1. szekció – A) képzési kör workshop/műhelymunka Szegény embert az A) is húzza! FSZOE szakmai nap 2015. Október 27. és november 6. Helyszín: NSZFH, 1085.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

A felsőoktatási szakképzési programok
2013. évi LXXVII. törvény a felnőttképzésről
FSZOE szakmai nap OKJ –hoz kapcsolódó kérdések.
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Szervezetfejlesztési Program
Aktualitások a szakképzésben
2013. évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései
„Szakmai gyakorlat a felsőfokú szakképzésben” WORKSHOP A szakmai gyakorlat megszervezése gazdálkodó szervezetnél, gyakorlóhelyek kiválasztása, minősítése.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A piacgazdaságra nyitott rugalmas képzési rendszer intézményi jogi megvalósulása. A szak- és felnőtt képzőkkel szemben támasztott szakmai jogi feltételek.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
Fontosabb fogalmak Képesség :
Az ÉRÁK legfontosabb céljai A képzés és a munkaerő-piaci szolgáltatások egységes normák szerinti működtetése. A munkanélküliek folyamatos képzésbe kerülésének.
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
A szakképzési jogcím rendelet (139/2008. (X. 22.) FVM r.) módosítása (2010. okt. 1.) Készítette: Wayda Imre vez. főtanácsos vez. főtanácsos Földművelésügyi.
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
FELNŐTTKÉPZŐ SZERVEZETEK… Borsi Árpád főtitkárFVSZ Budapest, 2008.augusztus 27.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
Európai Menekültügyi Alap évi allokációja SZAKMAI RÉSZ Pályázható célkitűzések és tevékenységek Célcsoportok Változások A pályázók tájékoztatása,
A jogszabályi változások irányai dr. Andráczi-Tóth Veronika Nemzeti Erőforrás Minisztérium Családi és Szociális Szolgáltatások Főosztálya.
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Tájékoztató a szakmai vizsgaszervezés jogosultságának elnyerésére kiírt pályázatról Huller Gabriella ETI.
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
A FELNŐTTKÉPZÉSI TEVÉKENYSÉG FOLYTATÁSÁNAK ENGEDÉLYEZÉSE 2013
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
2014. november Rendek Tímea
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK A TOVÁBBKÉPZÉS TERÜLETÉN
Székesfehérvári Szakképzési Centrum FELNŐTTOKTATÁS.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Jogszabályok A nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény (Nkt.) A szakképzésről szóló évi CLXXXVII. törvény (Szt.) 229/2012. (VIII. 28.)
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
Fényreklámgyártó szakma hivatalos szakképzési lehetőségei Csányi Róbert NSZFH
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
12. modul Szakmai követelmények 2 óra gyakorlat Dr. Henczi Lajos Madarász Erik Torma Gabriella Szakmai támogató: Schindler Rózsa.
A KÖZÉPFOKÚ MŰVÉSZETOKTATÁS JÖVŐJE
MKIK – Rettegi Zsolt, felnőttképzési szakértő
12. modul Szakmai követelmények - 2 óra gyakorlat nexon
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Előzetes piaci konzultáció
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK „ Az intézményi felelősök felkészítése a Szakképzési Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) követelményeinek figyelembevételével,
Soós László Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály szakmai tanácsadó
Felnőttképzési követelmények a GINOP-6. prioritású pályázatok kapcsán
Felnőttképzési Szakértők Országos Egyesülete
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
RSZTOP „Közterületen élők számára természetbeni juttatás biztosítása” Megvalósítás a partneri együttműködés tekintetében a kiegészítő étkezés.
Előadás másolata:

1. szekció – A) képzési kör workshop/műhelymunka Szegény embert az A) is húzza! FSZOE szakmai nap Október 27. és november 6. Helyszín: NSZFH, 1085 Budapest, Baross utca 52., I. em. konferencia terem Tervezett kezdési időpont: 12:10 (várható időtartam: 120 perc) Moderátorok: Dr. Benedek Andrásné Dobos Gergely Dr. Henczi Lajos Szepessy Hajnalka

A műhelymunka célja és szerepfelfogása cél: szakértői munkán keresztül elősegíteni a képzési programok minőségének fejlesztését, megfelelőségének javítását megfelelés §-nak - KP § megfelelés az elvárásoknak - KP e szakértői szerep szakértői munka dokumentálása 2

A műhelymunka módszertana és a moderátorok feladatai MÓDSZERTAN MODERÁTOROK FELADATAI 3

Képzési program (KP) a képzés szervezésének és megvalósításának dokumentuma kidolgozottságának mélysége:  modul/tananyagegység szolgáltatástermék minőségi paraméterekkel rendelkezik KP=tematika? KP=tananyag? KP=(keret)tanterv? 4

Képzési program (KP) minősége MIN/§ (KP § ) évi LXXVII. törvény 12. § (1) 393/2013. (XI. 12.) Korm. rendelet 13. § (1) szakmai és vizsgakövetelmény és kerettanterv MAX/elvárt (KP e ) a fenti jogszabályi elvárások a megrendelő elvárásai az FSZB igényei a szakmai elvárások 5

Képzés megnevezése évi LXXVII tv. 12. § (1) a) A képzési programnak tartalmaznia kell: a képzés megnevezését és - a képzési program nyilvántartásba vételét követően - a képzés 5. § (1) bekezdés b) pontjában szereplő nyilvántartásba vételi számát 6

Kompetencia évi LXXVII tv. 12. § (1) b) A képzési programnak tartalmaznia kell: a képzés során megszerezhető kompetenciát 7

Képzésbe való bekapcsolódás évi LXXVII tv. 12. § (1) c) A képzési programnak tartalmaznia kell: a képzésbe való bekapcsolódás és részvétel feltételeit, a képzés célját és célcsoportját 8

Képzés célja képzés célja = a tananyag egységeinek célja? képzési cél = hozzáadott érték/tudástőke? képzési cél meghatározása: – KÉPZŐI SZÁNDÉK – RÉSZTVEVŐI MEGKÖZELÍTÉS hatályos: IX. 1-től 9

Képzés célcsoportja Mindenki? A partneri igények eltérőek Jól körülhatárolható ügyfélkör szükséges Célcsoport meghatározása: – SZEGMENTÁLÁS – SZEMPONTOK Hatályos: IX. 1-től. 10

Képzési idő évi LXXVII tv. 12. § (1) d) A képzési programnak tartalmaznia kell: a tervezett képzési időt 11

Képzés formája évi LXXVII tv. 12. § (1) e) A képzési programnak tartalmaznia kell: az 1. § (2) bekezdés a), b) és d) pontja szerinti képzés esetén a képzés egyéni felkészítés, csoportos képzés, távoktatás szerinti formájának, az 1. § (2) bekezdés c) pontja szerinti nyelvi képzés esetén a nyelvi képzés típusának, valamint formájának megjelölését 12

Jogszabályokban használt kifejezések: Képzési forma – Fktv. 2§. 18. pont az egyéni felkészítés, a csoportos képzés és a távoktatás; 13 Képzés formája

Jogszabályokban használt kifejezések: egyéni felkészítés nincsen jogszabályi meghatározás erre a formára 14 Képzés formája

Jogszabályokban használt kifejezések: csoportos képzés nincsen jogszabályi meghatározás erre a formára 15 Képzés formája

Jogszabályokban használt kifejezések: távoktatás Fktv. 2. § 27. pont (kékkel a től hatályos) az oktatásnak az a formája, amelynél a résztvevő a képzési idő több, mint felében – nyelvi képzés esetén legfeljebb a képzési idő harminc százalékában – egyedül, önállóan, a távoktatási tananyagba épített iránymutatás mellett tanul, a képzési idő kevesebb, mint felében pedig konzultációkon vagy a távoktatás vegyes képzési módszerrel történő megvalósulása (a kontaktórás képzés és a távoktatás módszereinek kombinált alkalmazása) esetén hagyományos tanórákon – nyelvi képzés esetén a képzési idő legalább hetven százalékában kontaktórákon – vesz részt, és az elsajátítási folyamat önálló megvalósításához szükséges tananyaghordozó, felmérő és útmutató anyagokat tartalmazó tanulócsomagot a képző intézmény bocsátja rendelkezésére; a konzultációkon, amelyek a kapcsolattartás bármely formájában – különösen személyes megbeszélés, internet, telefon – megvalósulhatnak, a résztvevők az önállóan szerzett ismereteiket pontosítják, illetve elmélyítik; a távoktatás minden fázisát infokommunikációs technológiai adathordozók felhasználása is segítheti. 16 Képzés formája

Jogszabályokban használt kifejezések: kontaktóra Fktv. 2.§ 20a. pont ( től hatályos) a képzésben részt vevő személyes jelenlétét igénylő tanóra. önálló tanulás (csak távoktatási képzési forma esetében számítható bele az OKJ képzés minimális képzési idejébe, ha a tanulás iránymutatás mellett történik ) Nem képzési forma, hanem módszer! 17 Módszer

Jogszabályokban használt kifejezések: 393/2013. Korm.r. 13.§.(2) pont: „13. § …(2) A képzési programban az Fktv. 12. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott képzési formák közül - az Fktv. 1. § (2) bekezdés c) pontja szerinti képzési körbe tartozó képzés képzési programjának kivételével - csak egy szerepelhet.” 18 Képzés formája

Jogszabályokban használt kifejezések: 150/2012. Korm.rend. az Országos Képzési Jegyzékről melléklete szerint: A képzés munkarendje (7. oszlop) - Iskolarendszeren kívüli szakképzés esetén: az OKJ-ban meghatározott óraszámban megtartott képzés (tanfolyami képzés) vagy távoktatás 19 NappaliN EstiE LevelezőL Egyéb sajátos munkarend S Iskolarendszeren kívüli, adott óra-számú képzés (tanfolyami képzés) TK TávoktatásT Iskolarendszeren kívüli szakképzés Munkarend

20 Képzés formája Továbbá a 150/2012. (VII.6.) Korm.rendelet 2. § (2) pontja alapján: „(2) Az iskolarendszeren kívüli szakképzésben szervezett távoktatás esetén az 1. melléklet 1. táblázatában és a 2. táblázatában feltüntetett iskolarendszeren kívüli minimális képzési idő legalább húsz százalékát a képzésben résztvevő és az oktatást végző személyek egyidejű egy helyen történő jelenlétét biztosító képzési formában kell megtartani.” képzési forma - módszertan? A jelenlétet biztosító képzési formák az Fktv. szerint: csoportos és az egyéni felkészítés

21 FORMA MÓDSZER MUNKAREND Képzés formája

22 Sorrend: 1.OKJ képzésnél meghatározott munkarend 2.Ha csak TK, akkor képzési forma variációk: » csoportos képzés » egyéni felkészítés (pl. művészeti szakképesítések, de nem jellemző) 3.Ha TK és T, akkor képzési forma variációk: » csoportos képzés » távoktatás » egyéni felkészítés 4.Módszerek kiválasztása Képzés formája

évi LXXVII tv. 12. § (1) f) A képzési programnak tartalmaznia kell: a tananyag egységeit, azok célját, tartalmát, terjedelmét és a tananyagegységekhez rendelt elméleti és – ha a tananyagegység tartalmaz gyakorlati képzést – a gyakorlati óraszámot A tananyag egységek terjedelme/óraszám

Kiindulás A jogalkotó álláspontja Várható az OKJ rendelet módosítása? – az átdolgozás elsődleges motivációja – az óraszám megállapításának logikája Kvóciens (0,4-0,6) Várható az OKJ szerinti szakképesítések minimális óraszámának átfogó csökkentése? Érvényesül valamilyen trend? Szakértői javaslatok használati értéke? 24

évi LXXVII tv. 12. § (1) g) A képzési programnak tartalmaznia kell: a maximális csoportlétszámot Csoportlétszám

évi LXXVII tv. 12. § (1) h) A képzési programnak tartalmaznia kell: a képzésben részt vevő teljesítményét értékelő rendszernek – az 1. § (2) bekezdés a) pontjában foglalt képzés esetén a modulzáró vizsgákat is tartalmazó – leírását Teljesítményértékelés

évi LXXVII tv. 12. § (1) i) A képzési programnak tartalmaznia kell: a képzésről, a képzés egyes tananyagegységeinek elvégzéséről szóló igazolás kiadásának feltételeit Igazolás

évi LXXVII tv. 12. § (1) j) A képzési programnak tartalmaznia kell: a képzési program végrehajtásához szükséges személyi és tárgyi feltételeket, valamint a képzéshez kapcsolódó egyéb speciális feltételeket és ezek biztosításának módját Feltételek biztosítása

A KP minőségének, megfelelőségének javítása 1. Opció 2. Opció 29

A moderátorok Köszönjük! 30 Dr. Benedek Andrásné Dobos Gergely Dr. Henczi Lajos Szepessy Hajnalka