A duálissá alakuló köznevelési rendszerünk, mint a felső oktatási rendszerünk stratégiai „beszállítója” Szendrő Éva - tanszéki mérnök Corvinus Egyetem.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Együttműködő tanulás/ az együttműködés tanulása és stratégiai tervezés a felnőttképzésben Kihívások - megoldások.
Advertisements

Országos könyvtári fejlesztések a tanulás támogatására
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A Vállalkozásfejlesztési munkacsoport
A november 18-i workshop napirendje
1 Hasznosítható pedagógiai konzekvenciák a K+F területén Veszprém Workshop Prof. Dr. Bábosik István Prof. Dr. Bábosik István
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ Az átalakuló tanárképzés és a pedagógiai szolgáltató rendszer kapcsolódási pontjai.
NEMZETI ÉLELMISZER- TECHNOLÓGIA PLATFORM TEVÉKENYSÉGE Boródi Attila (ÉFOSZ) Budapest, szeptember 24.
INNOSTART Nemzeti Üzleti és Innovációs Központ
Magyar Universitas Program A magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének programja június 15.
„TUDÁSIGÉNYES SZOLGÁLTATÁSOK – TUDÁSIGÉNYES VÁLLALKOZÁSOK”
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
HELYI ÉS TÉRSÉGI EGYÜTTMŰKÖDÉS LEHETŐSÉGEI ÉS KORLÁTAI FEJLESZTÉSI PÓLUS SZIGET, VAGY A TÉRSÉG MOTORJA? SZŰCS ERIKA Budapest, december 06.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
„Híd a forráshoz – forrásteremtő civil találkozó” (2009. május , Budapest) TÁMOP – TIOP A pályázati lehetőségek rendszere.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Emberi Erőforrások Minisztériuma Emberi Erőforrások Minisztériuma
Felsőoktatási Minőségfejlesztési Rendszer
Pordány Sarolta: Ph.D. kutatásindító
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
A minőségirányítási rendszerek fejlesztésének aktuális kérdései Dr. Borda Jenő alprogramvezető.
SZINTEK ÉS SZEMPONTOK AZ EURÓPAI FELSŐOKTATÁSI TÉRSÉGBEN Előadás a Felsőoktatási Kutatóintézet és az Oktatásügyi Közvetítői Szolgálat „Felsőoktatási konfliktusok”
Iskolahálózatok itthon és külföldön Pénziránytű műhelymunka MNB, november 10.
TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KMR projekt 1 A NÖVEKEDÉS ÉS A VERSENYKÉPESSÉG REÁLGAZDASÁGI TÉNYEZŐI Chikán Attila egyetemi tanár Budapesti Corvinus Egyetem.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
„Felsőoktatás új utakon” Fejlesztési célok és források a felsőoktatásban november 28. Budapest.
TUDOMÁNYOS MUNKA, KUTATÁSI TEVÉKENYSÉG Dr. BARTHA LÁSZLÓ Mérnöki Kar Tanácsülése.
Alberti Rita Apró Zoltán Balogh Zsolt Baranyi Zsuzsanna Balázs Dorottya Szabó Gergely.
Sapientia-EMTE informatikai rendszerének kialakítása és fejlesztése Dr. Dávid László Dr. Györfi Jenő Budapest, November 11.
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A jelenlegi válság és a reálszféra Chikán Attila egyetemi tanár, igazgató Budapesti Corvinus Egyetem Vállalatgazdaságtan Intézet Versenyképesség Kutató.
A világgazdasági régiók növekedése (előző év = 100)
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
TÁMOP / „Integrációs bázisiskola a Jászságban”
Tantervfejlesztési Hálózat építési Mobilitást segítő Támogatások forrás: „Magyar nyelven Európában” Budapest, április 1.
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Fókuszban a tudományos műhelymunka Harmadik országos TDK-fórum október Dr. András István rektor.
A Nemzeti Fejlesztési Terv
Mikroszintű versenyk é pess é g. Az üzleti szervezetek versenyképességének elemzése, a versenyképesség növelése Egy, a magyar közgazdászok által 1995-ben.
AZ ÚJ OKTATÁSKUTATÓ ÉS FEJLESZTŐ INTÉZET – ÉS A KOMPETENCIAFEJLESZTÉS Budapest, január 18.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
Dr. Illésné Dr. Kovács Mária Borbás Emese
Nyitó konferencia szakmai elemei 1.Duális képzési filozófia alapelemei (10 parancsolata) 2.Duális képzések nemzetközi gyakorlatának összefoglalása 3.Duális.
MERRE TART A MAGYAR FELSŐOKTATÁS? Dr. Molnár Károly Budapest,
Duális képzés a Miskolci Egyetemen Dr. Gácsi Zoltán egyetemi tanár.
Innováció-átok vagy lehetőség a felsőoktatásban? Dr. Urbányi Béla Egyetemi tanár.
Kurtán Zsuzsa A felsőoktatásban folyó nyelvi és szaknyelvi képzések Helyzetkép és fejlesztési lehetőségek „A szaknyelvoktatás szerepe a foglalkoztathatóság.
Társadalmi felelősségvállalás a felsőoktatásban Horváth Ágnes.
HEINNOVATE OECD-EU partnerségi projekt Magyarország részvételével, 2016 Kovács István Vilmos, ELTE PPK Felsőoktatási és innovációkutató csoport.
A KÖZÖTTI EURÓPAI UNIÓS FEJLESZTÉSI IDŐSZAK ÖNKORMÁNYZATI LEHETŐSÉGEI PICHLER BALÁZS FŐOSZTÁLYVEZETŐ.
VÁLLALKOZÓI KOMPETENCIA-FEJLESZTÉS ALPROGRAM ELÉRT EREDMÉNYEI TÁMOP F-14/1/KONV Gazdaságtudományi Kar, 1c alprogram Projektzáró rendezvény,
Regionális Vállalkozásfejlesztés Dr. Billo Kármen osztályvezető Regionális és Kárpát-medencei Vállalkozásfejlesztési Főosztály.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Munkaerő-piaci képzések megközelítése. Törvényi változások n a szakképzésnek és a felnőttképzésnek a munkaerő-piaci igényekkel való összehangolása, n.
Vörös-Gubicza Zsanett oktatási és képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara október 10.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
PROCSEE projekt 1. Szakértői Fórum disszeminációs esemény Racsko Réka
Országos nagykereskedelmi menedzser
A vállalatok társadalmi felelősségvállalása, mint a fenntarthatóságot támogató szemlélet - Berkesné Rodek Nóra -
Intelligens szakosodást szolgáló intézményi fejlesztések a Budapesti Corvinus Egyetem székesfehérvári Campusán című projekt rövid bemutatása EFOP
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
Lorem ipsum.
Hauser Zoltán szakmai vezető Oktatási Hivatal EFOP VEKOP
A Székesfehérvári Foglalkoztatási StrAtégia Javasolt célrendszere
Felsőoktatási Szakképzés
Előadás másolata:

A duálissá alakuló köznevelési rendszerünk, mint a felső oktatási rendszerünk stratégiai „beszállítója” Szendrő Éva - tanszéki mérnök Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Kar Budapest, április 29. „ÉRINTI-E, ÉS HA IGEN, MIKÉPP A DUÁLIS KÉPZÉSI RENDSZER A CÉGEK ÉS A FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYEK TM RENDSZEREIT?”

A duálissá alakuló köznevelési rendszerünk, mint a felső oktatási rendszerünk stratégiai „beszállítója” Mi az elvárás a gazdasági környezet szereplői részéről?

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 4 FONTOS KÉRDÉSEK A DUÁLIS KÉPZÉSI RENDSZER, (MINT ÚJ CSODAEFGYVER)  ÉRINTI-E? IGEN  MIKÉPP?DRÁMAIAN  A CÉGEK TM RENDSZEREIT?SZERETNÉNK TUDNI  FELSŐOKTATÁSI INTÉZMÉNYÜNK TUDÁSMENEDZSMENT RENDSZEREIT?” SZERETNÉNK, HA LENNE FONTOS KÉRDÉSEK: 1.MILYEN RENDSZERMODELLT HASZNÁLJUNK? 2.MI SZABÁLYOZZA A RENDSZER-KAPCSOLATOKAT? 3.MELYEK A MEGHATÁROZÓ PARTNERKAPCSOLATOK? 4.MI A MI TEENDŐNK?

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 5 Stratégiai kérdések  Hogyan növelhető Magyarország versenyképessége ?  Ki határozza meg, hogy 5,10, 20 év múlva milyen „versenyképes” szakemberekre lesz szükség?  Ehhez kiknek, milyen tudást, ismereteket, képességeket és kompetenciákat kell(ene) biztosítani?  Cégek: megrendelők, képzőhelyek, partnerek ?  Milyen duális képzési (üzleti) modell kell ehhez?  Hol van a radikális megújulásra képes tanári kar és infrastruktúra ?  Duális köznevelési rendszer milyen minőségben szállítja a diákokat A CORVINUS Egyetemre?

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 6 Jó hír: a versenyképességnek van országos gazdája  Magyarország versenyképességének irányítása

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 7 A versenyképességi gazda mit jelent?  Jó, hogy –van gazdája –van versenyképességi stratégiai program –jelentős pénzforrásokat költünk rá  De: –Realitásokra épül-e? –Ki bontja le a korlátokat? –Megvan-e a feltételrendszer hozzá? –Ki hangolja össze a szereplőket, hogy nemzetgazdasági szintű optimum jöjjön létre –Milyen eredményeket is érünk el?

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 8 IMF értékelés a versenyképességünkről  Az IMF áprilisi ország-tanulmánya szerint Magyarország keveset költ oktatásra és egészségügyre  Külső adósságunk 2014-ben a GDP 116 %-a volt  Költségvetési hiány elvárt szint alatt tartása miatt – nem jut elegendő pénz a humánvagyon erősítésére, –a rendelkezésre álló (zömmel EU-s) pénzek elköltése nem elég hatékony  Magyarország az EU-lista végén van a felnőttek folyamatos továbbképzése tekintetében. –A 25–64 éves korosztály körülbelül 3 százaléka vesz részt valamilyen továbbképzésben. –Ez Csehországban 11,4, Észtországban 12, Szlovákiában 15,9 százalék

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 9 IMF értékelés a versenyképességünkről (2)  A GDP és az export-tevékenységünk bővül, az azonban elsősorban a külföldi cégek, közülük is a járműágazat teljesítményének köszönhető.  A nagyobb hozzáadott értéket előállító innováció, marketing, értékesítés és szolgáltatás a külföldi cégek esetében otthon, az anyaországban zajlik.  Az alacsony szintű értékteremtés azt jelenti, hogy a nálunk folyó munkák többsége összeszerelés, automatizált gépsorokat kiszolgáló betanított "mérnök„  A versenyképesség javításához a nagyobb értékteremtés felé való elmozdulás, azaz több innováció, nagyobb tudást is igénylő munkahelyek létesítése, és általában a termelékenység növelése szükséges.

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 10 Milyen RENDSZERMODELLT használjunk?

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 11 Hogyan illeszkedik ebbe a DUÁLIS KÉPZÉS?

Élelmiszertudományi Kar 12 A köznevelési rendszerünk, mint a felsőoktatás stratégiai beszállítója  Érettségizett diákok tudása, felkészültsége és motivációja elegendő-e a belépési ponton?  Indokolt lenne az „egyetemérettség” bevezetése  Figyelembe vesszük-e a radikális változásokat a középiskolai oktatáshoz képest?  Megfelelő-e az együttműködés az egyetemek első és a középiskolák utolsó évfolyamai között?  A közoktatás és a köznevelési közötti különbség: nem csak az iskolai képzési rendszer játszik szerepet!  Nem ismerjük pontosan, hogy mi történik náluk a duális fejlesztés területén. Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 13 Hogyan integrálható a DUÁLIS KÉPZÉS az oktatási rendszerünkbe?  A Corvinus Egyetem stratégiája révén, tanszékünkre lebontva  Alaptevékenységünkbe (képzési értékláncunkba) integráljuk  Tudásmenedzsment rendszereinkbe illesztjük  Stratégiai partnerkapcsolatokat létesítünk  Jó gyakorlatokat veszünk át  Fejlesztési programot valósítunk meg  Tanulunk másoktól

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 14 Hogyan illeszkedik a DUÁLIS KÉPZÉS az alapfolyamatainkba?

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 15 Az Oktatási intézmények alaptevékenységének, értékteremtő főfolyamati modellje (APQC, K12)  Ha lenne formális, rendszerbe integrált ilyen folyamatmodellünk, ebbe kellene beszuszakolni a Duális képzés követelményeit.  Így kellene a köznevelési rendszerben működő iskoláinknak is, akik elvileg stratégiai beszállítóink!  Köznevelési és felsőoktatási rendszerünk irányítása és működtetése nem folyamatmodell szerint történik  A két "Alaprendszert" önálló törvények szabályozzák, jogszabályszintű integráció (harmonizáció) sincs, irányításuk nem összehangolt.  Mindegyik zárt rendszerként viselkedik, intézményrendszerük erősen elkülönült, saját rendszereiken belül krónikus, súlyos gondokkal, konfliktusokkal és válságokkal küzdenek.

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 16 A Tudás-menedzsment rendszerek helye az APQC K12 folyamat modelljében

Élelmiszertudományi Kar Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója 17 Létrehozható-e a partnerek tudás-menedzsment rendszereinek folyamat alapú integrációja?  Egyetemünkön, Karunkon ilyen definiált, infrastrukturális folyamataink és informatikai alaprendszereink nincsenek, sajnos erre vonatkozó terveink sem.  Nem tudunk ilyenről a középiskoláknál sem, a Köznevelési törvény és a köznevelési intézményrendszere sem határozza meg (EMMI, KLIK, OH, OFI, Edukáció, Türr).  A számunkra potenciális partneri kapcsolatot jelentő üzleti szférából nem ismerünk ilyen cégeket.  (Szabványos) Alaprendszerek hiányában ki hangolja össze a kulcsszereplőke t, hogy nemzetgazdasági szintű versenyképességű optimum jöjjön létre?  (B terv: Uri Geller: Múködj!!)

Élelmiszertudományi Kar 18 Felsőoktatási céljaink (kék színnel jelölve a duális képzési célterületek)  Verseny és piacképesség növelése (makro)  Vállalkozói képességek (SME fókusz) fejlesztése (mikro)  Innováció, mint növekedés hajtóereje  Kooperáció és kollaboráció: hallgatók, oktatók, intézetek és cégek között, (fontos, de nagyon nehéz!)  Élethosszig tartó tanulás: mi indítjuk útnak, de nem követjük  Kiváló elméleti és alkalmazott kutatásra lenne szükség (TDK)  Preferált kompetencia-fejlesztési területek: nyelv, vállalkozói személet, kockázatvállalás, üzleti elemzés, projekt menedzsment, csoportmunka, élenjáró technológiák  Követni a meghatározó trendeket, 3D, BigData, Nanotechnológia Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

Élelmiszertudományi Kar 19 Mi tehet az egyetem?  Megérti, hogy mit várnak tőle a megrendelői  Megújul: folyamat és projekt alapú működés  Megfogalmazza az elvárásait a „beszállítók” felé,  Proaktívan együttműködik velük: tanuljanak meg és szeressenek tanulni a diákok (Ron Clark modell)  Vonzóvá teszi az egyetemet, kedvet csinál  Partnerauditot tart: egyetemi oktatók mikor látogatnak meg középiskolákat?  Menedzseli a kapcsolódási pontokat: folyamat alapon Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

Élelmiszertudományi Kar 20 Sikeres kezdeményezéseink a duális oktatással kapcsolatosan, erős korlátokkal Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója  Van duális képzésért felelős szervezeti egység a Corvinuson.  Tanszékünk az új szakirányokat indít, keressük a diákoknak a megfelelő helyet, de a megbízható, színvonalas és üzemlátogatásra fogadókész, életképes vállalkozások száma nagyon kevés.  A duális képzéshez figyelembe vehető, az üzleti környezetből származó stratégiai partnereink száma nagyon alacsony,  A duális képzésben is erősen támogatott KKV szektor az élelmiszeriparban –sem képzőhelyként, –sem jövőbeli foglalkoztatóként nem jön számba, –nincs meg szükséges infrastruktúrája, –nem mer és nem képes hallgatói szerződéseket kötni.

Élelmiszertudományi Kar 21 Sikeres helyi kezdeményezéseink Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója  EU intézményrendszer és célok megismertetése a hallgatókkal  Innováció és projekt menedzsment fórum üzleti szakemberek bevonásával  Társadalmi felelősségvállalás (CSR) pályázaton részvétel: csoportmunka  Szakmai műhelyek, közösségek létrehozása  TDK témakörök megújítása

Élelmiszertudományi Kar 22 ‚I teach you and you teach me. Together we learn to love to learn’. (Ron Clark) Köszönöm a figyelmet! Szendrő Éva tanszéki mérnök, Budapesti Corvinus Egyetem Élelmiszertudományi Kar ( Budapest, Villányi út 19. Tel./Fax: (36) 1/ innovációért felelős tanszéki mérnök Szendrő Éva

Élelmiszertudományi Kar 23 A közoktatás és a szakképzés standard folyamatmodellje Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója (APQC K12)

Élelmiszertudományi Kar 24 Hol lakik a tudásmenedzsment folyamat? (A köznevelés támogató folyamatai (2)) Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója

Élelmiszertudományi Kar Tudásmenedzsment rendszerek létrehozása és működtetése Szendrő Éva, tanszéki mérnök Köznevelési rendszer a felsőoktatás beszállítója