Pannon Egyetem Georgikon Kar Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar „ A Vidékfejlesztési és gazdasági agrármérnöki (MSc) szakok,

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Működhet-e hatékonyan a társadalmi ügyek piaca? Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, Nemzetiségi és Civil Társadalmi Kapcsolatokért.
Advertisements

Goronné Ondré Katalin Bihari Mentor Hálózat kiépítése a résztvevő szemével.
25 ÉV A TEHETSÉGEK SZOLGÁLATÁBAN MAGYAR TEHETSÉGGONDOZÓ TÁRSASÁG KONFERENCIÁJA PÉCS SZEPTEMBER KORMOS DÉNES A NEMZETI TEHETSÉGÜGYI KOORDINÁCIÓS.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
Add tovább! Fiatalokkal a települési közösségekért! – országos mozgalom A fiatalok részvételének fokozása a közjóért!
Szociálpedagógia szak (BA). A képzés célja: • olyan szociálpedagógusok képzése, • akik képesek a gyermek és ifjúsági korosztály • tanulási, szociális.
2005. november 18. Magyarországi LEADER Közhasznú Egyesület Tevékenységi Prezentáció VIDÉKFEJLESZTÉSI FÓRUM Jászfényszaru Molnár Katalin elnök.
„XXI. SZÁZADI KÖZOKTATÁS ( FEJLESZTÉS, KOORDINÁCIÓ )” TÁMOP / A pedagógus(tovább)képzés kérdései és lehetőségei az egész napos iskola-
VI. Köztudatos vállalati magatartás A vállalatok társadalmi felelősségvállalása Szlávik János az MTA doktora tanszékvezető, egyetemi tanár Budapesti.
Minőségmenedzsment alapelvek
Tanuló (projekt)szervezet a Magyar Nemzeti Bankban
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
Közösségfejlesztés és közösségi munka
Közösségfejlesztés a debreceni városrészekben
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A politika intézmény-és rendszerelméleti megközelítései
A tanulók társas helyzete az iskolában
Könyvtárvezetési stratégiák, vezetési típusok
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
Közösségi munka. 1. A közösségi munka előnyei az egyéni és családi esetkezeléssel szemben A szociális munkások rendelkezésére álló eszközök rendszerint.
Családi vállalkozás.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
Az Európai Unió környezetpolitikája Asszisztens hallgatók 19. tételéhez
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
A diákok/fiatalok és az aktív államporság „Civil szervezetek és a közoktatási intézmények közösségi kapcsolatai” Salgótarján, január 29.
Az ökoiskolák lehetősége a helyi közösség fejlesztésében Szepsi Csombor Márton Általános „ÖKO” Iskola és Napköziotthonos Óvoda.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A vidéki tér sikertényezői
LEADER Közösségek határon átnyuló együttműködésének lehetőségei. Mártha Tibor április 24.
Kuti Éva Szociális gazdaság, nonprofit szektor, civil társadalom Versengő koncepciók és intézményi leképeződésük.
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Péterfi Ferenc Az intézmények szerepe a közösségfejlesztésben.
A hálózati szociális munka koncepciói (R. Brake) I. Hálózat orientált tanácsadás -a kliensek környezetében lévő erőforrások mozgósítása és támogatása -a.
1 Civil részvétel és szerepvállalás A helyi és térségi együttműködés lehetőségei és korlátai Rajnai Gábor Országos Területfejlesztési Civil Egyeztető Fórum.
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
AGRÁRMÉRNÖKI SZAK (MSc.) NYME Mezőgazdaság- és Élelmiszertudományi Kar
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Az információ és kommunikáció szerepe a vidéki területek fejlesztésében Katonáné dr. Kovács Judit A Magyar Agrárközgazdaságtudományi.
Civil szervezetek kapcsolatai Egészségügyi Szakdolgozók Együttműködési Fórum Alapítás 2001.
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
INNO-REÁL Szövetség Civil Ágazati-szakmai Stratégiai Terv május 21.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Az E-KÖZIGAZGATÁS INFORMATIKAI STRATÉGIÁJA október 16.
A hálózati együttműködés lehetőségei és keretei. hálózat  „Minden olyan rendszer felfogható hálózatnak, amely egymástól elkülönült elemekből áll, és.
Interkulturális mediáció bemutatása - ROMED2-ROMACT Interkulturális mediáció megvalósulása elméletben és gyakorlatban Jászfényszarun ROMED2-ROMACT programon.
1 HATÁRRÉGIÓK FEJLŐDÉSÉNEK SAJÁTOSSÁGAI A SLO/HU/CRO /2004/01/HU- 74 sz. INTERREG projekt támogatásával készült képzés.
Szövetkezetekről. Miről lesz szó? Definíció Fejlődés, szerepük, csoportosítás Elvek.
Kulcskompetenciák, munkaerő-piaci kulcskompetenciák
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás A projekt generáló szerepe, a továbblépés lehetőségei, komplex fejlesztési elképzelések.
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
Közösség-ifjúság-esélyteremtés Jászberény, szeptember 14.
LEADER, Identitás, Sport
SZÖM II. ÖNÉRTÉKELÉS TAPASZTALATAI
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
Közösségek jelentősége a többcélú intézményekben
Fiatalok társadalmi részvétele és érdekképviselete
Szociálpedagógia BA szak, Nappali és levelező tagozat
Langerné dr. Buchwald Judit Pannon Egyetem Neveléstudományi Intézet
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
A projektek hosszú távú előnye – tartós foglalkoztatás
Előadás másolata:

Pannon Egyetem Georgikon Kar Debreceni Egyetem Gazdálkodástudományi és Vidékfejlesztési Kar „ A Vidékfejlesztési és gazdasági agrármérnöki (MSc) szakok, és a feltételekkel belépők felzárkóztatása, esettanulmányokon alapuló, gyakorlatorientált, modul rendszerű tananyagának fejlesztése, különös tekintettel az informatikai eszközök alkalmazására” TÁMOP A/1-11/ sz. projekt KÖZÖSSÉGFEJLESZTÉS

TEMATIKA A vidékfejlesztés elméleti keretrendszere Egyén, közösség, közösségfejlesztés A közösségek feltárása, erőforrásainak elemzése A megoldandó problémák azonosítása, beavatkozások iránya Az együttműködést segítő, aktivizáló módszerek Az IT nyújtotta lehetőségek a közösségfejlesztésben Hálózatosodás, hálózatok, tanuló szervezetek Közösségi tervezés Az értéktér jellemzői LEADER szerepe és működése

RÉGI MEGKÖZELÍTÉS ÚJ MEGKÖZELÍTÉS CÉLKITŰZÉS Gazdaságok – egyenlősége, jövedelme, versenyképessége Vidéki területek versenyképessége, helyi erőforrásokon alapuló új értékek teremtése (valorisation), nem használt források kiaknázása CÉLSZEKTOR Mezőgazdaság A vidékgazdaság különböző szektorai (pl. turizmus, kézművesség, ICT, ipar) ALAPVETŐ ESZKÖZÖK TámogatásokBeruházások LEGFONTOSABB SZEREPLŐK Nemzeti kormányok, gazdálkodók Az irányítás minden szintje (nemzetek feletti, nemzeti, regionális, helyi) különböző helyi szereplők (köz, magán, NGO) A vidékfejlesztés új paradigmája Forrás: OECD (2006:15)

A vidékfejlesztésre ható belső és külső tényezők Forrás: SABAU–PAQUIET (2009:21)

RURALWEB EndogenitásTársadalmi tőkeÚjszerűségPiaci kormányzás Intézményi berendezkedés Fenntarthatóság

Szociális bizalom az egyes európai országokban Forrás: ESS, 2008 In: Csepeli, 2010

Az európaiak 38%-a cselekvő kategóriába. E csoport tagjai a cselekvő igeragozás paradigmája szerint beszélik el életüket, melynek középpontjában önmaguk állnak, akik önmagukon túli célok megvalósítására vállalkoznak társaikkal. Majdnem ugyanekkora, 37% azok aránya, akik lemondanak a cselekvő élet adta lehetőségekről, s életükről akarva-akaratlan csak a szenvedő igeragozás paradigmája szerint képesek számot adni. A harmadik csoport a lázadók (25%) nevet kapta. Ők azok, akik minden értéket elutasítanak. Semmiben sem hisznek, mindenben kételkednek as European Social Survey vizsgálat Forrás: ESS, 2008 In: Csepeli, 2010

2008-as European Social Survey vizsgálat CselekvőLázadóSzenvedő EU-2538%25%37% Svédország74,9%18,2%6,9% Magyarország10,6%23,5%65,9% Forrás: ESS, 2008 In: Csepeli, 2010

BEAVATKOZÁS TERÜLETEI ISKOLA - A kiművelt, autonóm cselekvésre képes emberek kritikus mennyisége a társadalmi szolidaritás legmélyebb alapja. MÉDIA - Az Internetre kerülő tartalmak létrejötte, terjedése, alakulása maguktól a befogadóktól függ, akik egyszerre termelik és fogyasztják a tartalmakat. CIVIL TÁRSADALOM ÁLLAM - kereteket teremt arra, hogy az emberek szabadon és biztonságban élhessenek ÜZLETI SZFÉRA - Corporate Social Responsibility Forrás: Csepeli, 2010

„Ha úgy hisszük, hogy az emberek megbízhatatlanok, akkor egészen másként fogunk cselekedni, mintha ellenkezőjét hinnénk. … Ha viszont a gondolati minták képesek hátráltatni a tanulási folyamatot, miért ne lehetnének képesek felgyorsítani a tanulást?” Senge

Bizalom Társulási készség A normák tisztelete A társadalmi tőke szerkezete Forrás: Štulhofer, 2000:2

Maslow motivációs hierarchia piramisa

Johari-ablak

a tehetetlenség érzésének felszámolása – hatni a környezetre, a tapasztalatok megosztásának lehetősége és szükséglete, a »megértettek minket« átérzése, mely változást hozhat magával, az esélyek megismerése és tudatosítása a közösségi ügyekben való kompetenciáról-illetékességről. Képessé válás, képessé tétel - empowerment Forrás: Péterfi In: Vercseg, 2012

A közösség jelentései Földrajzi közösségek Identitás közösségek Ügy-alapú közösségek Forrás: Carig In: Vercseg, 2012

Alapelvek Közösség alapelve Részvétel alapelve Forrás: Vercseg, 2011

Közösségfejlesztés Mozgalom & Szakma

Közösségfejlesztés - Mozgalom Lényegileg csak akkor beszélhetünk közösségfejlesztésről, ha maguk a közösségek tagjai, szervezetei és intézményei fejlesztik saját közösségüket. Nem a közösségfejlesztő fejleszti tehát a közösséget, hanem a közösség építi önmagát. Block (2008) úgy fogalmaz, hogy “közösség abban a pillanatban keletkezik, amikor elhatározzuk, hogy alkotóivá válunk annak, amivé az válhat.” Forrás: Vercseg, 2011

Közösségfejlesztés - Szakma A közösségfejlesztés mint szakma átmenetei, szervezett és szakszerű beavatkozást jelent a közösségek életébe annak érdekében, hogy a közösség képes legyen a megújulásra, vagyis saját problémáinak kezelésére, mérséklésére, megoldására. A beavatkozás addig tarthat, ameddig a közösség tagjai maguk nem válnak a változás meghatározó tényezőivé. Forrás: Vercseg, 2011

A közösség alapvető funkciói (Roland L. Warren): szocializáció: melyen keresztül a közösség bizonyos értékeket közvetít tagjai felé; gazdasági boldogulás: a közösség megélhetési lehetőséget biztosít tagjai számára; társadalmi részvétel: teljesítve a társasági élet iránt általános igényt; társadalmi kontroll: megkövetelve a társadalom értékeinek betartását; kölcsönös támogatás: mely folyamat segítségével a közösség tagjai megvalósítják azokat a feladatokat, amelyek túl nagyok, vagy túl sürgősek ahhoz, hogy egy egyedülálló személy kezelni tudja.

LEHETŐSÉGEK FELTÁRÁSA

A kapcsolatok összetettségének ábrázolása

A kapcsolatok javításához Gordon szerint (2001:36) négy dolgot kell megtenni: 1)Meg kell tanulni, hogyan és mikor hallgassunk meg másokat. 2)Meg kell tanulni speciális módon beszélni és azt is mikor alkalmazzuk ezt. 3)Meg kell tanulni, hogy a konfliktusok ne haraggal végződjenek. 4)Nyílt párbeszédet kell kezdeményezni és fenntartani a számunkra legfontosabb személyekkel.

Vizuális ábrázolása – mikor? kik? miről? értekeznek

IT eszközök szerepe Eredményes közösségek csak a tagok összefogása révén alakulhatnak. A közösségi összefogás feltétele, hogy a kollektívában megfelelő információáramlás, hatékony kommunikáció folyjék, mely elengedhetetlen az eredményes fejlesztési folyamatok megvalósulásához. Az IT eszközök segíthetik a közösségek közötti kommunikációs folyamatok javítását, a kommunikációba kapcsolt résztvevők körét szélesíthetik.

Lehetséges IT eszközök –Honlap –Blog –Közös internetes munkafelület –Közösségi média (iWiW, Facebook, Twitter, LinkedIn) –Participatív újságírás –Közösségi videó –Részvételi fényképezés

Közösségi videó A közösségi videózásnak, a közösségi videónak nincs egy általánosan elfogadott definíciója, de a módszerrel foglalkozó szakirodalmak a közösségi videózás alatt olyan tevékenységeket jelölnek, melyekben az alábbi közös elemek mindig visszaköszönnek: részvétel, közösség, nyitottság, párbeszéd, kapcsolatiság

IT eszközök alkalmazásának előnyei –Elősegítik az emberek közötti hálózatok kiépítését, közösségépítő szerepük van. –Elősegítik az eredményesebb kommunikációt, mely az eredményes fejlesztés alapja. –Információ megszerzési ideje lerövidül. –Egymástól távol lévő közösségek is összeköthetők.

IT eszközök alkalmazásának hátrányai: –Információhoz való hozzáférés nem egyetemes. –A hiányzó technológiai háttér miatt van akit nem, vagy késve ér el az információ. –Hatásuk sokszor csak hosszú távon érzékelhető.

A tanuló szervezetek 5 alapelve 1)Rendszergondolkodás 2)Személyes irányítás 3)Gondolati minták 4)Közös jövőkép kialakítása 5)Csoportos tanulás

Közösségi tervezés Ma egyre inkább lehetőségünk van részt venni a minket érintő tervezési, fejlesztési folyamatokba, döntések meghozatalába. Minden eredményes fejlesztésnek kulcsa, hogy az érintettek megszólításával, összefogásával készüljön. Így válik az a sajátjukká, így lesznek fenntartásukért, építésükért motiváltabbak.

Közösségi tervezés során alkalmazható eszközök: –Ötletbörze –Kártya-technika –Gondolati térkép –Helyzetrajz –Fizikai/helyi feltérképezés –Problémafa és célfa elemzés

Csoporttechnikák: –Csoportfolyamatok támogatása –Kiscsoportos megbeszélés –Tevékenységek tervezése csoportban –Fókuszcsoportos megbeszélések –Kávéház –Közösségi felmérés –Jövő műhely

Gyakorlati tanácsok a közösségi tervezéshez –Helyszínválasztás: jól megközelíthető, otthonos legyen, lehetőleg ismerjük –Időpont: igazodjunk a résztvevőkhöz –Résztvevők körének meghatározása: „a kevesebb néha több” –Minél több helyen hirdessünk, készítsünk lényegre törő meghívót –Levelező lista készítése a résztvevőkkel megkönnyíti a következő találkozó szervezését –Fórumon elhangzottakat rögzítsük –Alaposan készüljünk fel

A Leader alapelvei

A Leader típusú programok költséghatékonysága a klasszikus programokkal összehasonlítva

Az irányítási módok és az intézkedési típusok közötti összefüggések

A fórumok résztvevői nem alkotók csak befogadók. Ez abból is adódik  egy idős hölgy szavait idézve egy rendezvényről , hogy ” van egy közöny, a saját felelősséget nem sokan érzik”. Senge (1998) azt írja, hogy amíg a puszta információbevitel, a befogadó tanulás jövőkép nélkül is kivitelezhető, alkotó tanulásról csak akkor beszélhetünk, ha az emberek valami olyasminek az elérésére törekednek, ami mélyen belül fontos nekik. LEADER fórumok