Gyermekek hallási magatartási indexe KorZajkibocsájtók (közelítő SPL) (dB) Várt válaszok 0-6 hét50-70 Szem tágra nyitása, pislogás, megmoccanás vagy Alvásból.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
GYERMEKDALOK KICSIKNEK
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A gyermekek nyelvelsajátítása
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
ÉLETÜNK ÉS A ZAJ Keresztény Egészségtudományi Napok Pécs, június Zsilinszki János – egészségnevelő, zajszakértő.
Mikor beszélünk koraszülésről?
Sajátos nevelési gyerekek a többségi iskolákban
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A fejhallgatók története
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Kommunikációs stratégiák
Down dada babamasszázs oktató élményei saját babájával Baráthné Nagy Edina 2010 V. Tudományos Továbbképző Konferencia Csecsemőmasszázs Oktatók Számára.
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Fiatal anyák a gyermekvédelmi szakellátásban
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Játék.... KISISKOLÁSOK KÖZÖTTI KOMMUNIKÁCIÓ Készítette: Nagy Erzsébet Mátis Katalin Bóné Orsolya.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A ZENEI ISMERETSZERZÉS ÚTJA
Bilateralis opercularis szindróma gyermekkorban
Módszertani megújulás a nevelő munkában
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
A gyerekek nem várnak Gyerekesélyprogram 2007
Magasabbrendű idegtevékenység
Speciális tanulási nehézségek
Az olvasástanítás módszertana előkészítés, betű és hangtanítás
Testi és szellemi fogyatékos gyermekek ápolása
Az értelmi fogyatékosság korai felismerése és kezelése.
Az emberi magatartást kialakító tényezők
ARNOLD-CHIARI-MALFORMATIO OTONEUROLÓGIAI KIVIZSGÁLÁSA – ESETISMERTETÉS
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Cochlearis implantátum
A DIFER használata.
A „diszes” problémák korai jelei
A dyslexia veszélyeztetettség tünetei
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Kompetencia bevezetésének tapasztalatai egy” integrált” 1. osztályban
Gyermek újraélesztése
Az OGYEI kiemelt programjai
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
Kommunikáció szerepe a kapcsolattartásban
Beszédészlelés fejlesztése óvodáskorban
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
AZ AFÁZIÁK TIPOLÓGIAI OSZTÁLYOZÁSA
Demens gondozás (Kommunikáció) Készítette: Jónyer Lajosné
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Tovább együtt eredményesen … A FELSŐ TAGOZAT ÍGY.
A korai felismerés és a státuszdiagnózis jelentősége és konzekvenciái a nyelv- és beszédfejlődési zavarral küzdő gyermekek logopédiai terápiájában Konzulens:
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Hallókészülékek ellenőrzése, gondozása
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Csonka Martin A hallókészüléktől a bilaterális cochlea implantációs műtétig Kaposvár,
Magasabb rendű idegtevékenység
Műtét előtt- műtét után
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A nyelv és beszéd fejlődése
Kisgyermekes Anyukáknak, Apukáknak
A nyelvhasználat értékelésének lehetősége
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Dr. Jakabné Zelei Erzsébet pedagógiai szakpszichológus
Előadás másolata:

Gyermekek hallási magatartási indexe KorZajkibocsájtók (közelítő SPL) (dB) Várt válaszok 0-6 hét50-70 Szem tágra nyitása, pislogás, megmoccanás vagy Alvásból való felkelés, rezzenés 6 hét-4 hó50-60 Szem tágra nyitása, szem elfordítása, pislogás, 4 hónapos kortól kezdetleges fej elfordítások 4-7 hó40-50 Fej oldal irányú elfordítása a hang felé, hallgató, figyelő magatartás 7-9 hó30-40 A hang közvetlen lokalizálása az oldalakon, közvetetten a fül szintje alatt 9-13 hó25-35 A hang közvetlen lokalizálása az oldalakon, közvetetten a fül szintje alatt hó25-30 A hang közvetlen lokalizálása az oldalakon, fent és lent hó25 A hang közvetlen lokalizálása az oldalakon, fent és lent hó25 A hang közvetlen lokalizálása az oldalakon, fent és lent

Hallás és beszédskála Újszülött – reflexes szint Hirtelen keltett erős zajra (90dB) Átkaroló mozdulat Pislant Összerándul Abbamarad a mozgása, szopást abbahagyja, ill. újraindítja Az első három hónap Hangra megriad Az anya hangja megnyugtatja A sírástól eltérő mormogó hangokat ad A közelében szóló csengettyűre odafigyel Gügyögő hangokat ad A hangok forrását szemmozgással keresi Két-három különböző hangot ad

A második három hónap hangforrást fejmozgással keresi Hangosan nevet Szándékosan a csengettyű felé fordítja a fejét Ha zenét hall, hangot ad, abbahagyja a sírást Az emberekhez „beszél” gagyog Négy különböző hangot képes adni (különálló hangok vagy szótagok) A harmadik három hónap Nevére reagál Két szótaggal gagyog Kiabál, hogy felhívja magára a figyelmet Odafigyel a beszélgetésre Dallamos hangokat ad Négy, vagy több szótagos gagyogó szókapcsolatokat használ Papát vagy mamát mond

A negyedik három hónap A nemet fejrázással fejezi ki Már két szót mond tisztán Megrázza a csengőt A zenére hangadással reagál Ha egyedül van gagyogó monológokat folytat Három tiszta szót mond Egyszerű felszólításoknak eleget tesz Saját nevét suttogva is felismeri 2 éves A suttogott beszédet 4-5 méterről hallja, a szavakat kimondja 3 éves Főbb nyelvtani szabályok helyes alkalmazásával kialakul az összefüggő beszéd

Súlyos hallássérülés jellemzői: Gagyogás szegényessé válik, majd megszűnik Hangszín „fejhangos”, magas tónusú Kommunikációban elsődleges szerepet kap a gusztusnyelv, mutogatás, mimika Utasításokat nem érti, csak akkor, ha a szituáció segíti A környezet és a beszélő hangjára nincs reakció A beszéd az ének nem nyugtatja meg a csecsemőt Megijed a váratlanul érkező személyektől Közepesfokú halláscsökkenés jellemzői Beszédfejlődés lelassul Szókincs szegényes Nyelvtani szabályok nem érvényesülnek Gyakran túl hangosan beszél Beszédértés bizonytalan Gyakran félreérti a szavakat, visszakérdez

Hangforráshoz közel hajol Nehezen találja meg a hang irányát Szívesen ül egészen közel a TV-hez, vagy nagyon hangosra állítja Nem szívesen vesz részt társas játékokban, vagy nem tud bekapcsolódni, jelenléte inkább formális Nem képes egyszerre több utasítást végrehajtani, azt figyeli mit csinálnak a többiek Magatartás: nagyfokú mozgásigény, nyugtalanság, vagy túlzott zárkózottság, irreális szorongás, fáradékonyság Enyhe fokú hallássérülés jellemzői: Beszédben emeltebb hangerő vagy elmosódott beszéd Szóvégek elhagyása beszédben, írásban Hangképzési, olvasási nehézségek, helyesírási gyengeség Gyengébb szöveg értés Társalgás közben szájolvasásra is támaszkodik Szavak gyakori félreértése, bizonytalan visszaadása

Hasonló hangzású és az egytagú szavak tévesztése Nehezen érti a beszédet, ha háttérzaj van Magatartás: gátlástalanabb vagy visszahúzódó magatartás, fáradékonyság, gyermek képességének nem megfelelő tanulási teljesítmény

Mire kell figyelni - 4 alatti Apgar-érték - Veleszületett fejlődési rendellenesség g alatti születési súly - Terhesség vagy szülés alatt fennálló hypoxia - Súlyosabb fertőző megbetegedés vagy agyi trauma az első hónapokban - Családban előforduló hallássérülés - Magas bilirubin szint - Az anya megfigyelése, tapasztalata.

Védőnők szerepe a halláscsökkenések therápiájában -Rizikós gyerekek figyelemmel kísérése -Szűrés utáni nyomonkövetés -Tudják kihez irányítsák a szülőt -Gyakori otitis után hallásvizsgálat kérése -Orrmandula megnagyobbodás hatása a hallásra -Szülők „ellenőrzése” hallókészülék viselése, gondozása, therápiás tanácsok betartása -Hallókészülék próbáknál segíteni, együtt felkeresni a családot

Elérhetőségek Cím : Duráczky József Pedagógiai Fejlesztő és Módszertani Központ Kaposvár, Somssich P. u. 8. Telefon: 82/ (PORTA) Web-lap: Mobil: Bernáth Ildikó 20/ Kovács Gabriella 30/ Nagyné Heidenwolf Erzsébet 70/