Gyermekek hallási magatartási indexe KorZajkibocsájtók (közelítő SPL) (dB) Várt válaszok 0-6 hét50-70 Szem tágra nyitása, pislogás, megmoccanás vagy Alvásból való felkelés, rezzenés 6 hét-4 hó50-60 Szem tágra nyitása, szem elfordítása, pislogás, 4 hónapos kortól kezdetleges fej elfordítások 4-7 hó40-50 Fej oldal irányú elfordítása a hang felé, hallgató, figyelő magatartás 7-9 hó30-40 A hang közvetlen lokalizálása az oldalakon, közvetetten a fül szintje alatt 9-13 hó25-35 A hang közvetlen lokalizálása az oldalakon, közvetetten a fül szintje alatt hó25-30 A hang közvetlen lokalizálása az oldalakon, fent és lent hó25 A hang közvetlen lokalizálása az oldalakon, fent és lent hó25 A hang közvetlen lokalizálása az oldalakon, fent és lent
Hallás és beszédskála Újszülött – reflexes szint Hirtelen keltett erős zajra (90dB) Átkaroló mozdulat Pislant Összerándul Abbamarad a mozgása, szopást abbahagyja, ill. újraindítja Az első három hónap Hangra megriad Az anya hangja megnyugtatja A sírástól eltérő mormogó hangokat ad A közelében szóló csengettyűre odafigyel Gügyögő hangokat ad A hangok forrását szemmozgással keresi Két-három különböző hangot ad
A második három hónap hangforrást fejmozgással keresi Hangosan nevet Szándékosan a csengettyű felé fordítja a fejét Ha zenét hall, hangot ad, abbahagyja a sírást Az emberekhez „beszél” gagyog Négy különböző hangot képes adni (különálló hangok vagy szótagok) A harmadik három hónap Nevére reagál Két szótaggal gagyog Kiabál, hogy felhívja magára a figyelmet Odafigyel a beszélgetésre Dallamos hangokat ad Négy, vagy több szótagos gagyogó szókapcsolatokat használ Papát vagy mamát mond
A negyedik három hónap A nemet fejrázással fejezi ki Már két szót mond tisztán Megrázza a csengőt A zenére hangadással reagál Ha egyedül van gagyogó monológokat folytat Három tiszta szót mond Egyszerű felszólításoknak eleget tesz Saját nevét suttogva is felismeri 2 éves A suttogott beszédet 4-5 méterről hallja, a szavakat kimondja 3 éves Főbb nyelvtani szabályok helyes alkalmazásával kialakul az összefüggő beszéd
Súlyos hallássérülés jellemzői: Gagyogás szegényessé válik, majd megszűnik Hangszín „fejhangos”, magas tónusú Kommunikációban elsődleges szerepet kap a gusztusnyelv, mutogatás, mimika Utasításokat nem érti, csak akkor, ha a szituáció segíti A környezet és a beszélő hangjára nincs reakció A beszéd az ének nem nyugtatja meg a csecsemőt Megijed a váratlanul érkező személyektől Közepesfokú halláscsökkenés jellemzői Beszédfejlődés lelassul Szókincs szegényes Nyelvtani szabályok nem érvényesülnek Gyakran túl hangosan beszél Beszédértés bizonytalan Gyakran félreérti a szavakat, visszakérdez
Hangforráshoz közel hajol Nehezen találja meg a hang irányát Szívesen ül egészen közel a TV-hez, vagy nagyon hangosra állítja Nem szívesen vesz részt társas játékokban, vagy nem tud bekapcsolódni, jelenléte inkább formális Nem képes egyszerre több utasítást végrehajtani, azt figyeli mit csinálnak a többiek Magatartás: nagyfokú mozgásigény, nyugtalanság, vagy túlzott zárkózottság, irreális szorongás, fáradékonyság Enyhe fokú hallássérülés jellemzői: Beszédben emeltebb hangerő vagy elmosódott beszéd Szóvégek elhagyása beszédben, írásban Hangképzési, olvasási nehézségek, helyesírási gyengeség Gyengébb szöveg értés Társalgás közben szájolvasásra is támaszkodik Szavak gyakori félreértése, bizonytalan visszaadása
Hasonló hangzású és az egytagú szavak tévesztése Nehezen érti a beszédet, ha háttérzaj van Magatartás: gátlástalanabb vagy visszahúzódó magatartás, fáradékonyság, gyermek képességének nem megfelelő tanulási teljesítmény
Mire kell figyelni - 4 alatti Apgar-érték - Veleszületett fejlődési rendellenesség g alatti születési súly - Terhesség vagy szülés alatt fennálló hypoxia - Súlyosabb fertőző megbetegedés vagy agyi trauma az első hónapokban - Családban előforduló hallássérülés - Magas bilirubin szint - Az anya megfigyelése, tapasztalata.
Védőnők szerepe a halláscsökkenések therápiájában -Rizikós gyerekek figyelemmel kísérése -Szűrés utáni nyomonkövetés -Tudják kihez irányítsák a szülőt -Gyakori otitis után hallásvizsgálat kérése -Orrmandula megnagyobbodás hatása a hallásra -Szülők „ellenőrzése” hallókészülék viselése, gondozása, therápiás tanácsok betartása -Hallókészülék próbáknál segíteni, együtt felkeresni a családot
Elérhetőségek Cím : Duráczky József Pedagógiai Fejlesztő és Módszertani Központ Kaposvár, Somssich P. u. 8. Telefon: 82/ (PORTA) Web-lap: Mobil: Bernáth Ildikó 20/ Kovács Gabriella 30/ Nagyné Heidenwolf Erzsébet 70/