Épületenergetikai tanúsítás Mennyire készültünk fel 2012 január 1-re? Nagy István Épületenergetikai szakértő

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szakképzési hozzájárulás év. Legfontosabb változások Új törvény: évi CLV. törvény Módosult a felnőttképzésről, és a felsőoktatásról szóló.
Advertisements

AZ AKTUÁLIS ENERGETIKAI KÖVETELMÉNYEK Tóth Péter osztályvezető helyettes ÉMI Nonprofit Kft. Budapest, október 27.
Az új Munka Törvénykönyvének legfontosabb változásai.
A fogyasztóvédelmi hatóság hatásköre, illetékessége és eljárása a villamosenergia-, földgáz-, víziközmű-, távhő- és hulladékgazdálkodási közszolgáltatás.
Közművelődési szakmai továbbképzések, helyük a felnőttképzés rendszerében; az akkreditáció folyamata A közösségi művelődés felnőttképzési feladata Nemzeti.
A környezetvédelmi megbízott szerepe a vállalkozások tevékenységében és Önkormányzati munkakörben Önkormányzati munkakörben.
A Végrehajtó Ügynökség, a pályáztatást támogató elektronikus rendszerek, valamint az elszámolhatóság főbb kérdéseinek bemutatása Németh Veronika – NFFKÜ.
Az új közbeszerzési törvény megalkotásának körülményei, várható jövőbeli változások május 26. Dr. Kovács László Miniszterelnökség Közbeszerzési Szabályozási.
A családsegítő és gyermekjóléti szolgálatokat érintő változások A család és gyermekjóléti szolgáltatás.
2011. évi CXXVIII. tv. a katasztrófavédelemről. Egységes állami katasztrófavédelmi szerv Integrált hatóság - tűzvédelem - iparbiztonság - polgári védelem.
KÖZHASZNÚSÁG MEGTARTÁSA, - MEGSZERZÉSE Molnár Elvira Bács-Kiskun Megyei Civil Információs Centrum 2014.
Aktualitások és változások a pedagógiai szakszolgálati feladatellátásban 2016 őszén 1.
Szabadtéri rendezvények. A TvMI vonatkozik: OTSZ szerinti szabadtéri rendezvényekre szabadtéri rendezvény: az 1000 főt vagy az 5000 m 2 területet meghaladó,
A kifizetési kérelem összeállítása TÁMOP-3.2.9/B-08 Audiovizuális emlékgyűjtés.
Off-label alkalmazás a mentésben Dr. Temesvári Péter orvos igazgató Országos Mentőszolgálat.
ELTINGA és MTA KRTK KTI Horváth Áron április 7. Lakásárak, támogatások és energiahatékonyság.
A munkahelymegőrző támogatás. Alapja  Az évi IV. tv. (a foglalkoztatás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról) 18. §.  A 6/1996. (VII.16.)
Az akkreditáció szerepe a megváltozott munkaképességű munkavállaló személyének társadalmi reintegrációjában Készítette: Dézsi Gabriella Melinda Budapest,
A kamara szerepvállalása a felnőttképzésben évi LXXVII. tv. főbb rendelkezései Tv. hatálya elsődlegesen az állam által elismert vizsgával záruló,
1 Az önértékelés mint projekt 6. előadás 1 2 Az előadás tartalmi elemei  A projekt fogalma  A projektek elemei  A projekt szervezete  Projektfázisok.
Hogyan teljesíthetjük a HpT 13§B követelményeit Egy vállalati Compliance Adatbázis terve Dr Lőrincz István Associator Kft.
NSZFI SZFP Programkoordinációs Iroda Minőségfejlesztési Terület Teljesítményértékelési rendszer A képzett szakemberekért Információgyűjtés.
Egységes, központi elektronikus nyilvántartás jön létre a korábbi széttagolt, és egymással nem kompatibilis, adathiányos korszerűtlen nyilvántartások.
A vállalatok marketingtevékenysége és a Magyar Marketing Szövetség megítélése Kutatási eredmények az MMSZ részére (2008. július)
Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Haditechnikai és Exportellenőrzési Hatóság Várható változások a hadiipari tevékenységi engedélyezés területén.
Az események bejelentésének és kezelésének folyamata Nagy Zsigmond, balesetvizsgáló október 19.
Környezeti fenntarthatóság. A KÖRNYEZETI FENNTARTHATÓSÁG JELENTÉSE A HELYI GYAKORLATBAN Nevelőtestületi ülés,
Napenergia-hasznosítás az épületgépészetben Konferencia és kiállítás november 9. Nagy létesítmények használati melegvíz készítő napkollektoros rendszereinek.
Gazdasági jog IV. Előadás Egyes társasági formák Közkeresleti társaság, betéti társaság.
„Korszerű építésügy- minőségi építészet”
A szerkezetátalakítási programban bekövetkezett változások
Összevont munkaközösség vezetői és igazgatótanácsi értekezlet
A közérdekű munka büntetés végrehajtása az önkormányzatoknál
A régészeti örökség védelmének szabályrendszere
KSH Statisztikai koordinációs főosztály
WE PROVIDE SOLUTIONS.
Összeállította: Horváth Józsefné
A FELÜGYELŐBIZOTTSÁG BESZÁMOLÓJA A VSZT
A víziközmű-szolgáltatásról szóló évi CCIX
ŐRSÉGI TÖBBCÉLÚ KISTÉRSÉGI TÁRSULÁS
Iratbetekintés, másolat készítés május 14-15
Jogszabályi és hatósági támogatás az elektronikus számlázáshoz
Szupergyors Internet Program (SZIP) Jogi akadálymentesítés megvalósítása: Jogalkotással is támogatjuk a fejlesztéseket dr. Pócza András főosztályvezető.
Tóth Gábor Heves Megyei Kormányhivatal Jogi és Koordinációs Főosztály
A kollektív szerződés Dr. Fodor T. Gábor Ügyvéd
Elektronikus irat (elektronikus dokumentum) és elektronikus aláírás
Elektronikus számlázás
A kiváltást tervezők / megvalósítók és Az fszk TÁRS projektje közti együttműködés rendszere EFOP VEKOP TÁRS projekt.
1993-as közoktatási törvény
A PDCA elv alkalmazása az információvédelmi irányítási rendszerekben 1
Intézmény-akkreditáció szakképző intézmények kérelme esetén
ÉPÍTÉSZETI – MŰSZAKI DOKUMENTÁCIÓ RÉSZE
A évi pályázati felhívás legfontosabb szabályai
Dr. Hubai Ágnes Közbeszerzési Tanácsadók Országos Szövetsége, elnök
Jegyzői Értekezlet A településkép védelméről szóló évi LXXIV. Törvény végrehajtásának aktuális Önkormányzati feladatai Lukáts István.
Önfeledt játék a biztonság tudatában
A villamos installáció problémái a tűzvédelem szempontjából
Kalibrálásról… egy kicsit másképpen
Szabványok, normák, ami az ÉMI minősítési rendszerei mögött van
Panelfelújítás - Energiatanúsítás
ÁLTALÁNOS FORGALMI ADÓ évi évközi változások
SZÉCHENYI PROGRAMIRODA
KÖFOP VEKOP A közszolgáltatás komplex kompetencia, életpálya-program és oktatás technológiai fejlesztése A Döntőbizottság tapasztalatai.
TÁRGYI ESZKÖZÖK ELSZÁMOLÁSA
Dr. Bánky Tamás Építésfelügyeleti szakmai nap július 5.
Adatszolgáltatás a számlákról
Kérdőív a Pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzésének és megakadályozásának ellenőrzésére Készítette: Dancsné Veres Mária 2/24/2019.
Energetikai Intézkedési tervek végrehajtása
A részekre bontás tilalma és annak gyakorlati alkalmazása
REGIONÁLIS KÉPZÉS REGIONÁLIS KÉPZÉS.
Előadás másolata:

Épületenergetikai tanúsítás Mennyire készültünk fel 2012 január 1-re? Nagy István Épületenergetikai szakértő

Tartalom: 1.Jogi háttérelemek 2.Nyitott kérdések… 3.Kötelező! Vagy mégsem? 4.Most jogosult a tanúsításom aláírója? 5.Milyen változások várhatók? 6.Összefoglaló

1. Jogi háttérelemek §

ALAPTÖRVÉNY: 7/2006 (V. 24.) TNM rendelet: megkülönbözteti az épületeket, építési idejükkel összefüggésben. A 7 §-ban rögzíti, hogy az épületek tervezésénél, szeptember 01. után új épületek esetén induló építési engedélyezési eljárásokban alkalmazni kell ezen jogszabály előírásait.

A DOLOG MIKÉNTJE Az épületek energetikai jellemzőinek tanúsításáról szóló 176/2008 (VI. 30.) Korm. rendelet bevezeti az energetikai jellemzők meglétének vagy hiányának energetikai tanúsítványban történő megjelenítését. A 11. § (2) bekezdés már egyértelműen meghatározza, hogy új (2006. szeptember 1. után épült) és régi épületeknél egyaránt, az 1§ (3) bekezdés a.) b.) - ba.) bb.) pontjaiban leírt esetekben, energetikai tanúsítvány szükséges és kötelező – január 01-től.

JOGI HIVATKOZÁS: 176/2008 (VI. 30.) Korm. rendelet 11. §-ban leírtak teszik az energetikai tanúsítást kötelezővé a lakásokat illetően is. Tanúsítani kell vállalkozások használatában lévő épületeket, ha nem esnek az 1. § (2) bekezdés kivételei közzé 1000 m2-nél nagyobb hasznos alapterületű hatósági rendeltetésű, állami tulajdonú közhasználatú épületeket is

NYITOTT KÉRDÉSEK… Aggályok: IDŐBELI HATÁLY 2. NYITOTT KÉRDÉSEK… Aggályok: IDŐBELI HATÁLY A 176/2008 (VI. 30.) Korm. rendelet 8 § (1) bekezdése szerint: „a tanúsítvány tíz évig hatályos”. (2) Ha a tanúsítvány érvényességi ideje alatt az épületre vonatkozó jogszabályban meghatározott követelményérték megváltozik, akkor az épület energetikai minőségi osztályba sorolását ismételten el kell végezni. A 9 § (3) bekezdés szerint: „A tanúsító az általa készített tanúsítványt, valamint az azt alátámasztó dokumentációt (számítást) a megbízónak történő átadástól számított 10 évig megőrzi.”

KÖTELEZŐ BEJEGYZÉS? A Fejér Megyei Építészek Kamarája tudomása szerint az ingatlan- nyilvántartásról szóló évi CXLI. törvényben nincs olyan rendelkezés, hogy az energetikai tanúsítás szerinti épületminősítést és annak érvényességi idejét kötelezően be kellene jegyezni. A más vonatkozású bejegyzések mellett célszerű lenne az energetikai tanúsítás bejegyzését kötelezővé tenni.

A tanúsítvány megőrzése, tárolása Az építésügy a településfejlesztés és – rendezés körébe tartozó dokumentációk központi nyilvántartásáról szóló 277/2008 (XI. 24.) Korm. rendelet 1 § és 2 § szerint a rendelet hatálya alá tartozó dokumentációkat (ideértve az energetikai tanúsítványt is – 1 § (1) bekezdés d.) pont) a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Nonprofit Kft-hez kell az erre kötelezetteknek benyújtania. A VÁTI működteti a Dokumentációs Központot.

KINEK KELL BENYÚJTANI? A 3 § (1) bekezdés a.), b.), c.) pontjai többek között szabályozzák, hogy kinek, mikor, mit kell a VÁTI- hoz benyújtani. Az építtető köteles a VÁTI-hoz benyújtani az 1 § (1) bekezdés b. pontja szerinti kivitelezési dokumentációt, mely az energetikai tanúsítást is tartalmazza (290/2007 KR (5) d.). Az első fokú építésügyi hatóság az 1 § (1) bekezdés d. pontja szerint az építtető szerinti dokumentációt köteles a VÁTI-hoz benyújtani. A szakértő az 1 § (1) bekezdés d. pontja szerinti dokumentációt köteles a VÁTI-hoz benyújtani.

További előírás Az 5 § (2) bekezdés a.) pont rögzíti, hogy „a Dokumentációs Központnak az adatbázisokhoz, levéltárakhoz és az ingatlan-nyilvántartáshoz való elektronikus kapcsolódását (…) kell biztosítani.” Célszerű lenne, hogy az energetikai tanúsítványból az „elkészültét követő 30 napon belül” – a Dokumentációs Központnak történő átadással egyidejűleg, - az ingatlan-nyilvántartás is kapjon az építtető, tulajdonos részéről - bejegyzés céljából.

Változatok egy témára A 176/2008 (VI. 30.) Korm. rendelet 5 § (1) bekezdés b) pontja alapján a tanúsítást „az 1 § (3) bekezdés b) és c) pontjai szerinti esetekben a mért energiafogyasztási adatokból számítva a rendelkezése álló számlák és tervrajzok alapján kell elvégezni.” Előzőek azt jelentik, hogy ha az 5 § (1) bekezdés a) pontjában leírt írásbeli dokumentumok nem állnak rendelkezésre, akkor az épület, lakás energiafogyasztási számlái képezik a tanúsítás alapját. Célszerű lenne kategorikusan, jogszabályban rögzíteni – a lehetséges félrevezetések elkerülése céljából, hogy a tanúsításhoz, lakott ingatlan legalább egy évet felölelő, mért energiafogyasztási számlái képezik a tanúsítás alapadatait.

3. Kötelező! Vagy mégsem? 3. Kötelező! Vagy mégsem? Ellenőrzés, szankciók? Az építésügyi hatósági eljárásoktól, valamint a telekalakítási és az építészeti – műszaki dokumentációk tartalmáról szóló 37/2007 (XII. 13.) ÖTM rendelet – és az építésügyi hatósági ellenőrzésekről szóló 193/2009 (IX. 15.) Korm. rendelet szerint az építésügyi hatóságok nem kérhetik be az energetikai tanúsítást, a használatbavételi engedélyezési eljárásban, mert az nem szerepel kötelezően benyújtandó mellékletként. A 193/2009 Korm.rendeletben a 37§ (5) bekezdés azt taglalja, hogy a használatbavételi engedély (határozat) mellékletében tájékoztatni kell a tulajdonost, hogy más rendelet értelmében energia tanúsítványt kell készítenie, de magát a tanúsítványt továbbra sem kérheti!

Mit tehet az építésügyi hatóság? Az építésügyi hatóságoknál a témában a gyakorlat kétféle: - jogi alap nélkül előírják, - tájékoztatás jelleggel közlik – az energetikai tanúsítás elkészíttetésének szükségességét. Célszerű lenne a 7/2006 (V. 24.) TNM rendelet hatályba lépését követő eljárásokban megvalósult épületeknél a használatbavételi engedély mellékleteként előírni az energetikai tanúsítást és azt követően a megvalósult épület ingatlan- nyilvántartásba történő bejegyzéssel egyidejűleg az energetikai tanúsítás is bejegyezhető lenne.

Viták esetén melyik jobb? Az energetikai tanúsítások megfelelőségét az elkövetkező években, feltehetően az eladók – vevők egymás közt vitatni is fogják, e témában polgári peres eljárásig is eljuthatnak. A 176/2008 (VI. 30.) Korm. rendelet 5 § szövegezésében szerepelteti a tanúsítási módszereket, melyek az alábbiak: - a felelős műszaki vezető igazolása, kivitelezési dokumentáció, építési napló, - energetikai fogyasztási adatok, számlák, - szemrevételezési módszer.

Ha már per A különböző módszerek alapján készült és esetleg vitatott tanúsítás megfelelőségét a polgári perben kirendelt igazságügyi energetikai szakértő szakvéleményében foglaltak dönthetik el. Ez esetben már nem lesz nélkülözhető „a tanúsítási tevékenységre vonatkozó hosszabb tudományos vizsgálódás” vagy „speciális műszeres vizsgálat” (10 § (6.) bekezdés szerinti) kutatáson alapuló, utólagos elvégzése. Polgári per eshetősége esetén követendő eljárásra a 176/2008 (VI. 30.) Korm. Rendelet várható változtatásában célszerű lenne kitérni.

Készüljünk… A vonatkozó jogszabályok nem hangsúlyozzák eléggé az energetikai tanúsítás elkészítésének szükségességét. A 176/2008 (VI. 30.) Korm. rendelet 1 § (3) bekezdésében leírt tanúsítási kötelezettséget az ingatlan- nyilvántartásba történő közvetlen bejegyzési kötelezettség előírásával meg kell erősíteni és a témát sokkal erőteljesebb média kampánnyal közismertebbé kell tenni. Az energetikai tanúsítás meghatározott épületek körében történő január 01-től kötelező elvégeztetését – tulajdonosok-eladók, vevők, ügyvédek, ingatlanértékelők – ingatlanbecslők, társasházi közös képviselők, lakásszövetkezetek, földhivatalok, stb. részére széles körben ismertetni szükséges.

4. Most jogosult a tanúsításom aláírója? Előfordulhat, hogy nem megfelelő szakmai végzettséggel bíró személy végzi az energetikai felmérést, a tanúsítvány elkészítését. Szükséges széles körben tájékoztatni az érdekelteket, hogy ki, milyen képesítéssel láthatja el a fent említett folyamatot. A jogosultak listája megtalálható a mérnökkamara és építész kamara honlapján ( TÉ,ENt-Sz, TÉ,SZÉSZ-8) A kritériumrendszer megosztása, nyilvánosságra hozatala célszerű, mint ahogy egy szakértői névjegyzék létrehozása is, mely egyrészt a piac tisztaságát, a megrendelők biztonságát, ill. a szakértők védelmét szavatolja. Fejér megyében egyedülálló kezdeményezés a három kamara összefogása az érintett szakterület védelméért, ill. a szakmai szolgáltatást a későbbiek folyamán igénybe vevők megnyugtatásáért. Így a honlapon is kereshető lesz.

5. Milyen változások várhatók? A 2010/31/EU direktíva a magyar szabályozás változását is kikényszeríti A vitaanyagban a következők szerepelnek: Légtechnika fontosságának erősödése Gázkazán új és felújított épületeknél csak kondenzációs, f:65/50, l:60/40 >100 m2-nél külső hőmérséklet alapján előremenő hőmérséklet szabályozás (is) kell Új rendszer helységenkénti hőmérséklet szab.

Mi várható? Épületrészenkénti hőmennyiség mérésÉpületrészenkénti hőmennyiség mérés Fűtő szellőztetés esetén kötelező a legalább 70%-os hővisszanyerőFűtő szellőztetés esetén kötelező a legalább 70%-os hővisszanyerő Új, 200 m2 feletti lakóépület esetén kötelező a legalább 80%. hatásfokú hővisszanyerés Új, 200 m2 feletti lakóépület esetén kötelező a legalább 80%. hatásfokú hővisszanyerés Társasházak és nyáron használt létesítmények (strand, panzió) esetén napkollektoros HMV termelés javasolt, megtérülés számítás kötelezőTársasházak és nyáron használt létesítmények (strand, panzió) esetén napkollektoros HMV termelés javasolt, megtérülés számítás kötelező

Mi várható? Hőátbocsátási tényező időben szakaszos szigorodásaHőátbocsátási tényező időben szakaszos szigorodása Fajlagos hővesztesség tényező szigorodásaFajlagos hővesztesség tényező szigorodása Az összesített energetikai mutató szigorodásaAz összesített energetikai mutató szigorodása A gépi hűtés elkerülésének kereséseA gépi hűtés elkerülésének keresése Gépi szellőzés előírásaGépi szellőzés előírása A megújuló energiák használata ne legyen kötelező, de a szabályozás ösztönözze aztA megújuló energiák használata ne legyen kötelező, de a szabályozás ösztönözze azt

6. Összefoglaló Minősítés 176/2008. (VI. 30.) Korm. rendelet szerint: <55% Fokozottan energiatakarékos 56-75Energiatakarékos Követelménynél jobb Követelményn. megfelelő Követelményt megközelítő Átlagosnál jobb Átlagos Átlagost megközelítő Gyenge 341 < Rossz

Köszönöm a figyelmet! Nagy István Épületenergetikai szakértő