A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, 2012. má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP-

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Logisztikai kutatás-fejlesztés és oktatás kölcsönhatása
Advertisements

Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
Magyar ipari parkok kialakításának és működtetésének tapasztalatai Tóth János vezető főtanácsos Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium Üzleti Környezet.
CUSTOMER RELATIONSHIP MANAGEMENT (CRM)
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Üzleti terv.
MARKETINGKUTATÁS PIACKUTATÁS.
Győr város szociális ellátórendszerének működtetése az önkormányzati, civil és egyházi szolgáltatók közreműködésével. Páternoszter Piroska főosztályvezető.
Versenyelemzés 8.fejezet.
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A REGIONÁLIS INNOVÁCIÓ IRÁNYÍTÁSI RENDSZERÉNEK HÁLÓZATI MEGKÖZELÍTÉSE korreferátum ME RFK ülés Kecskeméti Főiskola, Gépipari és Automatizálási Műszaki.
Vállalkozásunk külső, belső kapcsolatrendszere és értéklánca
Környezettudatos fogyasztói magatartás – a zöld marketing perspektívái
Szervezeti formák.
GINOP 1. prioritás A vállalkozások versenyképességének javítása
Interdiszciplináris ellátási lánc- versenyképes vállalat
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
Kontrolling házi dolgozat
Logisztikai kontrolling
Humánkontrolling Kiélezett verseny→ legjobb munkaerő
Mit adhat egy jó controlling? A Kerry Hungária Kft. controlling rendszerének bemutatása Általános Vállalkozási Főiskola Vállalkozásszervező Szak 2003.
Szervezeti formák Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás.
Stratégiai kontrolling az egészségügyben
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar Regionális Gazdaságtani és Vidékfejlesztési Intézet A LEADER PROGRAM MINT HELYI PARTNERSÉG KÉRDÉSEI MAGYARORSZÁGON.
A lineáris-funkcionális szervezeti forma
Vállalatok pénzügyi folyamatai
A HEM kialakulása és fejlődése
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
Az értékesítési rendszer
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg Nemzetközi és határ menti együttműködések támogatása.
Vállalati emberi erőforrás menedzsment
Az EEM helye a menedzsmentben
Magyar KKV-k sikerei és együttműködései a globális IT iparban
Kecskemét, június 20. Szemerey Szabolcs HÍRÖS BESZÁLLÍTÓI KLASZTER
Elemezze cége innovációs potenciálját! ‘800 európai vállalkozás mint összehasonlítási alap’
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
1 Identitás elemek vizsgálata: a kötődés, bizalom és konfliktus vizsgálatának keretei a magyar társadalom kvantitatív felmérései alapján Dr. Bugovics Zoltán.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A vállalatok piacorientációjának hatása a külső és belső környezet, valamint az eredményesség szubjektív megítélésére Készítette: Bareith Tibor III. évfolyam,
1. A VÁLLALKOZÁS MARKETING TEVÉKENYSÉGE
Vállalkozásmenedzsment I.
Dr. Husvéth Ferenc Tudományos ügyekért felelős rektorhelyettes június 22.
Aktuális pályázati lehetőségek Okos Jövő Innovációs Klaszter O KOS J ÖVŐ I NNOVÁCIÓS K LASZTER K LUBEST június 16. NOS Kft.
Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Eisingerné Balassa Boglárka Győr, október
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régiók Fejlődésére Előadó neve: Eisingerné Balassa Boglárka Győr, május 4..
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Előadó neve: Sólyom Andrea Győr, május 4..
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Nárai Márta Győr, május 4.
Potenciális járműipari beszállító körzet Vas és Zala megyében Sóska Renáta II. évf. Regionális és környezeti gazdaságtan, MA A járműipar gazdasági hatása.
A Széchenyi István Egyetem Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kara által szervezett „Magyarország társadalmi-gazdasági helyzete a 21. század első évtizedeiben”
Beszerzések hatékonyság növelése
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A NYUGAT- ÉS KÖZÉP- DUNÁNTÚL RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Dr. Csizmadia Zoltán, egyetemi docens Győr, 2012.
A foglalkoztatási paktumok működési tapasztalatai – a siker fokmérői
A tudás szerepe a járműiparban – bevezető gondolatok
A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA KÖZÉP- ÉS NYUGAT- DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE Alprojekt-záró konferencia Prof. Dr. Róbert Péter Győr, május 4.
A kérdőív összeállításának módszertana, kiértékelése
A járműipar gazdasági hatása a Közép- és Nyugat-dunántúli régiók fejlődésére Alprojekt-záró konferencia A beszállítói hálózatok menedzsmentjének és vállalati.
Regionális és vállalati identitás az ellátási láncokban
Prof. Dr. Illés Béla* tanszékvezető egyetemi tanár
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
A nyílt innováció egyik eszköze: Living Lab?
Kompetencia menedzsment 4. Modul BGF
Üzleti terv.
1. Stratégiai tervezés és marketing
A STRATÉGIA KIALAKÍTÁSÁNAK FŐBB SZEMPONTJAI
Üzleti terv.
Előadás másolata:

A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Dr. Ercsey Ida PhD egyetemi docens Győr, má jus 04. A JÁRMŰIPAR GAZDASÁGI HATÁSA A KÖZÉP- ÉS NYUGAT-DUNÁNTÚLI RÉGIÓK FEJLŐDÉSÉRE, Széchenyi István Egyetem

A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Marketing hozzájárulása a vállalati versenyképességhez (> 50 fő) Megrendelői kapcsolatok: kapcsolattípusok (stratégiai partner- kapcsolat, piaci cserekapcsolat + beszállítói kapcsolatok Értékteremtő folyamatok (marketing, innováció, termelés/szolgáltatás, logisztika, információmenedzsment, pénzügy) céljai, eszközei → eredmények, vállalati siker Kapcsolatmenedzsment funkció: K+F és marketing 1: Kolos, K., Sz. Tóth, G., Gyulavári, T. (2005): A marketing hozzájárulása a vállalati versenyképességhez 2: Gelei A. (2006): Partnerkapcsolatok típusai és jellemzőik az ellátási láncban 3: Demeter, K., Matyusz, Zs. (2006): Értékteremtés funkcionális alapokon 4: Svéhlik Cs. (2007): Marketing a 21. században (4. fejezet)

A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése A kutatás célja: marketing szervezet jellemzői, marketing és az értékesítés szerepe, marketing eszközök és kapcsolati marketing eszközök alkalmazása.

A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Primer kutatás: megkérdezés (2011) országos minta: 115 cég-demográfia: vállalatméret, tulajdonos kiléte, árbevétel, régió vállalati jellemzők: termékválaszték szélessége, beszállítói szint Adatelemzés: marketing tevékenység: 27 változó leíróstatisztika, kereszttábla elemzés, varianciaelemzés

A beszállító vállalatok marketing szervezetének jellemzői A vállalati marketing szervezet 1 : vállalati célkitűzések, a vállalkozás szervezeti felépítése, marketing stratégia. Marketing vállalati elhelyezkedése 2 : vállalati méret, piaci pozíció, centralizáció: nagyvállalatok „A marketingtevékenység folytatása igényel külön szervezeti kereteket?” Marketing funkció szervezeti elhelyezkedése: 5 forma 1: Józsa, L., Piskóti, I., Rekettye, G., Veres, Z. (2005): Decision-oriented marketing 2: Kolos, K., Sz. Tóth, G., Gyulavári, T. (2005): A marketing hozzájárulása a vállalati versenyképességhez

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A beszállító vállalatok marketing szervezetének jellemzői 1. ábra: Marketing funkció szervezeti elhelyezkedése a beszállító vállalatok mérete szerinti bontásban Forrás: saját szerkesztés

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A marketing és az értékesítés szerepe a beszállító vállalatoknál A marketing vállalati szerepe: rövid vagy hosszútávú gondolkodás? Marketing 1 : vállalat hosszú távú sikeréhez járul hozzá rövid távú rugalmasság: marketingszervezettől elkülönül az értékesítési szervezet 1: Kolos, K., Sz. Tóth, G., Gyulavári, T. (2005): A marketing hozzájárulása a vállalati versenyképességhez

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A marketing és az értékesítés szerepe a beszállító vállalatoknál 1. táblázat: Marketing funkció szerepe a beszállító vállalatok mérete szerinti bontásban A marketing vállalati szerepéhez kapcsolódó jellemzők Mikro- vállal- kozás Kis- válla- lat Közép- válla- lat Nagy- válla- lat Hosszú távú siker 67% 72%92% Rövid távú rugalmasság 67%28%36%29% Forr á s: saját számítás Hosszú távú szemlélet → elkülönült marketing osztály Rövid távú rugalmasság → kevesebb termékcsoportot gondozó vállalkozások

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A marketing és az értékesítés szerepe a beszállító vállalatoknál Marketing funkció fejlettsége - piacorientáció: 1. vevő és versenytárs orientáció, a funkciók közötti koordináció 2. információszerzés a vevőkről és versenytársakról, vállalaton belüli információáramlás, és válaszképesség 3. vevőorientáció 4. vállalati marketingteljesítmény értékelése 5. vevő és versenytárs-orientáció, funkciók közötti együttműködés, információszerzés, információáramlás, válaszképesség Piacorientáció: vevő orientáció és versenytárs orientáció? 1: Narver, J.Slater S. (1990): The Effect of Market Orientation on Business Profitability 2: Kohli, A.,Jaworski B. J. (1990): Market Orientation: The Construct, Research, Proposition and Managerial Implications 3: Berács, J., Kolos, K. (1994): A marketing helyzete Magyarországon 1992-ben 4: Sajtos, L. (2004): A vállalati marketingteljesítmény értékelésének többdimenziós megközelítése és alkalmazása a Magyarországon működő vállalatok körében 5: Kolos, K., Sz. Tóth, G., Gyulavári, T. (2005): A marketing hozzájárulása a vállalati versenyképességhez

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A marketing és az értékesítés szerepe a beszállító vállalatoknál 2. ábra: Vevőorientáció és versenytárs orientáció a beszállító vállalatok mérete szerinti bontásban

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A marketing eszközök a beszállító vállalatoknál Marketing funkció – marketingorientáció: információgyűjtés, előrejelzés, marketing terv, marketingprogramok megvalósítása Marketing eszközök 1 : piaci igények elemzése, információszerzés mértéke: alacsony „Beszállító vállalatok használják a marketingkutatást?” Marketingkutatás alkalmazása, célja: 4 változó (1-5 Likert skála) 1. Demeter, K., Matyusz, Zs. (2006): Értékteremtés funkcionális alapokon

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum ábra: Marketing eszközök alkalmazása a beszállító vállalatoknál

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A marketing eszközök a beszállító vállalatoknál Piaci tendencia: követő – alakítja ↔ Marketingkutatás Vállalkozás hajtóereje: Meglévő vevők növekedése ↔ vevői igények megismerése, vevői elégedettség mérése Innováció ↔ rugalmasság vevői igényekben Kooperáció ↔ belső kommunikáció Versenytársak kiszorítása ↔ versenytársak megismerése, vevői igények megismerése

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Kiemelt vevők a beszállító vállalatoknál 2. táblázat: Kiemelt vevők árbevételének aránya a beszállító vállalatok mérete szerinti bontásban Forrás: saját számítás. Mikro- vállalkozás Kis- vállalat Közép- vállalat Nagy- Vállalat Összes %0%3%0%5%2 % %33%18%14%0%13 % %67%21%20%5%19 % %0%21%46%54%36 % %0%37%20%37%30 %

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Kapcsolati marketing eszközök a beszállító vállalatoknál 4. ábra: Kapcsolati marketing eszközök alkalmazása a beszállító vállalatok mérete szerinti bontásban

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum Kapcsolati marketing eszközök a beszállító vállalatoknál Magyar tulajdonú vállalatok: hosszú távú kapcsolat fejlesztése és fenntartása, közös célok meghatározása és az információk megosztása Külföldi tulajdonú vállalatok: vevőszolgálat működtetése, informatikai rendszer fejlesztése Közép-Dunántúli Régióhoz tartozó beszállító vállalatok: legmagasabb szintű a kapcsolati marketing eszközök alkalmazása Egy termékcsoportot értékesítő vállalkozások: kevesebb energiát fektetnek a kiemelt vevőkkel történő kapcsolat ápolására Közvetlenül az autógyárnak beszállító cégek: együttműködés a K+F terén, informatikai rendszer korszerűsítése

Az előadás/konferencia rövid címe (max. 1 sor) Dátum A beszállító vállalatok marketing tevékenységének elemzése Eredmények összegzése Beszállító vállalatok: Hosszú távú marketing szemlélet → elkülönült marketing osztály Vevői elégedettség vizsgálata fontos Piacorientáció – versenytársakra kevésbé koncentrálnak Marketingkutatás ↔ gyors reagálás Kapcsolati marketing koncepció: vevőszolgálat, együttműködést támogató informatikai rendszer, információk megosztása Nyugat-Dunántúli Régió: hosszú távú siker, információ versenytársakról, kapcsolati marketing filozófia, marketingkutatás (versenytársak), vevőszolgálat,  marketingkutatás, vevő elégedettség mérése, hosszú távú kapcsolat, közös célok és információk megosztása, K+F tevékenység

Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!