem kizárni táplálkozásomból a tartósítókat és az adalékanyagokat. Úgy gondolom, hogy a receptre felírt gyógyszerek mindig a leghatékonyabbak. Komolyan megfontolom az egészségmegőrzéssel kapcsolatos javaslatokat, amelyek a médiában elhangzanak. Mindenki megtanulhatja, hogyan őrizheti meg egészségét. Ha az ember beteg lesz, az rendszerint a saját hibája. Egészséggel kapcsolatos attitűdök (átlag) Mennyire jellemzőek Önre az alábbi állítások? Kérjük, értékeljen minden egyes állítást egy 1-től 5-ig terjedő skálán, ahol az 5 azt jelenti, hogy nagyon jellemző Önre az állítás, az 1 pedig hogy egyáltalán nem jellemző (Támogatott, egyválaszos; 4-es és 5-ös értékek) N= 1311
17 GfK HealthCare2013. október 1. Hajlandó vagyok többet fizetni az egészségesnek mondott termékekért Érdeklődöm az egészség, és az egészséges élet iránt Csak akkor megyek orvoshoz, ha már nagyon muszáj Gyakran beszélgetek ismerőseimmel egészséggel kapcsolatos kérdésekről Túlságosan elfoglalt vagyok ahhoz, hogy eleget törődjem a saját egészségemmel Csak a tudományosan megalapozott, bizonyított orvoslásban hiszek Próbálom ismerőseimet, barátaimat is meggyőzni az egészséges élet fontosságáról Ha lehet, inkább a természetes gyógymódokat alkalmazom Ha lehet, alternatív gyógymódokat alkalmazok Sok időt és pénzt fordítok egészségem megőrzésére Egészséggel kapcsolatos attitűdök (átlag) Mennyire jellemzőek Önre az alábbi állítások? Kérjük, értékeljen minden egyes állítást egy 1-től 5-ig terjedő skálán, ahol az 5 azt jelenti, hogy nagyon jellemző Önre az állítás, az 1 pedig hogy egyáltalán nem jellemző (Támogatott, egyválaszos; 4-es és 5-ös értékek) N= 1311
18 GfK HealthCare2013. október 1. Internetező lakosság megoszlása 2012 Elsődleges célcsoport N= 1378 Bázis: internethasználók
19 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1.
20 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október ben étrend-kiegészítők 28%-át adták globális piacnak Globális eladás $84.26 Mrd 2011-ben (+6%) TOTAL: USD 301 Mrd USD 84 Mrd
21 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. Vezető globális kategória 2011 Élelmiszergyártók és gyógyszercégek belépése és versenye 2 5 % növekedés D Vitamin
22 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. International Markets Report: Most regions Paddle Along Sound Streams of Growth - See more at: growth/#sthash.dvcOCKkI.dpuf USA eladások dinamikus növekedése lelassult Piacvezető USA 26% piacrészesedés 22 mrd USD 6% növekedés 3. helyen 13% piacrészesedés $10.7 mrd 2011-ben Középosztály Fogyasztása nő
23 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. International Markets Report: Most Regions Paddle Along Sound Streams of Growth - See more at: growth/#sthash.dvcOCKkI.dpuf Nyugat-Európa – 4. legnagyobb piac : lasasuló növekedés 12%. piacrészesedés Telített piac Saját márkás termékek Árverseny Innováció hiánya
24 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1.
25 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. Étrend-kiegészítők – érték (milliárd Ft) % +31% +9% 2000 háztartás reprezentálja Magyarország 4,071 millió háztartását
26 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. Árszint – csatornák (egy egység átlagos ára Ft) 2013 Ft/egység
27 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október „Az Ön családja egy hónapban átlagosan mennyit költ az alábbiakra (Ft/hó)?” 2012 december ÁTLAG RECEPTKÖTELES GYÓGYSZEREK KATEGÓRIAKÖLTŐK4 531 Ft5 981 Ft Ft Ft Ft TOTAL Ft5 027 Ft Ft Ft Ft RECEPT NÉLKÜL KAPHATÓ GYÓGYSZEREK KATEGÓRIAKÖLTŐK2 190 Ft2 603 Ft Ft Ft Ft TOTAL Ft1 981 Ft Ft Ft Ft VITAMINOK, TÁPLÁLÉK KIEGÉSZÍTŐK KATEGÓRIAKÖLTŐK2 006 Ft3 110 Ft Ft Ft Ft TOTAL Ft1 993 Ft Ft 792 Ft Ft EGYÉB GYÓGYHATÁSÚ KÉSZÍTMÉNYEK KATEGÓRIAKÖLTŐK1 534 Ft1 869 Ft Ft n.a Ft TOTAL 490 Ft1 050 Ft 638 Ft n.a Ft Mennyit költünk egészségünkre? A jövedelem kategória növekedésével egyenes arányban nő az étrend kiegészítőkre költők aránya. A krónikus betegek és nem betegeket vizsgálva, valamint a nők és férfiak közt nem tapasztalható lényeges különbség a költésre vonatkozóan. (Szinapszis 2012) A jövedelem kategória növekedésével egyenes arányban nő az étrend kiegészítőkre költők aránya. A krónikus betegek és nem betegeket vizsgálva, valamint a nők és férfiak közt nem tapasztalható lényeges különbség a költésre vonatkozóan. (Szinapszis 2012)
28 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. EDUKÁLNI! EDUKÁLNI! EDUKÁLNI! Étrend-kiegészítő Táplálék-kiegészítő Funkcionális élelmiszerek Multivitaminok Gyógyhatású készítmények Fitoterápiás készítmények Gyógyhatású táplálék Diétás készítmények
29 GfK HealthCare Étrend-kiegészítők október 1. Köszönöm a megtisztelő figyelmet. Dr. Csépe Andrea Client Group Lead Health GfK Hungária Kft október 1.