Marketing. Tevékenység A vevő igényeinek kielégítése érdekében A vevő igényeinek kielégítése érdekében  elemzi a piacot  meghatározza a termékeket,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A marketing fejlődése és szerepe
Advertisements

4. Marketing előadás 2009.Március 4. A szervezetek beszerzése- a vállalatok „fogyasztói magatartása”
A VÁSÁRLÁSI FOLYAMAT ÉS A PIAC
Koncepció MARKETING Cernat Kati Cernat Kati.
Ismétlés  A marketing a piac folyamatos elemzése, reagálás, és befolyásolás.  Orientációtörténelem: 1. Termelés orientált 2. Értékesítés orientált 3.
MARKETING.
Az árpolitika (ismétlés) Marketing-mix Ár fogalma Árpolitika
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Új szolgáltatások bevezetése, térítéses szolgáltatások
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Kecskemét, október 16.
A piac Szakiskola.
4. Tétel Válassza ki szépségszalonja számára a legoptimálisabb helyszínt! Határozza meg, hogy milyen szempontokat vesz figyelembe, és mutassa be őket gyakorlati.
Árképzés a vendéglátásban
Fogalma, összefüggések
Árpolitika a turizmusban
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
13. Tétel Szépségszalonjában kötelező jól látható helyen elhelyezni az árjegyzéket! Foglalja össze az Ön által ismert árképzési módokat! Mutassa be egy.
Alapfogalmak.
Minőségmenedzsment 2. előadás
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A marketing alapkoncepciói
Vasné dr. Egri Magdolna Kommunikáció -marketingkommunikáció
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Szervezés és logisztika KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing
Marketing alapismeret
Vállalati piaci orientációk (koncepciók)
A marketing alapjai.
Marketing mix.
Marketing alapfogalmak
A marketing piac tartalma
Marketing eszközrendszere
FoglalkoztaTárs – Társ a foglalkoztatásban Hévíz, október 9.
Kérdések a második zh-hoz
A MARKETING KIALAKULÁSA ÉS FEJLŐDÉSTÖRTÉNETE
Az értékesítési rendszer
Termékpolitika Termékpiaci műveletek A termék piaci életgörbéje
Vizsga feladatok (Minta)
Vállalkozásgazdaságtan 3. előadás Marketing
A marketingkörnyezet elemzése
A piacszegmentáció és a célpiaci marketing
Vállalatgazdaságtan a gyakorlatban
A piac: A tényleges és potenciális eladók és vevők, illetve azok cserekapcsolatainak rendszere, melynek legfontosabb elemei a kereslet, a kínálat, az ár.
A MARKETING FOLYAMATA.
Pénzügyi-számviteli mutatók
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek III. Marketing KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
(gazdasági ismeretek gyors, velős átismétlése)
Marketing alapok Kopcsay László.
A marketingeszközök különböző piaci helyzetekben alkalmazott, az adott piaci helyzetnek megfeleltetett kombinációja.
AZ ELLÁTÁS FEJLŐDÉSE ÉS A MARKETING KIALAKULÁSA
Kérdések a második zh-hoz A vizsgán mindkettő lesz.
II. A MARKETING ALAPVETŐ FOGALMAI
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
A PIAC.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
1 Üdvözlöm a tanfolyam hallgatóit. Örülök, hogy minket Választottak! A minőség kötelez!
Kérdések VIZSGÁHOZ. VÁLLALKOZÁSI FORMÁK Mi szükséges egy üzleti vállalkozás sikeréhez? Hasonlítsa össze a Kft-t és a Bt-t, mint vállalkozási formát! Melyiket,
Marketing, marketingkommunikáció. Mi is az a marketing? Eszme Attitűd Magatartásforma Technika Vállalati alapfunkció Módszertan Szervezeti egység.
Dr. Veres István BME-MVT Az értékesítés funkciói, szereplői, az értékesítési rendszer tervezése.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Kérdések a második zh-hoz
Barka Tours Utazási Iroda Marketing terv
A vásárlási döntés folyamata
A piac és a piacgazdaság
Marketing I. előadás Kovács István
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
A marketinginformációs rendszer
TERMÉKPOLITIKA Kószó Kriszta.
Előadás másolata:

Marketing

Tevékenység A vevő igényeinek kielégítése érdekében A vevő igényeinek kielégítése érdekében  elemzi a piacot  meghatározza a termékeket, szolgáltatásokat PRODUCT  kialakítja az árakat PRICE  megszervezi az értékesítést PLACE  befolyásolja a vásárlókat PROMOTION

Termék mindaz, ami a piacon figyelemfelkeltés, meg- szerzés, felhasználás, vagy fogyasztás céljából felkínálható, s amely valamilyen szükségletet, vagy igényt elégíthet ki. 29

Szolgáltatás minden olyan cselekvés vagy teljesítmény, amelyet az egyik fél felajánlhat a másiknak, ami lényegében nem tárgyiasult és nem ered- ményez tulajdonjogot semmi felett. 30

Az embert, mint természeti és társadalmi lényt sokirányú vágyakozás és ezekből keletkező számtalan igény, szükséglet jellemzi. Ez alap- vetően motiválja cselekvéseit, meghatározza viselkedését. Az emberi szükségletek cselekvésre ösztönző vágyként, hiányérzetként jelentkeznek. 31

A Maslow-féle szükséglethierarchia Önmegvalósítás Elismerés, siker Szociális (szeretet, hovatartozás) Biztonsági szükségletek Fiziológiai szükségletek

A piacon megjelenő emberi, egyéni és közös- ségi, intézményi és vállalkozás által támasztott szükségletet keresletnek, az ezt kielégíteni kí- vánó termékek és szolgáltatások összességét kínálatnak nevezzük. Ez új kategóriákat egy példában érzékeltetve: Szükséglet: éhség Igény: élelmiszer Fizetőképes kereslet: pénzzel betérni a boltba és vásárolni. 33

A marketing filozófia fejlődési szakaszai Termelésorientált kereslet > kínálat Értékesítés-orientált kereslet < kínálat Fogyasztóorientált „őfelsége a Vevő” Társadalomorientált társadalmi és vállalati érdek

A VÁLLALKOZÁS MARKETINGKÖRNYEZETE 7

Marketing szemléletű és a hagyományos értékesítés összevetése. 4

1. Marketing definíciója 1-  Termékközpontú szemlélet 1-  Termékközpontú szemlélet 1-  Kereskedelem központú szemlélet (make- and-sell) 1-  Kereskedelem központú szemlélet (make- and-sell) 1-  Marketing központú szemlélet (sense-and- responde) 1-  Marketing központú szemlélet (sense-and- responde) 2. Szükségletek hierarchiája (Maslow) 3. Sikeres marketing tevékenység négy lépése

3. A sikeres marketing tevékenység négy lépése = A folyamat, ahogy egy cég kitalálja magát és termékeit, felméri lehetőségeit, és kiszámítja döntései kockázatát.

4. Marketing mix: a marketing tevékenységek rendszere 4-1. A három “A” 4-2. A négy „P”

4-1. A három “A”: az optimális termék  Megfizethető (Affordability): ár = célcsoport meg tudja, hajlandó legyen megvenni legyen megvenni  Hozzáférhető (Availability): lehessen kapni, férjen hozzá a célcsoport  Hozzáférhető (Availability): lehessen kapni, férjen hozzá a célcsoport = Értékesítési hálózat, logisztika, ottlét/pozíció a vevő előtt = Értékesítési hálózat, logisztika, ottlét/pozíció a vevő előtt  Elfogadható (Acceptibility): illeszkedjen a célcsoport igényeihez,  Elfogadható (Acceptibility): illeszkedjen a célcsoport igényeihez, kultúrájához. kultúrájához. = Alapja a termékfejlesztés, k+f = Alapja a termékfejlesztés, k+f  Rossz ízű élelmiszert nem lehet eladni, még akkor sem, ha olcsó  Rossz ízű élelmiszert nem lehet eladni, még akkor sem, ha olcsó  Általában a kulturális tényezők határozzák meg, hogy milyen a  Általában a kulturális tényezők határozzák meg, hogy milyen a „jó” íz „jó” íz + Reklám: csak a vásárlási indokok, okok elterjesztésében segít

 Ár = a kedvenc marketingelem  Pénzt hoz, nem pedig visz  Gyorsuló műszaki fejlődés, rövidebb megtérülési idő  Fogyasztási szokások változása  Fogyasztási szokások változása  A verseny kiterjedése, a piacok telítődése  Az összehasonlíthatóság könnyűsége (Internet, euró)  A második „P” vagy a második „C”

Az ár megjelenési formái  Ár (termelői, eladási, fogyasztói, beszerzési; árrés)  Díj (autópályadíj, tandíj)  Honorárium (ügyvédnek, szerzőnek)  Kamat (a hitel ára)  Jutalék (bróker, ügynök, közvetítő)  Tarifa (menetdíj, jegyárak)  Illeték (az állami szolgáltatás ára)

Az ár funkciói  Fedezze a költségeket és nyereséget is biztosítson  Fejezze ki a társadalmi preferenciákat  Tükrözze a piaci viszonyokat  Orientálja a vásárlókat

Árszámítási képletek .  Á = p x q (Árbevétel = egységár x mennyiség)  Ny = Á – R (Nyereség = Árbevétel – Ráfordítások)  R = (v x q) + Fix (Ráfordítás = Változó költségek + Fix költségek)

Verseny- ill. célorientált árképzés  Bearányosítás  Nyereség cél (költségmegtérülés)  Marketing cél  Betörés, támadás  Versenytárs kiszorítása  Piacszerzés  Védekezés (piacon maradás, piac feladása)

Árdöntések az életgörbe szakaszaiban  A bevezetés időszakában- induló árak meghatározása  A növekedés szakaszában - az elfogadás segítése  Az érés szakaszában - forgalomstabilizálás  A telítettség szakaszában - új szegmensek bevonása árdifferenciálás (földrajzi, szegmens) ártaktikázás  A hanyatlás időszakában - kivonó árak (sell out)

Az ártárgyalás szakaszai ALKU  a miértek megismerése  a lehetőségek felismerése  a különbségek feltárása  szélsőértékek meghatározása ALKUTECHNIKÁK  adok-kapok  engedmények taktikája

4-2. A négy „P”  1. Áru Termék és szolgáltatás + a csomagolás. Tartalom, funkcionalitás és forma egysége. A fogyasztói érték kialakítása. Terméktervezés: „az emberekhez alakítja az árut!” A fogyasztói érték kialakítása. Terméktervezés: „az emberekhez alakítja az árut!” Product 2. Ár Költségek + elvárható nyereség = a termelők az eladás során kiárulják a költségeiket. Az ár „megteremti a pénzt az emberek igényeinek kielégítéséhez!“ = Erőt gyűjt a további fejlesztésekhez. Az ár „megteremti a pénzt az emberek igényeinek kielégítéséhez!“ = Erőt gyűjt a további fejlesztésekhez. Price 3. Árusítás Eladási módok, forgalmazás, logisztika, hozzáférhetőség, kényelem. Az árusítás „az árut közelíti az emberekhez!” A fogyasztó így időt, munkát spórol meg. Place 4. Ajánlás Marketing kommunikáció. A valóságban minden „p” kommunikál, információt ad, de itt ezen van a hangsúly. A reklám „az áru felé mozdítja az embereket!” A reklám „az áru felé mozdítja az embereket!” Promotion Piackutatás A piackutatás: „nem érti félre az emberek igényeit!” Így tud a cég „bebújni a vevők bőrébe”. Market Market research research

A termékpolitika (Product), vagy szolgáltatásra vonatkozó döntések alkalmával a releváns fogyasztói célcsoport igényéből kell kiindulni, figyelembevéve a piac, ill. a konkurencia kínálatát a termék-, vagy szolgáltatás kialakításánál. 39

Az árpolitikánál (Price) szintén a meghatározó fogyasztói célcsoport fizetőképes kereslete a mérvadó. Fedezeti-pont számítással, amely az állandó és változó költségek elemzése alapján készül lehet a konkrét árra vonatkozóan megalapozottan döntést hozni. 40

Az elosztásra (Place) - amelyet elosztási csa- torna kiválasztásnak is neveznek - vonatkozó döntéselőkészítésnél a fogyasztói célcsoport ál- tal előnyben részesített forgalmazási helyeket kell felmérni, megismerni és a vállalkozás szempontjai szerinti optimálisat kiválasztani, valamint megszervezni az áru eljuttatását és ottani elhelyezését. 41

A marketingkommunikációt (Promotion) - ami a reklámot, értékesítés-ösztönzést (SP), közönségkapcsolatokat (PR) és a személyes eladást foglalja magába - szintén csak a piac felderítése alapján szerzett információkból lehet megtervezni, megvalósítani. 42

A Research = kutatás nem része a marketing- mixnek, viszont az arra vonatkozó döntések előkészítési folyamatának, a nyilak irányának megfelelően a marketingkutatás, ill. piacku- tatás az első lépése. A marketingkoncepció kialakításakor alapvető feladat a marketingmix elemeire vonatkozó külső és belső adatok feltárása és elemzése, hogy megalapozott és szinergikus döntéseket lehessen hozni a 4 P-re vonatkozóan. 38

Marketingkoncepciónk szerint a fogyasztó, azaz életmódjának, vásárlási szokásainak megismerése alapján lehet a megfelelő marketingmixet kiala- kítani. A fogyasztók szükségleteinek, igényeinek, fizető- képességének és egyéb más kategóriák és jellem- zők szerinti megismerésének és ezek alapján tör- ténő viszonylag homogén csoportjellemzők kiala- kításának módszere a piacszegmentáció, amely a csoport jellemzői alapján szinte “testre-szabott” marketingtevékenységet tesz lehetővé. 45